برای کاهش وزن کمتر غذا خوردن موثرتر است یا ورزش کردن؟



کم غذا خوردن باعث لاغری میشود, کم خوردن باعث لاغری میشود, ایا کم غذا خوردن باعث لاغری میشود

آیا کم خوردن باعث لاغری میشود

 

کم غذا خوردن باعث لاغری میشود؟

شاید کمتر غذا خوردن برای کاهش وزن موثر باشد، ولی ورزش به نگهداری بافت عضلانی کمک می کند و سبب ثابت ماندن وزن می شود. یکی از چیزهایی که اکثرا آن قبول دارند این است که بهترین و سالمترین شیوه، کم کردن انرژی دریافتی و بالا بردن انرژی مصرفی است.

رژیم غذایی بگیریم یا ورزش کنیم؟

خیلی از افراد این روزها مشکل چاقی و اضافه وزن دارند، و هدف بسیاری از افراد  کاهش وزن می باشد. مشکلاتی که هنگام اضافه وزن به وجود می آید، بالا رفتن خطر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی و عروقی است. راهکاری که خیلی از محققان و متخصصان برای پایین آوردن خطر و سوزاندن بافت چربی استفاده می کنند تمرکز روی کاهش انرژی دریافتی و بالا بردن مصرف انرژی با ورزش است. بعضی افراد تنها روی کمتر خوردن و یا بیشتر ورزش کردن تمرکز دارند.

 

با اینکه زمان زیادی است دانشمندان روی راه های کاهش وزن تحقیق می کنند، ولی بهترین شیوه برای کاهش وزن هنوز پنهان مانده است. اشخاص به شیوه های گوناگونی می توانند کاهش وزن انجام دهند و برنامه های غذایی خاص زیادی وجود دارد. کمتر خوردن شاید بیشتر برای کاهش وزن موثر باشد، ولی ورزش به حفظ بافت عضلانی کمک می کند و سبب ثابت ماندن وزن است.

 

کم غذا خوردن باعث لاغری میشود, کم خوردن باعث لاغری میشود,آیا با کم غذا خوردن لاغر می شویم

کم خوردن باعث لاغری میشود

 

فواید کم خوردن غذا برای لاغری

برای این که بتوانید بدنتان را برای تولید انرژی مجبور به چربی سوزی کنید بهترین راه مصرف کالری کم تر است. هدف از کاهش وزن در شرایط ایده آل این است که بدن برای تولید انرژی از ذخایر چربی خود استفاده می کند.

 

شما می توانید بر روی کم کردن مصرف انرژی و تغییر سوخت بدن به چربی سوزی کنترل داشته باشید. شاخص های ژنتیکی هم می توانند در کاهش وزن نقش داشته باشند. ما نمی توانیم ژن هایمان را عوض کنیم ولی می توانیم بر روی چیزی را که می خوریم کنترل  داشته باشیم. هدف از کم تر خوردن دریافت کالری های با کیفیت است. برای لاغر شدن غذاهایی بخورید که با وجود کالری کم بیشترین مواد مغذی ممکن را برای بدن دارد. هرچقدر مصرف کالری را کمتر کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. کاهش شدید کالری را نمی توان برای مدت زمان طولانی تحمل کرد و سبب می شود بدن حالت دفاعی به خود بگیرد.

 

اشکالات کاهش وزن فقط از راه کاهش مصرف کالری

یکی از مشکلات شناخته شده این شیوه کاهش بافت عضلانی و نرخ سوخت و ساز بدن است. چنانچه ورزش نکنید، به ویژه ورزش قدرتی و میزان کالری دریافتی خود را هم کاهش دهید در کنار بافت چربی عضلاتتان هم می سوزد.

 

تحقیقات سال 2006 نشان داد، افزودن ورزش در کنار کاهش کالری دریافتی بیشتر از کاهش کالری و یا حتی ورزش کردن به صورت مستقل به نگه داشتن بافت عضلات کمک می کند.

 

کم غذا خوردن باعث لاغری میشود, کم خوردن باعث لاغری میشود,ایا کم خوردن باعث لاغری میشه

ایا کم غذا خوردن باعث لاغری میشود

 

فواید ورزش کردن برای لاغری

یکی از بزرگ ترین شیوه ها برای بالا بردن انرژی مصرفی، افزایش فعالیت بدنی است. افزایش فعالیت بدنی کمک می کند بدن ذخایر چربی خود را برای همیشه از دست بدهد. ورزش کردن همین طور میتوکندری عضلات را بالا میبرد و به بدن کمک می کند برای گرفتن انرژی بهتر از چربی و کربوهیدرات استفاده کند. ورزش کردن در کنار کاهش وزن به حفظ عضلات هم کمک می کند. تحقیقات نشان داده است ورزش کردن برای ثابت ماندن بلند مدت وزن موثر است. هنگامی که برای رسیدن به کاهش وزن مرتب ورزش می کنید این کار به تدریج تبدیل به عادت می شود.

