فواید انجام مداوم ورزش



فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش مداوم

فواید ورزش کردن

 

فواید ورزش برای بدن

خیلی از اشخاص اعتقاد دارند که چون احتیاجی به کاهش وزن ندارند، نیازی نیست که ورزش کنند. باید گفت ورزش کردن فقط برای کم کردن وزن نیست. ورزش کردن نشان داده شده است که خیلی از فواید سلامتی، از نظر جسمی و ذهنی دارد. امکان دارد حتی به شما کمک کند که بیشتر زندگی کنید عمر طولانی تری داشته باشید.

فواید ورزش کردن

ورزش می تواند سبب شادی شما شود 

نشان داده شده است که ورزش به بهتر شدن خلق و خو و کمتر شدن حس افسردگی، اضطراب و استرس کمک می کند .

 

این تغییرات در بخش های مغز به وجود می آید که استرس و اضطراب را کنترل می کنند. همینطور می تواند حساسیت مغزی را برای هورمون های سروتونین و نوراپی نفرین زیاد کند که حس افسردگی را کم می کند.

 

به غیر از این، ورزش می تواند تولید اندورفین ها را زیاد کند که شناخته شده است به وجود آمدن حس های مثبت و کمتر درک درد.

 

به جز این، نشان داده است که نشانه ها را در اشخاص مبتلا به اضطراب کمتر کند. همینطور می تواند آنها را از حالت ذهنی خود و حواس او را از ترس خود  بیشتر آگاه سازد.

 

تاثیرات ورزش بر روی خلق و خوی بسیار قوی است که انتخاب برای تمرین (یا نه) حتی در طول دوره های کوتاه مدت سبب تفاوت می شود.

 

فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش مداوم

فواید ورزش مداوم

 

برای اینکه یاد بگیرید با هدف شوید و به هدف‌های‌تان برسید

چه قصد کنید که ۱۰ کیلومتر بدوید، چه مقدار وزنه‌ای که بلند می‌کنید یا مسافت دوچرخه‌سواری‌تان را بیشتر کنید، زمانی برای تناسب اندام‌تان هدف می‌گذارید و به آن هدف‌ها می‌رسید اعتماد‌به‌نفس‌تان چند برابر می‌شود. ولی چنانچه تصمیم‌تان وسط راه تغییر کند، دانشمندان برای‌ شما یک راه‌ کار عالی دارند: هدف‌های دقیق و مشخص برای خودتان بگذارید.

 

در سال ۲۰۰۲ تحقیقی روی سه دسته از مردم انجام شد. دسته اول -گروه کنترل- باید تعداد ساعت‌هایی که در طی هفته ورزش می‌کردند را گزارش می‌دادند. دسته دوم -گروه انگیزه- به جز کارهای گروه کنترل باید یک متن در مورد انگیزه هم می‌خواندند و دسته سوم -گروه هدف- کارهای دسته های قبل را انجام می‌دادند و به غیر از آن باید یک برنامه‌ی دقیق و مشخص می‌نوشتند که دقیقا چه روزی، چه ساعتی و کجا می‌خواهند ورزش کنند.

 

فکر می‌زنید کدام یک از این دسته ها موفق‌تر بوده‌اند؟ دسته سوم با بیش‌ترین میزان همکاری (حدود ۹۱ درصد) اول شد. درحالی‌که گروه کنترل حدود 38 همکاری داشتند و گروه انگیزه هم فقط ۳۵ درصد همکاری آخر شد.

 

اکنون که قدرت هدف‌گذاری را درک کرده‌اید یک برنامه‌ی نرمش و ورزش درست و حسابی و دقیق برای خودتان فراهم کنید تا هم از فواید ورزش استفاده کنید و هم اعتمادبه‌نفس‌تان بالا برود.

 

افزایش قدرت مغز

مطالعات گوناگونی که بر روی موش‌ها و انسان‌ها انجام شده است نشان می‌دهد که ورزش‌های قلبی – عروقی سبب تولید سلول‌های جدید مغزی می‌شوند و کارایی مغزی را زیاد میکنند. همینطور انجام ورزش‌های شدیدتر سبب افزایش پروتئین BDNF در بدن می‌شود که قدرت تصمیم گیری، تفکر و یادگیری را زیاد می کند.

 

فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش مداوم

فوایدورزش

 

تقویت عضلات و استخوان‌ها

حتماً نیاز نیست تصمیم لاغر شدن داشته باشید تا به دنبال ورزش بروید. یکی دیگر از فواید ورزش، تقویت ماهیچه‌ها و همینطور استخوان‌ها است.

