راه غلبه بر سندروم متابولیک از طریق ورزش



فواید ورزش کردن

انجام تمرینات استقامتی تاثیر زیادی در کاهش بیماری سندرم متابولیک دارد‎

 

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی معقتد است که انجام تمرینات استقامتی به‌ویژه پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری تاثیر چشم‌گیری در کاهش بیماری سندرم متابولیک دارد.

 

درباره عوامل تاثیرگذار بر بیماری سندرم متابولیک و نقش ورزش در این خصوص اظهار کرد: اگر فردی دارای سه تا پنج شاخص زیر باشد، دچار سندرم متابولیک است. این شاخص‌ها عبارتند از؛ دور کمر بیش از 102 سانتیمتر (برای مردان) و 88 سانتی‌متر (برای زنان)؛ تری‌گلیسرید (چربی) خون بیش از 150 میلی‌گرم بر دسی لیتر، HDL (کلسترول خوب) کم‌تر از 40 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر، فشار خون بیش از 85.130 میلی‏‌متر جیوه و قند خون ناشتای بالاتر از 110 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر.

 

امروزه شیوع این بیماری در کشورهای در حال‌ توسعه با روند فزاینده مواجه است. طبق نتایج بدست آمده، 27 درصد جمعیت افراد بزرگسال تهرانی و 29 درصد در کل کشور ایران دارای سندرم متابولیک هستند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاثیر ورزش بر همه فاکتورهای سندرم متابولیک به یک‌ میزان است؟ افزود: این مساله در یک مطالعه فراتحلیلی در پژوهشگاه علوم ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه، 17 تحقیق اولیه که در فاصله بین سال‌های 2007 تا 2015 در ایران و خارج از کشور در زمینه تاثیر فعالیت ورزشی استقامتی (هوازی) بر سندرم متابولیک انجام شده است، تعداد 561 فرد تحت مطالعه قرار گرفته بودند و نیمی از این افراد در برنامه‌های ورزشی هوازی (استقامتی) از جمله؛ پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن که بین 6 هفته تا 8 ماه متغیر بود شرکت داشتند.

 

این متخصص فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: انجام ورزش‌های هوازی هم‌چون؛ پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری به‌عنوان رایج‌ترین نوع تمرینات ورزشی به مدت حداقل 6 هفته به‌صورت منظم، منجر به ایجاد تغییرات مثبت در بسیاری از عوامل خطرزای سندرم متابولیک می‌شود. تمرین هوازی در بیماران سندرم متابولیک به جز در مورد کلسترول خوب، اثر قابل قبولی بر بهبود دیگر شاخص‌های خطر متابولیک (قند خون، چربی خون، فشار خون و دور کمر) دارد که البته بیش‌ترین تاثیر را بر اندازه دور کمر داشته و کم‌ترین تاثیر را بر میزان کلسترول خون.  

 

روحانی در پایان توصیه کرد: برای کنترل این بیماری بهتر است از ورزش‌های هوازی بهره گرفت، اما برای این که اثربخشی بیش‌تری داشته باشد، بهتر است ورزش را با تعدیل تغذیه و دیگر رفتارهای زندگی روزمره ترکیب کرد.

 

منبع: ایسنا

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------