تشکیل جزیره‌های حرارتی روی تهران جدی است



جزیره‌های حرارتی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
عضو شورای شهر تشکیل جزیره‌های حرارتی روی شهر تهران در اثر افزایش حرارت در سال‌های آینده را یک مسئله جدی عنوان کرد. 

به گزارش مهر، یکصد و هشتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برگزار شد.

 

سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که به منظور بررسی آخرین طرح و برنامه‌های اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی اختصاص داشت، گفت: کمیته محیط زیست و خدمات شهری در ادامه جلسات بررسی وضعیت ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های مربوط به حوزه خدمات شهری، درصدد پیگیری آخرین وضعیت اقدامات، طرح و پروژه‌های مربوطه است و تلاش می‌کند که این طرح‌ها تعریف و اجرایی شوند.

 

وی ادامه داد: در آستانه تحویل و تحول به شورای ششم، ضروری است پروژه‌های جاری بررسی شوند تا در همکاری با دوره بعدی مدیریت شهری، کارهای مربوط به حوزه خدمات شهری ادامه یافته و جهت‌گیری‌ها تداوم یابند و شاهد آن باشیم که حوزه محیط زیست و خدمات شهری در مسیر رشد به کارشان ادامه می‌دهند.

 

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار نیز در این جلسه، با تقدیر و تشکر از حمایت‌های شورای پنجم به ویژه کمیته محیط زیست و خدمات شهری از حوزه محیط زیست شهری، ارتقای مرکز محیط زیست و توسعه پایدار به اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار را اقدامی راهبردی در تشکیلات مدیریت شهری دانست.

 

وی انجام طرح‌هایی نظیر یکپارچه‌سازی اطلس محیط زیست شهری تهران، توسعه مراکز انرژی‌های تجدید پذیر، بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای مختلف شهرداری، راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست و تهیه لوایح محیط زیستی در همکاری با شورای شهر را از جمله اقدامات شاخص اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار برشمرد.

 

در ادامه این جلسه، مسئولان اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار به تشریح آخرین وضعیت پیشرفت پروژه و شرح وظایف طرح‌های یکپارچه‌سازی اطلس محیط زیست شهری، سامانه پایش کیفی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، تهیه مستند تنوع محیط زیستی و اقلیم شهر تهران، تدوین برنامه عمل، پیشگیری و کاهش آسیب‌پذیری و سازگاری با تغییرات آب و هوایی شهر تهران، تدوین نظام یکپارچه راهبری سیستم مدیریت محیط زیست در شهرداری تهران و ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه‌های خیالستان زندگی و بوستان چهارباغ، ارزیابی تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران، ارزیابی روند شاخص توسعه پایدار شهری در شهرداری تهران و… پرداختند.

 

پایش آلایندگی‌های جدید در منطقه شهری تهران، پایش مصرف انرژی، شناسایی صنایع و منابع اصلی تولید آلودگی در شهر تهران، رسیدگی به وضعیت تغییرات اقلیمی و موضوع HSE از جمله موضوعاتی بودند که در این جلسه از سوی مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری مورد پرسش و بررسی قرار گرفتند.

 

حسینی میلانی ضمن تقدیر از فعالیت‌های اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری تهران اظهار داشت: تمرکز خوبی درباره وضعیت محیط زیست تهران در دوره پنجم مدیریت شهری صورت گرفت. در این چارچوب، شورای پنجم به دنبال در نظر گرفتن بودجه خاص محیط زیست شهری بود تا سهم اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری در حوزه محیط زیست را شفاف سازد.

 

وی با تاکید بر اینکه تهران با چالش‌های نوظهور محیط زیستی روبه‌رو است، تصریح کرد: آلاینده‌ها، روند و اتفاقات جدیدی در حال حادث شدن است. یک نمونه از این مسئله، انتشار گسترده بوی نامطبوع در سطح شهر تهران بود که شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌ها درگیر آن شدند.

 

این عضو هیات رییسه شورای شهر با اشاره به گسترش پدیده فرونشست‌ها در حریم جنوبی تهران خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، روند استفاده از منابع و بارگذاری‌ها در تهران و حریم آن کاهنده نیست و هر ساله، شاهد افزایش مصرف آب و انرژی در تهران هستیم. همین مسئله موجب شده تا ما با تنش‌های جدی در حوزه مصرف آب و انرژی روبه‌رو باشیم.

 

حسینی میلانی افزود: مسئله تنش آبی قطعاً موجب درگیر ساختن فعالیت‌های شهرداری در حوزه فضای سبز خواهد شد و در کاهش تاب‌آوری فضای سبز شهری اثرگذار است.

