بیوگرافی فرزانه فصیحی دختر تندباد ایران (+ تصاویر و افتخارات ورزشی)



فرزانه فصیحی

بیوگرافی فرزانه فصیحی دختر تندباد ایران

 

آشنایی با بیوگرافی فرزانه فصیحی :

فرزانه فصیحی، یکی از شخصیت های برجسته و مشهور در عرصه ی ورزش است. فرزانه فصیحی متولد 13 دی 1371 در اصفهان است، وی دونده و عضو تیم ملی دو میدانی زنان ایران است. به دلیل داشتن رکورد دوی 60 متر زنان ایران به دختر باد ملقب شده است. در این مقاله از بیتوته، با بیوگرافی فرزانه فصیحی بیشتر آشنا خواهیم شد.

چکیده ای از بیوگرافی فرزانه فصیحی :

نام : فرزانه فصیحی هرندی

ملیت : ایرانی

زاده :  13 دی سال 1371

محل تولد : اصفهان

تحصیلات : لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه اصفهان

قد : 1/61 متر

حرفه : دونده دومیدانی

 

بیوگرافی فرزانه فصیحی :

فرزانه فصیحی در 13 دی 1371 در اصفهان متولد شد. وی دونده و عضو تیم ملی دو و میدانی زنان ایران است. پدر او یک والیبالیست بود و تنها برادرش نیز یکی از مربیان شطرنج بود. مادر فرزانه همواره او را در این راه حمایت و تشویق می کرد. به دلیل بزرگ شدن در یک خانواده ورزشی، از کودکی ورزش به عنوان بخشی از زندگی او شکل گرفت.

 

فرزانه فصیحی عضو تیم ملی دومیدانی ایران بود و در رشته تربیت بدنی فارغ التحصیل از دانشگاه اصفهان شد. با حمایت خانواده اش، او به سطح برتر دومیدانی رسید و به عنوان یک دونده تیم ملی ایران شهرت یافت. او به عنوان "دختر تندباد ایران" شناخته می شد.

 

فرزانه با قد 161 سانتی متر و وزن 51 کیلوگرم، در المپیک توکیو 2021، بعد از گذشت 57 سال، به عنوان دومین زن ایرانی مجوز حضور در رقابت های صدمتر المپیک را کسب کرد.

 

بیوگرافی فرزانه فصیحی

آشنایی با فرزانه فصیحی

 

آغاز ورزش :

فرزانه فصیحی از سن 5 سالگی با جدیت و تمرینات ژیمناستیک به ورزش علاقه مند شد. وقتی 12 ساله بود، قهرمان کشور در این رشته شد. پس از آن، با تشویق و حمایت معلم ورزش مدرسه، در مسابقات دومیدانی شرکت کرد و رکورد برتری را در بین مدارس به دست آورد. همچنین، دو مدال طلا را در آن مسابقات به خود اختصاص داد.

 

بعد از گذشت یک سال، فرزانه به صورت کاملاً حرفه ای به رشته دو و میدانی پیش رفت و تمرکز خود را بر آن گذاشت.

 

اولین بار زمانی که 24 ساله بود یعنی در سال 1395 در مسابقات داخل سالنی دوی 4 در 400 آسیا در سال 2016 مدال نقره بخش تیمی را از آن خود کرد. 

 

دو سال بعد از این افتخار در دوی 60 متر تهران، توانست مدال برنز انفرادی را کسب کند و درنهایت لقب دختر تندباد را کسب کرد. 

 

خودش می گوید با توجه به فیزیک خاص و جثه ریزش کسی او را جدی نمی گرفت ولی او با سابقه ژیمناستیک و بدنه عضلانی اش فقدان قد و گام بلند را جبران کرد. فرزانه فصیحی، عضو تیم دوومیدانی، در 23 سالگی توانسته رکورد دوی 60 متر داخل سالن ایران را با ثبت 7.35 ثانیه جا به جا کند و تبدیل شود به سریع ترین دختر ایران؛ رکوردی که توانست جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را برایش به ارمغان بیاورد و حالا فرزانه فصیحی را به نزدیکی های حضور در مسابقات جهانی رسانده است. با اینکه او فقط دو ثانیه با رکورد جهانی فاصله دارد اما همین که یک دختر ایرانی رشته ای مانند دوومیدانی را که جزء سخت ترین رشته های جهان است، به عنوان رشته اصلی اش انتخاب کند، نشان از قدرت و سختکوشی دختر زاینده رودی تیم ملی ایران دارد.

 

آشنایی با زندگینامه فرزانه فصیحی

تصاویر فرزانه فصیحی

 

فرزانه فصیحی، قهرمان دوی سرعت ایران، به عنوان نماینده کشورمان به مسابقات بین المللی کاپ استانبول دعوت شده بود. در رقابت های ماده ۶۰ متر، با حضور در بین دوندگان بزرگ آسیایی مانند "الگا" از قزاقستان، با عملکردی بسیار برجسته، موفق شد در زمان 7.25 ثانیه عنوان قهرمانی را کسب کند و همچنین رکورد ملی ایران را بهبود بخشد.

