حرکات ورزشی برای بهبود سریع تر و توانبخشی مچ دست شکسته بعد از درمان



ورزش بعد از شکستگی مچ دست, فیزیوتراپی بعد از شکستگی مچ دست, شکستگی مچ دست

حرکات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست

 

تمرینات ورزشی پس از شکستگی دست  

حرکات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست به شما کمک میکند تا سریعتر به حداکثر دامنه حرکتی و قدرت دست برسید. در این مطلب از بیتوته شما را با تمرینات ورزشی که برای بعد از درمان شکستگی مچ دست مناسب باشد آشنا می کنیم.

مچ دست بیش از 10 استخوان دارد و شکستگی ممکن است در هر کدام از این استخوان ها اتفاق بیوفتد. استخوان های مچ دست یا کارپوس در دو ردیف چهار تایی قرار گرفته اند و مانند یک پازل به هم متصل شده اند و رباطها را کنار هم نگه داشته اند و از سویی دیگر استخوان های ساعد ، زند زبرین و زند زیرین با به استخوان های متاکارپال دست متصل کرده اند. با وجودی استخوان های مچ دست بسیار کوچک هستند ولی سلامت آنها برای عملکرد طبیعی دست ضروری است. 

 

در مواردی که آسیب وارده به مچ دست باعث شکستگی شود ، با توجه به شدت شکستگی مچ دست نیاز به درمان جراحی و غیر جراحی خواهد داشت؛ بعد از درمان باید با ورزش و فیزیوتراپی به بهبود سریع تر و توانبخشی مچ دست کمک کنید. 

 

در ادامه مقاله حرکات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست را با شما در میان می گذاریم. این حرکات را فقط زمانی می توانید شروع کنید که پزشک از جوش خوردن شکستگی مطمئن شده باشد و انجام حرکات توانبخشی و فیزیوتراپی را برایتان مجاز کرده باشد. 

 

بهبود سریع تر و توانبخشی مچ دست, ورزش بعد از شکستگی مچ دست

توانبخشی مچ دست بعد از درمان شکستگی 

 

علایم شکستگی مچ دست

- درد 

- تورم 

- کبودی

- تغییر شکل

- از دست دادن تحرک یا قدرت

بعد از مشاهده این علایم برای اطمینان از مشکل ایجاد شده باید به پزشک مراجعه نمایید تا با تصویربرداری اشعه ایکس از زوایای مختلف استخوان مچ دست را ارزیابی نماید. در صدمات پیچیده تر ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده شود تا آسیب ایجاد شده به استخوان ها یا رباط های مچ دست به صورت دقیق مشخص شده و درمان شود. 

 

حرکات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست, تمرینات ورزشی پس از شکستگی دست, توان بخشی مچ دست بعد از شکستگی

تمرینات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست

 

حرکات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست

بعد از طی شدن روند درمان برای بهبود سریعتر و توانبخشی می توانید از حرکات ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست استفاده کنید. این تمرینات را باید حداقل روزی یک بار انجام دهید، اگر فرصت داشتید میتوانید در طول روز آنها را تکرار کنید. اگر خسته می شوید میتوانید تعداد دفعات را کاهش دهید. 

 

حرکت دایره ای با مچ دست

دستها را مستقیم و صاف رو به جلو قرار دهید و با مچ دست حرکت دایره ای کامل  بزنید. 5 بار به سمت راست و سپس 5 بار به سمت چپ.

 

حرکت شیشه پاک کن

پشت میز بنشینید و دست ها را روی میز قرار دهید و کف دستها را روی میز بگذارید و بدون حرکت دادن ساعد ، مچ دست را مثل شیشه پاک کن تا جایی که می توانید به چپ و راست حرکت دهید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید. 

 

کشش مچ دست

دست آسیب دیده را صاف مقابل خود قرار دهید به طوری که کف دست رو به زمین باشد.  مچ دست را به پایین خم کنید و کف دست مقابل را روی پشت دست آسیب دیده بگذارید و بفشارید تا زمانی که در بازو و پشت مچ دست احساس کشش داشته باشید. چند ثانیه مکث کنید و سپس رها کنید. این حرکت را 10 بار تکرار نمایید. 

 

حالا کشش را در جهت عکس تکرار کنید یعنی مچ دست را به سمت بالا خم کنید به طوری که انگشتان به سمت سقف قرار بگیرند و با کف دست دیگر به کف دست آسیب دیده فشار وارد نمایید  به آرامی انگشتان را به عقب بکشید.

 

کشش را تا زمانی ادامه دهید تا در کف دست احساس کشش نمیاید. کمی مکث کرده و دست را رها کنید. این حرکت را 10 بار تکرار نمایید. اگر فشار باعث ایجاد درد می شود میتوانید این حرکت را به صورت تناوبی و بالا و پایین کردن دست به آرامی و بدون ایجاد فشار انجام دهید. 10 بار این حرکت را تکرار کنید. 

 

تمرینات ورزشی پس از شکستگی دست, توان بخشی مچ دست بعد از شکستگی, درمان شکستگی مچ دست

فشردن توپ تنیس حرکت ورزشی بعد از درمان شکستگی مچ دست

 

فشردن توپ تنیس

یک توپ تنیس را در دست بگیرید و محکم فشار دهید و سعی کنید تا حد ممکن دست را مشت نمایید تا جایی که درد و دشواری نداشته باشد. این حرکت را 5 بار تکرار کنید. 

 

چرخاندن مچ دست

دست را روی میز یا روی زانویی که خم شده به صورت افقی قرار دهید به طوری که کف دست رو به زمین باشد. مچ دست را بچرخانید تا کف دست رو به سقف قرار بگیرد. این حرکت را 10 بار تکرار کنید. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------