ذخیره ۵۶۶ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود/ بعد از شرب اولویت تامین حقابه زیست محیطی است



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, سد زاینده‌رود
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ذخیره ۵۶۶ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود، گفت: با توجه به تحویل حقابه کشت تابستانه کشاورزان شرق و غرب اصفهان، طی مصوبه ای مقرر شد در هر مقطع زمانی که حجم ذخیره سد زاینده رود به ۲۰۰ میلیون برسد، آب کشاورزان قطع شود. 

حسن ساسانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده رود، اظهار کرد: امروز سه شنبه- ۲۴ تیر ماه، ورودی سد زاینده رود ۳۳ و  خروجی آن ۱۰۰ متر مکعب برثانیه است، همچنین ذخیره مخزن سد ۵۶۶ میلیون مترمکعب است.

 

وی با بیان اینکه در این مدت هیچ بارشی ثبت نشده و آمارها همانند گذشته است، افزود: طبق آخرین آمار میزان بارش ثبت شده در حوضه آبریز زاینده رود ۱۱۷۵ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۲۴ میلیمتر بود ۴۵ درصد کاهش داشته است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان درباره تحویل حقابه های کشاورزان، توضیح داد: بعد از اتمام توزیع آب پاییزه در ۱۵ خرداد ماه، خروجی سد زاینده رود کاهش یافت، اما با توجه به تقاضای کشاورزان مبنی بر تامین آب کشت بهاره و تابستانه، این موضوع در وزارت نیرو و در نهایت در کارگروه مبارزه با کم آبی با حضور استاندار اصفهان مطرح و  مقرر شد ۴۰۰ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی غرب و شرق اصفهان تخصیص داده شود، مشروط بر اینکه در پایان شهریور ماه حجم سد زاینده رود از ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمتر نشود.

 

وی با ارزیابی شرایط آبی اصفهان با توجه به گرمای هوا و شیوع کرونا، تاکید کرد: خط قرمز وزارت نیرو و آب منطقه ای، تامین آب شرب است به این دلیل طی مصوبه ای مقرر شد در هر مقطع زمانی که حجم آب سد به ۲۰۰ میلیون برسد، آب کشاورزان قطع شود.

 

ساسانی درباره برنامه آب منطقه ای اصفهان در صورت کم آبی جهت مدیریت منابع آبی موجود، اظهار کرد: تمام بخش ها از جمله شرب، صنعت، کشاورزی و ...  ملزم به مصرف بهینه آب هستند و در حال حاضر برخی از صنایع همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه آب خود را از پساب فاضلاب و بازچرخانی آن تامین می کنند تا نیاز خود را به آب های سطحی به حداقل برسانند.

 

وی درباه انتقال آب از زاینده رود به یزد نیز، توضیح داد: این انتقال آب تنها تخصیص آب شرب است و از گذشته تاکنون در برنامه منابع و مصارف سد زاینده رود توسط شرکت مدیریت منابع آب ابلاغ می شود و ۷۰ میلیون مترمکعب در سال از زاینده رود جهت تامین شرب به یزد انتقال می یابد.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: آب منطقه ای یزد نیز همواره صرفه جویی در مصرف شرب و بهداشت را به جد پیگیر است، چراکه نیاز آبی یزد بیش از میزان انتقالی است و آنها از منابع آب زیرزمینی و چاه ها، نیاز آبی خود را تامین می کنند.

 

وی درباره حقابه زیست محیطی زاینده رود و تالاب گاوخونی، گفت: اولویت دوم ما بعد از تامین شرب، حقابه زیست محیطی است که امسال بعد از اتمام حقابه پاییزه کشاورزان، تلاش کردیم میزان حجم آبی جهت حقابه زیست محیطی تامین شود و بعد از نیمه خردادماه، آب به سمت تالاب در حرکت بود.

 

ساسانی با تاکید بر اینکه به دلیل رفع نگرانی بابت ریزگردها وظیفه داریم حقابه زیست محیطی تالاب را تامین کنیم، افزود: در حال حاضر بعد از آبیاری مزارع، بخشی به صورت زهآب جاری می شود و آب منطقه ای با جلوگیری از برداشت های غیرمجاز به دنبال حرکت این زهآب ها به سمت تالاب گاوخونی است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------