 

اشکالات کاهش وزن فقط با ورزش کردن

خیلی از متخصصین لاغری کاهش وزن فقط با ورزش کردن را توصیه نمی کنند. چنانچه فردی میزان ورزش کردنش را به شدت بالا ببرد و آن را تا مدت طولانی حفظ کند پس از مدتی کاهش وزن تنها با تغییر در نوع ورزش کردن امکان پذیر می شود. اگر همزمان با افزایش مقدار ورزش کردن خود، غذای خود را تنظیم نکنید، امکان دارد مقدار غذایی که می خورید با کالری که می سوزانید برابری کند یا حتی بیشتر از آن بشود.

 

زمانی که ورزش می کنید امکان دارد اشتهایتان افزایش پیدا کند و دچار پرخوری شوید. بعضی اشخاص فکر می کنند چون ورزش می کنند می توانند غذایی بیشتری بخورند در صورتی که این یک تصور اشتباه است. ورزش کردن کردن به جز کاهش وزن تاثیرات بسیار دیگری برای بدن دارد. چنانچه هدفتان از ورزش کردن فقط کاهش وزن است بهتر است به دنبال روش دیگری به جز ورزش کردن باشید.

 

طبق بررسی های انجام شده در سال 2014 محققان پی بردند که در مدت 3 تا 6 ماه فرق زیادی میان گروهی که فقط رژیم می گرفت با گروهی که به جز رژیم ورزش نیز انجام می داد وجود ندارد ولی بعد از گذشت 12 ماه گروهی که ترکیبی کار کرده بودند به نتایج بهتری دست یافتند. از این رو گروهی که فقط ورزش می کردند کم ترین نتایج را گرفتند.

 

کم غذا خوردن باعث لاغری میشود, کم خوردن باعث لاغری میشود,آیا کم خوردن باعث لاغری میشود

آیا با کم غذا خوردن لاغر می شویم

 

تفاوت های ژنتیکی

چگون برخی به سرعت وزن کم می کنند در حالی که دیگران مقدار کمی کاهش وزن دارند؟

چرا برخی با قدری ورزش کردن موفق هستند و بعضی دیگر برای رسیدن به نتیجه باید ورزش زیادی انجام دهند؟ چرا بعضی از افراد فکر می کنند هر کاری انجام می دهند نمی توانند کاهش وزن داشته باشند؟

 

جواب این سوالات و دیگر موارد شبیه به این، می تواند تا مقدار زیادی در تفاوت های ژنتیکی دانست.

 

تحقیقات سال 2016 نشان داده کسانی که با استعداد ژنتیکی خاص در کاهش وزن با کاهش مقدار کالری دریافتی و افزایش وزن موفق تر از دیگران هستند. در آینده امکان دارد توصیه های کاهش وزن بیشتر روی مسائل ژنتیکی متمرکز شود. با این حال برای تحقق یافتن چنین چیزی هنوز به تحقیقات وسیع و زیادی نیاز است.

 

کم غذا خوردن باعث لاغری میشود, کم خوردن باعث لاغری میشود,کم خوری و لاغری

لاغری با کم خوری

 

اشتباهاتی هنگام کاهش وزن انجام می دهید

 

بیش از حد گرسنگی می کشید

این فکر غلط است که اگر چیزی نخورم یا خیلی کم غذا بخورم کاهش وزن بهتری خواهم داشت. شاید اول یک رژیم سخت و با کالری خیلی پایین کاهش وزن خوبی داشته باشید و خوشحال شوید ولی پس از مدتی بدن با شرایط سخت و سوء تغذیه کرده و سوخت و ساز بدن کاهش می یابد در نتیجه روند کاهش وزن کند شده یا متوقف می شود.

 

حذف کردن صبحانه

کسانی که وعده صبحانه را برای کاهش وزن حذف می کنند کاملا اشتباه می کنند. صبحانه نخوردن سبب می گردد شما در طول روز بیشتر گرسنه شده و میلتان به خوردن غذاهای شیرین و چرب بیشتر شود در نتیجه چندین برابر کالری صبحانه در طول روز کالری مصرف کنید بنابراین اصلا وعده صبحانه را حذف نکنید. 

