ذوالفقارنسب: اولین بار است که می‌شنوم بابت گل‌محمدی باید پول بدهیم



ذوالفقارنسب،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
عضو جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس توضیحاتی جالب توجه نسبت به آخرین وضعیت و برنامه‌هایی‌ش داده است.

به گزارش ورزش سه، وقتی با بیژن ذوالفقارنسب تماس می‌گیریم مدام آن عنوان همیشگی؛ کلمه "دکتر" در ذهن ماست. تصور اولیه این است که وقتی با این مربی سابق تیم ملی صحبت می‌کنیم با شخصیتی مواجه شویم که از مختصات کاری که برعهده گرفته کاملا آگاه است اما گفتگوی ما آنطور که پیش‌بینی می‌کنیم، پیش نمی‌رود. البته شاید اشکال از این پیشکسوت فوتبال ایران نباشد و تفاوت نسلی و عدم انطباق آنچه که ما در فوتبال ایران در ذهن داریم اینچنین تفاوتی را باعث شود. اما با این حال هر چه پیش‌تر می رویم نتیجه ناامید کننده تر است. البته دکتر بیژن در دهه هشتم زندگی همچنان سرحال و بانشاط به زندگی حرفه ای خود ادامه می دهد و همانطور که می دانید چندین مسوولیت در دست دارد که به قول خودش بعضی از آنها شغل محسوب نمی شود و در راستای یکدیگر هم هستند. آنچه که می خوانید متن کامل و بی کم و کاست یک گفتگوی نیم ساعته با فردی است که اگرچه یکی از مهمترین پیروزی های تاریخ فوتبال ایران (صعود به جام جهانی در دیدار با استرالیا) با نقش آفرینی وی رقم خورده است اما مشخص نیست که در سمت جدید چقدر می تواند به فوتبال ایران و استعدادهای جوانش کمک کند.

 

بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی در نهایت هیات مدیره جدید پرسپولیس و مدیرعامل آن مشخص شد. به عنوان عضو جدید آن می‌خواستم از شما بپرسم با چه آمادگی و اطلاعاتی وارد این پست حساس شدید؟
دو روز قبل از اینکه منصوب شوم در جریان قرار گرفتم و از قبل هیچ اطلاعات و آگاهی نداشتم. در آن دو روزی که فرصت بود، یک روز فکر و بررسی کردم. چه کاری می‌توانم بکنم و با چند دوست مطمئن و خوبم مشورت کردم و پذیرفتم در خدمت فوتبال و باشگاه پرسپولیس باشم. باشگاهی که خودم 5 سال و نیم در آن فوتبال بازی کردم و به هر صورت یک احساس دینی می کردم که اگر می توانم همراهی و کمک کنم. دلیل اصلی حضورم این بود.

 

پرسپولیس همیشه درگیر مشکلاتی بوده، اما اوضاع اکنون با توجه به مشکلات مالی، بدهی‌ها، حذف از آسیا و ... بدتر هم به نظر می‌رسد. خودتان را آماده درگیری با این مشکلات و حل آن کرده‌اید؟
طبیعی است هیچ کاری بدون دردسر و ساده نیست. به خصوص در رابطه با کارهای اجتماعی و گروهی و کارهایی که نیاز به سرمایه گذاری مداوم دارد. باشگاه پرسپولیس مشکلات زیادی دارد و این مشکلات باید با منطق و دلیل و پشتکار حل شود. مشکلات انباشت شده‌ی خود ماست. از خود ایران و باشگاه پدید آمده است. یک سری مشکلات هم می توان گفت تحمیل شده است. ما بدهی داشتیم و پرداخت نشده و سه برابر شده تا بازپرداخت آن مشکل شود. با حضور در ای اف سی می شد با یک حقوقدان و کارشناس خبره مشکل را حل کرد. می رفتند مالزی و اگر مراجعه می شد به یقین می گویم 70 درصد مشکلات حل شده بود. اگر اقدامی صورت می گرفت شاید حداقل مشکلات در حد 20 درصد می ماند و قابل حل بود. ما یک مقدار در مدیریت مشکلاتی داریم و تا تحت فشار قرار نگیریم و تا به دقیقه 95 نرسیم، اقدامی نمی کنیم. در صورتی که اگر این مشکلات به موقع بررسی می شد حل می شد. الان مشکلات برای استقلال و پرسپولیس زیاد شده اما خوشبختانه دولت در حال حمایت است. دو وزارتخانه در حال حمایت هستند و امیدواریم که این مشکلات حل شود و تیم روال طبیعی را طی کند.

