افشاریان:‌ شاید ویدیوچک به لیگ امسال نرسد/ خداحافظی کرمانشاهی از داوری



خداداد افشاریان،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
رییس کمیته داوران می‌گوید امکان دارد سیستم VAR به لیگ امسال نرسد.

به گزارش ایسنا، "خداداد افشاریان" رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، ظهر جمعه در حاشیه سمینار دانش‌افزایی داوران و کمک داوران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خیلی خوشحالم که اتفاق خوبی برای داوران در حال رخ دادن است. شما دیدید که چه مراسمی برگزار شد و خواستیم داوران را با انگیزه خوب به مسابقات هدایت کنیم تا داوران بتوانند عدالت را رعایت کند و امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد. مدرس اسپانیایی این مراسم به ما گفت که ۳۲ سال کار قضاوت کردم و افتتاحیه به این باشکوهی ندیده بودم. حق داوران بیش‌تر از این است و باید کمک شود تا داوران با آرامش خاصی به مسابقات اعزام شود.

 

افشاریان درباره حضور نیافتن داوران در تورنمنت‌های بین‌المللی به علت نداشتن مجوز VAR گفت:‌ پروسه این سیستم سخت است. قرار است قرارداد این سیستم را ببندیم و می‌خواهیم آموزش‌ها را به داوران بدهیم. حلقه گمشده ما، این سیستم است و امیدوارم در آینده جشن این سیستم را بگیریم. بین حرف من و آقای ماجدی تعارضی وجود ندارد. باید قرارداد VAR بسته شود و بعد داوران را آموزش دهیم. ما منتظر هستیم این قرارداد به تایید نهایی وزارت ورزش برسد. وقتی آموزش داوران ۶ ماه طول بکشد، عملا شاید این سیستم به لیگ امسال نرسد. از وسواس شما تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم به این سیستم هم برسیم.

 

او درباره اسپانسر داوران گفت:‌ ما سه سال با اسپانسر قرارداد داریم و امیدوارم در کنار اسپانسر به مسابقات برویم.

 

رییس کمیته داوران درباره تست آمادگی جسمانی داوران گفت:‌ اولین و مهم‌ترین خصیصه داور،‌ تست آمادگی جسمانی اوست. ما به شکل استاندارد تست را برگزار می‌کنیم. ما بیش‌تر از ۸۵ داور را برای لیگ برتر در نظر نگرفته‌ایم.

 

***

 

کامرانی‌فر: منتظر تایید فیفا برای VAR هستیم

حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال نیز در این سمینار درباره داوری بیان کرد: اگر در یک سالی که گذشت، اتفاقات خوبی برای داوری افتاد، به خاطر هماهنگی زحمات خوب شما در کنار تلاش‌های کمیته و دپارتمان داوری است. برای فدراسیون فوتبال مهم است که عملکرد، مدل رفتار و نوع قضاوت داوران در فوتبال خوب باشد زیرا الگوی مدرنی برای سایرین است. از فرناندز ممنوم که ۲ کلاسش را تعطیل کرد تا به ایران بیاید و در خدمت ایشان برای آموزش باشیم و آمار داوران بین‌المللی در سال گذشته را به گوش بقیه برسانند. در لیگ قهرمانان فصل گذشته، ما ۷ داور وسط و ۹ کمک داور داشتیم. تاکنون سابقه نداشته که چنین تعداد از داوران در لیگ قهرمانان حاضر باشند و بیش از ۵ داور و ۷ کمک داور سوت بزنند. فدراسیون فوتبال بر اساس روابط و  دیپلماسی که دارد، سعی می‌کند هر کاری برای ارتقای جامعه داوری انجام دهد. بازی‌هایی که در لیگ قهرمان توسط داوران ایرانی سوت زده شده، اکثر کم‌اشتباه بود و عملکرد خوبی داشتند. داوران وقتی خارج از کشور می‌روند، خیلی خوب قضاوت می‌کنند. در ایران به خاطر هجمه‌ای که یک سری تیم‌ها روی داوری دارند، داوران نمی‌توانند آن چه که توانایی دارند را در زمین پیاده کنند. من با جامعه قضایی کشور در این خصوص صحبت کردم. داوران ما فصل گذشته، رفتار خیلی خوبی داشتند و الگو بودند. داوران ما تحت تاثیر حرف‌های مربیان نبودند و کار خود را کردند که این در حد داوران سطح بالای دنیا بود. قضاوت لیگ برتر همیشه نصیب افراد باهوش می‌شود و شما از باهوش‌ترین افراد جامعه هستید. مدل رفتاری بالایی را تاکنون چه در خارج از زمین و چه در داخل زمین ارائه دادید.