 

وی رسیدگی به وضعیت میکروپلاستیک‌ها در خاک و محصولات کشاورزی را ضروری خواند و ابراز داشت: تولید روزافزون ازن و سوزاندن مازوت نمونه دیگری از مسائل نوظهور است که در آلودگی هوای تهران موثر است. یکی از این مسائل جدید سفیدبالک‌ها بودند که در دو سال ابتدایی شورای پنجم، به صورت ضربتی به این مسئله رسیدگی شد. تشکیل جزیره‌های حرارتی روی شهر تهران در اثر افزایش حرارت در سال‌های آینده نیز یک مسئله جدی است.

 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با ضروری دانستن مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح‌های فنی و عمرانی و همچنین مطالعات پیش‌بینی محیط زیست شهری بیان کرد: اگر مطالعات محیط زیستی با رویکرد آینده‌نگری به ویژه در حوزه تغییرات اقلیمی و حرارت انجام شود، آنگاه می‌توان وضعیت سالانه تهران را هم پیش‌بینی کرد، هشدارهای لازم را داد و سناریوهای پیش‌رو را مورد بررسی قرار داد.

 

در ادامه این جلسه، محمود ترفع به تشریح آخرین وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و طرح‌ها و برنامه‌های این شرکت پرداخت و یادآور شد: سال ۹۹ برای حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی، سال سختی بود. تحریم قطعات سنگین اتوبوس، افزایش نرخ ارز و… نیز موجب افزایش هزینه‌های نگهداری و بهسازی اتوبوس‌های شهری شدند.

 

وی در این جلسه، با یادآوری اقدامات مدیریت شهری در اضافه کردن ۲۵۰ اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، به تشریح فعالیت‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اضافه کردن ناوگان جدید اتوبوسرانی در ماه‌های آینده پرداخت.

 

آخرین وضعیت نصب فیلتر جذب دوده در اتوبوس‌ها، کاهش درآمدها به دلیل شیوع ویروس کرونا، آنالیز سوخت مصرفی از نظر گوگرد، آخرین وضعیت اتوبوس‌های فرسوده، تعداد اتوبوس‌های جدید مورد نیاز شهر تهران برای اضافه شدن به ناوگان اتوبوسرانی، وضعیت پرسنلی رانندگان، میزان پایش آلایندگی در پایانه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و… از جمله موضوعاتی بودند که در این جلسه از مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تشریح شدند.

 

حسینی میلانی در پایان این جلسه، با تقدیر از فعالیت‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و پرسنل آن در خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی در شرایط شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: مدیریت شهری به حمایت‌طلبی از اتوبوس باید ادامه دهد. عمده جهت‌گیری‌ها در شهرداری در موضوع حمل و نقل عمومی، معطوف به توسعه مترو است اما این مسئله نباید موجب نادیده قرار گرفتن اتوبوسرانی شود.

 

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته اقدامات خوبی از سوی مدیریت شهری در تامین ناوگان جدید اتوبوسرانی و قطعات مورد نیاز اتوبوس‌ها انجام شد، گفت: هر چقدر ارتباط توسعه اتوبوسرانی با محیط زیست بیشتر شفاف شود، حمایت از آن نیز افزایش می‌یابد. موضوع مهم در این چارچوب آن است که در حمایت‌طلبی از اتوبوس، اطلاعات ارائه شده تا چه اندازه به دستگاه‌های ذیربط انعکاس می‌یابد و تا چه اندازه برای شهروندان روشن و شفاف است.

 

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری اتوبوس را مسئله عمومی شهر و مربوط به حوزه عدالت اجتماعی دانست و اظهار داشت: متاسفانه در یک دهه گذشته، دولت‌ها از اتوبوس حمایت چندانی نکرده‌اند و اندک حمایت‌ها نیز با تاخیر بسیار به شرکت واحد اتوبوسرانی می‌رسند. به همین خاطر، عمومی‌سازی حمایت طلبی از اتوبوسرانی، موضوعی مهم است چراکه کمک دولت برای تامین اتوبوس‌های جدید بسیار حیاتی است.

 

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت حفظ کرامت مسافران اتوبوس، توسعه مترو و اتوبوس برقی را راهکارهای آینده تهران در بحث حمل و نقل عمومی برشمرد و تصریح کرد: نوسازی ناوگان جدید اتوبوس برای شهرداری تهران یک راهبرد اصلی است و به همین منظور، باید ساز و کارهای جدید تامین منابع مالی برای آن طراحی شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------