نکات و فواید ورزش کوهنوردی



فواید کوهنوردی, ورزش کوهنوردی, کوهنوردی چیست

ورزش کوهنوردی

 

فواید کوهنوردی

کوهنوردی ورزشی پرطرفدار و در دسترس است که فواید زیادی نیز دارد. از نظر فنی هر فردی می تواند تا بالای کوه پیاده روی کند ولی این سبب نمی شود که کوهنورد حرفه ای شوند. کوهنوردی را می توان صعود به هر تپه یا کوهی نام برد که در آن شیب و شدت زمین بسیار است و استفاده همیشگی از تجهیزات فنی احتیاج دارد. چنانچه از طرفداران ورزش کوهنوردی و طبیعت گردی هستید، این مقاله را مطالعه کنید.

کوهنوردی را می‌توان به چندین شکل انجام داد، مثلا:

-  صعود به قله‌های مرتفع و گوناگون

-  راهپیمایی

-  صخره‌نوردی

-  کوه‌روی

 

کوهنوردی را می‌توان در فهرست تفریحات سالم هم قرار داد. هر چند کوهنوردی برای بعضی از افراد یک شغل به حساب می آید و از این راه درآمد به دست می آورند. کشورمان با کوه‌های خیلی مرتفع خود زمینه‌ساز کشف‌ استعداد‌های خیلی زیاد در این ورزش شده و امروزه خیلی از مردم در به شکل حرفه‌ ای در این رشته فعالیت می‌کنند.

 

پس ورزش کوهنوردی در حال حاضر یکی از ورزش‌های رسمی کشور بوده و علاقه مندان خیلی زیادی در کل ایران دارد. فواید کوهنوردی در هر گروه سنی اثر گذار است. 

 

برای این که کوهنوردان و دیگر افرد گوناگون مردم که برای استفاده از هوای پاک کوهستان به این مناطق می روند صعود خوب و موفق داشته باشند نیاز است توصیه های ایمنی زیر را رعایت کنند:

 

-  به یاد داشته باشید کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی فرق دارد و تنها یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی اما همراه با تفریح است.

-  وسایل و تجهیزات و لباس مناسب و استاندارد که مربوط به سال ها تجربه عملی طراحی شده اند تهیه کنید و کاربرد درست و فنی آن ها را یاد گیرید.

- هیچ وقت به تنهایی این ورزش را انجام ندهید و همیشه به صورت گروهی اقدام به کوهنوردی کنید کمتر فردی است که در هنگام کوهنوردی نیاز به کمک پیدا نکند.

- تکنیک های کوهنوردی را از ابتدا یاد بگیرید و همیشه با راهنمایی و کمک یک مربی یا کوهنورد شروع کنید.

 

برای صعود فید به کوه‌ها احتیاج به ابزارهای گوناگونی است. البته در هر صعود بسته به نوع صعود، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجرای برنامه امکان دارد ابزار و تجهیزات گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد.

 

فواید کوهنوردی, ورزش کوهنوردی, تحقیق درباره کوهنوردی

فواید کوهنوردی

 

بعضی از این وسیله های کوهنوردی شامل:

- کوله پشتی

- باتوم کوهنوردی

- دستکش

- کفش مخصوص کوه

- کاپشن گورتکس

- کاپشن پلار

- کلاه مناسب فصل

- بادگیر

- جوراب کلفت

- بطری آب

- وسایل شخصی مانند قاشق و چنگال

- چراغ قوه

- کیسه خواب

- فلاسک چای

- عموماً برای کوهنوردی یا فتح قله‌ای به راهنما نیاز است.

 

فواید کوهنوردی, ورزش کوهنوردی, کوهنوردی چیست

تحقیق در مورد ورزش کوهنوردی

 

فواید کوهنوردی

اثر ورزش کوهنوردی برای باز شدن مویرگ‌های بدن 

مویرگ‌های بدن هر شخصی در شرایط معمولی و در زمان استراحت به مقدار 15% ظرفیت خود باز شده و فعالیت می‌کند. ولی جالب است بدانید که در هنگام کوهنوردی این مقدار به 95% افزایش پیدا می‌کند. چون اکسیژن و همین طور غذایی که مورد احتیاج بدن انسان است از راه همین مویرگ‌ها در همه جاهای بدن پخش می‌شود. در نتیجه با فعالیت بیشتر و نیز باز شدن مویرگ‌ها، اکسیژن و مواد غذایی با سرعت بالاتر و همین طور سطح کیفی بهتر، به عضلات بدن، مغز و احشای داخلی بدن راه پیدا می‌کند.