 

او افزود: صحبت‌هایی شده که داوران باید حتما لایسنس داشته باشد. ما همیشه حواس‌مان به داوران هست و ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم که بتوانیم VAR را بیاوریم. موانعی که بوده، حل کردنش دست فیفا نیست و نمی‌خواهم بازش کنم. ما با ۵ شرکت صحبت کردیم و منتظریم که مجوز و تاییدیه صادر شود. همه کارها را کردیم و منتظریم تا شرکت اصلی انتخاب شود و ما به‌سرعت ورزشگاه‌ها را مجهز کنیم. حتی پیش از موعد، تاییدیه هیات رییسه را هم گرفته‌ایم. این دغدغه به‌زودی رفع می‌شود. به تیم داوری فغانی، منصوری و ابوالفضلی برای حضور در جام جهانی تبریک می‌گویم.

 

هم‌چنین دیوید فرناندز، مدرس اسپانیایی کلاس‌های داوری در این سمینار گفت: از حضور شما در این سمینار ممنون هستم. از رییس فدراسیون و افراد ردیف اول که به من خوش آمد گفتند، ممنون هستم. من ۳۲ سال داوری کردم و ۴ سال است که بازنشسته شده‌ام و ۳۶ سال است که در فوتبال بودم و در این مدت جلسه افتتاحیه‌ای را به این شکل ندیدم. من از اسپانیا می‌آیم و می‌دانید که فوتبال چقدر آن‌جا مهم است. روی صحبت من با داوران است. چیزی که آن‌ها می‌خواهند حمایت فدراسیون است و چیزی که این‌جا رخ می‌دهد، همان حمایتی است که دغدغه شما است که فدراسیون فراهم کرده است. امیدوارم در طی این چند روز، اطلاعات زیادی را باهم تبادل کنیم. من داوران زیادی را در این مدت دیدم و کلی چیزها از آن‌ها یاد گرفتم و امیدوارم کلاسم در ایران هم پویا باشد.

 

در حاشیه این سمینار، از محمد شاکر، کمک داور کهنه‌کار کشور که از داوری خداحافظی کرده، تقدیر شد.

 

 

***

 

ماجدی: مطالبات داوران تا هفته آینده پرداخت می‌شود/ با وزیر درباره VAR صحبت کردم

میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال صبح جمعه در حاشیه سمینار دانش‌افزایی داوران و کمک داوران حاضر شد و دقایقی سخنرانی کرد.

 

او در سخنرانی خود اظهار کرد: امیدوارم ماسک‌ها به زودی برداشته شود، همان‌طور که در فوتبال هم ماسک‌های دو رویی پس از سال‌ها برداشته می‌شود. از افشاریان به دلیل دغدغه زیادی که برای داوری دارد تشکر می‌کنم. از دبیرکل فدراسیون ممنونم که روزها و ساعت‌ها با هم در خصوص داوری و به خصوص VAR صحبت می‌کنیم. با وجود بیماری وزیر ورزش، دیشب بیش از یک ساعت با او صحبت کردم که ۴۰ دقیقه آن درباره VAR بود. معتقدم اگر این سیستم بیاید، بسیاری از دلالی‌ها، دو رویی‌ها و کلی اتفاق نادرست برطرف می‌شود. من مربی، سرمربی، سرپرست و بازیکن بوده‌ام و می‌دانم این اتفاق چگونه است. کسی که داوری کرده، چگونه در لحظه می‌تواند تشخیص دهد، اگر تشخیص داد هنر او بوده است. علاقه‌مندان استقلال و پرسپولیس، فکر و ذهن‌شان پیروزی است. من نمی‌دانم برنده چرا به داور اعتراض دارد؟

