ورزش های مضر برای افراد مبتلا به پوکی استخوان



تمرینات ‫ورزشی برای پوکی استخوان, ورزش های خطرناک برای پوکی استخوان, ورزش های پریدنی و پوکی استخوان

برخی از ورزش ها برای افراد مبتلا به پوکی استخوان می تواند مضر واقع شود

 

ورزش های مضر برای آنها که پوکی استخوان دارند؟

پوکی استخوان که امروزه با رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی به شدت میان مردم رواج یافته است و تبدیل به معضلی بزرگ شده است ، محدودیت هایی در ورزش ایجاد می کند که در صورت ابتلا به آن باید به آن ها توجه داشته باشید. ورزش های مضر برای پوکی استخوان می توانند یکی از این محدودیت ها باشند که باید رعایت کنید. در ادامه به چند ورزش مضر برای پوکی استخوان خواهیم پرداخت.

پوکی استخوان چیست؟ 

پوکی استخوان عارضه ای است که در آن ، بافت استخوان به مقدار کافی در بدن تولید نمی شود. هرچه این بافت کمتر شود ، استحکام و محکمی استخوان نیز کاهش می یابد. در ادامه ی کاهش استحکام استخوان ، شکستگی و در رفتگی در صورت عدم رعایت محدودیت ها در پی خواهد بود.

 

به همین دلیل است که ورزش برای این افراد دارای محدودیت هایی است. 

ورزش های مضر برای پوکی استخوان ، به دلیل اینکه فشار بیش از توانایی استخوان ، به ان وارد می کند ، می توانند شکستگی را در پی داشته باشند. در حالت کلی هر گونه ورزشی که فشار زیادی به استخوان ها وارد کند می تواند مضر واقع شود.

 

آیا تمامی ورزش ها برای پوکی استخوان مضر است؟

نکته قابل توجه و چالش بر انگیز این است که بدن برای اینکه کمبود تراکم بافت های استخوانی را جبران کند نیاز به فعالیت دارد. بنابراین می توان گفت ورزش در تقویت استخوان ها بسیار مفید و کار آمد است. اما همانطور که گفتیم این ورزش ها برای افرادی که پوکی استخوان دارند ، محدودیت هایی را دارد تا فشار بیش از حدی به استخوان وارد نکند.

 

از طرفی توجه داشته باشید انجام ورزش های سبک و کم فشار برای این افراد بنابه تشخیص پزشک می تواند ضروری باشد. برای مثال در پوکی های استخوان که زیاد شدید نیست ، پیاده روی می تواند به ساخت بافت استخوان و افزایش استحکام ان کمک کند.

 

ورزش های مضر برای پوکی استخوان

1. ورزش های پر خطر 

 

پوکی استخوان چیست, ورزش‌های ممنوع برای افراد مبتلا به پوکی استخوان, ورزش های مضر برای افراد مبتلا به پوکی استخوان

ورزش هایی مانند اسکی و ورزش های رزمی می تواند جزو ورزش های خطرناک به شما آیند

 

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید ورزش هایی که احتمال مصدومیت و در ادامه آن ها شکستگی و در رفته زیاد است برای افرادی که پوکی استخوان دارند مناسب نیست. به طور مثال می توان اسکی ، ورزش های رزمی و اسکیت را جزو ورزش های پر خطری دانست که بخش عظیمی از ورزش های مضر برای پوکی استخوان را تشکیل می دهند.

 

در واقع به دلیل اینکه افراد مبتلا به پوکی استخوان ضعف بیشتری در استحکام استخوان ها دارند بهتر است از انجام این ورزش ها خودداری کنند. اما با این وجود در صورتی که فکر می کنید انجام این ورزش ها خطری برای شما ندارد ، می توانید با پزشک ارتوپد مشورت کنید و راهنمایی دقیق تری دریافت کنید.

