علت و رفع کوفتگی بعد از پیاده روی



علت درد ساق پا در پیاده روی, کوفتگی بعد از ورزش, عوارض پیاده روی زیاد

دلیل کوفتگی عضلات بدن پس از پیاده روی و درمان

 

رفع کوفتگی بعد از پیاده روی 

کوفتگی یک مدل شناخته شده از درد می‌باشد که دلیل پدید آمدن آن مشکل عروقی است. گرفتگی شبیه به درد در محل ماهیچه‌ی ساق پا هنگام راه رفتن علائم رایجی از این کوفتگی است. همچنین امکان دارد ران و عضلات باسن هم در این کار موثر باشند. در ادامه جهت آشنایی کامل با کوفتگی بدن بعد از پیاده روی و درمان آن همراه ما باشید.

گرفتگی و کوفتگی بدن پس از پیاده روی و ورزش های دیگر 

در زمان قدم زدن و موقع پیاده روی ماهیچه های پا اکسیژن عمده تری را مصرف می‌کنند که این اکسیژن از خون در حال گردش تامین می شود. حال اگر از منبع تغذیه کاسته شود ، مقدار اکسیژن مورد استفاده هم کاهش می‌یابد و در بخش ماهیچه ها درد احساس می‌شود. اما بعد از پایان راه رفتن و زمانی استراحت کردن، سطح اکسیژن دوباره به حالت نرمال برمی گردد و انرژی مان برای   راه رفتن تمدید خواهد شد. کوفتگی پس از پیاده روی معمولا بعد از زمانی استراحت کردن حل شود البته امکان دارد این درد و کوفتگی دوباره ایجاد شود. پزشکان متخصص در این زمینه ، گفته اند کوفتگی پدید آمده پس از پیاده روی و ورزش های دیگر تقریبا شصت دقیقه پس از انجام ورزش به وجود می‌آید که می‌توانیم با نوشیدن مایعات آن را رفع کنیم نکته ای مهم وجود دارد که اگر این کوفتگی پیوسته باشد ، باید با نگرش بیماری تیروئید، کم خونی و همچنین کمبود ویتامین D ملاحظه صورت گیرد.

 

روش درمان کوفتگی بدن بعد از پیاده روی

● کمپرس سرد و گرم باعث افزایش یافتن جریان خون در ماهیچه هایی که تحت فشار قرار گرفته بودند و تسکین درد از داخل می‌شود . استفاده از روش کمپرس  این نکته را به همراه دارد که کمپرس سرد تنها در وضعیت های شدید که درد غیرقابل تحمل است و یا جراحت شک به همراه دارد مصرف می‌شود.

 

● آرام ماساژ دادن محلی که درد دارد هم روش کمکی ای برای کاهش گرفتگی عضلات است.  نوشیدن ۳ الی ۴ لیوان آب در عرض چند دقیقه پس از کم شدن گرفتگی خوشایند است زیرا این کار به آبرسانی تمامی ماهیچه های بدن کمک می کند و از منقبض شدن عضله ها پیشگیری می کند.

 

● رژیم غذایی مناسب بسیار مفید است ، رژیم غذایی متعادل مقدار زیادی مواد معدنی و مواد مغذی را در بر میگیرد. متخصصان اعلام کرده اند ورزشکارانی که با ورزش های قدرتی سر و کار دارند حداکثر یک تا سه ساعت بعد از ورزش باید پروتئین مصرف کنند که مناسب ترین زمان در همان یک ساعت نخستین است.

 

بهترین منابع جهت کسب پروتئین در ورزشکاران به ترتیب شیر، سفیده تخم مرغ، سویا و گوشت های کم چرب است که در این میان شیر مناسب ترین روش برای جذب پروتئین می‌باشد به ویژه برای کسانی که به ورزش بدنسازی می پردازند. همچنین سویا برترین روش جذب پروتئین در بانوان شناخته شده است.

 

مشکلات جدی پس از پیاده روی

کوفتگی و آسیب هایی که می‌توانند در پیاده روی نشان دهنده مشکلات جدی باشند:

 

احساس درد در شصت پا:

احساس درد در قسمت انگشت شصت پا گاهی می‌تواند به این معنی باشد که شخص دارای پینه پا است. پینه ها اکثرا به علت تعادل نداشتن استخوان در انگشت کوچک یا بزرگ می‌باشد که باعث درد یا تورم می شود. عواملی چون کفش های تنگ ، کفش های تخت ، کفش هایی با قوس کم باعث افزایش پینه ها می شود.

 

روش درمان این درد:

 پوشیدن کفش هایی که پا در آن ها احساس راحتی می‌کند باعث بهبود یافتن پینه ها می‌شود. همچنین می‌توانید جهت درمان روزانه به مدت بیست دقیقه بر روی قسمت پینه بسته یخ قرار دهید. البته در موارد جدی و بسیار آزار دهنده احتمال اینکه بیمار نیازمند درمان به روش فیزیوتراپی یا جراحی داشته باشد وجود دارد.

