پرده کعبه تعویض شد



حج تمتع,اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی
پرده کعبه طی آیینی و به روال سال‌های گذشته بامداد امروز (دوشنبه) تعویض شد. 

به گزارش ایرنا، ریاست امور مسجدالحرام و مسجد النبی (ص) اعلام کرد که پرده کعبه طبق سنت هر ساله تعویض شده است.

 

پرده کعبه یکی از مهمترین نمادها و مظاهر احترام و تکریم بیت الله الحرام است و تاریخ مسلمانان با پوشش کعبه و ساخت آن توسط بزرگترین هنرمندان جهان اسلام پیوند خورده است. 

 

پرده کعبه هر سال در موسم حج تمتع و صبح روز عرفه در نهم ذی الحجه با حضور مقام های ارشد سعودی تعویض و پوشش جدید جایگزین آن می شود. 

 

شرکت کنندگان در فرایند جایگزینی پرده کعبه، حدود ۱۶۰ نفر هستند که با استفاده از پله برقی قطعات پوشش جدید را به ترتیب و پشت سر هم بر روی چهار جبهه کعبه نصب می کنند. 

 

بر روی چهار طرف پرده جدید عباراتی مربوط به  سال ساخت و سپس ۴ عبارت صمدیه  (بگویید ، او خداست، یک خدا، پناهگاه جاوید) و ۱۱ عبارت به شکل چراغ هایی از آیات قرآنی نوشته است.

 

ارتفاع این پرده ۱۴متر و از ۱۶ قطعه به شکل مربع درست شده است. در نوار اطراف آن آیات قرآنی، هر کدام داخل مربعی به صورت جدا نوشته شده و در فواصل مشخص و به صورت جدا کلمات «یا حی یا قیوم»، « یا رحمن یا رحیم» و «الحمد الله رب العالمین» بر روی آن نقش بسته است.

 

بر اساس این گزارش، پوشش جدید کعبه منقش به آیات الهی با استفاده از نخ های طلا و نقره است.

 

کعبه سالی دو بار شسته می شود، نخستین بار در ماه شعبان و دومین مرتبه در ماه ذی الحجه. برای شست و شوی آن از آب زمزم، عود و گلاب استفاده می شود. کف و چهار دیوارها را از درون تا ارتفاع یک و نیم متر شسته، خشک کرده و سپس با عود گرانبها معطر می کنند.

 

حج تمتع,اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------