کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده! (+تصاویر)



۱۹۵ کشور هم‌اکنون در جهان وجود دارند، اما این تعداد در طول قرن‌ها تغییر کرده است. در طول تاریخ، مرز‌ها به ندرت به همان شکل قبلی باقی مانده‌اند و با تشکیل کشور‌های جدید حدود تغییر کرده‌اند.

 ۱۹۵ کشور هم‌اکنون در جهان وجود دارند، اما این تعداد در طول قرن‌ها تغییر کرده است. در طول تاریخ، مرز‌ها به ندرت به همان شکل قبلی باقی مانده‌اند و با تشکیل کشور‌های جدید حدود تغییر کرده‌اند. بسیاری از ملت‌ها آرام و به صورت طبیعی شکل گرفته‌اند، به‌طوری که گروهی از مردم فرهنگ و زبان مشترکی داشتند. در این میان برخی کشور‌ها به دلایل جغرافیایی شکل گرفتند و برخی دیگر به دلیل مهاجرت‌های بزرگ و یک‌باره. بعضی هم پس از فروپاشی امپراتوری‌های بزرگ‌تر یا کشور‌های کوچک‌تر در ایالت‌های کوچک تاسیس شدند و برخی دیگر پس از جنگ‌ها و معاهدات وارد لیست کشور‌های جهان شدند. اما قرار است اینجا لیستی از کشور‌هایی را که دیگر وجود ندارند به شما ارائه کنیم؛ کشور‌هایی که تاریخ‌شان هست، اما دیگر نامی از آن‌ها وجود ندارد.

امپراتوری اتریش - مجارستان
 

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


این کشور با اتحاد امپراتوری اتریش و پادشاهی مجارستان در سال ۱۸۶۷ به‌عنوان یک امپراتوری چندزبانه ایجاد شد. این امپراتوری آمیخته با ۱۱ گروه قومی مختلف بود که تا سال ۱۹۱۸ و مصادف با جنگ جهانی اول به پایان رسید. پس از اینکه امپراتوری روم در اوایل قرن نوزدهم از بین رفت، اتریش - مجارستان به‌عنوان بزرگ‌ترین امپراتوری کاتولیک به اوج خود رسید. شخصیت کاتولیک امپراتوری و محبت مردم به امپراتور فرانسیس یوسف، ازجمله عواملی بودند که امپراتوری را برای ۵۱ سال حفظ کردند. با این حال، افزایش اعتقادات ناسیونالیستی میان گروه‌های نژادی، حتی قبل از شروع جنگ جهانی اول آغاز شد. اتریش - مجارستان پس از آغاز جنگ جهانی اول و انحلال امپراتوری چند‌ملیتی، به جمهوری‌های جداگانه‌ای تبدیل شدند و ملت‌های جدید لهستان، چکسلواکی و یوگسلاوی ایجاد شد.


چکسلواکی
 

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


در سال ۱۹۱۸ با پایان جنگ جهانی اول، جمهوری چکسلواکی در اراضی سابق بوهمیا، موراویا و اسلواکی تشکیل شد. این اتحاد سیاسی به این دلیل بود که مردم این مناطق دارای زبان، مذهب و فرهنگ مشابهی بودند. بین جنگ‌های جهانی، این کشور یکی از کشور‌های باثبات سیاسی مرکزی اروپا شد و به‌عنوان یک کشور با دموکراسی پارلمانی عمل می‌کرد. از ۱۹۴۵-۱۹۳۸، چکسلواکی تحت‌حکومت نازی‌ها بود و از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۹، تحت‌کنترل اتحاد جماهیر شوروی بود. یک انقلاب مخملی در سال ۱۹۸۹ به عمر چکسلواکی پایان داد. در سال ۱۹۹۰، اولین انتخابات برگزار شد، اما اختلافات میان چک‌ها و اسلواکی‌ها افزایش یافت. مجلس صلح‌آمیز دولت مستقل را در سال ۱۹۹۲ به اتمام رسانده و موافقت کرد کشور از سال ۱۹۹۳ به دو جمهوری جدا چک و اسلواکی تبدیل شود.


