نقش ورزش در کاهش خستگی و ضعف عضلانی بیماران ام اس



ورزش نقش مهمی در درمان، بهبود و حفظ ظرفیت عملکرد توانایی بیماران ام اس دارد‎

 

یک متخصص پزشکی ورزشی می‌گوید: انجام فعالیت‌های ورزشی ایروبیک در افراد مبتلا به بیماری ام اس منجربه افزایش سطح آمادگی جسمانی، قلبی – عروقی و کاهش احساس خستگی می‌شود.

 

دکتر باقری مقدم افزود: ام‌اس بیماری است که شیوع آن در زنان بیش از مردان است. یک نوع بیماری خودایمنی که منجر به ناتوانی سیستم عصبی می شود. اغلب بیماران از خستگی که شایع‌ترین علایم «ام اس» است و همچنین عدم تحمل گرما گله می‌کنند. معمولا بروز افسردگی در مبتلایان به ام‌اس شایع است.

 

وی گفت: مبتلایان به بیماری MS به دلیل نداشتن تعادل حین راه‌رفتن، لرزش، ناپایداری در راه‌رفتن، سرگیجه، حرکت‌های ناگهانی اندام‌ها، ناهماهنگی بدن و ضعف ترس از فعالیت دارند و از حضور در عرصه‌های اجتماعی دوری می‌کنند. در حالی که ورزش می‌تواند نقش مهمی در رویکرد درمان، بهبود و حفظ ظرفیت عملکرد توانایی بیماران MS داشته باشد.

 

این متخصص پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: شرکت در کلاس‌های ورزشی ایروبیک منجر به افزایش سطح آمادگی جسمانی، قلبی-عروقی و کاهش احساس خستگی این بیماران می‌شود. با توجه به اینکه ضعف عضلانی یکی از مشکلات مبتلایان به MS است، برای جلوگیری از آن انجام تمرین‌های قدرتی می‌تواند موثر باشد و از آتروفی عضلانی جلوگیری کند و ضعف حرکتی را کاهش می‌دهد. برای این منظور انجام این تمرینات در سه ست با تکرارهای ۱۰ تا ۱۵تایی برای دو یا سه روز در هفته باید انجام شود.

 

باقری مقدم در پایان با اشاره به این که فعالیت‌های ورزشی در بیماران ام اس باید با شدت متوسط انجام شود، گفت: البته در طول هفته، سه بار تمرین برای ۳۰ دقیقه کافی است. حتی می‌توان این زمان را به دو قسمت ۱۵ دقیقه‌ای یا سه ست ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد، به‌ ویژه در بیمارانی که سریع خسته می‌شوند.

 

منبع: isna.ir

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------