چه عواملی باعث ایجاد مشکلات گوارشی حین ورزش می شود؟



ورزش و بیماری گوارش, اختلالات گوارشی حین ورزش, دل درد هنگام ورزش

متداول ترین مشکل جسمانی در ورزشکاران، مشکلات گوارشی حین ورزش است 

 

اختلالات گوارشی ناشی از تغذیه و فعالیت ورزشی

مشکلات گوارشی حین ورزش یکی از شایع ترین مشکلات افراد ورزش کار است. در واقع گاهی ممکن است برای ورزش کاران پیش بیاید که بعد و یا در حین ورزش با مشکلاتی همچون حالت تهوع و یا سوزش معده مواجه می شوند. البته این مشکلات چندان جدی و خطرناک نیستند اما در صورت بروز باید اقدامات لازم را انجام داد.

مشکلات گوارشی جزو مشکلات آزار دهنده برای هر فرد به ویژه ورزشکاران است. ورزش به صورت کوتاه مدت می تواند موجب ایجاد چنین مشکلاتی شود و این مشکل عموما در بین ورزش کاران استقامتی مانند دوندگان و دوچرخه سواران شایع تر است. همچنین عنوان شده که مشکلات گوارشی حین ورزش بیشتر در میان بانوان اتفاق می افتد. 

 

از مشکلات گوارشی که برای عموم افراد در حین ورزش ممکن است پیش بیاید می توان به رفلاکس، حالت تهوع, سوزش معده, شکم درد, اسهال و در مواقع بسیار نادری به خونریزی معده اشاره نمود. همان طور که اشاره شد این موارد چندان برای افراد خطرناک نخواهند بود ولی در صورتی که به این مشکلات بی توجهی شده و به پزشک مراجعه نشود می تواند برای افراد خطر ساز باشد.  

 

معمولا مشکلات گوارشی می توانند به سادگی و با انجام دستورالعمل های خاصی مانند رژیم غذایی مناسب و یا احتمالا برخی از دارو ها به کلی برطرف شوند. پس در صورت بروز مشکلات گوارشی در حین ورزش جای نگرانی نیست و شما بعد از برطرف سازی مشکلتان می توانید با خیالی راحت به ورزش مورد علاقه تان بپردازید. 

 

علت مشکلات گوارشی حین ورزش, مشکلات گوارشی حین ورزش, مشکلات گوارشی ورزش

مشکلات گوارشی حین ورزش با پیروی از رژیم غذایی مناسب برطرف می گردند

 

چه عواملی روی مشکلات گوارشی حین ورزش تاثیر می گذارد؟

نوع ورزش

ممکن است در تمامی ورزش ها مشکلات گوارشی به وجود بیاید اما همانطور که اشاره شد این احتمال در بین ورزش های استقامتی بیشتر است. هنگامی که دوچرخه سواران در حالت خمیده قرار می گیرند در واقع روی معده و شکم آن ها فشاری وارد خواهد شد که می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. همچنین افرادی که فعالیت و جنبش بسیار زیادی داشته و مدام در حال پریدن هستند می تواند به سوزش در معده دچار شود. 

 

بلعیدن هوا در حین ورزش

متاسفانه برخی از ورزش کاران در حین ورزش هوای زیادی را می بلعند که گاهی ممکن است این کار به صورت غیر ارادی نیز انجام پذیرد. در هر حال بلعیدن هوا در حین ورزش می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی از جمله نفخ, انبساط و باد شکم شود.

 

این مشکل با افزایش شدت ورزش بیشتر خواهد شد. پس در این مورد باید دقت کرده و حواس تان را جمع کنید. این مشکل عموما در بین بدن سازان، شنا گران و دونده گان شایع است و می تواند ان ها را بیشتر در معرض مشکلات گوارشی قرار دهد. 

 

خوردن وعده غذایی نامناسب قبل از ورزش

یکی از نکات بسیار مهمی که قبل از انجام ورزش باید به آن توجه کنید نوع وعده غذایی شما است. برخی مواد غذایی دیر هضم و یا نامناسب بوده و می تواند شما را در حین ورزش با مشکلات گوارشی مواجه نماید. به عنوان مثال شما قبل از ورزش کردن باید از خوردن غذاهای پر چرب و پروتئین ها خودداری کنید.

