بلیت‌های جام جهانی نصیب مجلس و ارگان‌های دولتی شد



بلیت‌های جام جهانی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
۱۷ هزار، ۱۹ هزار و ۳۱ هزار بلیت؛ اینها روایات مختلف از سهمیه بلیت فدراسیون فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ است. سهمیه‌ای که بخشی از آن به دست نمایندگان مجلس، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای خاص می‌رسد و بخشی دیگر به دست آژانس‌های هواپیمایی.۱۶ تیرماه، حمیدرضا دهقان، سفیر ایران در قطر در صفحه اینستاگرامی خود نوشت تاکنون ۳۱ هزار بلیت در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است. 

اما روابط عمومی فدارسیون فوتبال ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «ایران تاکنون حدود ۱۷ هزار بلیت جام جهانی سهمیه گرفته است. از این تعداد، ۱۶ هزار بلیت از طریق سایت فدراسیون فوتبال ایران به فروش رفته است.»

 

این در حالی است که سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در سه مرحله، بلیت جام جهانی به ایران اختصاص پیدا کرد. مرحله اول، هشت درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها و معادل ۹ هزار و ۶۰۰ بلیت بود. در مرحله دوم با رایزنی ایران، ۹ هزار و ۶۰۰ بلیت دیگر به ایران اختصاص دادند. مرحله سوم، قطر ۲ هزار بلیت دیگر به ایران داد که انشالله در اختیار هواداران قرار دهیم.»

 

در مجموع یعنی حدود ۴ هزار و ۲۰۰ اختلاف رقم با آمارهای فدراسیون و ۹ هزار و ۸۰۰ اختلاف رقم با آمارهای اعلامی سفیر ایران در قطر! روایاتی متناقض از رویدادی که بسیاری منتظر آن بودند.روابط عمومی فدراسیون فوتبال، اختصاص سهمیه بلیت جام جهانی به سازمان‌ها و نهادهای خاص در این دوره از رقابت‌ها و دوره‌های قبلی را تکذیب کرد. وزارت ورزش اما اختصاص سهمیه بلیت به این گروه‌ها را تائید می‌کند.

 

بلیت‌های جام جهانی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

اختصاص سهمیه بلیت به سازمان‌ها و نهادهای خاص

معاون فرهنگی وزارت ورزش می‌گوید: «از بلیت‌های دو مرحله اول به ورزشکاران و جامعه ورزشی، سهمیه بلیت تعلق گرفت. در مرحله سوم اولویت سهمیه‌بندی بخش فرهنگی است از جمله خبرنگاران، فعالان فرهنگی و صنایع دستی.»

 

کلهر می‌گوید: «به ۱۲ وزارتخانه از جمله وزارت ارشاد نامه فرستادیم تا نام افرادی که می‌خواهند به جام جهانی بفرستند، را به ما معرفی کنند. مثلا نام بازیگر یا موسیقیدان مورد نظر.»او ادامه می‌دهد: «سقف عددی که برای سهمیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته‌ایم، ۱۱۰ تا بلیت است. در این میان حضور برخی از سازمان‌ها تاکنون قطعی است که تقاضای بلیت کرده‌اند. مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات که تقاضای ۴۰۰ بلیت دارد. میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای ۵۰۰ بلیت جام جهانی دارد. برخی از شبکه‌های تلوزیونی در صداوسیما نیز برای اختصاص بلیت تقاضا کرده‌اند.» البته لیست همه این سازمان‌ها که سهمیه بلیت دارند در دست نیست و کلهر می‌گوید تا شنبه هفته دیگر مشخص می‌شود.اما مجلس و نهاد ریاست جمهوری چقدر سهمیه دارند؟ کلهر درباره سهمیه مجلس می‌گوید: «سقف و کف سهمیه اختصاصی به برخی از نهادها را واحد دیگری تصمیم می‌گیرد. سهمیه مجلس فعلا مشخص نیست.»

 

بلیت‌های رایگان را به مردم می‌فروشند +کارمزد

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد از ظرفیت ورزشگاه‌ها را فیفا رایگان در اختیار ایران قرار داده است. به عبارتی ۱۲ هزار سهمیه رایگان از سه ورزشگاه که هر کدام ۴۰ هزار نفره است. این بلیت‌ها به این دلیل رایگان به دست ایران رسید چون ایرانیان مشکل کردیت کارت داشتند. بلیت‌های رایگانی که حالا فدراسیون به علاقمندان می‌فروشد.محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید: «فدارسیون فوتبال بلیت‌های سه بازی ایران را در گروه یک ۲۴ میلیون تومان، گروه دوم ۱۸ و گروه سوم هشت میلیون تومان فروخته است.»

 

نکته دیگر کارمزدی است که فدراسیون فوتبال از فروش این بلیت‌ها از خریداران می‌گیرد. بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال، خرید هر بلیت، ۱۰ درصد معادل تومانی قیمت روز ریال قطری کارمزد دارد.میرانی در این مورد می‌گوید: «فدراسیون فوتبال حق ندارد که کارمزد بگیرد. فدراسیون، بانک است یا صرافی؟ در کشورهای دیگر خبری از کارمزد فروش بلیت نیست»

 

آمارهای متناقض از فروش بلیت‌های جام جهانی قطر

آمار متناقض دیگر مربوط به فروش بلیت‌های مرحله دوم از سوی فدراسیون فوتبال است. آنطور که فدراسیون فوتبال به تجارت‌نیوز می‌گوید از ۱۷ هزار بلیت، ۱۶ هزار بلیت را فروخته‌اند؛ به عبارتی هزار بلیت فروخته نشده دارند. اما کلهر می‌گوید در مرحله دوم فروش بلیت فدارسیون، از ۱۲ هزار و ۸۶۰ بلیت، حدود چهار هزار بلیت فروش نرفته است چون سایت فدراسیون اختلال داشت.این تنها سد هواداران برای رسیدن به جام جهانی قطر نیست. اگر رد این اختلاف آمارها را بگیرید تنها به اختصاص سهمیه سازمان‌های دولتی ختم نمی‌شود. فدراسیون فوتبال ایران در دو مرحله بلیت فروشی داشت؛ مرحله اول قرعه‌کشی و مرحله دوم فروش آنلاین.

