تهرانی‌ها هر ۲۴ روز به اندازه وزن برج میلاد زباله تولید می‌کنند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زباله
معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: تهرانی‌ها هر ۲۴ روز حدود ۵۸ هزار تن و به اندازه وزن برج میلاد زباله تولید می‌کنند. 

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، «نرگس رجایی» روز یکشنبه با اشاره به دلایل اجرای طرح واگذاری مخازن جدید و حذف تدریجی مخازن یکهزار و ۱۰۰ لیتری از سطح شهر، بیان کرد: در تهران به طور متوسط روزانه حدود 6 هزار و ۵۰۰ تن و به اندازه وزن ۳۸ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ (بدون بار و مسافر) پسماند تولید می‌شود.

 

وی ادامه داد: واقعیت این است که مجتمع پردازش و دفع آرادکوه برای مدت نیم قرن محل دفن پسماندهای شهر تهران و حتی برخی از شهرها و روستاهای اطراف بوده است.

 

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی و محدودیت زمین باقی مانده تنها در صورت احداث مرکز دفن جدید می‌توان به دفن پسماندها طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده امیدوار بود و در غیر اینصورت و با ادامه روند فعلی تنها برای چند سال آینده امکان دریافت پسماندها در این مجتمع وجود دارد.  

 

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت تدبیر برای ساماندهی مشکل زباله در تهران، به روش‌های مدیریت پسماند طی دهه‌های گذشته پرداخت و عنوان کرد: طرح مکانیزاسیون خدمات شهری در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به صورت پایلوت در چند منطقه از تهران به مرحله اجرا درآمد و در نهایت در اواسط این دهه در کل شهر تهران فراگیر شد.

به گفته وی در قالب این طرح، مخازن ۱۱۰۰ لیتری مشکی رنگ در معابر مختلف شهر نصب و به تدریج به عنوان محلی برای ذخیره‌سازی موقت کیسه‌های حاوی پسماند خانوارها در میان شهروندان معرفی شد.

«رجایی» با بیان اینکه نصب ۵۳ هزار مخزن در اماکن مختلف شهر در گذر زمان با مشکلات زیادی همراه شد، اضافه کرد: از جمله مهمترین مشکلات می‌توان به حذف درب مخازن و گسترش حضور و فعالیت عوامل غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک در شهر تهران اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: حذف درب مخازن با انتشار بو و تکثیر حشرات موذی و فعالیت جانوران موذی مثل گربه و موش همراه بود و از طرفی سهولت دسترسی عوامل غیرمجاز به پسماندهای خشک تفکیک نشده موجود در مخازن را فراهم کرد.  

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح کاپ با هدف حذف و کاهش پدیده زباله‌گردی، کاهش تولید پسماند و تفکیک در مبدا به طور پایلوت در مناطق ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ اجرا می شود، گفت: در طرح جدید، به طور کلی انتقال مخازن تفکیک پسماند تر و خشک به 200 هزار پلاک ثبتی در شهر تهران پیش‌بینی شده است.

 

روند کار نیز بدین شکل است که بر اساس تعداد واحدها و خانوارها، دو مخزن مشکی برای پسماندهای تر و آبی رنگ برای پسماندهای خشک با ظرفیت متفاوت به هریک از ساختمان‌های تحت پوشش ارایه شده و با هماهنگی پیمانکاران پسماند تر و خشک مناطق، مخازن مشکی رنگ سه بار در هفته و مخازن آبی رنگ دوبار در هفته تخلیه می‌شود.

 

رجایی اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح کاپ در تمامی مناطق تهران و ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند خشک به تدریج شاهد کاهش هزینه‌های حمل و انتقال پسماند و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، کاهش میزان پسماند ورودی به مجتمع آرادکوه، توسعه صنایع بازیافت، کاهش دفن و حفظ محیط زیست و افزایش خلوص پسماندهای تر و در نهایت تولید کمپوستی مرغوب تر در مجتمع آرادکوه باشیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------