 

حذف وعده شام یا ناهار

در یک رژیم غذایی سالم و صحیح نه فقط وعد های غذایی نباید حذف شوند بلکه باید تعداد وعده های غذایی بیشتر نیز بشوند. اینکه وعده ناهار یا شام را حذف کنید کمکی به کاهش وزن نمیکند بلکه بهتر است وعده های غذایی را بیشتر و حجم آنها را کوچکتر کنید .

 

کم میخورید ولی پر کالری

عده ای غذاهایی با حجم کم استفاده میکنند اما باز شکایت دارند که چرا لاغر نمی شوم علت این این است که غذاهای با حجم کم اما پرکالری مصرف میکنند. برای کاهش وزن باید درست برعکس عمل کنید باید حجم غذایتان بیشتر ولی از مواد با کالری خیلی کم باشد مانند سبزیجات و پروتئین.

 

کم خوردن آب

خوردن آب به مقدار کافی سبب میشود میل به خوردن غذا کمتر شود برای همین کالری کمتری وارد بدنتان شده و کاهش وزن اتفاق می افتد. ضمن آنکه آب خوردن در طول رژیم غذایی شادابی و طراوت بدن و پوست را حفظ می کند.

 

خوردن غلات و شیر در وعده صبحانه

غلات و شیر در وعده صبحانه سبب میشود در طول روز بیشتر گرسنه شده و میل داشته باشید بیشتر غذاهای به خصوص غذاهای چرب و شیرین بخورید بنابراین در وعده صبحانه به جای غلات و شیر از تخم مرغ و نان جو استفاده کنید .

 

مصرف  آبمیوه زیاد در طول روز

آب میوه ها حتی اگر طبیعی باشند قند زیادی دارند که سبب افزایش وزن می شوند پس مصرف بیش ازحد و بدون قاعده آبمیوه ها نیز می تواند سبب افزایش وزن شود.

 

کم غذا خوردن باعث لاغری میشود, کم خوردن باعث لاغری میشود,کم خوردن غذا برای لاغری

کم خوردن غذا برای لاغری

 

مصرف همزمان شیر و چای 

مواد موجود در چایی جذب چربی در بدن را کم میکند ولی پروتیین های موجود در شیر این اثر چای را خنثی می کنند بنابراین خوردن این دو با هم سبب میشود چربی سوزی کم شده و در نهایت کاهش وزن کند شود .

 

تند و بدون تمرکز غذا خوردن

تند غذا خوردن سبب میشود غذای زیادی هم بخورید و دیر سیر شوید. کسانی که به آهستگی غذا میخورند و غذا را به خوبی میجوند سبب میشود معده پیام سیر شدن دریافت کرده و میل به خوردن غذا کمتر شود. درنتیجه کالری کمتری هم وارد بدن میشود و زودتر به تناسب اندام  میرسیم .

 

غذا خوردن جلو تلویزیون

غذا خوردن جلو تلویزیون تمرکز را از بین میبرد و سبب میشود افراد بدون ملاحظه غذا بخورند و اصلا فراموش کنند چقدر غذا خورده اند. 

 

تنوع زیاد در غذا خوردن

تنوع غذایی سبب افزایش اشتها می گردد و میل به غذا خوردن را افزایش می دهد ولی یکنواخت غذا خوردن کم کم سبب کاهش اشتها و کاهش وزن میشود .

 

غذا خوردن بلافاصله پس از ورزش

بلافاصله بعد از ورزش اگر گرسنه هستید غذا نخورید چون باعث می شود غذای بیشتری بخورید و کالری بیشتری وارد بدنتان میشود. پس از ورزش آب و نوشیدنی با کالری صفر بخورید .

 

داشتن مشکلات هورمونی 

برخی افراد با وجود رژیم و ورزش باز هم درگیر این سوال هستند که چرا لاغر نمیشم ممکن است مشکلات هورمونی داشته باشند. که برای رفع آن باید به پزشک مراجعه کنند.

 

نکته پایانی

حفظ کردن وزن پس از کاهش وزن با ورزش امکان پذیر است. در واقع برای اینکه تثبیت وزنی موفق و بدون بازگشت داشته باشید، ورزش می تواند فاکتور بسیار مهمی باشد. بسیاری از افراد که توانسته اند وزن زیادی را کاهش دهند به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ و جلوگیری از بازگشت وزن کاهش یافته باید همچنان خود را از نظر فیزیکی فعال نگه دارند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------