آشنایی با سوسکها و روشهای مبارزه با آنها



درباره زندگی سوسک ها, طرز مبارزه با سوسکها

سوسکها به گرما علاقه دارند و پشت رادیاتورها و لوله های آب گرم زندگی می کنند

 

اگرچه وجود سوسکها در اماکن موجب بروز مخاطرات بهداشتی فراوان می‌گردد اما خطرات ناشی از استفاده از ترکیبات سمی برای از بین بردن آنها بخصوص در صورتی که با رعایت کامل جوانب احتیاط نباشد به مراتب بیشتر از وجود سوسکهاست.

خصوصیات سوسک ها
از لحاظ ظاهری شكم بند بند دارند و بیضی شكل هستند، بالهایی دارند كه بطور متقاطع روی شكم قرار گرفته اند، رنگ آنها قهوه ای یا سیاه است و اندازه شان بین یك تا پنج سانتیمتر می باشد. سوسک ها پس از مستقرشدن در محل مناسب تخم ریزی می كنند.

 

تعداد تخم سوسك شـانزده تـا چهل و هشت عدد است كه درون كپسول لوبیا شکل قهوه ای رنگ قراردارد. سوسکها این كپسول ها را در محلهای تاریک در شكاف ها و درزها و یا سطوح زیری مـیز و صندلی یا تختخواب و دیگر وسایـل بسته بـندی شده قرار می دهند.

كپسول ها بتدریج بزرگ شده، سپس سوسك جوان سفیدرنگ كوچك بدون بال از درون آن خارج می شود.از ابتدای تخـم ریزی تا خارج شدن نوزاد سـوسک، سی تا پنجاه روز زمان لازم است. سوسک بالغ چند ماه تا یكسال زنده است و طی این مدت چندین نوبت تخم ریزی می کند. سوسکها به مناطق گرمسیری علاقه دارند اما برخی گونه ها در نواحی معتدل و نیز در خانه ها و ساختمان هایی كه هوای گرم و مرطوب و غذای كافی وجود دارد زندگی می کنند.

نحوه زندگی سوسک ها
این حشرات به مواد شیرین و نشاسته ای علاقه دارند. آنها از شكر و شكلات های شیرین، شیر، پنیر، گوشت، نان و غلات و نیز از مقوا، جلد كتاب، چوب های روی سقف، كفی كفش، لاشه سوسری های مرده و فلج، خون خشک شده و تازه، مدفوع، خلط، ناخن دست و پای افراد مریض و خوابیده برای تغذیه استفاده می كنند.

 

سوسکها به گرما علاقه دارند و پشت رادیاتورها و لوله های آب گرم زندگی می کنند. روزها در شكاف و درز دیوارها، چهارچوب درها و مبل ها و نقاط تاریک پنهان می شوند. گروهی از سوسکها از طریق راه رفتن و پرواز حركت می کنند.

گونه های شایعتر:
سوسک های آمریکایی: همان سوسک های فاضلاب هستند که طول 2/5 تا 2/7 سانتیمتر دارند و رنگ قرمز متمایل به قهوه ای دارند و بالهای آن کاملاً رشد یافته است. این سوسکها در فاضلاب زندگی میکنند، و برای ریشه کنی کامل علاوه بر مجاری فاضلاب محل های عبور و مرور این حشرات هم باید سم پاشی شود.

سوسک های آلمانی: از کوچکترين سوسکهای خانگی هستند، طول آنها بين 15-10 ميلي متر می باشد و رنگ زرد طلائي تا قهوه ای مايل به زرد دارند. ماده ها درشت تر از نرها بوده و نرها کمی روشن تر از ماده ها يعني قهوه اي مايل به زرد روشن هستند. طول عمر آنها حدود ۶ ماه می باشد. سوسک ماده طی زندگی خود ۶ تا ۸ کیسه در انتهای بدن خود ایجاد می کند که هر کدام حاوی ۳۰ تا ۴۰ تخم سوسک می باشد.

 

هر سوسک ماده در طول زندگی۱۸۰ تا ۳۲۰ بچه سوسک تولید می کند.این سوسکها مختص آشپزخانه ها بوده و اغلب در رستوران ها و شیرینی پزی ها و منازل یافته می شوند. این گونه نسبت به سموم معمول ایجاد مقاومت کرده است، لذا جهت ریشکنی آن روش های خاصی اخذ می شود.

سوسک های شرقی: طول حدود 2/5 سانتیمتر دارد ، به رنگ تیره بوده، مسطح و پهن است و بالهای کوتاه دارد.

