تمرینات قدرتی کاربردی چیست؟



تمرینات قدرتی چیست, تمرینات بالستیک چیست, ورزش‌های قدرتی

تمرینات قدرتی چیست

 

تمرینات قدرتی کاربردی

تمرینات قدرتی نوعی از تمرینات بدنی است که با تمرکز بر انقباض عضلات سبب افزایش قدرت و استقامت و اندازه عضلات می‌شود. در صورتی که تمرینات قدرتی درست انجام شود می‌تواند مزایای زیادی در حس سلامت و قدرت استخوان‌ها، عضلات و تاندون‌ها و رباط‌ها به وجود بیاورد.

ورزشهایی که تمرینات قدرتی به صورت ابتدایی در آن استفاده می‌شوند شامل بدنسازی، وزنه‌برداری، پاورلیفتینگ، پرتاب وزنه و هنرهای رزمی بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی است. در انواع رشته های ورزشی قدرتی از اعمال نیرو بر روی جسم و اندام ها استفاده می شود که علاوه بر تقویت عضلات به بهبود کیفیت زندگی منجر می شود.
 

تمرینات قدرتی چیست؟

هر نوع تمرین بدنی که در آن نیرو دربرابر مقاومتی وارد شود، به عنوان تمرینات قدرتی شناخته می شود؛ که با توجه به نوع مقاومت به وجود آمده، به چندین گروه تمرینات با وزن بدن، تمرینات با کش و تمرینات با وزنه قابل تقسیم بندی می باشد. استفاده از شیوه های متفاوت تمرینی سبب می شود، تا بتوان از انواع انقباضات عضلانی برای طراحی تمرین استفاده نمود.

 

با این حال رایج ترین شیوه افزایش قدرت عضلانی، شیوه ایزوتونیک می باشد. مثلا، برای حرکت اسکات با هالتر، موقع پایین رفتن، طول عضله کوتاه شده و انقباض درونگرا به وجود می آید. آنگاه موقع برگشت به حالت ابتدایی، به آرامی بر طول عضله اضافه شده و انقباض برونگرا ایجاد می شود.

 

تمرینات قدرتی کاربردی چیست؟

تمرینات قدرتی کاربردی اکنون یک واژه کلیدی شایع در دنیای ورزشی است. بعضی اعتقاد دارند که ورزشکاران حرفه ای با انجام فعالیت های انفجاری و بالستیک، تمرینات قدرتی کاربردی را دنبال ‌می کنند. با این وجود، بعضی وقتها این برنامه‌های تمرینی از توانایی های فیزیولوژیکی یک ورزشکار عادی بالاتر می رود و در آخر، احتمال به جود آمدن صدمات را بالاتر می‌برد.

 

تمرینات قدرتی چیست, تمرینات بالستیک چیست, ورزش‌های قدرتی

ورزش‌های قدرتی

 

بسیاری هم عقیده دارند که تحمل آسیب به علت تمرینات نامناسب به هیچ وجه کاربردی نیست. از بسیاری جهات، تمرینات قدرتی کاربردی را باید یک زنجیره حرکتی دانست. به عنوان یک انسان، ما فعالیتهای حرکتی وسیعی از قبیل پیاده‌روی، دویدن، پریدن، کشیدن، هل دادن، خم شدن، چرخیدن، ایستادن، بالا رفتن و … انجام می‌دهیم. همه این فعالیت ها لازمه حرکات نرم، و ریتمیک دور محورهای ساژیتال، فرونتال و عرضی است.

 

تمرین یا بهبود قدرت کاربردی تنها مستلزم افزایش توان قدرت عضله یا گروهی از عضلات نیست. بلکه، لازمه تمرین برای تقویت هماهنگی بین سیستم‌های عصبی و عضله نیز هست.

 

تمرینات قدرتی کاربردی مستلزم تمرینات مقاومتی است. به طوری که که افزایش قدرت مستقیماً باعث تقویت عملکرد حرکات شود و به این وسیله، تلاش های روزانه شخص با راحتی بیشتری صورت گیرد. به عبارت آسان‌تر، مقصود اصلی تمرین های کاربردی، استفاده از قدرت افزایش یافته به دست آمده در یک حرکت برای تقویت عملکرد حرکتی دیگر از روش اثر بر تمام سیستم عصبی – عضلانی است.

