منوی پیشنهادی برای زندگی در گرما و بی برقی/ چه کنیم تا خانواده مان کمتر کلافه شود؟



گرما ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

خراسان نوشت: کرونا و مشکلات اقتصادی کم بود، هوا گرم شد، مصرف برق بالا رفت و نیروگاه‌ها کم آوردند تا عجیب‌ ترین تجربه ممکن را سپری کنیم.

 

گاهی چند بار قطعی برق، در شرایطی که بچه ‌ها نه کلاس تابستانی می‌روند، نه می‌توانند داخل کوچه بازی کنند، نه تلویزیون ببینند و نه کتاب بخوانند، مادرها کلافه می‌شوند چون علاوه بر کارهای خانه که بدون برق انجامش دشوار است حوصله بچه خانواده هم سر رفته است. اوضاع پیچیده‌ای که اگر برای مدیریتش آماده نباشیم اوقات همه تلخ می‌شود. هر چند مسئولان باید تدبیر اساسی برای این شرایط داشته باشند، اما می‌توانیم با چند ابتکار کم کاری آن‌ها را تا حدی جبران کنیم که شرایط به خانواده سخت نگذرد. در این پرونده می‌خواهیم بدانیم در ساعات قطعی برق باید با بچه‌ها چه برخوردی داشت تا جسم و روح‌ شان کمتر آزرده شود؟ برای کارهای خانه چه کنیم؟ بخشی از شوخی‌های مردم با این شرایط را هم آورده‌ایم تا لااقل به مشکلات بخندیم. با ما باشید.

 

۷ ترفند کمتر شنیده ‌شده برای کاهش مصرف‌ برق

 

با چند ترفند ساده می‌توان مصرف برق را تا حد قابل توجهی کاهش داد  تا شاید شاهد قطعی برق کمتر باشیم و هموطنانی که به دلیل بیماری به برق نیاز بیشتری دارند کمتر اذیت شوند.به جز خاموش کردن لامپ‌ های اضافی، استفاده از دور کند کولر آبی و تنظیم دمای کولر گازی روی 24 درجه، در ادامه به چند ترفند ساده برای کاهش مصرف ‌برق اشاره خواهد شد.

 

یخچال و فریزر خود را در حد استاندارد پر کنید| آیا می‌دانید که با پر کردن به اندازه فضای یخچال در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد؟ قرار گرفتن مواد غذایی در کنار یکدیگر همانند یک عایق برای ذخیره انرژی عمل می‌کند، بدین وسیله یخچال و فریزر نیاز به برق بیشتر در تولید سرما نخواهد داشت.

 

 از خشک ‌کن لباس شویی کمتر استفاده کنید| برای کاهش هزینه برق مصرفی بهتر است از روش ‌های سنتی برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید. خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد مزیت‌های دیگری علاوه بر کاهش هزینه برق دارد.

 

 وسایل‌ برقی خاموش را از پریز بکشید| به شما توصیه می کنیم که بارهای فانتوم را از بین ببرید. باور نکردنی است ولی 75 درصد برق مصرفی در خانه زمانی صرف می شود که وسایل برقی در حالت خاموش هستند. لوازمی مثل تلویزیون  رایانه و وسایل موجود در آشپزخانه دارای بارهای فانتوم هستند. برای رفع این مشکل و کاهش هزینه برق مصرفی در زمانی که وسیله برقی شما خاموش است بهترین کار کشیدن سیم دوشاخه آن ها از پریز برق است.

 

 یک فن برای تهویه هوای خانه نصب کنید| به این روش با به حرکت درآمدن هوای خانه درجه هوا کاهش می یابد و نیاز شما به استفاده از کولر کمتر خواهد بود.

 

 راه ورود نور خورشید به خانه تان را ببندید| یکی از ساده ‌ترین راه‌ها برای خنک نگه داشتن خانه و کاهش مصرف انرژی برق در روزهای گرم نصب پرده هایی است که مانع از ورود نور خورشید به داخل خانه شود.

 

 از نورهای ال‌ ای‌ دی استفاده کنید| با تغییر لامپ های حبابی به نورهای ال ای دی تا 90 درصد برق مصرفی که با روشن کردن لامپ در خانه صورت می گیرد صرفه جویی کنید.

