آیا ورزش باعث کاهش نشانه های آلزایمر می‌شود؟



جلوگیری از آلزایمر ,پیشگیری از آلزایمر ,  راههای پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر با ورزش

 

ورزش منظم تا حد زيادي میتواند از اشخاص در برابر بیماري آلزایمر مراقبت کند. ورزش در اشخاص مسن علاوه بر سلامت جسم و بدن سبب سلامت روح و روان هم ميشود . از نتیجه تأثير مثبت ورزش بر روح و فکر انسان ها جلوگيري از آلزایمر در سالمندی است. ورزش کردن سبب بهبود گردش خون در فرد به خصوص در سیستم سلول های مغزی و عصبی ميشود که این امر ترشح بهتر و مؤثر تر پروتئین و اسید کولین در این سلول ها را بهمراه خواهد داشت.

مطالعه جدید نشان ميدهد ورزش منظم میتواند به پيش‌گيري از ابتلا به علایم جسمی بیماري آلزایمر در بین دیگر فاکتورهای خطرناک این بیماري کمک کند.

 

از جمله ورزشهای موثر براي اشخاص ابتلا به آلزایمر پیاده روی روزانه، دوچرخه سواری جهت بهبود تعادل و افزایش خون رسانی به مغز، شنا جهت ایجاد شادابی، حس ارامش و بهبود عملکرد قلب و ریه هاست.

 

ورزش پی در پی، شرکت در کلاسهاي گروهی در کنار رژیم غذایی سالم، خواب باکیفیت و از همه مهم تر مدیریت استرس میتواند در پيش‌گيري از آلزایمر بسیار موثر واقع شود.

 

جلوگیری از آلزایمر ,پیشگیری از آلزایمر ,  راههای پیشگیری از آلزایمر

جلوگیری از آلزایمر با ورزش

 

ورزش کردن تأثير زيادي به سوخت و ساز مغز می گذارد و میتواند از تحلیل رفتن کارایی شناختی و زوال عقلی جلوگيري کند. پژوهش ها نشان داده که افزایش سوخت و ساز در مغز سبب جلوگيري از افزایش ماده کولین( جزیی از ویتامین B) ميشود . این متابولیست معمولاً با کاهش سلول های عصبی افزایش می یابد و در پایان افزایش آن منجر به آلزایمر ميشود . انجام ورزش ميزان کولین را در مغز تنظیم ميکند . بدین ترتیب ورزش کردن سبب محافظت از سلول های عصبی ميشود .

 

حرکات موزون هم از جمله ورزش هایی است که میتواند علامت های آلزایمر را کاهش دهد.

 

ورزش های آبی از جمله شنا براي افزایش تعادل و کاهش نشانه های آلزایمر مؤثر هستند.

 

انجام ورزش های هوازی مثل دویدن یا کشیدن بدن، مستقیماً شکل پذیری سیناپس ها را با افزایش مصرف اکسیژن و تغيير ساختار و قابلیت سیناپس افزایش ميدهد و در نتيجه با پشتیبانی از فرآیند عصب زایی از زوال عقل در جمعیت میانسالان جلوگيري کند.

 

پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین آمريکا عنوان ميکنند جمعیتی که در اواخر میان سالی قرار دارند در معرض ریسک بالا بیماري آلزایمر هستند. در این دسته از اشخاص با داشتن فعالیت فیزیکی، تغييرات دارای ارتباط با سن شان در نشانه های مرتبط با این بیماري کم تر بروز ميکند .

 

جلوگیری از آلزایمر ,پیشگیری از آلزایمر ,  راههای پیشگیری از آلزایمر

راههای پیشگیری از آلزایمربا ورزش

 

در این مطالعه، 317 شرکت کننده دارای والدین مبتلا به آلزایمر مورد بررسی قرار گرفتند. این اشخاص از حیث شناختی سالم بوده و بین سنین 40 تا 65 سال ثبت نام شدند.

 

تمامی شرکت کنندگان پرسشنامه ای در خصوص فعالیت فیزیکی شان پر کردند و به منظور بررسی چند نشانگر مرتبط با بیماري آلزایمر تحت تست های نوروفیزیولوژیکی و اسکن مغز قرار گرفتند.

 

پژوهشگران داده های به دست آمده از اشخاص کم تر از 60 سال را با اشخاص مسن قیاس کردند. آن ها به کاهش قابلیت های شناختی و افزایش نشانگرهای مرتبط با بیماري در اشخاص مسن‌تر پی بردند.

 

با این حال اثرات در اشخاص مسن تری که پنج روز در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش در حد متوسط داشتند به مراتب ضعيف تر بود.

 

« اوزیما اوکونکوو»، سرپرست تیم تحقيق، در این مورد ميگويد :« این مطالعات نشان ميدهد تأثير منفی افزایش سن و ریسک ژنتیکی نشانگرهای بیماري آلزایمر و شناخت در اشخاص دارای تحرک فیزیکی میتواند کم تر شود.»

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 



سلامتی و تندرستی با ورزش

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------