آشنایی با انواع تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن



تمرین‌های ساده ورزشی برای درمان اسپاسم گردن, ورزش برای اسپاسم گردن, ورزش مناسب اسپاسم گردن

انقباض ماهیچه های گردن به صورت غیرارادی موجب اسپاسم گردن می شود

 

تمرین‌های ساده ورزشی برای درمان اسپاسم گردن در خانه

اسپاسم گردن یا همان گرفتگی گردن، عبارت است از انقباض ماهیچه های ناحیه گردن به صورت غیر ارادی، که این انقباض در مواردی بسیار شدید است و باعث ایجاد درد و احساس سفتی در ناحیه گردن می شود.  در ادامه به معرفی ورزش هایی برای رفع اسپاسم گردن می پردازیم.

این مشکل، به ویژه در زمان هایی که موقعیت قرار گیری سر و گردن مناسب نیست، تشدید می شود و ممکن است که تا طولانی مدت ادامه یابد. حرکات ورزشی، می توانند اسپاسم گردن را از بین ببرند و ماهیچه های ناحیه گردن، کمتر منقبض می شوند.

 

ورزش برای اسپاسم گردن

ورزش، یکی از بهترین راه های درمان و از بین بردن اسپاسم گردن است، و در ادامه این مطلب، چند نمونه از ورزش های مناسب از بین بردن گرفتگی و اسپاسم گردن را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

این ورزش ها بسیار مؤثر هستند و برای انجام آنها نیازی به لوازم ورزشی خاص ندارید. می توانید این ورزش ها را در خانه، به تنهایی انجام دهید یا اینکه از افراد متخصص کمک بگیرید و به کلینیک های مربوط مراجعه کنید.

قبل از معرفی تمرین های ورزشی مربوط به اسپاسم گردن، به نکاتی درباره اسپاسم گردن و گرفتگی عضلات اشاره می کنیم.

 

 ورزش برای گرفتگی گردن, تمرینات ورزشی برای گرفتگی گردن, ورزش اسپاسم گردن

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن گرفتگی گردن انجام ورزش اسپاسم گردن است

 

علت ایجاد اسپاسم گردن

هنگامی که عضلات موجود در ناحیه گردن، به طور غیر ارادی انقباض پیدا کرده، و کوتاه و سفت می شوند، یعنی گرفتگی یا اسپاسم گردن اتفاق افتاده است.

ایجاد اسپاسم گردن، می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

 

فعالیت شدید و بیش از حد

اگر در فعالیت هایی مانند ورزش، از حد بدن و ماهیچه های خود فراتر روید، ممکن است که ماهیچه ها دچار گرفتگی شوند، یک دسته از این ماهیچه ها، ماهیچه های ناحیه گردن هستند. 

برای جلوگیری از ایجاد اسپاسم گردن، قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم کنید، بیش از حد به خود فشار وارد نکنید، و حتما پس از ورزش، بدن خود را سرد کنید.

 

کار بیش از حد با رایانه و موبایل

هنگامی که بیش از حد به صفحه مانیتور رایانه خیره شوید، گردن شما در طولانی مدت حرکتی نخواهد کرد و ممکن است که دچار اسپاسم گردن بشوید. 

برای جلوگیری از این امر، نیاز است که در بازه های زمانی کوتاه به بدن و گردن خود استراحت دهید و سپس، دوباره کار خود را ادامه دهید.

 

ورزش اسپاسم گردن, تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن, علت ایجاد اسپاسم گردن

ورزش اسپاسم گردن می تواند از گرفتگی در هنگام کار با رایانه جلوگیری کند

 

حمل کردن کوله پشتی به شیوه نادرست

اگر کوله پشتی که حمل می کنید، سنگین باشد، می تواند باعث کشیدگی عضلات گردن و تحریک انقباض آنها شود؛ در نتیجه اسپاسم گردن ایجاد خواهد شد. 

در بعضی افراد، دیده می شود که کوله پشتی های سنگین، به یک سمت بدن آویزان هستند، در نتیجه به آن بخش از بدن، فشار بیشتری وارد می شود و ممکن است بخشی از گردن که در سمت فشار بیشتر قرار دارد، دچار گرفتگی یا همان اسپاسم بشود.

وزن کوله پشتی را، به طور یکسان بین شانه های خود تقسیم کنید و از حمل کوله پشتی های سنگین خودداری کنید.

 

کاهش میزان آب بدن

اگر میزان آب بدن کاهش پیدا کند، امکان این وجود دارد که عضلات دچار گرفتگی و خشکی شوند. عضلات ناحیه گردن نیز ممکن است در هنگام کمبود آب بدن، دچار گرفتگی شوند و اسپاسم گردن به وجود بیاید.

 

استفاده از بالشت نامناسب

بالشتی که برای خواب استفاده می شود، باید برای قرار گیری سر و گردن در ارتفاع و حالت درست، مناسب باشد. در غیر این صورت ممکن است به عضلات گردن فشار وارد شود. نتیجه می تواند گرفتگی و اسپاسم گردن باشد.