 

مبتلا نشدن به بیماری نقرس

همان طور  که گفتیم ورزش کوهنوردی از فواید خیلی زیادی برخوردار است و یکی از این فواید پیشگیری از ابتلا به نقرس می‌باشد. به وجود آمدن رسوبات در تاندون‌ها و مفاصل بدن سبب مبتلا شدن به بیماری نقرس می‌شود. ولی فعالیت در ورزش کوهنوردی از به وجود آمدن رسوبات در مفاصل و تاندون‌ها پیشگیری می‌کند.

 

افزایش تراکم و چگالی بافت استخوانی

انجام دائم این ورزش به شما کمک می کند تا تراکم استخوانی تان افزایش داده و همین طور باعث تقویت و افزایش قدرت تحمل استخوان های بدن می شود. کوهنوردی نیاز شما به ویتامین D را هم تامین میکند( ویتامین D برای استخوان های قوی، مورد احتیاج می باشد، البته این ویتامین در مواد خوراکی هم پیدا می شود).

 

قوی تر شدن ریه ها

هنگام کوه نوردی در ارتفاعات ، فشار هوا کمتر می شود و هم میزان اکسیژن موجود در ترکیب هوا کاهش پیدا می کند. بدن برای جبران کمبود اکسیژن و برای برطرف کردن خستگی و تنگی نفس ، هورمونی به نام اریتروپویی را از راه کلیه ها ترشح می کند ، که این هورمون وارد مغز استخوان می شود و مقدار خون سازی گلبولهای قرمز را بالا می برد. در نتیجه فعل و انفعالات فوق ، مقدار هموگلوبین خون از ۱۴% به ۲۰% افزایش پیدا می کند .

 

هماتوکریت از ۴۴% به ۶۰% می رسد و در نتیجه مقدار ظرفیت انتشاری و مقدار ظرفیت تهویه ریه ها بیشتر می شود . افزایش ظرفیت تهویه ریه ها سبب می شود که به اصطلاح  ، نفس آدم زیاد شود و به همین دلیل یک کوه نورد در شرایط عادی دونده خوبی خواهد بود . بیشتر دوندگان المپیک که در ۱۵۰۰ متر و ماراتن مقام های بالا را به دست می آورند، اغلب برای آمادگی و تقویت ریه هایشان در ارتفاعات بالا کوه نوردی می کنند.

 

فواید کوهنوردی, ورزش کوهنوردی,ورزش کوهنوردی چیست

ورزش کوهنوردی چیست

 

افزایش خون در عضلات بدن

ورزش کوهنوردی اثر مستقیمی بر زیاد شدن مقدار خون در عضلات بدن افراد دارد. فعالیت در این ورزش زمینه‌ساز افزایش 20 برابری مقدار خون در عضلات شده و همین مسئله باعث رسیدن غذای بیشتر به عضلات بدن و همین طور قوی تر شدن آن‌ها خواهد شد. این مورد یکی از فواید کوهنوردی در بدنسازی است.

 

ابتلا نشدن به دیابت

هنگامی که افراد مشغول کوهنوردی هستند، موادهای شناور در خون مانند کلسترول، اسید اوریک، قند و همین طور پروتئین‌ها به بهترین وضعیت ممکن به سوخت و ساز مشغول می‌شوند. همین کار سبب می‌شود که سوخت و ساز مناسب خون از ابتلا به بیماری قند و یا همان دیابت پیشگیری کند.

