ساعت کار کارمندان شناور می شود؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
مرگهای بیش از ۴۰۰ تایی کرونا و رکوردشکنی های پی در پی بیماری در کشور، منجر به اعمال محدودیت هایی شدیدتر از اول آذر ماه شد، اما همچنان شلوغی مترو و وسایل حمل و نقل عمومی به علت تردد کارمندان، مساله ساز است و بر همین اساس پیشنهاد شناور شدن ساعت کار کارکنان مطرح شده است. 

به گزارش ایسنا، اعمال محدودیتهای جدید کرونایی یعنی محدودیت دو هفته ای در فعالیت مشاغل غیرضرور در شهرهای قرمز و محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴صبح، ظاهرا نتایج اولیه مثبتی داشته و رضایت نسبی مسوولان امر را نیز دارد. از طرفی گویا اعمال این محدودیتها، حساسیت در مردم را نیز بیشتر کرده؛ چراکه رعایت پروتکلهای بهداشتی که از حدود نیمه خرداد به تدریج کمرنگ و کمرنگ تر شده بود و در برخی شهرها به زیر ۵۰ درصد و پایین تر از آن رسیده بود، اکنون و به اذعان دکتر علیرضا رییسی - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد رسیده که بسیار امیدوار کننده است.

 

در همین راستا و بر اساس اعلام دکتر علیرضا زالی – فرمانده مقابله باکرونا در پایتخت، میزان ترددهای درون شهری بیش از ۵۹ درصد در ساعات روز و ۷۰ درصد در ساعت ۲۱ تا ۴ صبح کاهش یافته است و هرچه از آغاز اعمال محدودیت‌ها می‌گذرد، شرایط مطلوبتر می‌شود.

 

همچنین به اذعان زالی، ۹۰ تیم علاوه بر ۱۵۰ تیم قبلی با محوریت نیروی انتطامی در تهران نسبت به این محدودیتهای جدید نظارت می‌کنند.

 

با وجود نتایج مثبت اولیه ناشی از اجرای محدودیتهای جدید، اما همچنان تردد کارمندان و به دنبال آن تجمع و شلوغی بویژه در وسایل حمل و نقل عمومی، دغدغه ساز و خطرآفرین است و بر همین اساس سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از پیشنهاد شناور شدن ساعت کار کارکنان دولت و طرح آن در جلسه امروز دولت خبر داد.

 

به گفته وی، "شلوغی مترو بیشتر به علت تردد کارمندان است" و در جلسه امروز دولت این موضوع مطرح می شود که "در صورت امکان با تفویض اختیار به وزارتخانه ها، ساعت کار کارمندان شناور شود و باز هم تعداد کارمندان در ادارات کاهش یابد. "

 

رییسی تاکید کرد که "شناور شدن ساعت کار کارکنان در ادارات کمک خواهد کرد تا حجم تردد با وسایل حمل و نقل عمومی و به خصوص با مترو کاهش یابد و به این ترتیب مثلا عده ای از کارکنان ساعت ۸ تا ۱۴ و عده ای نیز مثلا از ساعت ۱۰ تا ۱۵ در  ادارات حضور خواهند یافت. "

 

در این میان البته لازم است به مقوله ازدحام "ارباب رجوع" و مراجعان به ادارات و همچنین بحث فعالیت و بالطبع آن تردد کارکنان شرکتهای خصوصی نیز پرداخته و فکری هم به حال این موضوع شود؛ چراکه بی تردید این افراد نیز سهم بسزایی در آمد و شدها و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارند و حتی بعضا ممکن است برخی شرکتهای خصوصی خود را مقید به اعمال محدودیتها و دستورالعملهای ضدکرونا ندانند.

 

در مجموع هرچند محدودیتهای جدید اعمال شده، رضایت نسبی مسوولان سلامت را به دنبال داشته و البته بر نظارتهای دقیقتر اجرای طرح و برخورد با متخلفان تاکید دارند، همچنین در صورت موافقت با شناور شدن ساعت کارمندان و کاهش شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی، اما باید تاکید کرد که هر گونه تغییری در مرگ و میرها و موارد ابتلای کرونا، پس از اعمال مداخلات مدنی و اجتماعی، بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان نیاز دارد؛ به طوری که برای کاهش مراجعات سرپایی بین ۱۰ تا ۱۴ روز، مراجعات بستری به حدود ۳ هفته و کاهش مرگ و میر نیز به حدود چهار تا پنج هفته زمان نیاز است.

 

بنابراین به اذعان فرمانده مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران و با استناد به بررسی‌های اپیدمیولوژیک بیماری، مداخلات صورت گرفته در حوزه محله محوری، بیماریابی و تقلیل آثار منطقه‌ای این بیماری، زودتر از ۴۰ روز محقق نخواهد شد، به این ترتیب با توجه به اینکه این بیماری هنوز هیچ گونه دارو درمان اختصاصی ندارد، لازم است با صبوری و شکیبایی همچنان به رعایت پروتکلهای بهداشتی بویژه سه اصل استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دستها و رعایت فاصله فیزیکی، پایبند بود و برای تغییر روند بیماری در روزهای آتی منتظر ماند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------