افتخار آفرینان قطری اهل کدام کشورها هستند؟



ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
قطر در سالهای گذشته همواره از ورزشکارانی با ملیت های گوناگون در تیم های ملی مختلف خود استفاده کرده و در المپیک توکیو نیز 2 طلا توسط ورزشکاران غیر قطری کسب کرد.

به گزارش ورزش سه، قطر برای نخستین بار در تاریخ ورزش خود توانست مدال طلای رقابت های المپیک را کسب کند. اولین مدال طلای قطری ها در رشته وزنه برداری در حالی به دست آمد که آنها 24 ساعت بعد در رشته پرش ارتفاع نیز یک طلای دیگر را به خود اختصاص دادند.


پس از بررسی هویت ورزشکارانی که برای قطری ها مدال طلا کسب کرده اند، مشخص می شود که این کشور طبق رسم سالهای گذشته، ورزشکارانی از کشورهای دیگر را زیر پرچم کشور خودش آورده و آنها که ملیتی غیر قطری دارند، توانستند برای این کشور افتخار کسب کنند.


بحث حضور ورزشکاران غیر قطری در تیم های ملی مختلف این کشور سابقه طولانی دارد. قطر در رشته های مختلف از ورزشکارانی استفاده کرده و می کند که معمولا متولد کشورهای آفریقایی یا عربی بوده و آنها با دریافت حقوق های مادام العمر، برای قطر در مسابقات مختلف شرکت می کنند.


نام فارس ابراهیم در تاریخ کشور قطر برای همیشه ماندگار شد. نخستین ورزشکاری که توانست در رشته وزنه برداری برای این کشور مدال طلا را کسب کند. او در دسته جدید 96 کیلوگرم المپیک در حالی موفق شد با رکوردهای 177 کیلوگرم در یک ضرب، 225 کیلوگرم در دو ضرب و 401 کیلوگرم در مجموع مدال طلا را کسب کند که رقیب او یعنی سهراب مرادی در این مسابقات حضور نداشت. این در حالی که رکوردهای مرادی به ترتیب در مسابقات جهانی و المپیک در یک ضرب 186 و 182، در دو ضرب 230 و 221 و در مجموع 416 و 403 کیلوگرم بودند و اگر این ورزشکار ارزنده ایران می توانست به مسابقات المپیک توکیو برسد، به راحتی مدال طلا را از آن خود می کرد.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

 


پس از اینکه یک ورزشکار مصری نخستین مدال طلای قطر را کسب کرد، 24 ساعت بعد معتز برشم پرنده سودانی الاصل قطری ها توانست پس از ناکامی در دو المپیک قبلی، مدال طلا را به گردن بیاویزد. این ورزشکار که اصالتی سودانی دارد ولی در قطر به دنیا آمده، در المپیک 2012 لندن مدال برنز، در المپیک 2016 ریو مدال نقره و سرانجام در المپیک 2020 توکیو موفق شد مدال طلا را از آن خود کند.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی


نگاهی به سایر مدال های کسب شده قطری ها نیز نشان می دهد آنها حتی اولین مدال تاریخ خود در المپیک را توسط ورزشکاری غیر قطری کسب کرده اند. در رقابت های المپیک 1992 بارسلون، محمد احمد سلیمان دونده اهل سومالی در دوی 1500 متر با کسب مدال برنز، نخستین مدال تاریخ قطر در المپیک را کسب کرد. اسعد سعید صیف وزنه بردار بلغاری در المپیک 2000 سیدنی استرالیا برای قطر مدال برنز را کسب کرد تا نام او نیز به عنوان دومین دارنده مدال برای این کشور در المپیک ثبت شود.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

 

ناصر العطیه قهرمان رالی داکار و راننده معروف قطری، در المپیک 2012 لندن در رشته تیراندازی به اجسام متحرک شرکت کرد و مدال برنز را به خود اختصاص داد. به نظر می رسد او تنها قطری واقعی است که در المپیک برای این کشور مدال کسب کرده است.