 

همچنین در وعده های غذایی قبل از ورزش خود از غذا های کم فیبر استفاده نمایید. چرا که غذاهای فیبر دار دیر هضم هستند و در حین ورزش ممکن است باعث سنگینی و وارد شدن فشار به معده شوند. در این صورت احتمال دارد که  شما با مشکلات گوارشی روبه رو شوید.

 

همچنین در حد امکان سعی کنید که قبل از ورزش از میوه ها و سبزیجات به مقدار بسیار کمی استفاده نمایید و از خوردن ادویه هایی نظیر فلفل خودداری کنید.

در عوض تا می توانید قبل از انجام ورزش به خوردن مایعات به خصوص اب بپردازید. خوردن اب قبل از ورزش و یا حتی در حین ورزش می تواند از هیدراته شدن جلوگیری کند. 

 

مشکلات گوارشی ورزش, کاهش مشکلات گوارشی حین ورزش, مشکل جسمانی در ورزشکاران

نوشیدن آب در ورزش می تواند تا حدودی از مشکلات گوارشی کم کند

 

زمان نامناسب وعده غذایی قبل از ورزش

حتما شنیده اید که قبل از انجام ورزش نباید غذا به خصوص غذا های سنگین را میل نمایید. در واقع هنگامی که شما بلافاصله بعد از خوردن غذا به ورزش کردن بپردازید غذای شما هنوز به خوبی هضم نشده است و ورزش کردن می تواند موجب سنگینی و اختلال در فرایند هضم غذا شود. از این رو شما دچار مشکلات گوارشی نظیر سوزش معده و استفراغ خواهید شد. 

توصیه می شود که 2 الی 3 ساعت قبل از ورزش کردن به خوردن غذا نپردازید تا به مشکلی بر نخورید.

 

نوع عملکرد طبیعی بدن

همان طور که احتمالا می دانید غذا در لوله گوارش هضم می شود و مواد مفید و مورد نیاز بدن از طریق روده به خون جذب شده و به قلب می رود تا بعد از آن خون حاوی مواد مفید به سراسر بدن پمپاژ شود. هنگامی که شما در حال ورزش به خصوص ورزش های سخت هستید عضلات تان به خون رسانی بیشتری نیازمند هستند.

 

در نتیجه خون زیادی از روده به سمت قلب و از ان جا به سمت عضلات شما خواهد رفت که در این صورت روده و دستگاه گوارش شما خون کمتری خواهد گرفت. در این صورت در برخی از فعالیت های او مشکلاتی به وجود می اید و عموما باعث سوزش معده و حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

 

 شکل گیری مشکلات گوارشی در حین ورزش, علت مشکلات گوارشی حین ورزش, مشکلات گوارشی حین ورزش

عملکرد بدن در بروز مشکلات گوارشی حین ورزش نقش چشمگیری را ایفا می کند

 

علت ایجاد هر یک از مشکلات گوارشی چیست؟

ما به صورت کلی در مورد علت ایجاد مشکلات گوارشی برایتان سخن گفتیم و در ادامه تلاش داریم تا به صورت جداگانه شما را با عوامل ایجاد هر کدام از این مشکلات اشنا نماییم. به موارد زیر توجه کنید.

 

رفلاکس

به بازگشت محتویات معده به مری رفلاکس می گویند. چون محتویات معده دارای اسید بسیاری زیادی است باعث سوزش مری، ترش شدن دهان و درد در قفسه سینه خواهد شد. در صورتی که فردی دچار رفلاکس باشد با ورزش کردن این مشکل بیشتر از قبل می شود. چرا که ورزش باعث انقباض عضلات شکم شده و فشار زیادی را به لوله گوارش وارد خواهد نمود. 

