مسئولیت های آشپز، شرح شغل و الزامات



آشپز چه کسی است, سرآشپز چه کسی است, وظایف آشپز

آیا آشپز شدن سخت است؟

 

معرفی شغل آشپزی: مهارت های لازم برای آشپز شدن کدامند؟ 

آشپزی شغل هیجان انگیزی است و کسانی که عاشق غذا هستند معمولا به این شغل گرایش پیدا می کنند. البته به جز علاقه به غذا تخصص و تبحر در پخت انواع غذا نیز برای این شغل ضروری است. آشپز کسی است که در آشپزخانه های صنعتی مانند رستوران ها، هتل ها، کترینگ ها و تهیه غذاها برای تعداد بسیار زیادی از افراد و مشتریان غذا تهیه می کند. در این مطلب از بیتوته شما را با شغل آشپزی آشنا می کنیم.

آشپز چه کسی است؟

احتمالا تصور همه ما از آشپز کسی است که غذا طبخ می کند اما در مجموع آشپز وظایف گسترده تری دارد. طبخ غذا را همه ما بلدیم اما کسی می تواند شغل آشپزی را انتخاب کند که بتواند انواع غذاهای داخلی و خارجی را با دستورالعمل های خاص و بسیار خوش طعم و خاص طبخ کند. در اینجاست که تفاوت آشپز با افراد معمولی که غذا درست می کنند مشخص می شود. 

 

به علاوه آشپز باید توان پخت غذا برای تعداد زیادی از افراد را داشته باشد و آنقدر به این کار علاقمند باشد که تکرار هر روزه این کار و پخت این همه غذا او را دلزده نکند. آشپز موفق کسی است که روز به روز بر دانش خود از انواع غذا و روش های مختلف پخت و راه کارهای بهتر شدن و خوش طعم شدن غذا بیافزاید. 

 

 چگونه یک آشپز شویم, آشپز, شغل آشپز

وظایف آشپز 

 

سرآشپز چه کسی است؟

تقریبا در تمام آشپزخانه های صنعتی و بزرگ برای طبخ غذا تعدادی آشپز زیر نظر یک سرآشپز حرفه ای فعالیت می کنند. سرآشپز به نوعی یک آشپز تمام است و تخصص بالای او در طبخ غذا و توانایی او در پخت تنوع گسترده ای از غذاها و آگاهی او از روش های طبخ غذا به علاوه دانش عمومی وی درباره تغذیه و سلامتی باعث شده او سرآشپز یک آشپزخانه شود. 

 

سرآشپز معمولا کمتر به طبخ غذا می پردازد به ویژه در آشپزخانه های بزرگی که تعداد آشپزها بسیار زیاد است معمولا سرآشپز تنها به راهنمایی و ارائه راهکارها و روش های پخت غذا و به نوعی به کار آموزش آشپزها می پردازد. سرآشپز معمولا امور کلی آشپزخانه مانند بررسی مقدار مورد نیاز مواد غذایی و مدیریت کلی را بر عهده دارد.

 

گاهی اوقات سرآشپز تنها به پخت نوع خاصی از غذا که غذای ویژه رستوران است می پردازد و غذاهای معمول را دیگر آشپزها تهیه می کنند. 

سرآشپز همان آشپز موفقی است که سال ها تجربه آشپزی را جمع کرده و حالا آن را در خدمت آموزش آشپزهای تازه کار و حتی با تجربه قرار می دهد. آشپزها و سرآشپزها معمولا دستیاران کمکی دارند که اموری مانند آماده سازی اولیه مواد خوراکی مانند خرد کردن و شست و شو و این امور را بر عهده دارند. 