 

با توجه به اینکه شما سابقه حضور چند ساله در ورزش را دارید می‌خواهیم کمی راحت تر با شما صحبت کنیم. شما می‌گویید که باید می‌رفتیم کنفدراسیون و با کدخدامنشی مشکلات را حل می‌کردیم اما بحث این است که مشکلات و نواقص اعلام شده کاملا قانونی است. اینکه دو باشگاه طبق یک مجمع اداره می‌شوند، اینکه باشگاه‌ها بدهی پرداخت نشده دارند، اینکه زمین اختصاصی ندارد و ... موضوعی نیست که بتوان با کدخدامنشی حل کرد.
بله، همینطور است. الان هم می گویم اگر زمان خودش می رفتند و بعد از 16 روز می رفتند و به آنها نامه می دادند و حضوری می گفتند که دو باشگاه شما از یک منبع خودش را اداره می کند و خلاف شرایط است، البته همان موقع هم حتما گفته اند اما یا در بازگشت فراموش کرده اند یا چشم پوشی کرده‌اند! ما اشتباهات کوچکی را انجام دادیم که بزرگ شده، از جمله همین قضیه. سال‌هاست که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از یک منبع تغذیه می کنند و این را چه کسی نمی داند؟ خب چرا اقدام نکردند در یکی دو سال پیش؟ همین مساله کوچک را بیان نکردند. اگر یک حقوقدان بین المللی می گرفتند او دیگر تعارفی با کسی نداشت و می گفت که این دو باشگاه باید زیر نظر دو وزارتخانه می رفت. این ها چیز ساده‌ای است که ما به لحاظ دیپلماسی ورزشی و به لحاظ شناخت ورزش بین المللی جریمه های سنگینی را پرداختیم. به دفعات این اشتباهات را کردیم. سوال بعدی را بفرمایید!

 

الان بعد از این بحث گفتند که استقلال و پرسپولیس از زیرمجموعه وزارت ورزش خارج شدند و استقلال تحت نظر وزارت صمت و پرسپولیس زیر نظر اقتصاد مدیریت می‌شود. اما سوال اینجاست که بعد از این اعلام هم، شما و دیگر مدیران پرسپولیس تحت جلسه وزارت ورزش معرفی شدید. پس مشخص است که همچنان این بحث در حد ادعاست و مشکلات درحال حل شدن نیست.
این مساله را که می گویید من نمی دانم چیست و ابلاغی را ندیدم.

 

شما را مگر وزارت ورزش به عنوان هیات مدیره پرسپولیس انتخاب نکرده است؟ مگر نگفتند برای حل مشکل مدیریت مشترک این دو باشگاه، آنها تحت دو وزارتخانه دیگر اداره می شوند؟
مطمئن باشید که هیات مدیره با کمک و حمایت فدراسیون فوتبال این مساله را محقق خواهد کرد. نمی دانم چه واژه ای را به کار ببریم. این بدهی که موجود است اگر چنانچه پرداخت نشود روز به روز بیشتر خواهد شد و در ادارات ذیربط بررسی خواهد شد و احتمالا به مالزی بروند و به توافقاتی هم برسند! امکان دارد اگر دیپلماسی قوی باشد و درست رفتار شود، جرایم انباشت شده را خیلی جاها ببخشند. اگر یک میلیارد دلار بدهکار باشد و چهار سال ندهید می شود دو میلیارد دلار اما اگر با یک روش و منش و گفتمان منطقی به مذاکره بپردازید و بخواهید بازپرداخت کنید همان یک میلیارد دلار را خواهند گرفت، نه جرایم آن را!