 

برای پیشگیری از ایجاد چنین حالتی توصیه می شود که با معده پر ورزش نکنید و همچنین از خوردن غذا های پرچرب، انواع شکلات و قهوه، شکر, نوشابه های گاز دار و همچنین مرکبات خود داری کنید. همچنین از ایجاد فشار بر روی بدن به خصوص ناحیه شکم به شدت بپرهیزید. 

 

حالت تهوع و استفراغ

گاهی پیش می آید که افراد بعد از انجام ورزش دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. این عامل می تواند به علت وجود حجم زیادی از غذا در معده باشد. هنگامی که شما غذای سنگینی میل می کنید و یا این که بلافاصله بعد از خوردن غذا به ورزش کردن می پردازید.

 

معده شما به علت خون رسانی کمی که به او می شود نمی تواند به درست و با سرعت غذای خورده شده را گوارش نماید. در نتیجه این موضوع منجر به استفراغ و حالت تهوع خواهد شد.  

 

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که تا چند ساعت قبل از ورزش غذایی میل نکنید و همچنین از خوردن غذای چرب و دیر هضم بپرهیزید. همچنین توصیه می شود برای این که در حین ورزش با این مشکل مواجه نشوید قبل و در حین ورزش به نوشیدن اب بپردازید. 

 

شکل گیری مشکلات گوارشی در حین ورزش, علت مشکلات گوارشی حین ورزش, مشکلات گوارشی حین ورزش

یکی از عواملی که مشکلات گوارشی در حین ورزش را تشدید می کند، حالت تهوع است

 

اسهال

می توان گفت درصد بالایی از افرادی که به صورت حرفه ای و یا حتی اماتور به انجام ورزش می پردازند دچار برون روی زیاد و یا اسهال خواهند شد. علت این موضوع به خاطر میزان شدت ورزش است. یعنی هر چه شدت ورزش بیشتر باشد هم خون رسانی به روده کاهش می یابد و هم نحوه عملکرد روده و سیستم عصبی تغییر خواهد کرد. بیشتر دوندگانی که با سرعت بسیار بالا مسافتی طولانی را طی می کنند به این مشکل دچار می شوند.  

 

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود که با معده خالی ورزش کرده و از خوردن غذای شیرین و پر چرب بپرهیزید. خوردن قهوه نیز می تواند منجر به اسهال در حین ورزش شود. از دیگر عوامل تاثیر گذار که می تواند باعث اسهال برای ورزش کاران شود می توان به خوردن قرص های ایبوپروفن قبل از انجام ورزش اشاره نمود.

 

دل درد

گاهی در حین انجام ورزش با دل درد و دل پیچه های خفیفی رو به رو خواهید شد که ناشی از وارد شدن فشار به ماهیچه های ان ناحیه می باشد. البته علت این مشکل به صورت کاملا دقیق مشخص نشده ولی این مشکل عموما به سرعت برطرف شده و چندان خطرناک نخواهد بود.  

 

بهتر است برای این که در هنگام انجام ورزش به چنین مشکلی بر نخورید مراقب غذاهای مصرفی خود باشید. به عنوان مثال از خوردن غذاهای پر نمک و پر شکر قبل انجام ورزش بپرهیزید. همچنین با نوشیدن اب فراوان می توانید این عارضه را برطرف نموده و به راحتی به انجام فعالیت بندی خود بپردازید. 

 

ورزش و بیماری گوارش, اختلالات گوارشی حین ورزش, دل درد هنگام ورزش, شکل گیری مشکلات گوارشی در حین ورزش

یکی از علت های شکل گیری مشکلات گوارشی در حین ورزش، دل درد است

 

سخن پایانی

ورزش یکی از مهم ترین و پرفایده ترین کارهایی است که هر شخصی با هر سنی باید در طول روز به ان بپردازد. البته گاهی ممکن است شما با مشکلاتی از جمله همین مشکلات گوارشی مواجه باشید. در این صورت با مشورت پزشک و انجام دستورالعمل های خاصی حتما به انجام ورزش قادر خواهید شد. 

از نکات مهم در بروز مشکلات گوارشی می توان به نوع غذای مصرفی اشاره نمود. پس توصیه می شود که ان را به درستی کنترل نمایید. 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------