 

2. ورزش های پریدنی

یکی از توصیه های پزشکان متخصص برای افراد مبتلا به پوکی استخوان انجام ورزش های سبک و آرام است. همچنین ان ها ورزش های تند و پرشی را برای این افراد توصیه نمی کنند. به همین دلیل از ورزش هایی مانند پروانه زدن خودداری کنید. 

 

در این نوع از ورزش ها به دلیل اینکه پاها به صورت مستقیم و ناگهانی به زمین ضربه وارد می کنند و از طرف زمین ضربه دریافت می کنند ، خطرات زیادی مانند شکستگی و در رفتگی را در پی خواهند داشت.

به جای پریدن و حرکاتی مانند طناب زدن در صورت امکان پیاده روی کنید. همانطور که گفتیم پیاده روی تاثیر به سزایی در افزایش مقاومت استخوان ها دارد.

 

3. تنیس و گلف 

 

تمرینات ‫ورزشی برای پوکی استخوان, ورزش های خطرناک برای پوکی استخوان, ورزش های پریدنی و پوکی استخوان

تنیس و گلف جزو ورزش های مضر برای افراد مبتلا به پوکی استخوان می باشند

 

اگر تنیس یا گلف بازی کرده باشید متوجه فشاری که هنگام چرخش روی ستون فقرات وارد می شود شده اید. بنابراین می توان گفت این ورزش ها نیز جزو ورزش های مضر برای پوکی استخوان به شمار می آیند.

 

اگر استخوان های شما ضعیف باشد و از بافت استخوانی به مقدار کافی برخوردار نباشند هنگامی استفاده از کتف و دست ها احتمالا دچار شکستگی یا در رفتگی خواهید شد. با این وجود از انجام این ورزش ها نیز خودداری کنید.

 

4. دویدن

دویدن یکی از ورزش هایی است در آن استخوان های پا و لگن به صورت مستقیم فشار زیادی را تحمل می کنند. این فشار حاصل از دویدن برای کسانی که تراکم استخوانی مناسبی دارند باعث افزایش استحکام و مقاوت استخوان خواهد شد. اما کسانی که دچار پوکی استخوان شده اند ، این فشار می تواند نتیجه ای عکس داشته باشد و نه تنها باعث تقویت استخوان نشود ، بلکه منجر به اسیب های شدید به خصوص شکستگی شود.

 

5. برخی از حرکات یوگا 

 

ورزش های مضر برای بیماری پوکی استخوان, ورزش های مضر برای پوکی استخوان, پوکی استخوان چیست

حرکت ورزشی پوزیشن جنگ جو 

 

ورزش یوگا نقش ویژه ای در افزاش تعادل و انعطاف پذیری بدن ایفا می کند به همین خاطر در این ورزش شاهد حرکت هایی هستیم که فشار زیادی برای انعطاف به استخوان ها وارد می کنند. این فشار زیاد برای افرادی که پوکی استخوان دارند مضر است.

 

برخی از این حرکات عبارت اند از : 

• حرکات چرخشی برای ستون فقرات

• حرکت کبوتر

• پوزیشن جنگ جو 

• حرکت مارپیج یا دوچرخه 

• پیچ خوردگی ستون فقرات

• و...

 

جمع بندی و نکات پایانی

همانطور که خواندید ، ورزش هایی که به طور کلی فشاری زیاد به استخوان ها وارد می کنند ، می توانند جزو ورزش های مضر برای پوکی استخوان تلقی شوند. اما انچه که باید به ان توجه داشته باشید ، مشورت با یک پزشک متخصص است. 

 

یک پزشک متخصص می تواند دقیق تر به شما بگوید کدام ورزش ها برایتان مضر خواهد بود. این دقت در انتخاب ورزش هم بسته به سن ، جنسیت ، میزان پوکی استخوان و علایق ورزشی می تواند تغییر کند.

با این وجود سعی کردیم مقاله ای مفید در این زمینه منتشر کنیم. امیدواریم این مقاله نیز مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------