دوپینگ و عوارض آن بر ورزشکاران



دوپینگ چیست, دوپینگ, تست دوپینگ چیست

دوپینگ چیست

 

همه چیز درباره دوپینگ

داروی دوپینگ، ماده‌ای نیرو زاست که سبب تقویت نیرو و بهتر شدن عملکرد جسمی ورزشکاران می‌شود. خوب است بدانید که کلمه دوپینگ در واقع از کلمه dop به معنای نوشیدنی الکلی گرفته شده است که در گذشته به وسیله قبیله‌ای در آفریقای جنوبی به عنوان محرک استفاده می‌شده است.

مصرف این دارو در واقع نوعی تقلب به حساب می آید که با عوارض جسمی و روحی بسیاری همراه است. بعضی ورزشکاران با استفاده از این این داروها درصدد کسب عنوان قهرمانی و مدال طلا برمی‌آیند اما این کار با روحیه ورزشکاری در تضاد است.

 

دوپینگ می‌تواند به صورت های گوناگون مانند قرص، آمپول و حتی تزریق خون انجام گیرد که در این شیوه خون برای افزایش هموگلوبین به شخص تزریق می‌شود و سبب افزایش کارایی و قدرت شخص می‌ شود و همیطور میزان حمل اکسیژن خون شخص را هم بالا می‌برد. 

 

علت مصرف داروهای ادرار آور در ورزشکاران

اول آنکه این داروها امکان دارد در کاهش سریع وزن و رسیدن به رده وزنی مورد نظر مفید باشند، این کار به خصوص در رشته های ورزشی مثل کشتی، وزنه برداری، بوکس که در رده های وزنی ویژه ای انجام می گیرند، وجود دارد.

 

دوما دیورتیک ها امکان دارد برای برطرف کردن احتباس مایع ناشی از استفاده از استروئیدهای آنابولیک بکار روند.این امر احتمالاً در ورزشکاران پرورش اندام که می خواهند هر چه بیشتر عضلانی به نظر برسند، موثر است.

 

سوما ورزشکاران امکان دارد از دیورتیک ها استفاده کنند تا میزان دفع ادرار را عوض کنند و سبب تغییر غلظت داروهای غیرمجاز در ادرار شوند. به این ترتیب ورزشکاری که برای آزمون دارویی انتخاب شده تلاش میکند تا حجم ادرارش را بالا برده و داروهای دوپینگ یا متابونیت های آن ها را در ادرار رقیق کند. البته نشان داده شده است که این تقلب به احتمال زیاد مفید نیست.

 

دوپینگ چیست, دوپینگ, تست دوپینگ چیست

عوارض دوپینگ

 

دلایل مخالفت با دوپینگ

چرا با آنکه دوپینگ باعث افزایش کارآیی ورزشکاران می شود با آن مخالفت می شود؟

مبارزه با دوپینگ بر سه اصل استوار است:

- احترام به اخلاق پزشکی و ورزشی

- مراقبت از سلامت ورزشکاران

- فراهم کردن محیطی برابر برای همه ورزشکاران

 

داروهایی كه جزو موارد دوپينگ به حساب می آیند معمولاً در پنج گروه دارويی طبقه بندی می گردند:

- داروهای محرک سيستم عصبی مرکزی: از اين گروه مي توان آمفتامين،کوکائين،افدرين،پسودو افدرين،فليل پروپانولامين و ...را نام برد.

 

- داروهای مخدر: از اين داروها می توان از هروئين،مورفين،متادون و ... نام برد.

 

- استروئيدهای آنابوليک: داروهايی مانند ناندرولون،تستوسترون،اکسی متولون،استانوزولول و ... در اين دسته قرار مي گيرند.

 

- داروهای ادرارآور: در اين دسته مي توان از فوروسمايد،تيازید،اسپيرونالاکتون و ... نام برد.

 

- هورمونهای پپتيدی وگليکوپروتئينی و آنالوگهای آنها: داروهايی مانند هورمون رشد اريتروپويتين و ... در اين گروه قرار مي گيرند.

 

با اين حال بعضی از داروها هم هستند که استفاده از آنها تا اندازه خاصی بدون مشکل است اما مصرف بيش از اندازه مجاز آنها دوپينگ برداشت می شود. از اين بین می توان از الکل،ماری جوآنا(حشيش)،داروهای بي حس کننده موضعی،کورتيکوستروئيدها و بتا بلوکرها نام برد.

 

ورزشكاران حرفه اى از موادنيروزا به عنوان راهى ميانبر براى مطرح شدن و ارضاى حس شهرت طلبى و جاه طلبى خود در زمینه ورزش استفاده مى كنند. در اين میان اين راه ميانبر در تمام رشته هاى ورزشى به وجود آمده است. و امروز حتى در ورزشى مثل تيراندازى نیز دوپينگ مى شود. ورزشكاران اين رشته براى بالا بردن توجه و تمركز خود از محرك هاى اعصاب مركزى استفاده مي كنند .

 

از عوارض (پیامدها) جانبی استروئیدهای آنابولیک (مانند تستوسترون، ناندرولون و ...) که بعض اوقات به وسیله ورزشکاران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد چه میدانید؟ این داروها دارای عوارض جانبی زیادی هستند که بعضی از آنها برگشت‌پذیر و برخی دیگر غیرقابل برگشت می‌باشند از جمله می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

دوپینگ چیست, دوپینگ, تست دوپینگ چیست

ضرر های دوپینگ

 

عوارض جانبی دوپینگ 

-عوارض قلبی و عروقی: بازداشتن آب و نمک، افزایش حجم خون، افزایش فشار خون، افزایش چربی‌های خون، بی نظمی ریتم قلب، تغییر ابعاد قلب، آنفارکتوس قلبی (دلی) و سکته مغزی

 

عوارض کبدی: اختلال کبدی، اختلال در کارکرد کبدی، افزایش آنزیم‌های کبدی، یرقان و سرطان کبد.

