کشف یک «دستکش زرهی» ۶۰۰ ساله در قلعۀ گاوها



 دستکش زرهی 600 ساله,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
حفاری‌ها در دژ تاریخی کیبورگ (به معنی «قلعۀ گاوها») در شمال شرقی سوئیس منجر به کشف یک دستکش زرهی قرن چهاردهمی شده که در شرایطی کاملا استثنایی حفظ شده است.

تا کنون تنها پنج دستکش قرن چهاردهمی در سوئیس کشف شده است. با این حال، وضعیت آن‌ها به هیچ وجه به دستکش کشف‌شده در کیبورگ شبیه نیست. تمام قطعات آهنی این یکی پیدا شده است و حتی برخی از انگشتان آن کاملاً بدون خوردگی هستند و نو به نظر می‌رسند. 

 

به گزارش فرادید، قسمت‌های فلزی این دستکش در اصل به یک دستکش چرمی پرچ می‌شدند. ۲۵ قطعه نیز محکم به یکدیگر وصل میشدند و به دستکش انعطاف‌پذیری زیادی می‌دادند. 

 

 دستکش زرهی 600 ساله,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

طول کل دستکش بیش از ۱۴ اینچ است. صفحات آهنی مجزا مانند فلس روی هم قرار می‌گرفتند و توسط پرچ‌های جانبی به هم متصل می‌شدند. در اصل، آن‌ها را قبل از دوختن روی دستکش چرمی یا پارچه‌ای به یک ماده چرمی یا پارچه‌ای پرچ می‌کردند. صفحات کوچک و لایه‌های زیرین انعطاف‌پذیر به فرد اجازه می‌داد به راحتی شمشیر را بگیرد و از آن استفاده کند. 

 

از این قلعه نخستین بار سال ۱۰۲۷ با نام چویگبورگ (قلعه گاوها) یاد شده است. این نام به استفاده اولیه آن به عنوان قلعه پناهگاهی برای حیوانات اشاره دارد. 

 

نخستین استحکامات این مکان احتمالاً در نیمه دوم قرن دهم توسط کنت‌های وینتِرتور ساخته شدند. قلعه اولیه سال ۱۰۲۸ یا ۱۰۳۰ توسط امپراتور کُنراد دوم ویران شد. اما قلعه خیلی زود، بازسازی و به مرکز شهرستان کیبورگ تبدیل شد. 

 

 دستکش زرهی 600 ساله,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

دستکش سمت راست کاملا سالم مانده اما فقط بخش‌هایی از دستکش سمت چپ بجا مانده است

 

باستان‌شناسان سوئیسی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در یک عملیات نجات قبل از ساخت یک خانۀ مسکونی، محوطه‌ای در جنوب شرقی قلعه را کاوش کردند. 

 

باستان‌شناسان یک انبار بافندگی قرون وسطایی را کشف کردند که در قرن چهاردهم سوخته بود. شاید در مجاورت آن آهنگری هم وجود داشته است. باستان‌شناسان افزون بر یک قالب ریخته‌گری، بیش از ۵۰ شی فلزی سالم از قبیل چکش، کلید و سرپرتابه را کشف کردند. 

 

همچنین یک دستکش کاملاً سالم متعلق به قرن چهاردهم نیز کشف شد، همینطور تکه‌هایی از جفت آن که در دست دیگر پوشیده شده بود. 

 

هنوز روشن نیست این دستکش متعلق به چه کسی است یا اینکه چرا این نوع شیء به ندرت یافت می‌شود. اکنون فقط مطالعات علمی مشخص می‌کند که آیا دستکش‌های زرهی آن زمان نادر بودند یا در دوره‌های بعدی برای استفادۀ مجدد ذوب شده‌اند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------