تمام احتمالات بازگشت به آموزش مجازی



 بازگشایی مدارس,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
درحالی‌که دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید که باید در بازگشایی مدارس تجدیدنظر شود، معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با همشهری عنوان می‌کند مجوز برگزاری کلاس‌های حضوری فقط به مدارس ایمن داده می‌شود 

به گزارش همشهری: اظهارنظرهای دوگانه از سوی 2وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش، درباره بازگشایی مدارس، ظاهرا تمامی ندارد. در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود با پروتکل‌های مصوب ستاد کرونا، تا روز اول آذر‌ماه مدارس کشور در چند مرحله بازگشایی خواهد شد، حالا حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است: «چون واکسیناسیون افراد زیر 18سال به اندازه کافی نبوده و واکسیناسیون جامعه هم به میزان مدنظرمان که حداقل 80درصد است، نرسیده و از طرفی چون مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها و رستوران‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی درست عمل نکرده‌اند، می‌خواهیم درباره بازگشایی مدارس تجدیدنظر کنیم تا مانع پیک ششم شویم.»

 

از سوی دیگر اپلیکیشن ماسک در کانال تلگرامی خود با توجه دادن مسئولان کشور به تجربه آلمان که این روزها با خیز سنگین بیماری کرونا مواجه است، بروز پیک ششم کرونا درصورت بازگشایی مدارس را حتمی دانسته است.

 

این اظهارنظرها درباره احتمال تجدیدنظر در بازگشایی مدارس درحالی از سوی مسئولان رسمی کشور مطرح می‌شود که تا به امروز براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش 105هزار مدرسه از 112هزار مدرسه کشور، طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، درهایشان را روی دانش‌آموزان گشوده و کلاس‌های درس حضوری دایر کرده‌اند.

 

کارشناسان می‌گویند، این نوع اطلاع‌رسانی از سوی مراجع منتسب به ستاد ملی مبارزه با کرونا، علاوه بر اینکه اعتبار مصوبات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا را به مخاطره می‌اندازد، تردید خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان به مدارس را بیش از پیش تشدید می‌کند. در این‌باره با حسین صادقی، معاون رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش که در جلسات کمیته راهبردی بازگشایی مدارس شرکت می‌کند، گفت‌وگویی داشتیم تا مشخص شود علت نارضایتی مدیران وزارت بهداشت از بازگشایی مدارس ریشه در چه دارد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در نهایت چه تصمیمی برای شکل برگزاری کلاس‌های درس خواهند گرفت.

 

مسئولان کمیته علمی ستاد ملی کرونا می‌گویند که آموزش و پرورش نتوانسته مدارس را برای بازگشایی سراسری آماده کند و از همین روی باید در این زمینه تجدیدنظر شود. نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این‌باره چیست؟

طبق آخرین آماری که تا پانزدهم آبان1400 به‌روز شده است، 105هزار مدرسه به‌تدریج در طول 2ماه گذشته مجوزهای لازم را برای بازگشایی از منطقه آموزش و پرورش خود دریافت کرده‌اند و 7هزار مدرسه هم دنبال فراهم آوردن امکانات متناسب برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند که بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش هیچ الزامی برای بازگشایی صددرصدی مدارس نگذاشته‌اند و حتی گفته‌اند که اگر مدرسه‌ای شرایط لازم را نداشت، هیچ اصراری برای بازگشایی آن نیست، ولی مدیر تلاش کند با اقدامات مداخله‌ای سایر دستگاه‌ها زمینه‌ آموزش حضوری کودکان و نوجوانان را فراهم کند.

 

الان مدارس کدام مناطق آموزش و پرورش بیشترین مشکل را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند و چرا؟

بیشترین مشکل برای مدارس مناطق حاشیه‌نشین کلانشهرهاست که تراکم جمعیت دانش‌آموزی بالایی در آنها داریم؛ مثلا در منطقه15 تهران جمعیت کلاس‌ها بالای 35نفر است که تدریس معلمان را با مشکل مواجه کرده؛ به این معنا که معلم باید کلاس را به 3گروه تقسیم کند و در 3نوبت به آنها آموزش دهد یا در بسیاری از مناطق معلم باید برای گروهی از دانش‌آموزان به شکل حضوری تدریس کند و برای گروهی دیگر به شکل مجازی درس بدهد که فرصت زیادی را در روز از او می‌گیرد و باید خارج از وقت اداری هم کار کند.

 

وقتی این مباحث در ستاد راهبردی بازگشایی مدارس در وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، تصمیم گرفته شد که مدارس در مناطق پرتراکم دانش‌آموزی برای آشنایی معلم با دانش‌آموزان و همچنین رفع اشکال، روزهایی در هفته با تشخیص مدیر مدرسه باز باشد و بقیه آموزش‌ها به شکل مجازی دنبال شود. از طرف دیگر بازگشایی صددرصدی در مناطق عشایری و روستایی رخ داده و نیازی به آموزش مجازی نیست. تمام این تصمیمات گرفته شده این معنا را می‌دهد که ما تمام جوانب رعایت پروتکل‌های بهداشتی را متناسب با شرایط منطقه و مدرسه درنظر‌گرفته‌ایم و حکم کلی برای نحوه فعالیت آنها صادر نکرده‌ایم.