پادشاهی هاوایی
 

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


هاوایی یکی از ایالت‌های دولت آمریکا نبود. در سال ۱۷۹۵ جزایر هاوایی، اواهو، مولکای و لانای یک دولت متحد شدند. در سال ۱۸۱۰، کل مجمع هاوایی متحد شدند. در سال ۱۸۸۷، پادشاهی این جزایر قانون اساسی‌ای را تصویب کرد که قدرت پادشاه را کاهش داد. پادشاه توسط خواهرش، ملکه لیلیووکالانی، در سال ۱۸۹۱ سعی در بازگرداندن قدرت سلطنتی داشت که توسط قانون اساسی جدید هاوایی حذف شده بود؛ اما شکست خورد. پس از آن، هاوایی به یک جمهوری تبدیل شد تا اینکه به ایالات‌متحده افزوده شد. ایالات‌متحده به دلیل موقعیت استراتژیک هاوایی در اقیانوس آرام، پایگاه دریایی را در پرل هاربر ساخت. پرل هاربر توسط ژاپن در هفتم دسامبر ۱۹۴۱ بمباران شد و ایالات متحده را به جنگ جهانی دوم رساند. درسال ۱۹۵۹، هاوایی به پنجاهمین ایالت ایالات‌متحده تبدیل شد.


امپراتوری عثمانی
 

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


امپراتوری عثمانی از ۱۲۹۹ تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت و یکی از طولانی‌ترین امپراتوری‌های تاریخ است. درواقع یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ جهان بود که در اوج خود بخشی از خاورمیانه، اروپای شرقی و شمال آفریقا را تحت‌نظر داشت. دوران اوج این امپراتوری در قرن ۱۶ در زمان سلطنت سلیمان مقبره بود. در آن زمان امپراتوری ثبات منطقه‌ای را فراهم کرد و منبع موفقیت‌های مهم در هنر، علم، پزشکی و معماری بود. با گذشت زمان، انقلاب رنسانس و انقلاب صنعتی، اروپا را تقویت و این امپراتوری را از لحاظ اقتصادی و نظامی به‌شدت تضعیف کرد. امپراتوری از طریق شورش‌ها و جنگ‌ها، سرزمین‌ها و نفوذ خود را از دست داد. پس از جنگ جهانی اول امپراتوری عثمانی به پایان عمرش رسید.


پروس
 

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


پروس در ایالت ساحلی جنوب‌شرقی دریای بالتیک واقع بود. این کشور در سال ۱۵۲۵ تشکیل شد و توسط یک خانواده سلطنتی هوهن‌تسولرن اداره شد. درواقع از سال ۱۷۰۱ تا ۱۹۱۸ پادشاهان پروس و امپراتور‌های آلمان از این خاندان بودند. در دوران سلطنت، پروس وسعت و حاکمیت خود را با قدرت نظامی گسترش داد تا بسیاری از مناطق اطراف خود را تحت‌کنترل درآورد. این موضوع تاثیر قابل‌توجهی بر اروپا و البته آلمان داشت. آلمان در قرن نوزدهم با پروس در هسته خود متحد شد. درحال حاضر لهستان بیشترین مقدار سرزمین پروس را دارد.


رودزیا

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


رودزیا در جنوب آفریقا واقع شده بود و در سال ۱۹۶۵ تشکیل شد و پس از ۱۴ سال در سال ۱۹۷۹ میلادی منحل و به جای آن کشور زیمبابوه تشکیل شد. این سرزمین یکی از مستعمره‌های بریتانیا بود که تا سال‌ها ذخایر طلا، مس و زغال‌سنگ توسط یک شرکت بریتانیایی آفریقایی از آن استخراج می‌شد. به دنبال یک جنگ داخلی وحشیانه رودزیا از بین رفت و در سال ۱۹۸۰ کشور زیمبابوه در این سرزمین رسمیت یافت.


ورمانت
 

اخبار,اخبارگوناگون,کشور‌هایی که مدت‌هاست مرزهایشان ناپدید شده


ورمانت یکی‌دیگر از ایالت‌های آمریکاست که قبلا یک کشور مستقل بوده است. بیشتر اراضی این سرزمین هزاران سال محل سکونت سرخ‌پوستان بومی آمریکا بوده است. این سرزمین تا مدت‌ها مستعمره فرانسه بود، اما بعد‌ها به بریتانیا واگذار شد. مدت‌ها بر سر به دست آوردن این سرزمین بین آمریکا، کانادا و بریتانیا اختلاف‌نظر وجود داشت تا اینکه در سال ۱۹۷۷ استقلال این کشور اعلام شد، اما ۱۳سال بیشتر طول نکشید و در سال ۱۹۹۰ به یکی از ایالت‌های آمریکا تبدیل شد.

 

 الهام کاظمی،روزنامه فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------