ابتکار: تراکم فروشی فضای سبز تهران را از بین برده است/ معرفی ۵۰صنعت سبز در روز زمین پاک



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان محیط زیست

به مناسبت روز زمین پاک صبح امروز نشست خبری معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در مورد پسماندها و اقدامات انجام شده برای حفاظت از آب و خاک برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ سال های زیادی است که زباله های شهرهای مختلف ایران و به طور جدی تری شهرهای ساحلی را در پنجه خود گرفته اند. شاید در یک سال و نیم گذشته موضوعی که کمتر مورد توجه مسوولان از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت برنامه ریزی اصولی برای بازیافت بوده است که باعث تلنبار شدن زباله های روی هم ومغلوب شدن محیط زیست توسط فاضلاب ها باشد.

 

معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت روز زمین پاک و حفاظت از آب و خاک برگزار شده بود، متولی اصلی جمع آوری زباله ها و پسماندها را شهرداری عنوان کرد و گفت: تنظيم آيين نامه ها،ضوابط، تفاهم نامه ها و همكاري هايي با وزارت كشور را دنبال كرده ايم. مسووليت اجرايي پسماند خانگي به عهده شهرداري هاست. من رسما از شهرداري ها و شوراهاي شهر خواستم كه برنامه پسماندهاي شهري و روستايي را ارايه دهند.»

در یک سال گذشته در بحث فاضلاب ها و پسماندها تنها به ارایه آمار بسنده می شد و آنچه به گوش می رسید از آمارهای تولید زباله در شهرهای مختلف فراتر نمی رفت. رییس سازمان محیط زیست معتقد است درباره معضل پسماندها در یک سال گذشته روند خوبی وجود داشته است و ادامه می دهد: «در شهرهاي بزرگ مديريت پسماند داريم و در شهرهاي متوسط و كوچك توجه به معضل پسماند بيشتر است. در برنامه چهارم قرار بود معضل مديريت پسماند حل شود ولي اجرايي نشد. در حال حاضر موضوع پسماند به صورت جدي مورد نظر ماست. تعريف طرح هاي اقتصادي و بهره گيري از تسهيلاتي كه در قانون بودجه پيش بيني شده است، صورت گرفته است.

ابتکار در ادامه گفت:« با صندوق توسعه ملي مذاكراتي شده است كه مدير آن ١٠ درصد بودجه براي طرح هاي زيست محيطي و مديريت پسماند مثل گرفتن انرژي از زباله در نظر گرفته است. دو نمونه گرفتن انرژی از زباله را در شهر تهران داریم که یک نمونه آن را در منطقه ٤از ٤ماه پيش راه اندازي كرديم و در منطقه كهريزك نيز از ٦ماه پيش نمونه دیگر آن آغاز به كار كرده است.»

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه يك جريانی مد نظر ماست که در آن چرخه پسماند تصحیح شود، گفت:‌چرخه پسماند از توليد شروع مي شود. بايد كالاهايي را خريداري كنيم كه پسماند كمتري را توليد و زباله كمتري برجا مي گذارد و از اهداف برنامه امسال آموزش مردم براي انتخاب بهتر است. بعد از بحث توليد بايد نسبت به مديريت صحيح توجه كنيم كه بخشي از كار را خود مردم در منازل انجام مي دهند. در بسياري از شهرهاي دنيا چيزي به اسم مديريت پسماند وجود ندارد بلکه بخشي مسووليت شهروندي است.

مدیریت کاغذ در برنامه پنجم توسعه
ابتکار گفت: اگر تفكيك در منازل صورت گيرد بسيار اقتصادي است. در حال حاضر در برنامه ها روي شيشه كار مي شود و روي كاغذ كارهايي انجام شده است. بازيافت درست اين است كه الياف كاغذ تا ٧نوبت قابل بازيافت باشد و ما بايد به اين فناوري دست پيدا كنيم. يكي از محورهاي قانون برنامه پنجم ماده ١٩٠ مديريت كاغذ است. سال گذشته نیز آيين نامه اجرايي و مصاديق مديريت سبز تصويب شد كه دستگاه ها بايد يك درصد از اعتباراتشان وا براي مديريت سيز به كار گيرند.