 

در تمرینات کاربردی، کار بر روی عضلات درگیر در یک حرکت، به میزان تمرین آن حرکت دارای اهمیت است. مغز، که حرکات عضلانی را کنترل می‌کند، به تمامیت حرکت فکر می‌کند، و نه حرکات انفرادی عضلات.

 

هر یک از مؤلفه‌های حرکات را باید یک بخش جداگانه از تمام حرکت دانست. ورزشهایی که دارای بالاترین اثر انتقالی هستند، حرکاتی هستند که مانند حرکت یا فعالیت واقعی در هر چهار مؤلفه حرکت هستند. لازم به ذکر است که، اشخاص نمی‌توانند تنها با تمرین حرکات مشابه، به یک متخصص در حرکت یا فعالیت خاص تبدیل شوند. برای دریافت نتیجه بهتر، تکرار حرکات دقیق، نیاز و ضروری است.

 

برای اینکه تمرینات قدرتی به دیگر حرکات انتقال داده شوند، چند مؤلفه حرکات تمرینی باید شبیه به عملکرد واقعی حرکت باشد. این مؤلفه‌ها شامل هماهنگی، انواع انقباضات ماهیچه‌ای ( اکسنتریک و کنسنتریک, ایزومتریک)، سرعت حرکات و دامنه حرکت است.

 

تمرینات قدرتی چیست, تمرینات بالستیک چیست, ورزش‌های قدرتی

تمرینات قدرتی کاربردی چیست

 

تمرینات قدرتی کاربردی اگر درست به کار گرفته شوند، سبب به وجود آمدن گوناگونی در ورزشها می‌شوند و مزایایی را به همراه خواهند داشت که پیشرفت‌ها را مستقیماً به فعالیتهای واقعی زندگی منتقل می شود.

 

برای کسانی که در ورزش جدیت دارند ، کشش جزئی جدایی نشدنی از تمرین است ، برای دیگران می تواند قسمتی از یک مجموعه سلامتی شود.

 

کشش انجام می شود: پیش از آغاز تمرین ، به منظور آماده سازی گروه های عضلانی برای استرس بیشتر. پس از تمرین شدید برای کشش عضلات متراکم و از بین بردن احتقان. به عنوان یک سیستم جداگانه از تمرینهای با مقصود به دست آوردن یک نتیجه مخصوص (برای نشستن روی عرضی یا ریسمان طولی). بسته به نتیجه های مورد نظر ، مجموعه تمرینهای کششی ، شدت اجرای آنها و زمان تخصص یافته برای این کار هم تغییر می کند.

 

نوع کشش وجود دارد. ارزش دقت به این حقیقت است که همه انواع ذکر شده را نمی توان در منزل انجام داد. مثلا ، حرکات کششی اختصاصی و منزوی تنها زیر نظر یک متخصص انجام می شود. انواع نشانه های کشش: ایستا پویا منفعل بالستیک ؛ عصبی عضلانی (حس خصوصی) ایزومتریک جدا شده است.

 

تمرینات قدرتی چیست, تمرینات بالستیک چیست, ورزش‌های قدرتی

تمرینات بالستیک چیست

 

تمرینات بالستیک چیست؟

این نوع کشش برای افراد ابتدایی سفارش نمی شود ، ولی برای اشخاص باتجربه کاملاً مناسب است. این کار را می توان به صورت آزاد در منزل انجام داد ، ولی پیش از این گروه بهتر است که کشش عضلانی استاتیک یا پویا انجام شود. رقصندگان یا ورزشکاران حرفه ای هستند ، برای آنها این حرکات آشنا هستند.

 

مدلی از تمرینات کششی بالستیک صاف ایستاده ایم ، پاها با هم یا کمی از هم فاصله دارند. از حالت شروع ، با حرکتهای تند دامنه ای خم می کنیم ، و با استفاده از وزن بدن می توان تا آنجایی که ممکن است  خم شویم و با دست به انگشتان پا بگیریم.

 

پاها در زانوها صاف هستند. می ایستیم ، کمی به جلو خم می شویم ، در حالی که یک دست خود را روی زانوی خود قرار می دهیم و دست دیگر را حرکات چرخشی با حداکثر دامنه در جهت عقربه های ساعت و خلاف عقربه های ساعت انجام می دهیم . دست تا آنجا که ممکن است شل باشد (مانند شلاق) ، تلاش می کنیم با کمک حرکات شانه و بدن بچرخیم.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------