 

رصد وضعیت مدارس از نظر پروتکل‌های بهداشتی توسط چه گروه‌هایی انجام می‌گیرد و اگر مدرسه‌ای برخلاف قوانین، بازگشایی شده باشد، چگونه با آن برخورد خواهد شد؟

در ابتدای سال تحصیلی بخشنامه‌ای به مدارس ابلاغ شد، تحت عنوان بخشنامه006 که تمام ضوابط و مقررات بهداشتی با جزئیات طی جدولی تعریف شده بود که مدیران باید آن را پر می‌کردند. در ابتدا باید مدیران مدارس عنوان می‌کردند که براساس این جدول چقدر توانایی بازگشایی را دارند که درواقع یک خوداظهاری بود. سپس منطقه آموزشی براساس تعداد دانش‌آموزان و ویژگی فضای فیزیکی مدرسه بر این خوداظهاری نظارت می‌کرد و مجوز آموزش حضوری، مجازی یا ترکیبی را می‌داد. در ادامه هم کارشناسان اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی وزارت آموزش و پرورش از یک‌سو و کارشناسان وزارت بهداشت از سوی دیگر از مدارس بازدید می‌کنند که سطح رعایت پروتکل‌ها را در آنها ببینند.

 

مدیران کارگروه علمی ستاد ملی کرونا می‌گویند که میزان واکسیناسیون دانش‌آموزان پایین‌تر از حد استاندارد است و از این برای بازگشایی سراسری مدارس منطقی نیست و پیک ششم کرونا را به همراه خواهد داشت. مگر آمار رسمی واکسیناسیون دانش‌آموزان چقدر است؟

90درصد دانش‌آموزان در کل کشور واکسن دریافت کرده‌اند که تا 23آبان، از یک طرف استان‌های زنجان، گیلان، سمنان، آذربایجان‌غربی و مرکزی با 90 تا 97درصد واکسیناسیون دانش‌آموزان در دوز اول بهترین وضعیت و از طرف دیگر استان‌های قم، کردستان و خوزستان به‌ترتیب با 11.29درصد، 20 و 21درصد کمترین واکسیناسیون دانش‌آموزی را داشته‌اند که وضعیت در مدارس این مناطق خطرناک است. همچنین 7هزارو228مدیر مدرسه اعلام کرده‌اند که توانایی رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی دانش‌آموزان‌شان را در کلاس‌های درس‌ ندارند و 10هزارو260مدیر مدرسه گفته‌اند که امکان رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی مانند تامین سیستم تهویه مناسب را ندارند.

 

تا به امروز در مجموع چه تعداد دانش‌آموز به مدرسه بازگشته‌اند؟

بازگشایی فیزیکی مدارس در3نوبت صورت گرفت؛ در نوبت اول که همزمان با ابتدای مهرماه بود، 29.5درصد دانش‌آموزان معادل 4میلیون و‌ 364هزار نفر به مدرسه بازگشتند که بیشتر دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، مناطق عشایری و روستایی بودند. در نوبت دوم یعنی 15آبان، 10.8درصد معادل یک‌میلیون‌و590هزار دانش‌آموز دیگر توانستند به مدرسه بروند که دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم را شامل می‌شدند، اما آمار نهایی نوبت دوم که اول آذر بود هنوز مشخص نیست و تا پایان هفته معلوم می‌شود.

 

آیا ممکن است که مدرسه‌ای که الان مجوز بازگشایی دارد، در میانه سال تحصیلی به‌علت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی مجوزش باطل شود؟

وقتی مدرسه‌ای مجوز گرفته به این معناست که توانسته فاصله‌گذاری فیزیکی، بهداشت و نظافت محیط و... را رعایت کند و کمتر اتفاق می‌افتد که در ادامه راه برای آن مشکلی پیش ‌آید، ولی اگر در ادامه سال تحصیلی مدیران مناطق آموزشی متوجه شوند که مدرسه‌ای از پروتکل‌های اصلی سرپیچی کرده، می‌توانند نحوه آموزش‌ها در آنجا را از حضوری به مجازی تغییر دهند. به‌هرحال بنا نداریم که مدرسه‌ای را بدون درنظرگرفتن امکانات و ابزار بهداشتی بازگشایی کنیم و جان دانش‌آموزان را به خطر بیندازیم. از سویی باید مراقب باشیم که آموزش مجازی، دانش‌آموزان را از مدرسه دور نکند و باعث افت تحصیلی یا ترک تحصیل آنها نشود که جبران آن در آینده بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------