 

احساس درد درپاشنه پا:

 در زمان راه رفتن و پیاده روی پاشنه پا اولین قسمتی از بدن است که با زمین تماس برقرار می‌کند و احساس درد در این قسمت باعث سخت شدن راه رفتن می‌شود. دردی که در قسمت پاشنه پا تا جلوی پا در حین پیاده روی ایجاد شود، نشانه ای از  فاشیای پلانتار است. این بیماری بر اثر التهاب بافت محکمی که پاشنه پا را به پنجه متصل می‌کند پدیدار می‌شود. نکته‌ی قابل توجه این است که نادیده گرفتن درد پاشنه می تواند جراحت و سپس ایجاد مصدومیت  را به همراه داشته باشد .

 

احساس درد در قسمت ماهیچه های ساق پا:

 

کوفتگی بعد از پیاده روی, رفع کوفتگی بعد از پیاده روی, درمان کوفتگی بدن بعد از پیاده روی

گرفتگی عضلات ساق پا پس از پیاده روی + درمان

 

در بیشتر موقعیت ها از درد عضلات پشت ساق پا به علت سفت شدن عضله رنجیده می شویم. 

کشیده شدن عضلات این قسمت به صورت منظم می‌تواند این نوع درد را کاهش دهد. البته درد عضلات ساق پا هم گاهی خبر از  بیماری سرخرگ خارجی را می‌دهد. وضعیتی که توسط محدود شدن شریان های محیطی حاصل می شود، عمدتا بر عضلات پا تاثیر گذار می‌باشد.

 

احساس درد در قسمت پایین کمر:

زمانی که هنگام پیاده روی درد کمر ایجاد می‌شود احتمالا فرد مشکلات موضعی دارد. وضعیت نامناسب ، فشار بر ستون فقرات را تشدید می کند که در نتیجه کمر درد حاصل می شود. درد می‌تواند در اثر پارگی عضلات پشتی باشد که در این شرایط حتما ورزش باید متوقف شود .

 

احساس درد در ساق پا:

درد ساق پا می تواند به این معنی باشد که فشارهای زیادی بر روی ساق پا وجود دارد.به خصوص زمانی که پیاده روی طولانی مدت ، بدون گرم کردن و تمرین آماده سازی قبلی انجام شده باشد.

 

کوفتگی بعد از ورزش, عوارض پیاده روی زیاد, کوفتگی بعد از پیاده روی

احساس درد در ساق پا به علت فشار با استراحت درمان می شود

 

در این وضعیت با استراحت کردن به مدت دو هفته یا کمتر برای راه رفتن های بعدی می توان درد را مدیریت کرد و از بین برد البته اگر این دردها پس از دو هفته از بین نرود باید حتما به پزشک مراجعه شود.

 

احساس درد در بخش زانو:

اگر زانوی شما هر بار که قدم بر می دارید، لرزش به همراه دارد احتمالا نشانه ای از تاندونیت باشد که به معنای وجود التهاب تاندون در زانو است.

 

جلوگیری از کوفتگی بدن پس از پیاده روی, علت درد ساق پا در پیاده روی, کوفتگی بعد از ورزش

احساس درد در زانو پس از پیاده روی از جمله عوارض رایج است

 

برای جلوگیری از گرفتگی و کوفتگی بدن پس از پیاده روی چه باید کرد؟

در این زمینه راهکار های متنوعی توسط متخصصان ارائه داده شده است که بهترین و موثر ترین آن ها عبارتند از:

 

● بسیاری از پزشکان پیشنهاد داده اند که مایعات زیاد بنوشیم ، چرا که کمبود آب بدن دلیل عمده‌ی اسپاسم ماهیچه ای می‌باشد. 

● مطالعه و تحقیقات مشخص کرده اند که منیزیم، روی، و ویتامین های B، D و E قادر هستند که احتمالات گرفتاری به یک گرفتگی ماهیچه ای را محصور سازند  یا حتی درد را کاهش دهند. پس برای درمان کوفتگی استفاده از ویتامین ها تاثیر گذار می‌باشد.

● درصورت خسته شدن عصب ماهیچه ها ،احتمال ابتلاء به گرفتگی وجود دارد. اما حرکات ورزشی می‌توانند این عصب ها را از خستگی بیرون بیاورند. تمرینات ورزشی هم از راهکار های ارائه شده در این طرح می‌باشد.

● پایین بودن مقدار سدیم و پتاسیم می تواند دلیل مشکلات جانبی باشد. پس برای مقابله با این شرایط باید گاتورید مصرف کرد که نمونه‌ ی آن موز است. 

 

دلیل کوفتگی عضلات بدن پس از پیاده روی, روش درمان کوفتگی بدن بعد از پیاده روی, مشکلات پس از پیاده روی

انجام نرمش و گرم کردن پیش از ورزش در جلوگیری از این مشکل موثر است

 

● گرم کردن و سرد کردن استاندارد می تواند از گرفتگی عضلات بعد از پیاده روی و ورزش های دیگر جلوگیری کند. پس به طور حتم باید زمانی به انجام این عوامل اختصاص داده شود.

 

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------