 

وظایف آشپز 

هر آشپز وظیفه مشخصی دارد و معمولا در آشپزخانه های بزرگ آشپز تنها اقدام به وظایف خود می کند. با این حال ممکن است بعضی مواقع که آشپزخانه شلوغ است مجبور باشد به کمک دیگر افراد مانند کمک آشپزها بپردازد. وظایف کلی آشپز به شرح زیر است:

• آماده سازی و طبخ انواع غذا

• قرار دادن آن داخل ظروف غذا و تزئین غذا

• رعایت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی در آشپزخانه 

• انجام کار با کیفیت بالا و سرعت عمل مناسب

• رعایت نکات ایمنی هنگام پخت غذا 

 

 سرآشپز چه کسی است, وظایف آشپز, ویژگی های شخصیتی برای آشپز شدن

آشپز باید دستپخت خوبی داشته باشد

 

ویژگی های شخصیتی برای آشپز شدن

یکی از مهم ترین آیتم ها برای انتخاب یک شغل، تناسب آن شغل با ویژگی های شخصیتی و اخلاقی فرد است. اگر شما به آشپزی علاقه دارید یکی از مهم ترین آیتم ها برای انتخاب شغل آشپزی را دارید اما به جز آن لازم است یک سری ویژگی های دیگر را هم داشته باشید که ممکن است در رابطه با این شغل ندانید. از جمله این ویژگی های شخصیتی به شرح زیر است:

• توانایی در پخت مقدار بسیار زیاد غذا بدون دلزده شدن و خستگی

• توانایی مدیریت آشپزخانه و رساندن به موقع غذا سر میز مشتری به ویژه هنگام شلوغی رستوران

• تحمل کار در محیط گرم و پر از دود و بوی غذا 

• صبر و شکیبایی بالا به جهت حجم کاری زیاد در روزهای تعطیل و ساعت های مشخص مانند زمان نهار و شام. 

• توانایی انجام هم زمان چند کار آشپزی چون ممکن است لازم باشد در آن واحد به چند ظرف مشغول پخت سر بزند و بر پخت همه آن ها نظارت کند. 

• داشتن روحیه کار تیمی و هماهنگی و همکاری با دیگر همکاران 

• داشتن روحیه خلاقیت برای پخت انواع غذا به روش های مختلف و تزئین غذاها

 

چگونه یک آشپز شویم؟

اگر آشپزی شما خوب است و مهارت های لازم شخصیتی برای آشپز شدن را دارید می توانید کم کم در مسیر آشپز شدن گام بگذارید. روش های مختلفی وجود دارد که شما را به یک آشپز واقعی تبدیل کند. کسب تجربه یکی از بهترین راه کارها است و شما را به یک متخصص تمام عیار تبدیل خواهد کرد.

 

کسی که در آشپزخانه کار کرده و تجربه کسب کرده به مرور زمان می تواند یک آشپز موفق و قابل و در نهایت به یک سرآشپز حرفه ای تبدیل شود. اما اگر می خواهید این مسیر را کوتاه تر کنید می توانید روش های دیگری را برای ورود به این شغل انتخاب کنید. 

 

مسیر اول شما از طریق تحصیل در شاخه آشپزی در هنرستان های کار ودانش است که در مقطع دبیرستان می توانید در این مسیر قدم بگذارید. پس از گرفتن دیپلم آشپزی می توانید وارد بازار کار آشپزی شوید؛ چراکه به خوبی اصول مربوط به این کار را آموخته اید. 

 

مسیر دوم رفتن به کلاس های آشپزی سازمان فنی و حرفه ای کشور است. معمولا شاخه های آشپزی در آموزشگاه متنوع است و شما می توانید در هر شاخه ای از آشپزی که علاقمند هستید دوره بگذرانید. پس از گذراندن این دوره ها و کسب حد نصاب نمره، مدرک آشپزی خود را دریافت کرده و می توانید برای استخدام در این شغل اقدام کنید. 

 

مسیر سوم تحصیل در رشته آشپزی در دانشگاه های علمی کاربردی است. این دانشگاه ها یکی از بهترین مسیرها برای ادامه دادن مسیر آکادمیک رشته های فنی مانند آشپزی است. با گرفتن مدرک فوق دیپلم یا لیسانس در این شاخه می توانید در مسیر این شغل قدم بردارید. 

 

آشپز چه کسی است, سرآشپز چه کسی است, وظایف آشپز

آشپز باید روحیه کار طولانی داشته باشد

 

آشپز کجاها می تواند کار کند؟

شاید هنوز ندانید که پس از اتمام دوره ها یا تحصیلات خود در این رشته کجاها می توانید جذب شوید. خب مسلما اولین و ساده ترین آن استخدام به عنوان آشپز در رستوران ها، تهیه غذاها، هتل ها، آشپزخانه های صنعتی و ... است.