 

از بین رفتن چربی

هنگامی که انسان مشغول ورزش است و به خصوص هنگامی که انسان کوهنوردی می‌کند، مقدار کالری که مورد احتیاج بدن انسان می‌باشد، دچار افزایش 3 برابری می‌شود. در نتیجه بدن انسان برای تامین این مقدار کالری مجبور است که چربی‌های ذخیره‌شده را سوزانده و آن‌ها را استفاده کند. پس در زمان ورزش، انسان شدیدا عرق نموده و بعضی از چربی‌های زیر پوست بدن انسان با توجه به عرق کردن دفع خواهند شد.

 

عدم ابتلا به افسردگی و اضطراب

یکی از نکات خیلی جالب در رابطه با ورزش کوهنوردی این است که فعالیت در این ورزش به جز اینکه از صدمات جسمی پیشگیری نموده و باعث سلامت جسمانی انسان می‌شود، کمک خیلی بزرگی به بهتر شدن حالت روحی انسان هم می‌کند. در هنگامی که شما کوهنوردی می‌کنید افکارهای منفی دور خواهند شد و این ورزش سبب می‌شود که شما خلق و خوی بهتری پیدا کنید. از دیگر فواید کوهنوردی برای روح می‌توان به بالا رفتن اعتماد به نفس انسان‌ اشاره کرد. 

 

کمک به حفظ سلامتی ذهن

همه ما در طول هفته سخت کار می کنیم و همیشه استرس کار، پول، احتمالاً بچه ها، همسر و … را داریم که همه این ها می توانند ما را در شب بیدار نگه دارند. این استرس همیشگی است که سبب مشکلات سلامتی می شود.

 

استرس می تواند عواملی مثل سردرد، خستگی، ناراحتی معده و مشکلات خواب به وجود آورد. در اینجا می خواهیم بدانیم که چطور فعالیت بدنی منظم می تواند به کنترل استرس کمک کند.

 

کوهنوردی یک راه عالی برای رهایی از استرس، آرامش ذهن و گذراندن وقت های خوشی است که امکان دارد با دوستان نزدیکتان داشته باشید.

 

داشتن وضوح ذهنی برای انجام فعالیت های روزانه در دیگر زمینه های زندگی شما حیاتی است. کوهنوردی فقط یک نوع ورزش بدنی است که به شما کمک می کند که ذهن خود را پاک کنید، از طبیعت لذت ببرید و زندگی را به یاد بیاورید و این یکی از فواید کوهنوردی برای بدن است.

 

فواید کوهنوردی, ورزش کوهنوردی, فواید ورزش کوهنوردی

فواید ورزش کوهنوردی

 

کمک به تقویت عضلات پا

تقویت عضلات پا یکی از علل مورد علاقه افراد برای بستن کفش و طی کردن مسیرهای کوهنوردی است.

 

تمرین پایی که با کوهنوردی انجام می دهید، هیچ گاه مثل چیزی نیست که به راحتی به دست بیاورید. به جز اینکه همین حالا در باشگاه در حال اسکات زدن باشید!

 

حتما در طول کوهنوردی احساس خستگی خواهید کرد، اما روز بعد احساس خوبی را تجربه می کنید و این علامت خوبی از یک تمرین عالی پا است.

 

اثر گذار در خلق و خوی افراد

یکی دیگر از فواید کوهنوردی برای بدن، تقویت روحیه و اثرات مثبت آن بر روی خلق و خوی اشخاص است.

 

مطالعه ای به وسیله مجله پزشکی انگلیس انجام شده که تاثیرات مثبت فعالیت بدنی را در بیماران مبتلا به افسردگی نشان داده است و حتی امکان دارد این اشخاص را تحریک کند که سبک زندگی فعال تری را دنبال کنند.

 

کیفیت خواب را بهتر  می کند

پیاده روی یا کوهنوردی در زمین های ناهموار ۲۸٪ انرژی بیشتری نسبت به راه رفتن روی زمین صاف استفاده می کند. همین طور با این فعالیت همه محرک های عصر جدید را که ما معمولا خود را در طول روز و درست پیش از خواب در معرض آن قرار می دهیم (تلفن ها، کامپیوترها، تلویزیون و موارد دیگر) از بین می برید. نتیجه آن خواب بهتر است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------