بیوگرافی و عکس های رحمان عموزاد؛ نابغه کشتی ایران



درباره زندگی رحمان عموزاد

آشنایی با بیوگرافی رحمان عموزاد

 

درباره رحمان عموزاد معروف به رحمان بی رحم

در این مقاله از بیتوته، با زندگی رحمان عموزاد آشنا می شوید. رحمان عموزاد کشتی گیر آزادکار ایرانی است. که موفق شد در المپیک 2024 موفق به کسب مدال نقره شد. وی در 26 تیر 1381 در خلیل شهر در استان مازندران متولد شد. به خاطر سبک کشتی اش به رحمان بی رحم لقب گرفت.

چکیده ای از بیوگرافی رحمان عموزاد :

نام کامل : رحمان عموزاد خلیلی

تاریخ تولد : 26 تیر 1381

محل تولد : خلیل شهر، استان مازندران، ایران

قد : 1/74 متر

لقب(ها) :رحمان بی‌رحم، پلنگ سیاه مازندران

ملیت : ایران

رشته ورزشی : کشتی

سبک ورزشی : آزاد 

 

بیوگرافی رحمان عموزاد :

رحمان عموزاد در تاریخ 26 تیر 1381 در محله کشیر خیل، خلیل شهر از توابع شهرستان بهشهر استان مازندران متولد شد. خانواده او همه کشتی گیر هستند. رحمان 3 برادر و 1 خواهر دارد. او از همان کودکی در 6 سالگی، کشتی را با راهنمایی برادرانش شروع کرد. 

 

رحمان عموزاد سال 1402 در 21 سالگی ازدواج کرده و زندگی متاهلی دارد. 

 

درباره رحمان عموزاد

تصاویر رحمان عموزاد و همسرش

 

فرزاد عموزاد، برادر بزرگترش به مقام قهرمانی جوانان جهان و سوم آسیا رسیده است. برادر دوقلوی او محمد علی و دیگر برادرانش نیز در این ورزش فعالیت دارند. به گفته خودش الگوی او در کشتی حسن یزدانی پهلوان با اخلاق و اسطوره است. او با توجه به شرایط بدنی اش در وزن 65 کیلوگرم کشتی می گیرد. به خاطر سبک کشتی تهاجمی و بی رحمانه ای که دارد و رقیبان را با امتیازهای بالا شکست می دهد به همین دلیل ملقب به رحمان بی رحم شده است. 

 

رحمان عموزاد یکی از ستاره های تیم ملی کشتی آزاد ایران به حساب می آید. توانست تا  20 سالگی 10 مدال طلای جهان و المپیک را از آن خود کند. رحمان عموزاد در رده نوجوانان توانست 2 بار قهرمانی جهان را از آن خود کند و در رده جوانان هم توانست قهرمان شود. 

 

در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا 2022 توانست با پیروزی در برابر باجرانگ پونیا، دارنده مدال نقره و برنز جهانی و برنز المپیک توکیو ، در رده بزرگسالان قهرمان آسیا شود. 

 

در مسابقات قهرمانی کشی جهان 2022 در مسابقه نهایی با شکست جان دیاکومیهالیس آمریکایی به قهرمانی جهان در رده بزرگسالان دست پیدا کرد. 

 

پیشنهاد بسیار خوبی از طرف روسیه برای پیوستن رحمان عموزاد به تیم کشتی روسیه به دست او و حسن یزدانی رسیده بود که هر دو ورزشکار ترجیح دادند در کشور خودشان به کشتی ادامه دهند. 

 

ورود رحمان عموزاد به ورزش کشتی :

رحمان عموزاد، ستاره پرفروغ کشتی ایران، از همان نوجوانی استعداد درخشان خود را به نمایش گذاشت. در سال 2018، او به عنوان نماینده مازندران در انتخابی تیم ملی نوجوانان کشور شرکت کرد و با کسب مقام سوم، توانست خود را به عنوان یکی از امیدهای کشتی ایران معرفی کند.

 

پس از درخشش در انتخابی، عموزاد به اردوی تیم جوانان دعوت شد و برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان انتخاب شد. این کشتی‌گیر جوان و با انگیزه در سال 2018، در هر دو رقابت به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. او ابتدا با شکست دادن تمامی رقبای خود، عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کرد و سپس با اقتدار تمام، بر سکوی قهرمانی جهان ایستاد.

