برنامه ورزشی بیماران قلبی در منزل



برنامه ورزشی بیماران قلبی ,برنامه ورزشی مناسب برای بیماران قلبی,برنامه ورزشی بیماران قلبی در منزل

برنامه ورزشی بیماران قلبی

 

برنامه ورزشی بیماران قلبی

انجام فعالیت فیزیکی منظم برای مبتلایان به اختلال های قلبی و عروقی بسیار اهمیت دارد، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم قلبی عروقی و عضلات قلب، بهبود گردش خون و افزایش ميزان اکسیژن رسانی به بافت ها، کاهش فشار خون و کنترل آن و کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت از فواید انجام فعالیت ورزشی منظم است.

ورزش های موثر و مضر برای بیماران قلبی

ورزش هوازی برای بیماران قلبی

عملکرد: ورزش هوازی جریان خون را افزایش داده که در نتیجه آن فشار خون و ضربان قلب کاهش می یابند. همچنین ، این نوع ورزش تناسب هوازی بدن را بهبود بخشیده و برون ده قلب( عملکرد پمپاژ قلب) را افزایش می دهد.

 

ورزش هوازی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داده و در صورت ابتلا به این بیماری به کنترل قندخون کمک می کند.

 

مقدار: این نوع ورزش به صورت ایده‌ال باید دست کم ۵ روز در هفته به مدت نیم ساعت انجام شود.

 

نمونه های این ورزش: پیاده روی تند، دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری، تنیس و طناب زنی

 

زمانی که پزشکان داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط را در هفته به بیماران خود توصیه می کنند، در واقع ورزش های هوازی را در نظر دارند که باعث افزایش ضربان قلب می شوند.

 

برنامه ورزشی بیماران قلبی ,برنامه ورزشی مناسب برای بیماران قلبی,برنامه ورزشی بیماران قلبی در منزل

ورزش های مناسب برای بیماران قلبی

 

تمرین های استقامتی برای بیماران قلبی

عملکرد: تمرین های استقامتی تأثير اختصاصی تری بر ترکیب بدن دارند. افرادی که دارای مقادیر زيادي چربی در بدن خود هستند( مثل اشخاص دارای شکم بزرگ) با انجام این تمرینات میتوانند مقدار چربی و توده عضلانی بدن خود را به ترتیب کاهش و افزایش دهند.

 

داشتن شکم بزرگ از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است. تحقيقات نشان می دهد که ترکیبی از ورزش های هوازی و استقامتی میتواند به افزایش HDL( کلسترول خوب) و کاهش LDL( کلسترول بد) کمک کند.

 

مقدار: به گفته کالج طب ورزشی آمریکا، انجام ورزش های استقامتی به مدت دست کم دو روز غیر متوالی در هفته مناسب است.

 

نمونه های این ورزش: تمرین با انواع وزنه ها( صفحه، دمبل و…)، استفاده از ماشین های ورزشی، تمرین با کش های مقاومتی، انجام تمرین های استقامتی کل بدن از جمله شنا پرسی، اسکوات و بارفیکس دست برعکس

 

برنامه ورزشی بیماران قلبی ,برنامه ورزشی مناسب برای بیماران قلبی,برنامه ورزشی بیماران قلبی در منزل

ورزش های مفید و مضر برای قلب

 

ورزش های تعادلی، کششی و انعطاف پذیری

عملکرد: ورزش های انعطاف پذیری مانند تمرین های کششی به صورت مستقیم بر سلامت قلب تاثیر گذار نیستند. با این حال، این تمرینات برای سلامت اسکلتی – عضلانی بدن موثر هستند. این نوع ورزش ها علاوه بر بهبود انعطاف پذیری بدن از ابتلای شخص به درد مفصل یا گرفتگی و ديگر مشکلات عضلانی پيش‌گيري می کنند.

 

انعطاف پذیری در انجام ورزش های هوازی و استقامتی نقشی حیاتی ایفا می کند. داشتن بنیان اسکلتی – عضلانی قدرتمند باعث می شود تا اشخاص قادر به انجام تمریناتی باشند که برای سلامت قلب مفیدند.

 

تمرین های تعادلی و انعطاف پذیری علاوه بر کمک به حفظ ثبات بدن و پيش‌گيري از زمین خوردن، احتمال آسیب دیدن را در زمان انجام ديگر ورزش ها کاهش می دهند.

 

مقدار: این تمرینات باید به صورت روزانه قبل و پس از ورزش های ديگر انجام شوند.

 

نمونه های این ورزش: نمونه های این تمرینات را میتوان در اینترنت جست و جو نموده و یا از پزشک خویش سؤال کرد. در صورت نگرانی در مورد شدت تمرینات میتوان آنها را با پزشک خود در بین گذاشت. از جمله نمونه های این تمرینات را میتوان در ورزش یوگا و تای چی مشاهده کرد.

 

برنامه ورزشی بیماران قلبی ,برنامه ورزشی مناسب برای بیماران قلبی,برنامه ورزشی بیماران قلبی در منزل

حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی

 

ورزش های مضر برای بیماران قلبی

- جکوزی و سونا

- وزنه برداری و ورزش های سنگین مشابه

- ورزش هایی که حرکات پرشتاب نیاز دارند

 

برنامه ورزش بیمار قلبی در منزل

هفته اول

هر دو روز، یک بار به پیاده روی بروید، نخست بدن تان را گرم کنید و با یک سرعت اهسته پیش بروید.

 

هفته دوم

هر دو روز، یک بار به پیاده روی بروید، به مدت ۵ دقیقه با سرعت اهسته بدن تان را گرم کنید و آنگاه به مدت ۱۰ دقیقه سرعت تان را افزایش دهید و بعد از آن دوباره ۵ دقیقه پیاده روی با سرعت اهسته انجام دهید تا بدن تان سرد شود.

 

هفته سوم

۴ روز در هفته به پیاده روی بروید، به مدت ۵ دقیقه با پیاده روی اهسته آغاز کنید تا بدن تان گرم شود و آنگاه به مدت ۱۵ دقیقه سرعت تان را افزایش دهید و در پایان به مدت ۵ دقیقه پیاده روی با سرعت اهسته داشته باشید و حرکات کششی انجام دهید تا بدن تان سرد شود.

 

هفته چهارم

۴ روز در هفته به پیاده روی بروید، به مدت ۵ دقیقه با پیاده روی اهسته آغاز کنید تا بدن تان گرم شود و آنگاه به مدت ۲۰ دقیقه سرعت تان را افزایش دهید و در پایان به مدت ۵ دقیقه پیاده روی با سرعت اهسته داشته باشید و حرکات کششی انجام دهید تا بدن تان سرد شود.

 

هفته های پنجم و ششم

۵ روز در هفته را به پیاده روی اختصاص دهید، به مدت ۱۰ دقیقه با پیاده روی اهسته آغاز کنید تا بدن تان گرم شود و آنگاه به مدت ۲۵- ۳۰ دقیقه سرعت تان را افزایش دهید و در طول پیاده روی تلاش کنید بازوهایتان را بچرخانید، مسیرهای سربالایی را انتخاب کنید و قدری به جلو خم شوید و در پایان به مدت ۵ دقیقه پیاده روی با سرعت اهسته داشته باشید و حرکات کششی انجام دهید تا بدن تان سرد شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------