ابتکار ادامه داد: توليد انرژي از پسماند يك بحث مهم اقتصادي است. وزارت نیرو تعرفه هاي خوبي را در نظر گرفته است. پيشنهاد ما براي توليد كمپوست تخصيص يارانه است. كار جديدي كه در كرمانشاه انجام شد تفكيك تخصصي پسماند بود تا به جاي دو گروه خشك و تر شهروندان آموزش مي بينند كه در ٥گروه پلاستيك پارچه، شيشه، كاغذ و پسماندهاي الكترونيك دسته بندي مي شوند.

ابتکار در مورد اقداماتی که در مورد انواع پسماندها انجام شده است، گفت: در مورد پسماندهاي بيمارستاني با وزارت بهداشت تفاهم نامه اي را امضا كرديم و در مورد نخاله هاي ساختماني نیز شهرداري ها باید توجه بیشتری نشان دهند. اين جريان اجتماعي را تاييد داريم تا با كمك اصحاب رسانه و همكاري تشكل ها و سازمان هاي مردم نهاد يك جريان خوب و جلوگيري از آلودگي داشته باشيم..


ابتکار ادامه داد: از برنامه هاي ديگر مساله صنعت سبز است كه با بازنگري در دولت هفتم و هشتم رقابت صنعت سيز را پايه گذاري كرديم كه موازين و شاخص هاي مشخصي داشت. در يك سال گذشته ابعاد مساله را بازنگري كرديم كه با موازين و شاخص هاي مشخصي است.

امسال با يك معيار تخصصي رقابت صنعت سبز به عنوان يك برند را برگزار خواهیم کرد که همكاري يوني ٢را نيز در نظارت شاخص ها داريم. از امسال سالانه رقابت صنعت سبز را برگزار مي كنيم.

ابتکار با بیان اینکه دو لایحه آماده تصویب هیات وزیران است، گفت: یکی از آن برنامه مدیریت پسماند است که در کمیسیون کلان‌شهرها کار شده و وظایفت تمام سازمانها و اعتبارات مورد نیاز برای آن پیش بینی شده است و در لایحه بعدی لایحه خاک است که تمام مراحل آن تکمیل شده است و آماده تصویب است.

ابتکار ضمن بیان ضرورت پرداختن به مدیریت مصرف آب، گفت: با سازمان آموزش و پرورش همکاری خوبی کردیم که یک رویکرد خوبی در زمینه محیط زیست داشته باشیم و همچنین با صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی در جهت اصلاح شیوه زندگی سالم بخصوص در زمینه آب همکاری می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم یک گزارش خوبی از همکاری با سازمان‌ها در این زمینه ارائه دهیم.

مخالفت سازمان محیط زیست با هر نوع تغییر کاربری
معصومه ابتکار در ادامه نیز در پاسخ به پرسش های خبرنگاران در مورد تغییر کاربری در مناطق مختلف و تبدیل باغ ها به مناطق مسکونی گفت: در حال حاضر سازمان محیط زیست مستقیما عضو شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ است و از حفظ کاربرهای فضای سبز در محیط های شهری به عنوان یک عضو قویا دفاع می کنم.

سازمان محیط زیست نه در این دولت که در دولت قبل نیز صراحتا نسبت به تغییر کاربری باغ شهرها موضع گرفته و هشدارهای جدی برای اصلاح مصوبات قبلی درخصوص تغییر کاربری ها داده است.البته وظیفه اصلی در جلوگیری از تخریب باغ شهرها به عهده شورای شهر است، اما سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی خود را در بهبود کیفیت زندگی شهروندان مسوول می داند و با اینگونه تغییر کاربری ها به شدت مخالفت می کند.