 

اهمیت پزشکی و مبارزه با سوسک ها
سوسری ها از آفات مهمی محسوب می شوند كه از كثافات، غـذاهای فـاسد، پارچه و چسب كتاب تغذیه نموده، قسمتی از غــذای هضم نشده خود را برمی گردانند، به دفع مدفـوع روی غذا عادت دارند، از دهان و غدد خود ماده ای ترشح می كنند كه در مسیر حركت آنها و منابع غذاییشان بوی ماندگار و نامطبوعی ایجاد می كنند.


سوسری ها با آلوده كردن كـردن مواد غذایی از طریق عوامل بیماری زای موجود در توالت ها، زباله ها، و ...، عامل انتقال :
- بیماری های باكتریایی: اسهال، دیسانتری، وبا، تب تیفوئید
- بیماری های ویروسی: فلج اطفال
- حمل تخم كرم های انگلی
و نیز واكنش های آلرژیك مانند ناراحتی پوستی، خارش، تورم پلك و ناراحتی های تنفسی را ایجاد می كنند.


نحوه مبارزه:
سوسک ها براي ادامه زندگي نيازمند آب غذا و پناهگاه می باشند. مي توان با بكارگيري روش های زير بطور موثري آلودگی را كاهش داد:


كاهش منابع غذا :
- قراردادن زباله ها در داخل كيسه هاي نايلوني غيرقابل نفود و سپس داخل سطل آشغال در دار
- محکم کردن در كيسه زباله
- نگهداری مواد غذايي در داخل يخچال يا داخل ظرف در دار
- جمع آوری باقيمانده مواد غذايي در حين طبخ يا صرف غذا
- تمیز کردن کابینتهای آشپزخانه
- تمیز کردن كف آشپزخانه
- شستشوی وسايل شستشوي ظروف غذا مثل سيم ظرفشوئي و اسكاچ پس از هر بار استفاده
- تمیز کردن چربي موجود بر هواكش ها و ديوار
- مسدود کردن درزها و شكاف هاي موجود بر ديوار، كف، سقف، درزهاي ميان پله ها و...
- بندکشی و پر کردن بندهاي موجود ميان كاشي ها، کف و حاشيه قرنيزها


كاهش منابع آب :
- مجهز کردن كف شوي فاضلاب ها بخصوص كف شوي آشپزخانه با درپوش
- تخلیه آب موجود در زير گلداني ها
- شستشوی ظروف غذا در اسرع وقت
- خشک کردن ظروف شسته شده
- تعمیر شيرهاي آبی كه چكه مي كنند.


سم پاشی سوسک ها:
علاوه بر به کارگیری موازین بهسازی، با استفاده از سموم حشره‌کش نیز می‌توان به مبارزه با سوسکها پرداخت که این روش با توجه به ایجاد آلودگی محیط زیست به عنوان آخرین روش برای مبارزه با سوسکها تلقی می‌گردد.

اگرچه وجود سوسکها در اماکن موجب بروز مخاطرات بهداشتی فراوان می‌گردد اما خطرات ناشی از استفاده از ترکیبات سمی برای از بین بردن آنها بخصوص در صورتی که با رعایت کامل جوانب احتیاط نباشد به مراتب بیشتر از وجود سوسکهاست.

نوع سم و نحوه سمپاشی باید توسط افراد ورزیده و متخصص این امر انتخاب گردد و سمپاشی باید توسط این افراد انجام شود. هنگام سمپاشی باید کلیه موازین احتیاطی رعایت گردد.

لازم است قبل از سمپاشی محلهای مورد نظر تمیز و در صورت امکان شستشو گردند و مواد غذایی، ظروف غذاخوری، وسایل کودکان و وسایل خواب و پرندگان باید از محل خارج یا روی آنها کاملاً پوشانیده شود.

برای مبارزه با سوسکها، یک بار سمپاشی محلهایی که زود به زود شسته می‌شود و استفاده از سمومی که اثر ابقائی آنها کم است کافی نمی‌باشد و ممکن است کپسولهای تخم موجود در محل که پنهان می‌باشند به تدریج باز شوند، بنابراین لازم است سم بیش از 2-3 ماه روی سطوح باقی بماند و یا در صورت شستشوی محل، سمپاشی باید تکرار گردد.

امواج فراصوتی ( التراسونیک) :
در این روش امواج صوتی ایجاد شده در فرکانسهای بالاتر از قدرت شنوایی گوش انسان و در محدوده شنوایی جانوران موذی باعث دور شدن آنها از محیط می شود. این روش کاملا بی ضرر و سازگار با محیط زیست می باشد.

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

منبع : parselectronic-co.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------