 

عوارض جانبی ویژه مردان: کاهش تعداد اسپرم‌ها، کوچک شدن بیضه‌ها، عقیمی، بزرگ شدن پستان‌ها، حس دفع فوری و مکرر ادرار، کاهش توانایی جنسی.

 

عوارض جانبی ویژه زنان: اختلال در قاعدگی (خوندیدگی)، هیرسوتیسم (رشد زیاد مو در قسمت های غیر طبیعی مثلاً در صورت خانم‌ها)، تاسی، کلفت شدن صدا، تحلیل پستان‌ها، خشک شدن شیر، پوست چرب و آکنه.

 

عوارض جانبی در پسران نابالغ: بسته شدن زودرس غضروف‌های رشد و توقف رشد قدی، رشد غیرطبیعی مو، تیرگی پوست

 

عوارض روانی: افسردگی، هیجان بیش از اندازه، پرخاشگری، بی‌ثباتی عاطفی، حالت تهاجمی و خشونت، بی خوابی، اضطراب، اختلالات شخصیت و وابستگی روانی به دارو. ولی نوع دیگری از دوپینگ که خیلی خطرناک است ماننند دوپینگ ژنی

 

از رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال۱۸۸۶ اتفاق افتاد که یک دوچرخه سوار به نام لینتون در اثر استفاده بیش از اندازه داروی تری متیل درگذشت.

 

- در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به نام توماس هیکس در اثر استفاده برندی و استریکلین در نزدیکی مرگ قرار گرفت.

 

- دهه ۱۹۵۰ روس ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده کرد و آمریکایی ها نیز استروییدها را برای این کار استفاده کردند.

 

-۱۹۶۰ دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به دلیل استفاده بیش از اندازه آمفتامین ها فوت کرد.

 

- ۱۹۶۴ افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در استفاده از داروها را زیاد کرد.

 

- ۱۹۶۷ کمیته بین المللی المپیک پس از مرگ تامی سیمپسون به دلیل استفاده غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.

 

- ۱۹۶۸ این کمیته با تعریفی از دوپینگ فهرست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و به این ترتیب انجام آزمایش در بازیهای المپیک آغاز گردید.

 

- ۱۹۸۸ در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر استفاده از استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم شد. همینطور دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست پیدا کرده بودند به دلیل دوپینگ محروم شدند.

 

- ۱۹۹۴ دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به دلیل استفاده از داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم شد و به این ترتیب آرژانتین بدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف شد.

 

- ۲۰۰۰ برای مبارزه هر چه بیشتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شد و آماده برخورد جدی با متخلفین در مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی گردید.

 

دوپینگ چیست, دوپینگ, تست دوپینگ چیست

درباره دوپینگ و ضررهای آن

 

دوپینگ خونی

تزریق خون به یك شخص با مقدار طبیعی گلبول قرمز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند. مقصود از این كار افزایش توانایی حمل اكسیژن در خون و بنابراین افزایش قدرت استقامتی آن فرد می باشد. انتقال خون می تواند از یك دهنده با گروه خونی مشابه و سازگار ( انتقال همسان ) انجام گردد و یا تزریق دوباره خون شخص به خودش پس از یك دوره ذخیره انجام می شود ( انتقال از خود) .

 

به این ترتیب افزایش ناگهانی توده گلبول های قرمز خون باعث افزایش توان هوازی و آمادگی جسمانی هوازی می شود. با توجه به اینكه دوپینگ خونی مقاومت را افزایش می دهد، مصرف آن در ورزش های استقامتی مانند اسكی ، دوی ماراتن و دوچرخه سواری گزارش شده است.

 

تست دوپینگ چیست؟

در موارد عادی، آزمایش دوپینگ بر روی نمونه ادراری انجام می گردد. درصورت مثبت شدن نمونه ادرار، برای تایید نتیجه از نمونه خون استفاده می شود.در صورت شك به دوپینگ خونی و یا استفاده از موادی كه با آزمایش خون بهتر قابل شناسایی هستند نمونه خونی از شخص گرفته خواهد گردید.

 

آیا استفاده از چای ، قهوه یا كولا می تواند سبب مثبت شدن تست دوپینگ گردد؟

كافئین یك ماده دارویی فعال است كه در نوشیدنی های مرسوم مانند چای ، قهوه و كولا وجود دارد. میان آن بسته به نوع نوشیدنی و شیوه تهیه آن قابل تغییر است. طبق یك پژوهش استفاده حدود ۱۰۰۰ میلی گرم كافئین می تواند سطح آن را در ادرار به حد غیر مجاز برساند. غلظت متوسط كافئین در چای و قهوه به ترتیب ۸۰-۵۰ و ۱۵۰-۸۰ میلی گرم می باشد.

 

پس می توان دریافت كه با استفاده زیاد و بیش از اندازه این نوشیدنی ها امکان دارد تست دوپینگ مثبت شود، هر چند كه استفاده معمولی آن چنین اثراتی ندارد . علاوه بر این، كافئین یكی از محتویات بعضی از داروها مانند داروهای سرماخوردگی و میگرن است كه البته میزان آن در هر دوز كمتر از ۱۰۰ میلی گرم است.

 

كافئین دارای یك اثر تحریك مركزی شبیه با آمفتامین است كه خستگی را کم کرده و تمركز و هوشیاری را زیاد میکند، اما دوزهای بالای آن می تواند سبب لرزش اندام ها ، اضطراب ، بی خوابی و عصبانیت شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------