 

 گزینه شست و شو با آب گرم را در ماشین ظرف شویی غیرفعال کنید| بیشترین برق مصرفی توسط ماشین ظرف شویی هنگام استفاده از آب گرم برای شست وشوی ظرف ها صرف می‌شود. به راحتی با لغو این گزینه از منوی شست وشو در مصرف برق صرفه جویی کنید.

 

سرگرم‌ کردن کودکان در زمان قطعی‌ برق/ توصیه‌ هایی به والدین برای این روزهای گرم‌ و کرونایی که داخل منزل بودن، قطعی ‌برق و ... حسابی بچه‌ها را کلافه کرده است

 

    وضعیت را به رسمیت بشناسید| زمانی ‌که برق قطع می‌شود و کودک از گرمای هوا ناراضی است؛ به جای این ‌که بگویید «نه گرم نیست، طاقت بیار، چقدر بهانه می‌گیری و ...» به او بگویید «آره واقعا هوا گرمه، خونه تاریک شده به نظرم بیا ببینیم کدوم قسمت خونه خنک ‌تر و روشن ‌تره تا اون جا بشینیم»، یا «بیا دست و صورت‌ مون رو با آب سرد بشوریم کمی بدن‌مون خنک بشه، بعدش بریم از کمد، لباسی را که خنک‌ تر است ،انتخاب کنیم و...» خلاصه این‌ که اگر می‌خواهید کودک نق نزند به او بفهمانید متوجه  ناراحتی اش شده‌اید و دنبال راه‌حل هستید.

 

    چند راه‌حل با حق انتخاب به کودک بدهید| کودک باید بداند که به مشکل نبود تلویزیون، گرما و تاریکی بی‌تفاوت نیستید. حتی به او پیشنهادهایی بدهید تا حق انتخاب داشته باشد. به‌ طور مثال می‌توانید بگویید «من هم مثل تو از گرما و تاریکی بدم میاد، بیا ببینیم چطور می شه مشکل رو حل کنیم. به نظرت کدوم کار بهتره؟ با هم بریم یک میوه خنک بیاریم بخوریم دل‌مون به حال بیاد یا یک شربت خوشمزه درست کنیم؟ اصلا نظرت چیه با شمع‌ها سایه بازی کنیم و یک نمایش نامه تمرین کنیم»؟ والدین باید سعی کنند با کمک هم تا حد امکان در این ساعت‌ هایی که برق قطع می‌شود همراهی بیشتری با کودک داشته باشند  تا کودک کلافه نشود.

 

    آمادگی ‌های لازم را داشته باشید|برنامه‌ریزی کنید تا قبل از قطع شدن برق، گوشی، لپ‌ تاپ یا تبلت ‌ها را پر از شارژ نگه ‌دارید. چند فیلم خوب از تلویزیون‌ های اینترنتی، کتاب صوتی، کتاب الکترونیک و... آماده داشته باشید تا در صورت لزوم،  فرزندتان در زمان قطعی برق بتواند از آن‌ها استفاده کند. به‌ کودک یاد بدهید زمانی که برق ‌ می‌رود فرصت خوبی است برای آن‌ که بتواند کارهایی را که در حالت عادی کمتر سراغ‌شان می‌رود انجام دهد. کودک باید یاد بگیرد هر موقعیتی در زندگی می‌تواند فرصتی برای اتفاق ‌های خوب باشد تا از یکنواختی خارج شویم و اتفاق‌ های تازه‌ای را تجربه کنیم.

 

    خود اتکایی کودک را افزایش دهید|شاید هر بار که برق می‌رود، مصادف با یک کلاس آنلاین نشود اما شرکت در کلاس ‌های خوب آنلاین مثل نجوم، شطرنج، ریاضی، نقاشی و... هم انرژی فرزند شما را در طول روز تخلیه می‌کند، هم باعث می‌شود مهارت‌ های بیشتری را یاد بگیرد. کودکی که چند هنر دارد می‌تواند بهتر از همیشه خودش را سرگرم کند و از زمان در هر حالتی لذت ببرد. علت این ‌که خیلی از بچه‌ها از قطعی برق کلافه می‌شوند در کنار گرما، وابستگی بی‌اندازه آن‌ها به تلویزیون است. اما کلاس آنلاین با گوشی و تبلت کمک می‌کند  تا او بتواند خودش را بهتر سرگرم کند.  

 

 نکته پایانی|زمانی که کودک همدلی و همراهی شما را ببیند هم تحمل گرما و قطعی برق برایش راحت‌تر است؛ هم با این کارهای متنوع سرگرم می‌شود و متوجه گذر زمان نمی‌شود و مهم‌تر از همه از این همدلی و درک شدن متقابل احساس خوشایندی دارد.