 

عموزاد در مسابقات جهانی 2018، با کسب 47 امتیاز و واگذاری تنها یک امتیاز، به عنوان قهرمان دسته 45 کیلوگرم نوجوانان جهان شناخته شد. یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات این مسابقات، پیروزی قاطع عموزاد بر استیو بولین آمریکایی در مرحله نیمه‌نهایی بود. اجرای فنی بی‌نظیر عموزاد در این مسابقه، تحسین همگان را برانگیخت.

 

در سال 2019 نیز، عموزاد بر تداوم موفقیت‌های خود افزود و بار دیگر عنوان قهرمانی آسیا و جهان را از آن خود کرد. او در مسابقات آسیایی نورسلطان با سه پیروزی مقتدرانه به قهرمانی رسید و در مسابقات جهانی صوفیه نیز با کسب 30 امتیاز و تنها 5 امتیاز از دست رفته، عنوان بهترین کشتی‌گیر جهان در وزن خود را به دست آورد.

 

عملکرد درخشان عموزاد در سال 2019، باعث شد تا اتحادیه جهانی کشتی او را به عنوان بهترین نوجوان آزادکار سال جهان انتخاب کند.

 

رحمان عموزاد در مسابقات کشتی رده جوانان :

در سال 2021 رحمان عموزاد با شرکت در مسابقات کشتی آزاد جوانان جهان در اوفای روسیه با پیروزی بر لهستان، آذربایجان، روسیه و هند توانست به مدال طلا برسد. 

 

بازگشت به اوج رحمان عموزاد :

در سال 2022 دوباره توانست به اوج بازگردد و در مسابقات آزاد کشتی قهرمانی جهان بلگراد صربستان در وزن 65 کیلو حاضر شد و در مسابقه اول با نتیجه 8–1 بر جونسیک یون از کره جنوبی پیروز شد . در مسابقه دوم با نتیجه 6–0 بر اسماعیل موساکایف مجارستانی دارنده مدال برنز جهان پیروز شد و سپس با نتیجه 13–2 بر عادل اوسپانوف قزاقستانی پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی رسید. 

 

در مسابقه نیمه نهایی در مقابل حاجی علیف آذربایجانی ، دارنده 3 مدال طلای جهانی و برنز المپیک قرار گرفت و با نتیجه 9–2 پیروز شد. 

در مسابقه نهایی با نتیجه 13–8 در از جان دیاکومیهالیس آمریکایی ، پیشی گرفت و به مدال طلای جهان رسید. 

 

رحمان عموزاد در مسابقات کشتی رده بزرگسالان :

2020 :

عموزاد در سال 2020 به تیم دانشگاه آزاد اسلامی پیوست و زیر نظر علیرضا رضایی، سرمربی این تیم در لیگ برتر کشتی آزاد ایران شرکت کرد. او در دور رفت فصل عادی این مسابقات توانست در وزن 61 کیلوگرم، احسان رنجبر و یونس سرمستی را با امتیاز عالی شکست بدهد.

 

با توجه به قهرمانی در مسابقات نوجوانان جهان، عموزاد جواز حضور در رقابت‌های انتخابی تیم ملی بزرگسالان را کسب کرد و در نوامبر 2020 به مصاف حریفان خود رفت. در این مسابقات، او در وزن 57 کیلوگرم ابتدا به رضا اطری باخت اما با توجه به غیبت نادر حاج‌آقانیا، به مرحله بعد صعود کرد. در دیدار فینال نیز با نتیجه نزدیک 10-8 مغلوب علیرضا سرلک شد و به مقام سوم دست یافت.

 

در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، عموزاد بار دیگر به ترکیب تیم دانشگاه آزاد بازگشت و با شکست رضا خلاقی و عرفان جعفریان، به موفقیت تیمش کمک کرد. دانشگاه آزاد نیز با صعود به مرحله نیمه‌نهایی، به کار خود در لیگ ادامه داد. اما عموزاد به دلیل حضور در مسابقات جام جهانی انفرادی، در دیدارهای نهایی لیگ شرکت نکرد.

