نائینی : اگر تاپ‌ترین مربی جهان هم بیاید تیم ملی والیبال نتیجه نخواهد گرفت



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,والیبال
کارشناس والیبال درباره گزینه جایگزینی کولاکوویچ گفت: حتی اگر تاپ ترین مربی جهان هم بیاید تیم ملی نتیجه نخواهد گرفت چون داورزنی افراد متخصص والیبال را کنار گذاشته است.

به گزارش مهر، پس از فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی به دنبال جذب مربی است.

 

اکبر نائینی در گفتگو با  مهر درباره حضور و سابقه مربیان خارجی در والیبال ایران گفت: از سال ۲۰۰۷ تا به امروز داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال با پنج سر مربی خارجی برای تیم ملی بزرگسالان قرارداد بست (گائیچ، ولاسکو، کواچ، لوزانو، کولاکوویچ) اما هیچکدام از این مربیان با نظر کمیته فنی و یا کمیته مربیان فدراسیون انتخاب نشده‌اند، چون اصلاً در فدراسیون داورزنی این کمیته‌ها وجود نداشت و معمار والیبال خود شخصاً با نظر خودش این مربیان را انتخاب و به ایران آورد. از بین این پنج مربی، ولاسکو به درخواست خودش فسخ قرارداد کرد ولی چهار مربی دیگر برکنار شدند، چرا؟

 

کارشناس والیبال تاکید کرد: قراردادهای ترکمنچای فدراسیون داورزنی با مربیان خارجی والیبال با زوران گائیچ آغاز شد، بدین صورت که معمار والیبال با وی به توافق رسید تا او هم زمان سرمربی دو تیم باشگاهی ایس کرا در روسیه و تیم ملی در ایران باشد و در ماه فقط دو روز به ایران بیاید که این موضوع در این قرارداد بیشتر شبیه یک جوک بود و خیلی زود هم شکست خورد، به طوری که خبرگزاری مهر در آن زمان در نقدی فسخ این قرارداد را زمان از دست رفته، دلارهای بر باد رفته و برکناری انتخاب اشتباه عنوان کرد.

 

ولاسکو موفق ترین انتخاب داورزنی

وی اظهار کرد: اکثریت کارشناسان والیبال اعتقاد دارند که ولاسکو تنها سر مربی خارجی موفق فدراسیون داورزنی می‌باشد البته داورزنی اخیراً در مصاحبه‌ای گفته که ولاسکو قبل از اینکه به ایران بیاید در اسپانیا ناکام بوده و از ایران هم که به آرژانتین رفت در آنجا هم موفق نبوده است، چون وقتی که استراتژی، هدف، برنامه، ساختار و امکانات نباشد، موفق نخواهیم شد! در ضمن ولاسکو بدون پرداخت خسارتی قرارداد خود را با فدراسیون داورزنی فسخ کرد و به آرژانتین رفت! حال با توجه به نظر داورزنی، می‌توان نتیجه گرفت که ولاسکو با مدیریت او در ایران موفق بوده و به دلیل مدیریت ضعیف در فدراسیون‌های اسپانیا و آرژانتین، ولاسکو در این کشورها ناکام مانده است!

 

نائینی افزود: در اینجا این سوال پیش می‌آید که فدراسیون داورزنی بعد از ولاسکو، چرا با کواچ، لوزانو و کولاکوویچ هم نتیجه نگرفته و آنان را هم اخراج کرده است تا امروز به دنبال یک مربی مطرح خارجی دیگر باشد؟ مگر داورزنی به دلیل عدم اعتقاد به کمیته‌های فنی و مربیان که آنها را سالهاست منحل کرده، خودش شخصاً این سه مربی را انتخاب نکرده بود؟ فدراسیون داورزنی به قول خودش که استراتژی، هدف، برنامه، ساختار و امکانات خوبی دارد.

