آشنایی با اصطلاح بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی



بوم گردی,اقامتگاه بوم گردی,اکوتوریسم

اقامتگاه بوم گردی

اصطلاح بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی اخیرا رواج بسیاری پیدا کرده است و تعاریف متعددی از این واژه  ها وجود دارد. در این مقاله شما را با مفهوم بوم گردی و ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی آشنا خواهیم کرد.

بوم گردی یا اکوتوریسم چیست؟

بوم گردی به گردشگری گفته می‌ شود که به قصد دیدنِ یک منطقه و جاذبه‌های اطراف به سفر می‌رود تا دنیا را کشف کند، طوری که به محیط طبیعی منطقه آسیب نرسد. اغلب این تعریف شامل افرادی می شود که علاقه مند به طبیعت گردی هستند. 

 

بوم گردی به معنای علمی آن صرفا مختص به کشور ایران نیست. بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با ساخت و توسعه خانه های روستایی به دنبال ترویج این مفهوم در بین گردشگران هستند.

 

بوم گرد علاقه مند هست تا در قالب یک سفر طبیعت گردی یک یا چند روزه، زندگی به سبک مردمان بومی را در خانه های خشتی، چوبی، کاهگلی و سنگی تجربه کند.

 

بوم گردی,اقامتگاه بوم گردی,اکوتوریسم

اقامتگاه های بوم گردی بیشتر توسط اهالی محلی اداره می‌شود

 

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه بوم گردی برای پذیرایی از بوم گردان ساخته می شوند. در این اقامتگاه ها سعی می شود تا کمترین آسیب به محیط وارد شود  و مهمان نیز تا حدودی با فرهنگ جامعه میزبان آشنا شود. 

 

اقامتگاه های بوم گردی بیشتر توسط اهالی محلی اداره می‌شود، در واقع این افراد برای میهمانان توریست خود جایی آرامش‌بخش را مثل محل زندگی خودشان در نظر گرفته‌اند و به زیبایی اتاق‌ها و نمای بیرونی آن را با دکوراسیونی سنتی تزیین کرده‌اند تا خاطراتی خوش را برای میهمانان خود فراهم آورند.

 

اقامتگاه های بوم گردی فقط یک مکان برای اقامت نیستند بلکه اقامتگاه های بوم گردی  به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز مسافران را به سوی خود می کشاند.

 

ویژگی های اقامتگاه‌ بوم گردی:

- اقامتگاه‌ بوم گردی اغلب کوچک هستند و تعداد اتاق های زیادی ندارند.

 

- اغلب توسط افراد محلی اداره میشود.

 

- این نوع اقامتگاه در یک ناحیه طبیعی واقع شده و یا در یک ناحیه شهری نزدیک منطقه طبیعی قرار گرفته تا به راحتی تحت تأثیر یک شهر، سر و صدا، ترافیک و یا آلودگی آن شهر قرار نگیرد.

 

- اقامتگاه های بوم گردی میتواند به اقتصاد محلی کمک بسیاری کند.

 

- تزئینات داخلی اقامتگاه بوم گردی به گونه ای است که بوم گرد با ورود به اقامتگاه احساس میکند که به خانه محلی وارد شده است.

 

- در اقامتگاه های بوم گردی برای استراحت تخت وجود ندارد و بیشتر لحاف، بالشت و پتو دارند و در بعضی اقامتگاه های بوم گردی در فصل زمستان کرسی گذاشته اند.

 

بوم گردی,اقامتگاه بوم گردی,اکوتوریسم

اقامتگاه‌ بوم گردی اغلب کوچک هستند 

 

آیا میتوان به اقامتگاه های بوم گردی اعتماد کرد؟

از نظر قانونی اکثر اقامتگاه های بوم گردی مجوز دارند و قانونی می باشند که می توانید با اعتماد انها را رزرو کنید.

 

انواع اقامتگاه‌ بوم گردی:

- اقامتگاه‌های بوم گردی الگو 

- مناطق محافظت شده بوم گردی

- اقامتگاه‌های طبیعی و کمپ‌ ها

- اقامتگاه‌های بوم گردی شهری و روستایی

- اقامتگاه‌های بوم گردی اجتماعی

 

بوم گردی,اقامتگاه بوم گردی,اکوتوریسم

اصطلاح بوم گردی برای علاقه مندان به طبیعت گردی به کار میرود

 

گردش در محل اقامت:

اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی به معرفی مراسم بومی توجه ویژه دارند و مسافران می‌توانند با همراهی راهنمایان محلی، از مراسم و آیین‌های باستانی، بومی یا مذهبی مناطق محلی بازدید داشته باشند.

 

به یاد داشته باشید که هیچ وقت نباید افراد بومی منطقه ای که به آن سفر کرده اید را مجبور به انجام کاری کنید و یا آنها را از خود برنجانید، چون این کار باعث می شود که آنها از گردشگران خاطره خوشی نداشته باشند و از ورود گردشگر به منطقه خود ناراضی شوند. شما می توانید در طول بوم گردی خود، با بومیان ارتباط برقرار کرده و در کنار احترام به فرهنگ و آداب و رسوم آنان از طبیعت لذت ببرید.

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------