 

سوال بنده چیز دیگری بود اما شما چیز دیگری گفتید اما بگذریم. البته شما اصرار به حضور در مقر AFC دارید اما بحث اینجاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فیفا یک سری قوانین دارند که شما جای هیچ رایزنی در قبال آن را نخواهید داشت. اینکه ایرادات گرفته شده را به چه شکل بخواهیم با رایزنی حل کنیم تقریبا منطقی نیست. چه دیپلماسی خواهیم داشت درباره استادیوم مشترک، مدیریت مشترک و...؟ حالا بگویید آقای بیژن ذوالفقارنسب برای حل چه مشکلاتی به پرسپولیس آمده است و چه راهکار و کمکی از دستش برمی‌آید؟
من نزدیک به بیش از 50 سال سابقه کار آموزشی و مربیگری دارم. در لابلای اینها مسائل اجتماعی و اقتصادی و شرح وظایف وزارتخانه‌ها را طبیعتا مثل هر کس دیگری که در جامعه حضور دارد به نسبت به میزان هوشیاری و علاقمندی‌اش می تواند آگاه شود. بله، من می‌پذیرم که در کشور ما خیلی کارها صورت نگرفته و خیلی از مسائل مربوط به ورزش نادیده گرفته شده. عدالت مندانه زیرساخت های ورزشی در کشور ایجاد نشده است. تهران الان با نزدیک به 20 میلیون جمعیت چند استادیوم شاخص و برجسته دارد که قابل برگزاری مسابقات بین المللی باشد؟ یکی؟ غیر از این است؟ ما کشور داریم در همین منطقه آسیا در هر شهر آن نزدیک 10 تا استادیوم استاندارد و بین المللی دارد که شهرداری ‌آنها ایجاد کرده است. شهرداری ما در خصوص ورزش قهرمانی اصلا طرح ریزی نداشته و برنامه ندارد. ما مشکلات خیلی زیادی دارم و هر کدام از آنها می تواند بهانه ای باشد برای ای اف سی. ما چرا نباید بانوان را با این همه علاقه، اشتیاق و هنرمندی که در ورزش دارند اجازه ورود به استادیوم بدهیم؟ یک سوم یا یک چهارم استادیوم را به آنها اختصاص دهیم؟ این بینش ها باید صیقل بخورد و مجاب شوند که در استادیوم های ورزشی هیچ گونه اتفاق ناگواری برای خواهران و مادران ما نمی‌افتد. استادیومی که اگر خوب تدارک دیده شده باشد و سازه مناسبی داشته باشد هیچ اتفاقی در آن نخواهد افتاد. اما الان می بینید که خیلی از خانوم ها با لباس مردانه به استادیوم می آیند. بحث شما بحث بودجه بود اما یک دفعه به سراغ مساله دیگری رفتید!

 

بنده به هیچ عنوان بحث غیرمرتبط نداشتم و بحث شرایطی بود که شما با حضورتان در پرسپولیس می توانید تدارک ببینید، اما شما رفتید سراغ شعارها! با اینحال بنده متوجه نشدم، شما به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و در اختیار گرفتن استادیوم هستید یا اینکه ایجاد شرایط حضور بانوان؟ سوال بنده این بود که شما به عنوان دکتر ذوالفقارنسب با سابقه 50 سال حضور در بحث آموزش و فوتبال چه کمکی به پرسپولیس می توانید داشته باشید؟
من به عنوان عضو هیات مدیره اینجا آمدم و برای کار اجرایی نیامده ام. برای یک سری کارها، همفکری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اینجا آمده‌ام. برای اینکه راهگشا باشیم. شاید انتظار نداشته باشید که الان این را بگویم اما نیامدم کار غیراجرایی را انجام بدهم و شخصا بنشینم و قهوه و چایی بخورم و حقوقی بگیرم و بروم. در هر مکانی که رفتم پرس و جو کنید اگر رفتم و یک ریال دریافتی داشته باشم زندگی‌ام را به شما می دهم. من هر جا که کار می کنم کار را برای وجدان و جامعه ام انجام می دهم. اگر 5-4 جا کار می کنم، کارهایم اجرایی است و در هر صورت با توجه به مدیریتی که وجود دارد مثلا در باشگاه پرسپولیس، الان مباحث خیلی زیادی وجود دارد و شاید 5درصد از تجربه من بتواند گوشه ای از مشکلات تیم را حل کند. بله، من با فدراسیون ناشنوایان همکاری می‌کنم، بیش از 10 سال است که همکاری می کنم. همکاری می کنم با یک سری افراد کم شنوا و ناشنوا تا سلامت داشته باشند و با تیم فوتبال آنها که دو مربی دارد همکاری می‌کنم که در آسیا مقام دوم را کسب کرده است. اگر یک ریال از این مجموعه فدراسیون ناشنوایان دریافت کرده باشم شما اقدام کنید.