 

دومین مسیر راه اندازی شغل برای خودتان است. می توانید اگر سرمایه کمی دارید از یک آشپزخانه کوچک کارتان را آغاز کرده و آن را به تدریج گسترش دهید. همچنین می توانید در صورت داشتن سرمایه کافی یک رستوران یا کافی شاپ راه اندازی کنید. دانستن اصول آشپزی به شماکمک زیادی خواهد کرد و می توانید راهنمای آشپزهای خود باشید و به آن ها اصول آشپزی را آموزش دهید. 

 

آشپز, شغل آشپز, سرآشپز

آشپزی یک هنر است

 

بازار کار آشپزی 

اگر شما واقعا تخصص داشته باشید و دست پخت شما عالی باشد مطمئن باشید در این بازار بیکار نخواهید ماند. همه روزه تعداد بسیار زیادی رستوران و کافه در کشور ما تاسیس می شود که تعداد آن ها کم هم نیست و همه آن ها به آشپز و سر آشپز نیاز دارند. کسانی که درباره آشپزی به خوبی بدانند و به شکل عملی هم بتوانند کار خود را ثابت کنند حتما می توانند شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند. 

 

اگر بخواهیم کلی بگوییم بازار کار آشپزی نسبتا خوب است اما اگر تعداد متخصصان این رشته و آشپزهای ماهر خیلی زیاد شود بازار اشباع می شود. در حال حاضر به جهت کمبود آشپزهای کار بلد و متخصص بازار این رشته نسبتا پر رونق است و امید است که با رونق گردشگری در کشور مشاغلی مانند آشپزی نیز بتوانند گسترش پیدا کنند؛ چراکه با ورود مسافران خارجی به کشور پخت غذاهای محلی کشور نیاز به آشپزهای حرفه ای دارد.

 

سرآشپز چه کسی است, وظایف آشپز, ویژگی های شخصیتی برای آشپز شدن

آشپز شدن نیاز به دانش آشپزی دارد

 

درآمد شغل آشپزی

بسته به اینکه شما در کدام شهر یا کدام رستوران کار می کنید درآمدها متفاوت است. سرآشپزها اغلب حقوق بیشتری از آشپزها می گیرند و آشپزها نیز با توجه به درجه تخصص خود حقوق های متفاوتی دریافت می کنند. اینکه آشپزخانه چقدر بزرگ است یا رستوران چقدر مشتری و چقدر درآمد دارد همگی بر حقوق آشپزها تاثیر گذار است. 

 

علاوه بر آن شیفت های کاری و ساعات کاری نیز بر حقوق تاثیر زیادی دارد و هرچه فرد شیفت های بیشتری سر کار بماند حقوق بیشتری دریافت خواهد کرد. کسانی هم که آشپزخانه مال خودشان است و به اصطلاح صاحب کسب و کار هستند به وضوح در آمد بالاتری دارند.

 

چگونه یک آشپز شویم, آشپز, شغل آشپز

میزان درآمد شغل آشپز  

 

کلام پایانی

بعضی از افراد به طور ذاتی به پخت و پز و آشپزی علاقه دارند و اگر به سفره های آن ها نگاه کنیم همواره تعداد زیادی از غذاهای خوش رنگ و لعاب را می بینیم که بسیار با حوصله طبخ و تزئین شده است. آشپزی کردن یک هنر است و کسی که آشپزی خوبی دارد قطعا یک هنرمند است. اگر شما هم از علاقمندان به آشپزی هستید و دستپخت شما مثال زدنی است و در عین حال توان پخت غذا برای افراد زیادی را دارید می توانید در مسیر آشپز شدن قدم بگذارید. ما به شما قول می دهیم که موفق خواهید شد. 

 

گرداوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های دانش کسب و کار(اطلاعات مشاغل، ابزار و ماشین آلات، خدمات فنی و تاسیسات و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024