 

صف برق ‌دولتی و  پر کردن پاوربانک در ارمنستان! / گزیده‌ای از شوخی‌های متنی و تصویری با قطع‌ شدن برق که در شبکه‌ های اجتماعی پربازدید شد

 

در این روزهای بی‌برقی و بی‌برنامگی در قطع‌ برق مثل همیشه، کاربران شبکه ‌های اجتماعی دست به کار شدند و شوخی‌های زیادی با این موضوع کردند. در ادامه گزیده‌ای از شوخی‌های متنی و تصویری فضای‌ مجازی را می‌بینیم، می‌خوانیم و می‌خندیم.

 

 شوخی‌ های متنی

*محافظ برق گرفتیم یخچال نسوزه، محافظ برقه سوخت. فکر کنم باید محافظِ محافظ برق هم بگیریم از این به بعد.

 

*‏ الان تو اینستاگرام دارن می گن‌: روزی صد بار بگو برق هیچ جا نمی‌ره، برق همیشه هست، تو اگر بخوای می‌شه، تو مرکز جهانی.

 

* ‏طی یه ماه آینده احتمالا باید بریم چند ساعت تو صف برق وایستیم تا یه نیم کیلو وات برق دولتی بریزن تو  پلاستیک بدن دست ‌مون.

 

* اومدم آرایشگاه، خدا کنه برق نره. این دوست ‌مون تو روشنایی مدل مهران رجبی می‌زنه شما ببین تاریک بشه چیکار می‌کنه.

 

* ‏نشسته‌ام به لامپ نگاه می‌کنم. جوانی‌ام در این بی ‌برقی پیر شد. برق نیامد، دیر شد.

 

* به ‌زودی در تبلیغات اینستاگرامی: ‏می‌خوای سر سال موتور برق خودت رو داشته باشی؟

 

* اون روز رفتم کافه گفتم آقا من کافه زیاد رفتم ولی کافه شما خداییش خیلی تاریکه، چشم چشم رو نمی‌بینه. طرف گفت برق رفته داداش.

 

* برق مثل پدر و مادر می‌مونه تا هستن آدم قدرش رو نمی‌دونه. اگه برق دارین همین الان پاشین برین کنتورتون رو ببوسین.

 

* فکر کنم به ‌زودی باید بریم ارمنستان پاوربانک پر کنیم، بیاریم.

 

* ما برق نداریم یکی‌تون تلویزیون رو روشن کنه ببینه صدا وسیما درباره مزیت ‌های رفتن برق چی داره می‌گه؟

 

*‏ دانشگاه ‌مون اطلاعیه داده شرکت نکردن در امتحان به دلیل قطعی برق موجه نیست و یه فیلم آموزشی گذاشته که اگه برق رفت چطور نت موبایل رو به لپ ‌تاپ بدیم. یکی هم نیست بهشون بگه آخه لپ ‌تاپ‌ مون باتریش سالمه مگه؟

 

* می‌گم برق رفته کولر کار نمی‌کنه، می‌گه خب پنکه روشن کن. دیوونه همه جا تاریکه چه‌ جوری پنکه رو پیدا کنم!

 

* تو بالکن نشستم. همسایه بغلی داره حیاطش رو در تاریکی مطلق آب‌پاشی می‌کنه. فکر کنم داره انتقام برق رو از آب می‌گیره.

 

* اون‌ قدر به قطع شدن برق گیر بدید تا وزیر نیرو بهتون بگه خودتون برق تولید کنید. برق دیگه پماد نیست که خودتون بمالید، خیلی سخت ‌تره چون باید هی فوت کنید تا توربین‌ها بچرخن.

 

* ‏توی ۲۴ ساعت حدود ۷ ساعت قطعی برق داشتیم. این‌ جوری که داریم به قهقرا می‌ریم چهار صباح دیگه باید پوست حیوون تن‌مون کنیم نیزه برداریم بریم قبیله همسایه دو نفر رو شکار کنیم کباب‌ شون کنیم، دور آتیش برقصیم.

 

* قانون پایستگی انرژی رو اون ‌جا فهمیدم که سر کلاس آنلاین داداشم، برق استاد اومد و به جاش برق دو تا از دانشجوها رفت.