 

به هیچ وجه بحث دریافتی وجود ندارد. هر کس قاعدتا باید براساس علم و تجاربی که دارد اگر می‌تواند منفعتی برای مجموعه داشته باشد، دریافتی و دستمزد هم داشته باشد و شما هم مسلما اگر بتوانید کار بزرگی بکنید هیچکس نمی‌تواند نسبت به دریافتی و دستمزد شما ایرادی وارد کند. اینکه شما دریافت نکنید نشان دهنده این نیست که شما نیروی خدوم و فوق العاده ای هستید. اینکه شما کار بزرگی کنید و طبق آن دریافت کنید کسی گلایه نخواهد داشت.
نه در جامعه ما اینجوری نیست. من تجربه کرده ام و کارهایی که به من ارجاع شده اجرایی بوده است. مثلا در دانشگاه تدریس می کردم و تا حد ممکن مثلا دروسی که برعهده من گذاشته شده بود تا 3 نصفه شب مطالعه کردم و هیچ گاه غیبت نداشتم. دانشجوی من رضایت کامل داشته، مدیریت مربوطه رضایت داشته و این ها کارهای اجرایی است که هر انسانی باید بکند. کار اجرایی که در دانشگاه کردم طبیعی است که حق و حقوقم را گرفتم و دولت آن را می دهد و منتی ندارد. اگرچه می گویم برای ناشنوایان کاری می کنم، خجالت می کشم و این وظیفه من است. این وظیفه دولت است و دولت باید به آنها برسد. البته می رسد اما خیلی کم می رسد. به ذهنم رسیده تا در شهر خودم و در یک مکانی که خانواده ام ساخته یک تعداد نابینا و ناشنوا را حمایت کنم. خجالت می کشم بگویم که برای دینم، برای ایمانم و وجدانم انجام می دهم. اگر چنانچه این مجموعه نبود آنها از خانه شان بیرون نمی آمدند اما الان حداقل 4 روز از خانه خارج می شوند. افراد ثروتمند زیادی در کشور داریم که می توانند این کار را بکنند اما باز دنبال سرمایه اندوزی هستند و دنبال کارهای دیگر می روند. من ریا نمی کنم اما کسانی که بضاعت دارند چرا باید کمک نکنند؟ انتظار می رود که صحبت های شما به عنوان خبرنگار ورزشی در یک مسیری جلو برود که شما از من سوالات ورزشی مرتبط انجام بدهید اما سوالات شما به گونه ای بود که من رفتم به این سمت و سو! حالا یا اشتباه از شماست یا من!

 

سوالات من کاملا مشخص است. اگر نیاز داشته باشید رکورد این گفتگو را هم در اختیارتان خواهم گذاشت که از شما به عنوان عضو هیات مدیره جدید پرسپولیس خواستار توضیح درباره شرایط و آینده این باشگاه و برنامه شما برای آن شده‌ام. از این بحث هم خارج شویم؛شما از کدخدامنشی در AFC برای حل مشکلات پرسپولیس گفتید. اما یک مشکل داخلی هم این روزها دارید که مربوط به بدهی باشگاه بابت رضایتنامه یحیی گل محمدی از پدیده مشهد است. بدهی که طبق قرار روزانه 10 میلیون هم جریمه شامل آن شده است و چه برنامه‌ای برای این موضوع خواهید داشت؟

واقعیت این است که در جریان این قرارداد نیستم. الان اولین بار است که این را می شنوم!