 

در دسامبر 2020، عموزاد به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات جام جهانی انفرادی به صربستان سفر کرد. او در وزن 57 کیلوگرم با نمایش قدرتمند، حریفان خود از ترکیه، ایتالیا و گینه بیسائو را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. در این مرحله، او به مصاف زائور اوگویف، قهرمان جهان، رفت و با وجود تلاش فراوان، با ضربه فنی مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. در این دیدار، عموزاد با شکست نماینده بلاروس، به مقام سوم جام جهانی دست یافت.

 

حرفه ورزشکاری رحمان عموزاد

آشنایی با زندگی رحمان عموزاد

 

قهرمانی جهان 2021 :

رحمان عموزاد، نماینده کشورمان در وزن 61 کیلوگرم، در رقابت‌های جهانی کشتی با نتیجه قاطع 5 بر 0 مقابل حریف مجارستانی خود پیروز شد. اما در دیدار بعدی، با وجود تلاش بسیار، مقابل دارنده مدال طلای زیر 23 سال جهان از ژاپن با نتیجه 9 بر 5 شکست خورد. با توجه به حذف حریف ژاپنی در مراحل بعدی، عموزاد نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت.

 

قهرمانی آسیا 2022 :

در مسابقات قهرمانی آسیا، عموزاد در وزن 65 کیلوگرم با قدرت وارد رقابت‌ها شد. او در دور اول و دوم به ترتیب حریفان پاکستانی و ژاپنی خود را با نتایج قاطع 11 بر 0 و 9 بر 0 شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. در این مرحله نیز با نتیجه 6 بر 0 از سد حریف مغولی گذشت و به دیدار فینال راه یافت.

 

در فینال، عموزاد در یک کشتی دیدنی و حساب شده، با نتیجه نزدیک 3 بر 1 بر حریف هندی خود، دارنده مدال‌های رنگارنگ المپیک و جهان، غلبه کرد و به مدال طلای ارزشمند این رقابت‌ها دست یافت. این پیروزی نشان از توانایی بالای عموزاد و آمادگی بالای او برای حضور در رقابت‌های مهم‌تر داشت.

 

قهرمانی جهان 2022 :

رحمان عموزاد، ستاره کشتی ایران، در رقابت‌های جهانی 2022 که در بلگراد برگزار شد، با نمایش خیره‌کننده‌ای به مدال طلای وزن 65 کیلوگرم دست یافت. او در فینال این مسابقات، در یک کشتی دیدنی و نفس‌گیر، حریف آمریکایی خود را با نتیجه قاطع 13 بر 8 شکست داد و نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین کشتی‌گیران جهان ثبت کرد. عموزاد در مسیر رسیدن به فینال، با اقتدار حریفان قدرتمندی از کشورهای کره جنوبی، مجارستان، قزاقستان و آذربایجان را شکست داد و نشان داد که یکی از جدی‌ترین مدعیان کسب مدال طلا است.

 

قهرمانی آسیا 2023 :

در مسابقات قهرمانی آسیا 2023، عموزاد بار دیگر بر سکوی قهرمانی ایستاد. او در وزن 65 کیلوگرم با قدرت تمام به میدان آمد و پس از استراحت در دور اول، حریفان خود از قزاقستان و ژاپن را شکست داد و به فینال راه یافت. در دیدار نهایی، عموزاد با شکست حریف مغولی خود، مدال طلای آسیا را نیز به افتخارات خود اضافه کرد.

 

قهرمانی جهان 2023 :

رحمان عموزاد، پهلوان نامی ایران، در رقابت‌های جهانی 2023 با وجود شروع قدرتمند و شکست حریفان از کامور، رومانی و آمریکا، نتوانست به مدال طلا دست پیدا کند. او در نیمه‌نهایی با نتیجه نزدیک 6 بر 5 مغلوب حریف مجارستانی خود شد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. در این دیدار نیز با نتیجه نزدیک 8 بر 6 مغلوب حریف روسی شد و به مقام پنجم رسید.

 

عکس های رحمان عموزاد

عکس های رحمان عموزاد

 

بازی های آسیایی 2022 :

در بازی‌های آسیایی 2022، عموزاد با اقتدار به فینال رسید. او در مسیر فینال حریفانی از ازبکستان، ژاپن و چین را شکست داد و در یک دیدار حساس، با نتیجه 8 بر 1 بر حریف هندی خود، دارنده مدال‌های متعدد المپیک و جهان، غلبه کرد. اما در دیدار نهایی، با وجود عملکرد خوب، با ضربه فنی مغلوب حریف مغولی شد و به مدال نقره بسنده کرد.