ابتکار با اشاره به اینکه البته در فضاهای شهری در توسعه فضای سبز کارهای بزرگی اتفاق افتاده، گفت: اما در مناطق دیگر گاهی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد فضای سبز از بین رفته و تراکم های تا ۹ طبقه فضای کوچکی به ویژه در مناطق یک، ۲، ۲۲ و ۵ تهران برای فضای سبز باقی گذاشته است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: رایگان شدن صدور پروانه ساخت یکی از راهکارهای کاهش تخریب فضای سبز در محیط های شهری شهرداری که به این موضوع به عنوان یک محل درآمدزایی توجه نمی کند اما از سوی دیگر برای جبران کاهش درآمد می تواند از زمانی که ساخت و ساز شروع می شود عوارض واقعی در نظر بگیرد و در حقیقت آنقدر سیکل تخریب و نوسازی را سخت و گران کند که از یک سو درآمد مناسبی برای شهرداری عاید شود و از سوی دیگر شهروندان تنها در صورت ضرورت اقدام به نوسازی و تخریب ویلاها کند.

او با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست درخصوص دو مورد ویژه ساخت و ساز و تغییر کاربری که در باغ حکمت لواسان و منطقه کلاک در لواسان اتفاق افتاده گفت: موضع سازمان محیط زیست با این ساخت و سازها کاملا مشخص است و به صراحت مخالفت خود را به ویژه با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان که تامین کننده آب شرب پایتخت است و خلاف مصوباتی که شورای عالی امنیت ملی کشور است اعلام کرده.

به گفته ابتکار، بیانات مقام معظم رهبری نیز در این زمینه کاملا شفاف است بنابراین مسئولان باید با جدیت بیشتری ساخت و سازهای خلاف ضوابط و مقررات در این مناطق را پیگیری و با آن برخورد کنند.

ابتکاردر مورد واگذاری جزیره آشوراده نیز گفت: کسانی که تنها به نقد واگذاری آشوراده به بخش گردشگری می پردازند بد نیست که نگاهی به اقدامات انجام شده در جزیره همجوار این منطقه یعنی پناهگاه حیات وحش میانکاله داشته باشند چراکه در یک سال گذشته دخل و تصرفات سودجویان و ویلاسازی هایی که در این منطقه انجام شده بود با همت مسئولان منطقه از جمله قوه قضاییه به طور کامل از بین رفت و میانکاله از دست زمین خواران نجات پیدا کرد.

حال دریاچه ارومیه خوب است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه به دلیل بارندگی لایروبی رودخانه های اطراف دریاچه و رهاسازی مقداری از آب پشت سدهای منطقه به دریاچه در حال حاضر وضعیت آن در مقایسه با سال گذشته نسبتا بهتر است و خبرهایی مبنی بر ورود تعداد زیادی فلامینگو به دریاچه ارومیه دریافت شده است.

به گفته او همچنین افزایش آموزش و آگاهی در طی سال گذشته به ویژه در ۳۴ روستا برای اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری و همچنین افزایش ۴۱ روستا به این برنامه در سال جاری وضعیت برگشت آب به سفره های زیرزمینی حوزه دریاچه ارومیه بهبود یافته است.

ابتکار گفت: همچنین رایزنی ها و مذاکراتی درخصوص توقف سدسازی و اصلاح جاده میانگذر دریاچه ارومیه برای عبور آب از آن با وزارت نیرو و وزارت راه انجام شده واقداماتی برای مهار کانون های احتمالی ریزگردهای نمکی در اطراف دریاچه انجام شده است. در سال ۹۴ قطعا ابعاد فنی جاده میانگذر دریاچه ارومیه براساس ضوابط سازمان محیط زیست اصلاح خواهد شد.


ابتکار از استراتژی سازمان محیط زیست در مورد مقوله حفاظت از حیات وحش و شکار و صید گفت: در این خصوص برنامه های اختصاصی تبیین و در حال اجرا است و تنها در مناطقی که ظرفیت زیستی موجود بوده و جوامع محلی نیاز معیشتی دارند پروانه صید صادر می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین با مطرح شدن بحث قرق های اختصاصی در شورای عالی محیط زیست سعی داریم که با مشارکت جوامع محلی جمعیت حیات وحش را در برخی از مناطق افزایش دهیم تا در صورت نیاز بتوان در این مناطق بحث شکار و صید را دنبال کرد.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------