 

ورزش بهترین و شاید تنها راه برای ساخت و نگهداری ماهیچه‌هایی قدرتمند به حساب می آید. البته در کنار آن، استفاده میزان کافی از پروتئین هم به شدت لازم است. ولی ورزش چطور به ماهیچه سازی کمک می‌کند؟

 

یک فرمول ساده برای این اتفاق وجود دارد. فعالیت فیزیکی سبب آزاد شدن هورمونی می‌شود که مقدار جذب آمینو اسیدها را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه به رشد ماهیچه‌ها باعث می شود.

 

به این ترتیب می‌توان تقویت عضلات و ساخت ماهیچه‌های قدرتمند را هم به لیست تاثیرات ورزش اضافه کرد. همینطور با ورزش کردن در جوانی می‌توانید سبب ساخت تراکم استخوان شوید و به این ترتیب از پیدایش خیلی از بیماری‌ها در سن های بالاتر پیشگیری کنید.

 

بهتر شدن کیفیت خواب

یکی از فواید ورزش این است که به شما کمک می‌کند آرامش بیشتر و در نهایت خواب بهتری داشته باشید.

 

بررسی ها نشان می‌دهند که انجام 150 دقیقه ورزش در هفته، به میزان 65 درصد، کیفیت خواب را بهتر می کند. می‌توانید فقط به ورزش‌های هوازی بپردازید و یا ورزش‌های مقاومتی را هم به آن اضافه کنید.

 

اختلال خواب مشکلی است که بیشتر اشخاص مخصوصا در شرایط نامناسب روحی و روانی تجربه می‌کنند. در هر صورت با انجام ورزش منظم، پس از مدتی اثر مثبتی که بر خواب شما به وجود می آید را خواهید دید.

 

فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش مداوم

ورزش كردن چه فوايدي دارد

 

استرس را از بین می‌برد 

به همان مقدار که فکر و تصور ورزش کردن ممکن است باعث به وجود آمدن استرس در شما شود، زمانی که تمرین هایتان را آغاز کردید، در همه جنبه های زندگی با استرس بسیار کمتری روبرو خواهید شد. «سدریک بریانت» روان شناس ورزشی معتقد است؛ «ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن به وجود خواهد آورد و به نوعی افراد را از آشفتگی ها و فشارهای روحی- روانی رها می کند.

 

ورزش خلق و خو را بهبود بخشیده و از پیدایش بیماری افسردگی پیشگیری میکند.» شما تنها کسی نیستید که میتواند از خوشبختی و نبود استرس در زندگی لذت ببرد. هرچه استرس تان کم تر باشد، بداخلاقی و زودرنجی تان هم کم تر خواهد شد و این موضوع باعث تقویت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستان تان خواهد گردید.

 

افزایش انرژی بدن

اگر با خستگی ورزش مبازه کنید انرژی بدن شما زیاد می شود. براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه جورجیا ورزش سبب افزایش جریان خون می‌شود و اکسیژن سازی به بدن را زیاد میکند. انجام 20 دقیقه ورزش با شدت متوسط  در طول روز سه بار در هفته‌ سبب کاهش خواب آلودگی خستگی هنگام کار می‌شود.

 

فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش مداوم

خواص ورزش

 

خطر مبتلا شدن به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

نداشتن فعالیت بدنی منظم علت اصلی ابتلا به بیماری های مزمن است. بررسی ها نشان می دهد که ورزش منظم سبب بهتر شدن حساسیت به انسولین و سلامت قلب و عروق می شود. ولی ورزش همزمان چربی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

 

در مقابل، نداشتن ورزش منظم حتی در کوتاه مدت می تواند باعث  افزایش قابل توجه چربی های شکمی شود. چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و مرگ زودرس را زیاد می کند.

 

پس، برای سوزاندن چربی های شکم و کاهش خطر ابتلا به  بیماری های مزمن، فعالیت بدنی روزانه سفارش می شود. کلا فعالیت بدنی روزانه برای حفظ وزن سالم و کاهش خطر بیماری های مزمن لازم است.

 

ورزش به شما احساس ارزش میدهد

ورزش کردن سبب میشود نسبت به خودتان حس خوبی داشته باشید، و اعتماد به نفستان تا اندازه ای بالا میرود که جرات پیدا میکنید با دختر مورد علاقه‌تون (باخنده) ارتباط برقرار کنید و یا نمره‌هاتان بهتر شود. و یا حتی پول بیشتری پس‌انداز کنید. چون کمتر به دکتر میروید و پول کمتری برای دارو پرداخت می پردازید.

 

بهتر شدن سلامت جنسی

ورزش منظم سبب کاهش ابتلا به اختلال نعوظ در مردان می‌شود. آنهایی که اکنون با چنین مشکلی روبرو هستند با ورزش کردن می‌توانند عملکرد جنسی خود را بهتر کنند. در زنان هم ورزش سبب افزایش میل جنسی می‌شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------