سمی شدن غذا در زمان خسوف



 

اما اخترشناسان در کشور هندوستان با برپایی هشتگ غذا خوردن در خسوف (Eclipse Eating #) با این نظریه مقابله کردند. رئیس کمیسیون اخترشناسان می‌گوید: ما باید در جهت خلاف این نظریه عمل کرده و تلاش کنیم تا مردم از دیدگاه‌های علمی به جای خرافه پرستی بهره ببرند.

 

 خسوف,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

رهبران بسیاری از مذاهب و همچنین طالع بینی‌ها در کشور هندوستان معتقدند که به علت سمی شدن غذا در طول زمان ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی، باید از خوردن غذا اجتناب کرد.

 

فرقه‌هایی در هندوستان غذا خوردن در زمان خسوف یا کسوف را رد می کنند

آنان این خرافه را ترویج می‌دهند که در طول زمان ماه گرفتگی، ریتم طبیعی زمین تحت تاثیر قرار گرفته و مختل می‌شود و بدین جهت مردم را به نخوردن غذا در ساعات خسوف دعوت می‌کنند.

 

 خسوف,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

دانشمندان و اخترشناسان در کمپین " نه به خرافه پرستی " در روز ماه گرفتگی محل های مختلف غذا خوردند.

 

اما اخترشناسان در کشور هندوستان با برپایی هشتگ غذا خوردن در خسوف (Eclipse Eating #) با این نظریه مقابله کردند. رئیس کمیسیون اخترشناسان می‌گوید: ما باید در جهت خلاف این نظریه عمل کرده و تلاش کنیم تا مردم از دیدگاه‌های علمی به جای خرافه پرستی بهره ببرند.

 

 خسوف,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

برخی فرقه‌های مذهبی هند، در روزی که خورشید یا ماه گرفتگی اتفاق می‌افتد، کودکان معلول خویش را تا گردن در کثافات دفن می‌کنند. آنان معتقدند که کودکانشان با این شیوه شفا بهبود می یابند.

 

اما دانشمندان با مساله‌ای بسیار دشوار مواجه هستند؛ عقایدی کهن که سال‌ها با پافشاری در ذهن مردم لانه کرده است و البته از سوی بسیاری از رهبران مذهبی پر نفوذ (در فرقه‌ها و مذاهب گوناگون و پر تعداد) رواج داده می‌شود؛ این فرقه‌ها اخبار غلطی در مورد سمی شدن غذا در زمان خسوف میان مردم پراکنده می‌کنند.

 

البته ریشه این خرافات در دوران پیش از اختراع برق است؛ وقتی که حوادثی مانند خسوف یا کسوف صورت می‌گرفته به علت تاریکی (و البته ترس مردم)، تمامی کار‌ها مختل می‌شده است و در طول این زمان حشرات و دیگر آلاینده‌ها غذا‌ها را آلوده می‌کردند.

 

خرافه دیگری که در این زمان رواج دارد این است که در پروسه ماه گرفتگی و در طول این ساعات، ریتم طبیعی زمین تحت تاثیر خسوف قرار گرفته و مختل می‌شود.

 

اما اخترشناسان با این نظریه مخالفند، چون خسوف تنها سایه‌ای است که بر ماه می‌افتد و روی کارکرد خورشید، زمین و حتی ماه اثری ندارد. این گرفتگی روی اشعه خورشید هیچ تاثیری نمی‌گذارد و درست مثل این است که یک انسان در سایه یک ساختمان بایستند.

 

این در حالی است که می دانیم پدیده خسوف زمانی صورت می‌گیرد که سه عضو منظومه شمسی یعنی خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار گیرند و زمین میان خورشید و ماه قرار می گیرد. وقتی حرکت کامل شد و زمین کاملاً جلوی نور خورشید به ماه را گرفت، ماه کاملاً در زیر سایه زمین قرار گرفته و بعضی اوقات رنگ‌خرمایی پررنگی را پیدا می‌کند که به آن blood moon می‌گویند.

 

 خسوف,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

در طول تاریخ، خسوف و کسوف باعث ایجاد رعب و وحشت شده است، به ویژه وقتی که ماه گرفتگی کامل شود و ماه به رنگ قرمز درآید.

 

طبق گفته ناسا هر سال ۲ تا ۴ خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد، در حالی که تعداد گرفتگی ماه کمتر است.

 

اما رهبران فرق مختلف به زنان باردار توصیه می‌کنند که در زمان وقوع خسوف برای در امان ماندن جنین به بیرون از منزل نروند و غذا یا نوشیدنی تناول نکنند که این نقطه نظر نیز پایه علمی ندارد.

 

آقای کاپور مدیر مرکز بیماری‌های زنان در بیمارستان ساکت در دهلی نو می‌گوید: اکثر مراجعین می‌گویند که در زمان خسوف پایشان را هم از منزل بیرون نخواهند گذاشت!

 

آقای کاپور می‌گوید ما زیاد کاری به این نداریم که در زمان خسوف خانم‌های باردار به بیرون از منزل بروند یا نه، ولی توصیه می‌کنیم به علت طولانی بودن خسوف، حتماً غذا یا نوشیدنی بخورند تا به خود و جنین صدمه‌ای وارد نشود.

 

آیا نگاه کردن به ماه گرفتگی برای چشم خطری ایجاد می‌کند؟

همانطور که نگاه کردن به ماه در شب خطری ندارد، در حالت ماه گرفتگی هم هیچگونه خطری برای چشم با نگاه کردن به ماه ایجاد نمی‌شود.

 

با وجود این توضیحات شاید هنوز قرمز رنگ دیده شدن ماه، در هنگام گرفتگی، باعث نگرانی شود. باید توجه داشت که دلیل قرمز دیده شدن ماه هنگام خسوف، نور بسیار اندکی است که از طرف زمین پراکنده می‌شود و به سطح ماه می‌رسد و دیدن آن هیچ ضرری برای چشم ایجاد نمی‌کند.

 

تابناک باتو  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------