 

* یه جدول خاموشی برق منتشر کردن، اون ‌وقت تنها موقعی که ما برق داریم اون ساعت‌ هایی  هست  که تو جدول اعلام کردن برق ‌تون قطع می‌شه.

 

*‏ بابام پیج اینستای شرکت برق رو فالو کرده؛ می‌گم چرا؟ می‌گه خط فکری‌ مون یکیه.

 

* داشتم برای اولین بار با مسواک برقی مسواک می‌زدم، وسطش برق رفت تا صبح با خمیر دندون خوابیدم.

 

راهکار روشن  ‌ماندن مودم

برای روشن ماندن مودم ADSL در مواقع قطع برق، شما به این کابل ، نیاز دارید. اسم این کابل، تبدیل USB به DC12 است که یک طرفش را به پاوربانک و طرف دیگرش را به مودم وصل می کنید. فقط چک کنید طرف مودم 2.5 میلی‌ متر یا 3.5 میلی ‌متر باشد. قیمتش هم حدود 20 تا 30 هزار تومان است.

 

فواید شگفت‌ انگیز دوش آب ‌سرد در روزهای‌ گرم

این روزها در حال سپری‌ کردن گرم‌ ترین روزهای سال هستیم و با توجه به قطعی گسترده و مکرر برق، نبود کولر و وسایل سرمایشی، تعریق بدن بیشتر می‌شود. در این میان حمام آب سرد فوایدی برای بدن و سلامتی ما دارد که در ادامه به چند مزیت آن اشاره خواهد شد. با این کار انرژی روحی و جسمی بیشتری دارید و کمتر کلافه می شوید. 

 

کمک‌ به ‌کاهش‌ وزن| دوش آب سرد چربی قهوه‌ای را که برای گرم کردن بدن استفاده می شود در بدن فعال  و به کاهش وزن کمک می کند.

 

بهبود شرایط سیستم ‌ایمنی| مطالعه‌ای که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شد، نشان داد که استحمام با آب سرد به صورت منظم تسریع آهنگ متابولیک و افزایش تعداد گلبول‌ های سفید را که با بیماری ‌ها مبارزه می‌کنند به همراه دارد.

 

 کاهش استرس و افسردگی| همان‌ گونه که مغز چگونگی مقابله با  موقعیت ‌های استرس‌زا را فرا می‌گیرد، دوش آب سرد می‌تواند به کاهش سطوح اسید اوریک و تقویت سطوح گلوتاتیون در خون  و همچنین به کاهش استرس کمک کند.   دوش آب سرد می‌تواند علایم افسردگی را با تحریک بخشی در مغز که نورآدرنالین ترشح می‌کند، کاهش دهد.

 

 بهبود شرایط پوست و مو| دوش آب سرد نه تنها برای سلامت انسان مفید است، بلکه می‌تواند ظاهر بهتری  هم به انسان ببخشد. آب سرد می‌تواند به کاهش خطر از دست دادن بیش از حد چربی‌های طبیعی پوست و مو و همچنین به ظاهر درخشان مو و تقویت پوست سر کمک کند.

 

 بهبود کیفیت خواب| یک حمام با آب سرد ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند کمک شایانی به خواب خوب شبانه شما کند. دوش آب سرد می‌تواند اثری آرامش بخش داشته باشد که به خواب رفتن راحت و تجربه خواب با کیفیت را ممکن می‌سازد.

 

  نحوه انجام دوش آب ‌سرد

در انتهای یک دوش عادی، به آرامی شروع به کم کردن درجه حرارت آب کنید. آب را به اندازه‌ای سرد کنید که با ایستادن زیر آن، احساس ناخوشایندی بکنید، سپس ۲ تا ۳ دقیقه زیر آن بمانید. نفس عمیق کشیدن می‌تواند به کاهش احساس ناخوشایندی که در ذهن شماست کمک کند. دفعه بعد که می‌خواهید دوش آب سرد را امتحان کنید، آب را کمی سردتر از دفعه قبل تنظیم کنید. سعی کنید این بار یک تا ۲ دقیقه بیشتر در آب سرد بمانید. پس از این که ۷ تا ۱۰ بار این کار را انجام دادید، متوجه خواهید شد که حتی هنگام دوش معمولی هم دوست دارید، با آب با دمای سردتری دوش بگیرید! البته اگر بیمار هستید و به تازگی از بیمارستان ترخیص شده‌اید، یا هر شرایط دیگری که سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده است، برای امتحان کردن دوش آب سرد کمی تعلل کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------