 

قهرمانی آسیا 2024 :

رحمان عموزاد، ستاره کشتی ایران، در رقابت‌های قهرمانی آسیا 2024 بار دیگر بر سکوی قهرمانی ایستاد. او در مسیر فینال حریفان قدرتمندی از قرقیزستان، کره جنوبی و ازبکستان را با نتایج قاطع شکست داد. در دیدار نهایی نیز با نمایش هوشمندانه و فنی، حریف مغولی خود را مغلوب کرد و برای دومین سال پیاپی به مدال طلای آسیا دست یافت.

 

نایب قهرمانی المپیک 2024 پاریس :

در بازی‌های المپیک پاریس 2024، عموزاد با اقتدار به فینال راه یافت. او در مراحل ابتدایی با شکست حریفان آمریکایی و آلبانیایی، نشان داد که برای کسب مدال طلا آمده است. در نیمه نهایی نیز با برتری قاطع بر حریف مجارستانی، به دیدار فینال راه یافت. اما در دیدار پایانی، در یک کشتی نفس‌گیر و نزدیک، مغلوب حریف ژاپنی خود شد و به مدال نقره بسنده کرد.

 

تصاویر رحمان عموزاد و همسرش

مدال قهرمانی رحمان عموزاد در المپیک 2024

 

طرفدار استقلال :

زیاد پیگیر فوتبال نیستم اما اگر طرفدار تیمی باشم، باید بگویم استقلالی ام، البته روی تیم استانم نساجی هم تعصب دارم.

 

الگوی رحمان :

من از بچگی گفتم الگوی ورزشی ام حسن یزدانی است، او یک پهلوان بااخلاق و اسطوره است و من خیلی دوستش دارم البته که حسن یزدانی را خودم از بچگی دیدم و دنبالش کردم، اما از جهان پهلوان تختی هم زیاد شنیدم و امیدوارم بتوانم در مسیر او حرکت کنم.

 

هدف الگوی رحمان :

از وقتی کشتی های حسن یزدانی را می دیدم، به خودم می گفتم من باید 10 مدال طلای جهان و 4 مدال طلای المپیک را بگیرم، این رویای من است و باید به حقیقت تبدیلش کنم هیچ چیز نمی تواند مرا متوقف کند و با انگیزه جلو می روم.

 

رحمان عموزاد و همسرش

سبک بازی رحمان عموزاد

 

عناوین و دستاوردها :

انفرادی

المپیک

• نقره المپیک 2024 پاریس – 65 کیلوگرم

 

قهرمانی جهان

• طلا قهرمانی کشتی جهان بلگراد 2022 – 65 کیلوگرم

 

قهرمانی آسیا

• طلا قهرمانی کشتی آسیا اولان‌باتور 2022 – 65 کیلوگرم

• طلا قهرمانی کشتی آسیا آستانه 2023 – 65 کیلوگرم

• طلا قهرمانی کشتی آسیا بیشکک 2024 – 65 کیلوگرم

 

بازی های آسیایی

• نقره کشتی بازی‌های آسیایی هانگژو 2022 - 65 کیلوگرم

 

سایر

• طلا قهرمانی نوجوانان آسیا 2018 – 45 کیلوگرم

• طلا قهرمانی نوجوانان آسیا 2019 – 48 کیلوگرم

• طلا قهرمانی نوجوانان جهان 2018 – 45 کیلوگرم

• طلا قهرمانی نوجوانان جهان 2019 – 48 کیلوگرم

• طلا قهرمانی جوانان جهان 2021 – 61 کیلوگرم

• برنز جام جهانی انفرادی کشتی 2020 – 57 کیلوگرم

• 1 جام تختی 2021

• 1 یادبود یاشار دوغو 2021

• 1 قهرمانی کشور ایران 2022

 

تیمی

• 1 جام پیروزی نوجوانان 2019

• 1 لیگ برتر ایران 2021

• 2 جام جهانی کشتی 2022

 

شخصی

• بهترین آزادکار نوجوان 2019 (اتحادیه جهانی کشتی)

• ستاره کشتی آزاد جهان 2022 (اتحادیه جهانی کشتی)

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------