 

سرپرست فدراسیون فوتبال خطاب به داوران گفت: من رزومه بعضی از شما دوستان را پیگیری کردم و شاید سطح تحصیلاتی شما نسبت به بقیه ۵۰ درصد بالاتر است. بسیاری از شما فوق‌ لیسانس دارید. آدم از هر کلاسی می‌تواند، ۲ کلمه یاد بگیرد. کلاس دانش‌افزایی، کلاس یادگیری نیست؛ کلاس طوفان ذهنی است. شاید یک نکته‌ای را به شما بگوید که بتوانید تغییر ایجاد کنید. من به عنوان کسی که عاشق فوتبال بودم، کار خواهم کرد؛ در هر سمتی باشد. من کار و زندگی‌ام را برای فوتبال گذاشته‌ام و دو شغله هم نیستم که آپارتمان‌ساز باشم یا رستوران داشته باشم. من کارم فوتبال است و هر روز تا ۱۲ یا یک شب در فدراسیون هستم و دغدغه دارم. حتی امروز که جمعه هست و همه پیش خانواده هستند، من از صبح فدراسیون بودم و الآن اینجا آمدم.

 

وی خاطرنشان کرد: حضور VAR کار ما را هم ساده‌تر می‌کند زیرا مقابل فساد و دلالی را هم می‌گیرد. من ۳ بار در این فصل، کمیته استیناف و انضباطی را خواستم تا افراد نامحسوس‌شان را در استادیوم‌ها برای شناسایی افرادی که اعتراض بی‌جا می‌کنند، بگذارند. ما هم جریمه‌ها را افزایش می‌دهیم و عددها را هم بالا می‌بریم. من حقوقی که می‌گیرم، حقوق آدم ۲۴ ساعته نیست. شما هم اگر بخواهید برای پول بیایید، نیایید چون در این فوتبال‌ حالاحالاها  تغییرات زیادی نیست. افزایش قیمت سال گذشته هم با پیگیری‌های مجدد افشاریان انجام شد. من باید پول داشته باشم و درآمد داشته باشم که بتوانم پول شما را بدهم اما پول ما آن طرف گیر است و پول ما را نمی‌دهند. با چه مشقتی توانستیم حقوق را زیاد کنیم. من چیزی که واقعیت دارد را انجام می‌دهم. من دوباره با کمیته انضباطی و استیناف جلسه می‌گذارم تا در خصوص داوران و مربیان و بازیکنان شفاف‌سازی کنیم. شما هم باید بتوانید اشتباه‌های‌تان را قبول کنید. حتی اگر جریمه شدید و چند بازی به شما قضاوت نرسید، تمکین کنید. من می‌دانم که شما طرفدار رنگی نیستید و اشتباهات سهوی است اما بهترین رویکرد تمکین کردن است.

 

ماجدی در خصوص VAR گفت: همه چیز فوتبالی و گردن فدراسیون نیست. من در قرعه‌کشی سازمان لیگ گفتم که به نیم‌فصل اول نمی‌رسد. حضور این تکنولوژی ما را هم راحت‌تر می‌کند زیرا فدراسیون و داوران را از تهمت‌هایی چون تبانی و به نفع تیمی سوت زدن، عاری می‌کند. این کت و شلوارها هم که برای داوران تهیه شده و دوستان تقدیر کردند، وظیفه ما بوده است. از بهاروند تشکر ویژه‌ دارم که همواه با ما هم‌پا بودند و هماهنگی کردند و توانستیم حق و حقوق داوری را بگیریم که این وظیفه الآن روی دوش کشوری است.

