حرکات ورزشی برای از بین بردن قوز شست پا یا بونیون



قوز شست پا, هالوکس والگوس,بونيون, درمان قوز شست پا

قوز شست پا

 

بونیون یا قوز شست پا زمانی به وجود می آید که نخستین استخوان متاتارسال پا به طرف بیرون چرخیده و نوک انگشت بزرگ پا به طرف داخل تغيير جهت می دهد( به طرف انگشتان ديگر پا) و سبب می شود که مفصل به طرف بیرون برجستگي پیدا کند. نام لاتین این ناهنجاری، هالوکس والگوس است( هالوکس به معنی انگشت بزرگ پا و والگوس به معنی بیرون آمدن از خط تقارن بدن).

بونیون زمانی رخ می دهد که بافت قاعده انگشت شست پا متورم شده و برامدگی بزرگی را کنار پا ایجاد کند. خوش بختانه اکثر بونیون ها احتیاج به عمل جراحی ندارند.

 

علل پیدایش بونیون گوناگون و پیچیده هستند و درمان آن هم سخت است. پیشرفت انحراف شست پا یا بونیون میتواند در نتیجه داشتن زمینه ژنتیکی و پوشیدن طولانی مدت کفش های نامطلوب رخ دهد. با گذشت زمان، استخوان بیرون زده خارجی از انتهای شست پا جلو می آید.

 

قوز شست پا, هالوکس والگوس,بونيون, درمان قوز شست پا

تمرین های ورزشی برای بهتر شدن قوز شست پا

 

تمرین های ورزشی برای بهتر شدن قوز شست پا

 

تمرین 1 

بر روی یک صندلی بنشینید و بعد از آن زیر پای اسیب دیده یک توپ تنیس یا گلف یا هر توپ کوچک بگذارید و آنگاه پای خویش را روی توپ با فشار با حرکات رفت و برگشتی به حرکت درآورید. این کار را ده دقیقه در روز انجام دهید

 

تمرین 2

بر روی یک صندلی بنشینید آنگاه دست خویش را در یک فنجان آب گرم بگذارید تا دست شما گرم شود حال انگشتان دست را لای انگشتان پا بگذارید حال با انگشتان دست خود پای خود بگیرید و انگشتان پای خویش را به طرف جلو بکشید و آنگاه به عقب بکشید, این کار را ده دقیقه در روز انجام دهید.

 

قوز شست پا, هالوکس والگوس,بونيون, درمان قوز شست پا

هالوکس والگوس

 

تمرین 3

صاف بایستید و انگشتان پای خویش جمع کنید و آنگاه رها کنید, این کار ده دقیقه در روز انجام دهید.

 

تمرین 4

روی صندلی بنشینید، کف پای اسیب دیده را در کف دست خویش بگذارید ، آنگاه انگشتان دست خود را ازادانه بین انگشتان پایتان قرار دهید. به مدت 5تا 10 دقیقه انگشتان پایتان را به جلو و عقب، چپ و راست و پائین خم کنید.

 

قوز شست پا, هالوکس والگوس,بونيون, درمان قوز شست پا

بونيون

 

تمرین 5

پای اسیب دیده را روی زانوی پای مخالف بگذارید . پای خویش را از قسمت زیر انگشت بزرگ پا با دست مخالف آن بگیرید. با استفاده از دست ازاد خود، به آرامی انگشت شست پا را کشیده و از مفصل دور کنید.

 

این وضعیت را حفظ نموده و به آرامی انگشت پای خویش را در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید. این حرکت را به تعدادی که پزشک گفته است تکرار کنید.

 

تمرین 6

کشش شست پا:با دست به آرامی شست پا را به طرف جای مناسبش هدایت کنید، 10 ثانیه نگه دارید و 3 تا 4 دفعه تکرار کنید.

 

قوز شست پا, هالوکس والگوس,بونيون, درمان قوز شست پا

درمان هالوکس والگوس

 

تمرین 6

بالا بردن قوس کف پا:می توانید با بالا بردن قوس کف پا در منزل، آنرا بکشید. این کشش به تقویت و کشیدگی قوس ها کمک کرده و گرفتگی و درد پاها را کاهش می دهد. می توانید این حرکت را روی یک زیرانداز ورزشی انجام دهید.

 

ایستاده و پاها را به میزان عرض باسن باز کنید. آنگاه تمام ده انگشت را بالا برده و آن ها را به طرف بالا بکشید. به آرامی و تک تک انگشتان را پائین آورید.

 

تنها انگشتان کوچک را بالا برده و انگشت بزرگ را روی زمین بگذارید. انگشت بزرگ را به جلو و پائین بکشید.

 

آنگاه برآمدگی انگشت بزرگ و قسمت داخلی پاشنه را روی زمین قرار دهید. این کار قوس پا را بالا نگه داشته و آنرا تقویت می کند.

 

قوز شست پا, هالوکس والگوس,بونيون, درمان قوز شست پا

 درمان قوز شست پا با ورزش

 

تمرین 7

ورزش بالا بردن پاشنه پا: در حالی روی پاهایتان بایستید که زانوها خمیده هستند. تلاش کنید قوس کف پا را تا جایی که میتوانید بالا ببرید و در این حالت بمانید.

 

پاشنه پای اسیب دیده را از زمین بلند کنید در حالیکه روی انگشت دچار بونیون فشار وارد می کنید. برای ۵ ثانیه در این حالت بمانید و آنگاه به پاها استراحت دهید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------