 

محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در مرحله اول قرعه‌کشی، پنج هزار بلیت هم به مردم تعلق نگرفته است. مرحله دوم و فروش آنلاین هم که سایت فدراسیون اختلال داشت و بسیاری از علاقمندان موفق به خرید بلیت نشدند. زیرا از ۲۴ ساعت فقط چند ساعت سایت باز بود. حتی اگر سهمیه ایران ۱۷ هزار بلیت اعلامی فدارسیون باشد، نصف این بلیت‌ها هم به دست مردم نرسیده است. فدارسیون باید در این مورد شفاف‌سازی کند.»برخی از علاقمندان موفق به خرید بلیت جام جهانی ۲۰۲۲ در سایت فدراسیون فوتبال نشدند.

 

بلیت‌های جام جهانی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

بلیت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در دست آژانس‌های هواپیمایی

اما آیا ممکن است این بلیت‌ها به شرکت‌های هواپیمایی تعلق گرفته باشد؟ روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید هیچ بلیتی به شرکت‌های هواپیمایی نداده‌ایم. اما با یک جست‌وجوی ساده آگهی‌های مختلفی از فروش تور جام جهانی از آژانس‌های هواپیمایی پیدا می‌کنید.آژانس‌های هواپیمایی می‌توانند به صورت مستقیم از شرکت mach hopitality بلیت تهیه کنند و بعد بفروشند. اما آنطور که میرانی می‌گوید قیمت این بلیت‌ها گران است و آژانس‌های هواپیمایی نمی‌توانند به تعداد زیاد تهیه کنند.پیگیری‌های تجارت‌نیوز هم نشان می‌دهد برخی از بلیت‌هایی که باید از طریق فدارسیون فوتبال به دست مردم می‌رسید، به آ‌ژانس‌های هواپیمایی رسیده است.

 

حالا این شرکت‌ها تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان هم تور جام جهانی می‌فروشند. در حالی که پیش‌تر کلهر، معاون وزارت ورزش قیمت تور جام جهانی را تا ۴۰ میلیون تومان برآورد کرده بود.

 

تور جام جهانی از ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون

نکته مهم دیگر ماجرای تماشای بازی‌های جام جهانی، داشتن هایا کارت (ویزای توریستی) است. میرانی در این مورد می‌گوید: «بر اساس قانون فیفا، هایا کارت در صورتی صادر می‌شود که فرد علاوه بر خرید بلیت، هتل هم رزرو کند. اگر فرد این کارت را نداشته باشد، امکان ورود به قطر را ندارد.»

 

او می‌گوید: «از آنجا که بیشتر ایرانیان کردیت کارت ندارند، نمی‌توانند از طریق فیفا برای هتل اقدام کنند. بنابراین باید به شرکت‌های هواپیمایی برای رزرو تور و هتل مراجعه کنند.»مجموع وضعیتی که تاکنون گفته شد یعنی بازاری گرم برای شرکت‌های هواپیمایی با تورهایی که قیمت ثابتی ندارند. یکی از آژانس‌ها تنها برای یک بازی ایران و امریکا از سه هزار و ۹۹۰ دلار تا ۵ هزار و ۷۰۰ دلار تور می‌فروشد. به عبارتی از از حدود ۱۱۲ تا حدود ۱۶۰ میلیون تومان تنها برای یک بازی. شرکت دیگری با هتل پنج ستاره و برای یک تخت تور ۱۶ هزار و ۹۰۰ دلار دارد. به عبارتی بیش از ۴۷۰ میلیون تومان و معادل قیمت یک دستگاه خودروی پژوپارس. (قیمت‌ها با نرخ فعلی دلار و به صورت تقریبی است)

 

بلیت‌های جام جهانی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

یک آژانس دیگر برای تور جام جهانی۲۰۲۲ و برای سه بازی ایران، سه پکیج با قیمت‌های حدود ۲۲۴ میلیون، ۲۹۵ میلیون و ۳۹۰ میلیون تومان ارائه می‌دهد. با کمی جست‌وجو، تور جام جهانی با قیمت بالاتر هم پیدا می‌شد. یکی از آژانس‌های هواپیمایی که در تور جام جهانی خود، برای سه بازی ایران و برای دو نفر بیش از ۶۰۰ میلیون تومان می‌گیرد. ضمن اینکه تور را دو نفره پر می‌کند نه یک نفره. تقریبا معادل یک خودروی ۲۰۷. (به ازای هر نفر حدود ۳۰۰ میلیون)تنها سه ماه تا شروع بازی‌های جام جهانی باقی مانده است؛ در همسایگی ایران، اما دست‌نیافتنی برای بسیاری از علاقمندان فوتبال در ایران. بخشی از بلیت‌ها در دست معامله‌گران، بخشی دیگر سهم سازمان‌های دولتی.

 

 تجارت نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------