 

سرپرست فدراسیون فوتبال در حاشیه این مراسم از پرداخت همه مطالبات داوران در هفته آینده خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از رییس کمیته داواران و دبیرکل فدراسیون فوتبال برای این مراسم تشکر می‌کنم. امیدوارم یک جشن خوبی برای سیستم VAR هم بگیریم.

 

او درباره حضور نیافتن داوران ایرانی در تورنمنت‌های بین‌المللی گفت: این یک کاری تخصصی است که آقای افشاریان و آقای کامرانی‌فر به آن پاسخ می‌دهند.

 

ماجدی درباره پروسه‌هایی که جهت کسب مجوز حرفه‌ای در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ما تمام زحمات و فشار را از روی سازمان لیگ داریم برمی‌داریم و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را به فدراسیون فوتبال آوردیم و مسئولش را تعیین کردیم. قرار است کمیته بدوی و استیناف این کمیته هم تشکیل شود.

 

***

 

خورشیدی: برای گرفتن سیستم رادیویی هم مشکل داریم!

اشکان خورشیدی داور فوتبال ظهر جمعه در حاشیه سمینار دانش‌افزایی داوران و کمک داوران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر سال یک کلاس دانش‌افزایی برای داوران برگزار می‌شود. در ابتدا آمادگی جسمانی داوران سنجیده می‌شود و درباره عملکرد داوران صحبت‌های مختلفی به میان می‌آید تا هماهنگی بیش‌تری میان داوران صورت بگیرد.

 

او درباره استفاده نکردن از داوران ایرانی به خاطر نداشتن دانش استفاده از سیستم VAR گفت: این مساله را باید کمیته داوران درباره‌اش توضیح دهد اما فیفا تمام کشورها را مجاب کرده است که داوران باید مجوزهای لازم این سیستم را دریافت کنند. در تمام مسابقات بین‌المللی، از این سیستم استفاده می‌شود و داوران باید این توانایی را داشته باشند. امیدوارم که فدراسیون فوتبال ما کمک کند تا داوران ما آموزش‌های لازم را ببینند.

 

خورشیدی درباره چینش داوران در مسابقات لیگ برتر گفت: کمیته داوران تلاش کرده است تا این تنظیم‌بندی تغییر کند و داورانی که آمادگی بیش‌تری دارند، بتوانند قضاوت بیش‌تری انجام دادند و روی این مساله تاکید شده است.

 

خورشیدی درباره سیستم رادیویی داوران نیز گفت: درباره این مساله خیلی صحبت شده است. سیستم رادیویی و VAR به کم کردن اشتباهات داوری می‌تواند کمک کند. ما از این مساله استقبال می‌کنیم اما کشور ما برای خرید سیستم رادیویی هم مشکل دارد و امیدوارم فدراسیون فوتبال بتواند این امکانات را مهیا کند.

 

***

 

خداحافظی کرمانشاهی از داوری

رضا کرمانشاهی از داوری فوتبال خداحافظی کرد.

 

رضا کرمانشاهی،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

رضا کرمانشاهی، داور با سابقه فوتبال ایران در حاشیه سمینار دانش‌افزایی داوران و کمک داوران از داوری خداحافظی کرد و اعلام کرد که به خاطر شرایط موجود دیگر حاضر به سوت زدن در داوری نیست.

 

کرمانشاهی درباره این تصمیمش اظهار کرد: شرایط طوری پیش نرفت که احترام‌ها خفظ شود. یک بچه ۱۶ ساله در فضای مجازی هر چیزی که دلش می‌خواست به داور، دختر و پسرش می‌گفت و این برای فردی در سن و سال من جالب نبود و ناراحت کننده بود و همین سبب شد تا این تصمیم را بگیرم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------