 

شما سال‌هاست در این ورزش هستید و می‌توان گفت که پیشکسوت باشگاه پرسپولیس هم هستید. یعنی از ماجرای بدهی به پدیده مشهد بابت رضایتنامه گل محمدی بی اطلاع هستید؟
من اطلاع ندارم. من سه روز است که عضو هیات مدیره باشگاه هستم. اینقدر مشکلات دیگر بوده، مشکلات اساسی ما زمین، حقوق بازیکنان، یک سری امکانات ورزشی است که باید فراهم شود و به هر صورت مطالبات پذیرفته شده یا بدهی ها به آن صورت دخالت نمی کنم و وظایف من نیست.

 

شما بحث مربوط به کدخدامنشی برای حل مشکلات را کردید و گفتیم تا این موضوع را هم پیگیری کنید.
شما یک سری اطلاعات دارید و در هر صورت جهت گیری خاص دارید. من محترمانه پاسخ دادم اما شما دنبال مساله دیگری هستید که ساختید!

 

نه به هیچ عنوان اینطور نیست. ما مشکلات پرسپولیس را گفتیم. شما هم گفتید و مشکل زمین، بدهی بازیکنان و کادرفنی و اعضای تیم و بدهی خارجی و حذف از آسیا و... که ذهن هواداران را هم درگیر کرده است.
اینها مسائلی هست که در هیات مدیره بحث می شود و من بسیار خوش بین هستم که در زمان مقتضی حل شود. من به این دلیل آمدم که باشگاه پرسپولیس که یک باشگاه صاحب اعتبار است و هواداران بسیار دلسوز، مهربان دارد که تا جایی که امکان داشته باشد حمایت می کنند. به نظرم رفتار و کردار بازیکنان این تیم تحت مدیریت خوب بوده و واقعا بازی‌های این تیم را می بینم با یک نظم و انضباط و شخصیت ورزشی خوب کار می کنند که یک سرمایه بزرگ برای باشگاه است. هر چه شما می گویید که باشگاه بدهکار است من هم می گویم که بازیکنان و شخصیت های قابل احترامی در این باشگاه تلاش می کنند و برای آنها آرزوی موفقیت می کنم و آمدن ما به این تیم صرفا به خاطر علاقه بوده است. تیمی که در آن حاضر بودم و کار کردم. کار کردن به مدت دو ماه در این باشگاه به اندازه چند سال به من انرژی می دهد. فقط من نیستم که این حرف را می زنم و شما مطمئن باشید مربی و بازیکنی که در بایرن مونیخ هم بوده و بازنشسته شده و الان از وی درخواست همکاری کنند، با عشق و علاقه و با چشم باز به آنجا می رود. من در هر صورت بی کار نبودم و به من پیشنهاد شد با کمال میل آن را پذیرفتم. هر هفته بازی های پرسپولیس را می دیدم و رفتار مربیان و بازیکنانش و حتی تماشاگرانش که قابل تحسین است. اگر بتوانم اینجا خدمت کنم باعث خوشحالی وجدانم خواهد بود.

 

درباره بازی فردا چه نظری دارید و فکر می کنید شرایط به چه شکل باشد؟
بسیار خوشحالم و خوشحالی من و امیدواری من به خاطر نتیجه خوب و به خاطر شناختی است که از کادرفنی دارم. 6-5 نفر آنجا کار می کنند و همه آنها کاراکتر و شخصیت خاصی دارند. فکر می کنم تیم پرسپولیس نتایجی که طی سال های اخیر گرفته حاصل همبستگی و رفاقت، صداقت و دانشی بوده که در این مجموعه بوده است. خیلی از باشگاه ها را در همین لیگ خودمان می شناسم که  جمع امتیازات‌شان بالاتر از تیم پرسپولیس است اما همیشه از تیم پرسپولیس نتوانسته اند امتیاز بگیرند! برای چه؟ برای اینکه در آن تیم صمیمیت و دانش فنی لازم وجود نداشته. من خلاصه کنم. تیم پرسپولیس نتایجی که گرفته ماحصل کار گروهی کادرفنی این تیم است. حتی نه افراد عضو هیات مدیره. نتایجی که گرفتند نتیجه آن زحمات و تلاش، شناخت، هوشیاری و ذکاوتی بوده که مجموعه تیم پرسپولیس داشته و همیشه رفتار و برخوردشان را تحسین کردم بابت اخلاق مداری و یک بازی قابل تحسین.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------