قدیمی ترین نان جهان با قدمت ۸,۶۰۰ سال در ترکیه کشف شد



نان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

روزیاتو | باستان‌شناسان در ترکیه می‌گویند که قدیمی‌ ترین نان شناخته‌شده در جهان را کشف کرده‌اند که قدمت آن به سال ۶۶۰۰ قبل از میلاد می‌رسد.

 

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات دانشگاه نجم‌الدین اربکان ترکیه، یک ساختار کوره‌ای که بخش عمده آن ویران شده در منطقه‌ای به نام “مکان ۶۶″، در سایت باستان‌شناسی چاتالهویوک (Çatalhöyük) در قونیه ترکیه پیدا شد.

 

در بیانیه مطبوعاتی باستان‌شناسان آمده که آنها در اطراف این کوره، گندم، جو، دانه‌های نخود و بقایای چیزی را پیدا کردند که گِرد، اسفنجی و به اندازه کف دست بود.

 

نان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که این باقیمانده نان ۸۶۰۰ ساله‌ای است که پخته نشده و تخمیر شده است. تا امروز هیچ نمونه مشابهی از چنین چیزی دیده نشده است.

 

به گفته باستان‌شناسان این نسخه‌ای کوچک‌تر از یک قرص نان است. جای فشار یک انگشت در مرکز آن وجود دارد، پخته نشده اما تخمیر شده و با نشاسته‌هایی که درون خود دارد، تا امروز باقی مانده است.

 

تصاویر میکروسکوپی فضاهای خالی را در نمونه مورد نظر نشان داد و دانه‌های نشاسته دیده شد.

 

تجزیه و تحلیل‌ها همچنین از وجود مواد شیمیایی که در گیاهان یافت می‌شوند و شاخص‌های تخمیر پرده برداشتند.

 

نان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به عقیده باستان‌شناسان این یک کشف هیجان انگیز برای ترکیه و جهان است.

 

چاتالهویوک، که یک سایت میراث جهانی یونسکو است، در طول دوره نوسنگی، بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰ قبل از میلاد حدود ۸۰۰۰ نفر را در خود جای می‌داد. این مکان را می‌توان نخستین تلاش‌های بشر برای پی‌ریزی زندگی شهری دانست.

 

تحقیقات در چاتالهویوک که به‌خوبی حفظ و نگهداری شده، تاکنون مشخصه‌های گسترده‌ای مانند نقاشی‌های دیواری و نقش‌های برجسته‌ را فاش کرده که باعث می‌شود آن را «مهم‌ترین سکونتگاه انسانی که زندگی کشاورزی اولیه یک جامعه نوسنگی را مستند کرده» در نظر بگیرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------