 

قبلاً خانم فصیحی در مسابقات بین المللی صربستان نیز رکورد جدیدی در دوی 60 متر ایران با زمان 7.29 ثانیه به ثبت رسانده بود. این بار نیز با ثبت این رکورد، تأییدی بر شایستگی های خود زد. در مسابقات بلگراد صربستان، با زمان 7.29 ثانیه، حد نصاب حضور در مسابقات دومیدانی قهرمانی جهان را نیز کسب کرده بود. این رکورد، پس از تأیید کمیته پزشکی و ضد دوپینگ و کمیته مسابقات فدراسیون دومیدانی، به عنوان رکورد ملی ایران در ماده 60 متر شناخته می شود.

 

تصاویر فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی و پدرش

 

افتخارات ملی فرزانه فصیحی :

برخی افتخارات ملی فرزانه فصیحی به شرح زیر است :

سال 2020
 سال مسابقات مدال
 سال 2016 بخش تیمیِ رشته ی دوی 4 در 400 متر امدادی در هفتمین دوره ی مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا  مدال نقره
 سال 2018 رشته ی دو 60 مترِ هشتمین دوره ی مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا  مدال برنز
سال 2020 مسابقات دومیدانی 60 متر داخل سالن استانبول  مدال طلا
سال 2023 دوره ی مسابقات قهرمانی دو و میدانی آسیا در ماده 100 متر مدال نقره
سال 2023 مسابقات داخل سالن آسیا در ماده 60 متر زنان مدال طلا
سال 2024 رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیا در ماده ۶۰ متر زنان مدال طلا

 

فرزانه فصیحی توانست در سال 2020 با کسب رکورد 7.29 ثانیه در مسابقه دوی 60 متر در بلگراد صربستان، با ثبت رکورد جدیدی در ایران و بهبود رکورد قبلی خود، و همچنین ثبت رکورد مورد نیاز ورودی برای مسابقات جهانی، به عنوان اولین زن ایرانی به مسابقات جهانی دو و میدانی داخل سالن راه یابد.

 

با هماهنگی کمیته ملی المپیک ایران فرزانه فصیحی با استفاده از بند یونیورسالیتی، سهمیه المپیک 2020 در ماده 100 متر را دریافت کرد. بر این اساس فصیحی نهمین سهمیه زنان در بازی های توکیو محسوب می شود.

 

وی توانست در مسابقه قهرمانی کشور ترکیه در شهر بورسا با رکورد 11.44 پس از 8 سال رکورد 100 متر مریم طوسی را بشکند تا سریع ترین زن ایرانی در 60 متر و 100 متر ایران باشد.

 

وی در سال 2021 موفق شد با رکورد 7.29 در 60 متر ورودی قهرمانی جهان را بدست بیاورد این رقابت ها لغو به سال بعد موکول شد که در نهایت فرزانه فصیحی در این رقابت شرکت کرد و به مرحله نیمه نهایی این رقابت ها نتوانست برسد.

 

فرزانه فصیحی در سال 2024 برای دومین سال پیاپی موفق به کسب مدال طلای رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیا در ماده ۶۰ متر زنان شد. او با ثبت رکورد ۷ ثانیه و ۲۰ صدم ثانیه به رکورد آسیا که در اختیار دونده چینی بود رسید. فصیحی همچنین به اولین ورزشکار ایرانی این رشته تبدیل شد که در ۲ سال پیاپی قهرمان این رقابت‌ها شده است.

 

همسر فرزانه فصیحی

عکس فرزانه فصیحی و مادرش

 

همسر فرزانه فصیحی :

فرزانه فصـیحی در سال 98 ازدواج کرد و هم اکنون متاهل است. همسر فرزانه فصـیحی خبرنگار است. ماجرای آشنایی این دو از یک مصاحبه آغاز شد و پس از آن باب آشنایی و در نهایت منجر به ازدواج شد.

 

امیر حسین حسینی همسر فرزانه فصیحی یک خبرنگار ورزشی است و او از اینکه همسرش یک خبرنگار ورزشی است احساس رضایت می کند و از نظر او اتفاق خیلی خوبی است زیرا کمک بسیار خوبی برای زندگی ورزشی اش است. چرا که ممکن است هر مردی با اینکه همسرش صبح تا شب تمرین کند کنار نیاید.

 

امیرحسین حسینی مدتی به عنوان مدیر روابط عمومی فدراسیون والیبال فعالیت می کرد.

 

آشنایی با زندگی فرزانه فصیحی

تصاویر فرزانه فصیحی با همسرش

 

علایق شخصی فرزانه فصیحی :

فیلم دیدن را خیلی دوست دارم، زمانی که از تمرین برمی گردم به قدری خسته هستم که نمی توانم کاری انجام دهم، اگر بخواهم تفریح داشته باشم خرید می کنم با سفر می روم.

 

توضیح به خاطر لباس ها :

زمانی که من به عنوان عضو تیم ملی ایران در مسابقات حضور دارم، برخی از افراد درباره پوششم سؤال می پرسند و من در پاسخ به آن ها توضیح می دهم که پوشش زنان ایرانی به این شکل است. با این حال، من خوشحالم که با همین پوشش موفق شده ام رکوردی برجسته برای خود ثبت کنم.

 

فرزانه فصیحی کیست

مدال طلا فرزانه فصیحی مسابقات جام کازانوف

 

عکس فرزانه فصیحی و همسرش

همه چیز درباره فرزانه فصیحی

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------