 

کواچ، لوزانو، کولاکوویچ هم اخراج شدند

کارشناس والیبال ادامه داد: بعد از ولاسکو، سه سرمربی دیگر هم توسط داورزنی انتخاب و کنار گذاشته شدند که متأسفانه عدم مدیریت صحیح در فدراسیونی که با آزمون و خطا مربیان را انتخاب کرده، حتی با داشتن نسل طلایی نتوانست تا به امروز به روی یکی از سکوهای قهرمانی مسابقات مهم جهانی، المپیک یا لیگ جهانی برود. در مورد کولاکوویچ اکثریت کارشناسان از همان روزهای نخست متوجه ضعف وی در کوچینگ او در کنار زمین شدند ولی متأسفانه داورزنی بعد از چهار سال تازه متوجه این موضوع شده و او را برکنار کرد، البته چون فسخ قرارداد کولاکوویچ از طرف داورزنی بوده، فدراسیون والیبال باید به وی خسارت هم پرداخت کند، اما چرا زمانی که ولاسکو فسخ قرارداد کرد، حتی یک دلار هم به فدراسیون خسارت نداد؟

 

وی تاکید کرد: در فدراسیون داورزنی تا به امروز بیش از هشتاد درصد مربیان تیم‌های ملی رابطه‌ای انتصاب شده که درصدی از آنان اصلاً سابقه مربیگری نداشته و یک شبه مربی تیم‌های ملی شدند و درصد دیگری هم حتی والیبالیست نبوده‌اند که داورزنی آنها را مربی تیم‌های ملی کرده و به همین دلیل است که امروز اغلب کارشناسان اعتقاد دارند که بازیکنان فعلی تیم‌های ملی والیبال مربیان ایرانی را قبول ندارند و باید از مربی خارجی استفاده کنیم.

 

نائینی افزود: البته در عوض مربیان انتصاب شده توسط داورزنی هم باید از سیاست‌های اشتباه او در رسانه‌ها حمایت می‌کردند و بله قربان گو خوبی هم باشند، بطور مثال در مورد کولاکوویچ تا قبل از اینکه اخراج شود، آنها می‌گفتند که وی یکی از مربیان برتر جهان است و اما امروز که داورزنی او را کنار گذاشته، مربیان انتصاب شده عنوان می‌کنند که کولاکوویچ در حد تیم ملی ما نبود. البته به نظر من اگر کمیته مربیان تشکیل شود و بازیکنان برتر کشور بعد از خدا حافظی از بازی توسط این کمیته انتخاب و حمایت شوند و در باشگاه‌ها تجربه کسب کنند خیلی بهتر از مربیان خارجی خواهند بود

 

به گزارش خبرنگار مهر، به اذعان اهالی والیبال و کارشناسان، استعدادیابی و ظهور نسل طلایی والیبال ایران در دوران ریاست محمدرضا یزدانی خرم در والیبال ایران شکل گرفت و پس از آن توجه به والیبال پایه در سایه فراموشی قرار گرفت.

 

داورزنی در استعداد یابی ضعیف عمل کرد

نائینی درباره استعداد یابی در والیبال در سال‌های پس از ریاست یزدانی خرم گفت: در رشته‌های مختلف ورزشی شاید صد سال طول بکشد که فدراسیونی یک نسل طلایی داشته باشد که البته نسل طلایی والیبال ایران شامل معروف، موسوی، غفور و… هم در کمیته استعدادیابی فدراسیون یزدانی خرم توسط ایوان بوگانیکوف پرورش یافته بودند. متأسفانه فدراسیون داورزنی در زمینه استعدادیابی هم بسیار ضعیف عمل کرده و قطعاً این موضوع برای تیم ملی بزرگسالان در آینده مشکل ساز خواهد شد.

 

 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,والیبال

وی ادامه داد: مشکل والیبال در حال حاضر انتخاب سر مربی (چه خارجی یا ایرانی نیست) و اگر تاپ‌ترین مربیان دنیا هم به ایران بیایند تیم ملی ما نتیجه نخواهد گرفت چرا که در فدراسیون داورزنی افراد متخصص و کارشناس از خانواده والیبال اصلاً وجود ندارد و تا زمانی هم که او رئیس فدراسیون باشد، هرگز اجازه نخواهد داد که افراد والیبالی مطرح و متخصص و با تجربه در فدراسیون والیبال صاحب پست‌های مهم و کلیدی شوند.

 

کارشناس والیبال اظهار کرد: استعدادیابی به صورت گلخانه‌ای در فدراسیون داورزنی انجام شد بدین صورت که بازیکنان مبتدی نوجوان را که شرایط فیزیکی خوبی دارند برای تیم‌های ملی نوجوانان انتخاب کرده و در اردوهای بلند مدت که سالهاست در جهان منسوخ شده در فدراسیون آموزش داده و به مسابقات اعزام می‌کنند، که بنظرم این کار صددرصد اشتباه است و مثل همه جای دنیا این آموزش در باشگاه‌ها باید انجام شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------