 

به طور کلی قطر در تمامی رقابت های المپیک که برگزار شده، 2 طلا، یک نقره و 4 برنز را کسب کرده است. دو طلای قطری ها در این دوره به دست آمد، مدال نقره نیز توسط برشم در المپیک قبلی حاصل شد و از 4 برنز کسب شده، یک مورد توسط ناصر العطیه راننده معروف قطری در رشته تیراندازی به دست آمد و 3 برنز دیگر نیز همانطور که توضیح داده شد، توسط معتز برشم سودانی الاصل، محمد احمد سلیمان سومالیایی و اسعد سعید صیف بلغاری حاصل شدند.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی


علاوه بر این، قطری ها در رقابت های امسال المپیک نیز ورزشکارانی با ملیت های دیگر در اختیار دارند. فمی اوگوندو دونده دوی 100 متری قطری ها یکی از دیگر ورزشکارانی است که متولد کشور دیگری است ولی زیر پرچم قطر در مسابقات مختلف شرکت می کند. این ورزشکار 30 ساله متولد شهر اوندوی نیجریه است و از سال 2010 در مسابقات مختلف برای قطر به میدان رفته است. او 4 مدال طلای مسابقات بازی های آسیایی، 4 طلا، یک نقره و یک برنز در مسابقات دو و میدانی آسیایی، یک برنز مسابقات جهانی دو و میدانی داخل سالن و چندین مدال دیگر برای قطری ها کسب کرده است. او در رقابت های دوی 100 متر المپیک 2020 توکیو نیز تا مرحله نیمه نهایی پیش رفت و با ثبت رکورد 10 ثانیه و 17 صدم ثانیه از صعود به فینال بازماند.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی


ابوبکر حیدر عبدالله دونده 800 متر قطری ها نیز اصالتی سودانی دارد. او در بازی های آسیایی جاکارتا یک برنز برای قطری ها کسب کرد. این ورزشکار، در رقابت های المپیک توکیو از صعود به مراحل بالاتر بازماند. عبدالرحمن سعید حسن دیگر دونده اهل سودان است که در دو 1500 متر برای قطری ها مسابقه می دهد. او هنوز مسابقات خود در المپیک را آغاز نکرده است.

 

محمد احمد سلیمان دونده 1500 متر که متولد کشور سومالی است، در المپیک 1992 بارسلون برای قطر به رقابت پرداخت و نخستین مدال تاریخ این کشور در رقابت های المپیک را کسب کرد.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

 

عبدالرحمن سامبا ورزشکار اهل موریتانی است که در عربستان سعودی به دنیا آمده ولی در دو 400 متر برای قطر مسابقه می دهد. او تاکنون 4 مدال طلا در مسابقات مختلف آسیایی از جمله دو و میدانی داخل سالن تهران در سال 2018 و یک برنز در مسابقات جهانی 2019 دوحه کسب کرده است. او در رقابت های دو 400 متر المپیک توکیو نیز درخشید و راهی بازی فینال شد که فردا باید به مصاف رقبای خود برود.

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی


اشرف امجد الصیفی که اهل کشور مصر است نیز در رشته پرتاب چکش در رقابت های المپیک زیر پرچم قطر مسابقه داد. او برای قطر 4 مدال طلا از جمله بازی های جهانی بارسلونا را کسب کرد ولی در توکیو از صعود به مراحل بالاتر بازماند. تیم دو نفره شریف یونسی اهل کشور سنگال و احمد تیجان اهل کشور گامبیا در رشته والیبال ساحلی برای قطر شرکت کرده اند که تاکنون هر 4 بازی خود در المپیک توکیو از جمله 2 بازی برابر دو تیم مختلف آمریکا و تیم های سوئیس و ایتالیا را برنده شده و راهی مرحله یک چهارم نهایی شده اند و شانس زیادی برای کسب مدال طلا دارند.

 

ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
ورزشکاران قطری در المپیک 2020،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی


البته استفاده از ورزشکاران غیر قطری تنها به رقابت های المپیک مختص نمی شود. سباستین سوریا اروگوئه ای سالها برای تیم ملی فوتبال قطر به میدان رفت و گلزنی کرد. هم اکنون نیز المعز علی که معروف ترین فوتبالیست قطری است، اصالتی سودانی دارد. در تیم های ملی هندبال و بسکتبال قطر نیز بازیکنان با ملیت های دیگر به وفور یافت می شود. حتی در رشته وزنه برداری نیز جابر سالم قطری با نام اصلی یانی مارچوکوف سالها یکی از رقیبان حسین رضازاده بود و در آن مقطع زمانی، او به همراه 7 ورزشکار بلغاری تابعیت قطر را پذیرفته و برای این کشور در میادین مختلف ورزشی حضور پیدا کردند.


به طور کلی قطر در سالهای اخیر از ورزشکارانی با ملیت های مختلف در رشته های گوناگون استفاده کرده و 6 مدال از 7 مدالی که این کشور تاکنون در تمامی رقابت های المپیک کسب کرده، حاصل تلاش ورزشکاران غیر قطری بوده که با دریافت پیشنهادهای سنگین این کشور، تابعیت قطری را پذیرفته و برای آنها در رقابت های مختلف به مصاف رقبا رفته اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------