سهم فوتبال پرداخت شد: 140 میلیون تومان برای یکسال!



سهم فوتبال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
درخواست مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در نامه‌ای خطاب به رییس صداوسیما تبدیل به یک جنجال بزرگ رسانه‌ای شد. 

به گزارش ورزش سه ، دو باشگاه با ارسال نامه ای به پیمان جبلی در جهت تضییع از حقوق سهامداران از وی خواسته بودند به جز پخش زنده مسابقات، سایر برنامه های صداوسیما هیچ فریمی از دیگر اتفاقات مسابقات فوتبال را پخش نکنند.در این بیانیه به خصوص از برنامه هایی مثل فوتبال برتر، شبهای فوتبالی، ورزشگاه و ... نام برده شده و همچنین از تلویزیون درخواست شده پخش زنده و یا غیر زنده بازی‌ها را در وبسایت تلویبیون متوقف کنند.

 

با ارسال این نامه به صداوسیما شروع برنامه فوتبال برتر، شرایط تازه‌ای داشت؛ برنامه‌ای بدون حضور کارشناس و در دفاع از جام جم .  محمدحسین میثاقی مجری برنامه با دفاع از سازمان  ضمن اشاره به بند پ ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه اعلام کرد صداوسیما به وظایف خود در قبال فوتبال عمل کرده و به اصطلاح حق پخش باشگاه‌ها پرداخت شده است.

 

قانونی که میثاقی به آن اشاره داشت و ظاهرا برخلاف نظر وزارت ورزش در زمان مسعود سلطانی‌فر به تصویب مجلس رسیده در این جملات خلاصه شده است: « براساس بند ط تبصره ۹؛ به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند.»

 

سهم فوتبال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

البته آنچه در برنامه فوتبال برتر روی وال مشخص بود، شامل نکته ای عجیبی بود. اینکه پرانتزی به این بند اضافه شده و مساله تبلیغات روی پیراهن بازیکنان و داوران نیز در قانون گنجانده شده است!  این در حالی است که مساله تبلیغات محیطی و حامیان مالی باشگاه‌ها به هیچ وجه در این قانون مورد اشاره قرار نگرفته و اساسا ارتباطی به صداوسیما ندارد و سهم خود باشگاه‌ها است.

 

اما موضوع وقتی جالب شد که صادق درودگر به عنوان نماینده سازمان لیگ در برنامه‌ای در شبکه خبر حضور پیدا کرد و در مناظره با نماینده صداوسیما ارقام ادعایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. درودگر اعلام کرد: وزارت ورزش در سال 1400 ، هفت و نیم میلیارد از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده که اگر قرار باشد این مبلغ به صورت مساوی بین فدراسیون ها تقسیم شود، هر فدراسیون مبلغ 140 میلیون تومان دریافت خواهد کرد!

 

در مقابل نماینده صداوسیما هم گفت در دو سال گذشته (1400 و 1399) نزدیک به صد میلیارد تومان از محل فروش تبلیغات(قبل و در حین مسابقات) به خزانه واریز شده و بر همین اساس صداوسیما به تکلیف قانونی خود عمل کرده و حالا وزارت ورزش باید به تکلیفش عمل کند.

 

جالب اینجا است که حتی اگر بپذیریم که همه این مبلغ واریزی به خزانه(صد میلیارد تومان)‌ به فوتبال هم برسد، بازهم این رقم حتی به اندازه نصف هزینه سالیانه یکی از باشگاه های لیگ برتری متوسط به بالا نخواهد بود. حال آنکه به طور استاندارد انتظار می‌رود مبلغی در حدود 70 درصد از مخارج سالیانه هر باشگاه حرفه‌ای فوتبال ایران از این محل تامین بشود که بنابراین اعداد فواصلی با یکدیگر دارند.

 

البته درودگر در مناظره شب گذشته از تقابل با نماینده صداوسیما خودداری کرد و در برنامه اعلام کرد همه سوار بر یک کشتی هستند و باید کمک کنند تا این مساله حل بشود؛ اما این صحبت‌ها در شرایطی بود که دو نماینده باشگاه استقلال در پایان بازی دیروز مقابل سپاهان بشدت از عملکرد صداوسیما انتقاد کرده بودند. به خصوص که در نیمه دوم پخش تبلیغات دور زمین هم دچار تغییراتی شد و زاویه دید دوربین روبه‌رو تا جایی که ممکن بود پایین آمد تا تمام تابلوهایی که به صورت ردیفی دور ورزشگاه را پر کرده بودند، در این زاویه دید قرار نگیرند.

در عین حال صحبت‌های محمدرضا احمدی گزارشگر بازی استقلال و سپاهان هم جالب بود. او که انگار از روی یک متن مشغول اعلام موضع صداوسیما در قبال مسائل پیش آمده بود،‌ ضمن حمله به وزارت ورزش این جملات را روی آنتن بر زبان آورد:‌

 

«محمدحسین میثاقی درباره اتفاقات عجیب و غریبی که رخ داده توضیح داد و صدا و سیما کاری را که باید می‌کرد، کرده است. تو رو خدا به داد این ورزش برسید؛ مسئولین و آقای وزیر خواهش می‌کنیم که حتما به داد ورزش برسید تا این وضع نابسامان ورزش در سال جام جهانی روند خوبی داشته باشد و همه چی بهبود بخشیده شود تا ورزشکاران ما هم بتوانند در عرصه های مختلف بدرخشند تا پرچم کشور عزیزمان را به موفقیت به اهتزاز دربیاورند. 

 

سهم فوتبال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

مدیریت ضعیف ورزش در حال آسیب به همه رشته های ورزشی است و بعدا نمی‌شود کاری کرد که این اتفاقات را جمع کنیم؛ تو رو خدا نگذاریم بدتر از این بشود. جلو بیاییم و قدم ها را برداریم و با یک مدیریت منظم و مناسب، این وضعیت را در سالی که تیم ملی فوتبال درگیر جام جهانی و رشته های دیگر درگیر مسابقات جهانی هستند و برایشان مهم است، جمع کنیم. تازه امسال بازی های آسیایی هم یک سال عقب افتاد وگرنه آن هم داستان های خاص خودش را داشت؛ اردوها و تیم‌ها و رشته‌ها و مباحث دیگر.

 

صداوسیما کار خودش را کرده و مسائل مربوط به حق پخش را برای دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ کامل پرداخت کرده است و ۱۴۰۱ هم در حال انجام است و بقیه ماجرا دست دوستانی است که باید بیاید و این قضایا را به خوبی جمع و جور کنند.»

 

از ظاهر امر چنین برمی‌آید که صداوسیما حاضر به عقب‌نشینی و یا آنطور که مدیران استقلال و پرسپولیس ادعا می‌‌کنند مذاکره بر سر موضوع حق پخش فوتبال نیست. اگرچه حتی اگر ادعای آنها مبنی بر انجام تکلیف نیز تایید بشود، مبلغ اهدایی آنها به فوتبال(حداکثر 140 میلیون تومان برای یکسال) هیج دردی از فوتبال دوا نخواهد کرد.

 

سهم فوتبال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------