در صورتی که بالشت شما مناسب نیست، سریعا آن را با یک بالشت مناسب تعویض کنید، تا دچار گرفتگی و اسپاسم گردن نشوید. 

 

آسیب دیدگی در ناحیه گردن

برخی از آسیب های موضعی در ناحیه گردن، می توانند باعث ایجاد اسپاسم گردن شوند. آسیب هایی که به ماهیچه ها، اعصاب، تاندون ها و یا رباط های گردن وارد می شوند، می توانند در ایجاد اسپاسم گردن مؤثر باشند. 

در صورتی که دچار مشکلاتی از این قبیل در ناحیه گردن خود هستید، توصیه می شود که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

 

تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

در ادامه، به معرفی و بررسی ورزش هایی می پردازیم که می توانند اسپاسم گردن را رفع کنند و از بین ببرند. در صورتی که مشکل قابل توجهی در ناحیه گردن خود دارید، قبل از انجام دادن این حرکات ورزشی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از ورزش های مناسب برای اسپاسم گردن، موارد زیر هستند.

 

چرخش گردن از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

یکی از حرکات ورزشی که برای درمان اسپاسم گردن انجام می شود، چرخش گردن است. برای انجام این حرکت ورزشی، نیاز است که ابتدا بر روی یک صندلی ساده و محکم بنشینید. سپس سر خود را صاف و موازی با افق قرار دهید. پس از اینکه در موقعیت درست قرار گرفتید، سر را به یک سمت دلخواه بچرخانید و آن وضعیت را تا حداقل 15 ثانیه و حد اکثر 30 ثانیه حفظ کنید. سپس سر را به سمت دیگر بچرخانید و در همان بازه زمانی، نگه دارید.

 

تمرین‌های ساده ورزشی برای درمان اسپاسم گردن, ورزش برای اسپاسم گردن, ورزش مناسب اسپاسم گردن

چرخش گردن، ساده ترین ورزش اسپاسم گردن است

 

خم کردن گردن به سمت جلو از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

یکی دیگر از حرکات ورزشی برای درمان اسپاسم گردن، خم کردن گردن به سمت جلو است. ابتدا بر روی یک صندلی مناسب بنشینید، برای اینکه بتوانید گردن خود را به سمت جلو خم کنید، باید سر خود را به سمت پایین و جلو بدنتان حرکت دهید؛ این حالت را بین 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید. 

این حرکت را می توانید دو یا چهار بار تکرار کنید.

 

کشش عضله ذوزنقه ای از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

عضله گوشه ای، یا همان ذوزنقه ای، عضله ای است که می تواند کتف را بالا ببرد، و کشش آن می تواند باعث از بین رفتن اسپاسم گردن شود. برای انجام این حرکت، ابتدا بر روی یک صندلی بنشینید، سپس سر خود را به سمت یکی از شانه های خود خم کنید و به همان سمت نگاه کنید. در این حالت متوجه کشش عضله ذوزنقه ای سمت مخالف، و به همراه آن کشش عضلات گردن خود خواهید شد.

در صورتی که کشش کافی در عضلات گردن خود احساس نمی کنید، سر خود را بیشتر خم کنید. این حالت را در 15 الی 30 ثانیه حفظ کنید، و پس از آن در سمت دیگر تکرار کنید. 

می توانید این تمرین را، سه الی پنج بار در روز تکرار کنید.

 

صاف کردن گردن در حالت چهار دست و پا از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

این حرکت ورزشی، می تواند در از بین رفتن اسپاسم گردن، نقش مؤثری داشته باشد. برای انجام این کار، ابتدا به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار بگیرید. توجه کنید که برای انجام این حرکت، سر شما باید در ابتدا به سمت زمین باشد.

 

کمر خود را صاف نگه دارید، و سپس سر خود را در حالتی به سمت بالا بیاورید که گردن شما، با کمر شما موازی و هم سطح شود. در این حالت ممکن است فشاری را در گردن خود حس کنید. نباید سر و گردن خود را بیش از حد در این وضعیت نگه دارید، زیرا فشار بسیار زیادی در این تمرین، به گردن وارد می شود. این وضعیت را 5 ثانیه حفظ کنید، و سپس سر را به سمت پایین و حالت استراحت برگردانید.

این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

 

تمرینات ورزشی برای گرفتگی گردن, ورزش اسپاسم گردن, تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

ورزش اسپاسم گردن ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد

 

سخن پایانی

تمرین هایی که در این مطلب ذکر شد، ممکن است در بعضی حالت ها و افراد مناسب نباشند، اگر در هنگام انجام دادن آنها، گرفتگی گردن بیشتر شد، و یا فشار بسیار زیادی را احساس کردید، دست از انجام دادن آنها بردارید.

 

گرداوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------