همه چیز در مورد یوگا



یوگا, درباره یوگا

آشنایی با ورزش یوگا

 

یوگا ورزشی بـا قدمت بسیار زیاد اســت. حتی قدیمـی تر از ثبت تـاریخ به صورت کتبی و نوشتـاری. یـوگـا در بین رشته هـای ورزشی نوظهور توانسته همچنان جـایگاه خود را حفظ کند. یـوگـا ترکیبی از حرکات کششی و تنفس صحیح اســت و کمک شـایانی برای کسب آرامش مـی کند. بـا ما همراه بـاشید تـا بیشتر بـا یـوگـا این ورزش بی نظیر آشنا شوید.

یوگا یکی از قدیمی ترین میراث فرهنگی هند است. یوگا در زبان سانسکریت به معنای "متحد کردن" است، بنابراین یوگا را می توان به معنای یک رشته ی مشترک دانست. به این معنا، تمرین در خلال اخلاقی و ذهنی است که باعث ایجاد سلامتی خوب ( arogya )، کمک به طول عمر ( chirayu ) می شود و کل رشته ی ذهنی آن به شادی و صلح مثبت و سالم منتهی می شود . بنابراین، گفته شده است که یوگا برای موفقیت نهایی در زندگی ضروری است.

 

این علمی است که نه تنها خود آگاهانه بلکه ناخودآگاه نیز تاثیر می گذارد. این یک تمرین فیزیولوژیکی عملی ( یوگا کریا ) است که اگر تمرین می تواند انسان را به سطح "سطح روحی" ارتقا دهد.

 

یوگا چیست؟

می توان گفت یوگا یک نظم و انضباط فیزیکی و معنوی باستانی و شاخه ای از فلسفه است و به معنی لغوی اتحاد است، فعالیتی که بیشتر در دسته فعالیت های ورزشی قرار می گیرد، اما در واقع این فعالیت ورزشی به طور همزمان روح و جسم را به ارتقا می رساند. بسیاری از کارشناسان و متخصصین این رشته هدف نهایی یوگا را رسیدن به رهایی و آزادی نهایی می دانند. به نوعی می توان یوگا را فرآیندی از خودشناسی دانست.

 

یوگا شامل اجراى وضعیت هاى معین بدنى است كه در حین آن توجه خاصی به تنفس به عمل مى آید. بازدم در حین حركات معین و دم در حركات دیگر بسیار حایز اهمیت و تاثیر گذار است. یوگا به بهبود انعطاف پذیرى بدن و تقویت بنیه و كاهش استرس كمك مى كند.

 

یوگا, درباره یوگا

همه چیز درباره یوگا

 

تاریخچه یوگا

یوگا را می‌­توان با تمدن­‌های هندو- ساراسواتی (Indus-Sarasvati) در کشور هند و تا 5000 سال قبل از زمان حاضر پیوند داد.

 

گفته می‌­شود که یک معلم هندو با نام پاتانجلی (Patanjali)، اولین اصول یوگا را در متون مقدس دینی با نام یوگا سوترا (Yoga Sutra) ثبت کرده است. بسیاری از اشکال مختلف یوگا از آن زمان تاکنون تا حد بالایی توسعه یافته و هر یک از آن‌ها بر عرصه جدیدی از توسعه شخصی تمرکز نموده­‌اند.

 

هاتا یوگا (Hatha yoga)، یکی از سبک­‌های شناخته‌­شده و معروف یوگا می‌­باشد. این سبک در سال 1920 و به لطف تی کریشمانچاریا (T. Krishnamacharya) به غرب آمده و امروزه یکی از محبوب‌­ترین سبک­‌های یوگا به شمار می­‌رود.

 

مزایای یوگا 

هدف اصلی یوگا هماهنگ کردن سیستم های مختلف بدن است که این مهم، خود تاثیر بسزایی در ایجاد شادابی و نشاط دارد. به اختصار به چند مورد از محاسن یوگا اشاره می کنیم:

1- انعطاف پذیری بدن از مهم ترین فوایدی است که این فعالیت ورزشی نصیبتان می کند. 

2- یوگا عضلات را تقویت می کند و در کنار آن موجب قوی شدن تمام بافت های نرم بدن مانند رباط ها، تاندون ها وبافت های اطراف ماهیچه می شود.

3- به مرور زمان با انجام حرکات یوگا آگاهی شما نسبت به بدنتان بالاتر میرود و بدن قدرتمندتری خواهید داشت و در طی زمان حالت های اشتباه بدنتان مانند قوز کردن یا اشتباه نشستن را اصلاح می کنید.

4- استمرار در انجام حرکات یوگا تاثیر بسزایی بر روابط اجتماعی و خلقیات فرد دارد و به مرور شما را به فردی خوشحال تر تبدیل می کند از دلایل مهم این موضوع افزایش سطح اکسیژن به بدن است. 

5- به دلیل تنفس عمیق در تمرینات یوگا ظرفیت و توانایی ریه افزایش می یابد و موجب ریلکیشن و تمدد اعصاب می شود و در درمان افسردگی هم به شدت تاثیر گذار است.

6- یوگا باعث توقف صدای ذهن می شود و حتی باعث می شود به مرور بر ذهن خود تسلط پیدا کنید.

7- کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب از دیگر محاسن این ورزش است که گاهی در کنار درمان های دارویی بسیار مفید و موثر است.

8- در بسیاری از موارد یوگا راه حل درمان مشکلات بی خوابی یا بد خوابی است که به شدت از طرف متخصصان پیشنهاد می شود.

9- یوگا می تواند بر درمان ناراحتی های ستون فقرات، مشکلات سایر مفاصل و کمر درد تاثیر بگذارد و باعث شود از درد رهایی یابید. 

 

یوگا, درباره یوگا

تمرینات یوگا

 

رژيم غذايي در يوگا:

رژيم غذايی در سلامت انسان بسيار اهميت دارد ,در يوگا سه نوع رژيم غذايی وجود دارد كه عبارتند از:

*راجاسی، تاماسی و ساتويك

*رژيم غذايي راجاسي شامل غذاهاي غير گياهي و پر انرژي مي باشد.

*رژيم غذايي تاماسي تركيبي از راجاسي و ساتويك مي باشد

رژیم غذایی راجاسی به معني غذاهاي غير گياهي و گياهي و البته پر ادويه, اين رژيم غذايي افراد را كم حوصله و پرخاشگر مي كند, اما رژيم غذايي ساتويك گياهي است و براي چاشني آن از كمي ادويه هم استفاده مي شود, اين رژيم غذايي مورد توصيه يوگي ها مي باشد و رژیم غذایی تاماسی گوارشي آسان را به ارمغان مي آورد, احساس سبكي و تعادل به وجود مي آيد و تعادل هورموني بدن در حد مطلوب نگه داشته مي شود.

 

می خواهیم درباره ی یوگا به عنوان روشی برای تغییر نگرش،‌ اندام و زندگی شما صحبت کنیم و اگر فقط بیش از یک زنگ تفریح کوتاه یوگا، وقت بگذارید دلتان می خواهد کلاس تمام وقت آن را نیز تجربه کنید، نمونه هایی در پایین ذکر شده است:

 

انوسارا :

اگر فکر می کنید که یک کلاس یوگای خوب و کامل کلاسی است که شامل فلسفه و ژست باشد ، انوسارا مورد مناسبی برای شما است و انوسارا، به معنی " لبریز از موهبت" را فردی به نام جان فرند در سال 1997 کشف کرد و تمرینات آن بر اساس فعالیتهای قلبی است بدین معنی که در حین یادگیری عقایدی که بر خوبی و الطاف موجود درانسانها، تأکید دارند می توانید فعالیت هایی داشته باشید که باعث باز شدن قلب و عروق بشوند.

 

آشتانگا :

اگر به دنبال روشی برای تقویت عروق خود هستید ، سالمترین و کاملترین تمرین برای شما اشتانگا است این تمرین باستانی را که پتهابی جویس برای نسل امروز باب کرد ,یک روش سنتی تمرین اشتانگا است به محض اینکه اصول آن را یاد گرفتید، کلاس دیگر بر عهده ی خود شماست تا بتوانید به طور مستقل خودتان کار کنید.

 

بیکرام :

اگر به تمرینات روتین، تمرکز شدید و عرق کردن زیاد علاقه مندید باید از روش بیکرام استفاده کنید چاودهاری بیکرام،‌ این سبک از یوگا را پس از صدمه ای که در وزنه برداری به زانویش وارد شد، طراحی کرد پزشکان گفتند که او هرگز نمی تواند راه برود او تعلیمات خودش را گسترش داد تا جایی که بیش از 5000 مربی را در ایالات متحده تربیت کرد و به آنها مدرک داد شما دقیقاً میدانید که در کلاسهای بیکرام چه حرکاتی انجام می شوند هر کلاس ژست های مشترک با روشهایی عین هم را دنبال میکند و اتاق با بخار 105 درجه گرم شده است.

 

هاتا :

اگر کلاسی به نام یوگا ی هاتا دیدید مطمئن باشید که شرکت کنندگان این سالن به وسعت یک شبکه هستند مثل باشگاهی که کلاسهای بدنسازی را تبلیغ می کند هاتا به معنی تمرینهای بدنی یوگا است برخلاف جنبه ی روحی و روانی و فلسفی یوگا مطمئن باشید که این کلاسها آهسته و گام به گام پیش رفته و نسبتاً آرام ند ضمناً هماهنگی و اتحاد درستی بر آن حاکم است اگر در یوگا مبتدی هستید این روش می تواند شروع خوبی برای شما باشد.

 

یوگا, درباره یوگا

 فواید یوگا

 

آیینگار:

اگر شخصیت شما به گونه ای است که به جزئیات توجه بیشتری دارید و کارهای خود را آهسته و با تمانینه انجام می دهید، آیینگار روش مناسبی از یوگا برای شما خواهد بود این روش را بی.کی.اس آیینگار تعلیم داده و کل تمرینات آن بر اساس نظم و هماهنگی در حرکات و یادگیری قرار گرفتن موقعیت درست بدن در هر ژست است اغلب ژست ها توسط افراد حرفه ای مانند کسانی که دارای کمربند هستند نظارت می شوند و برخلاف انجام حرکاتی که درآشتانگا داشتیم و از یک ژست به ژست بعدی می رفتیم در دوره های طولانی مدت برگزار می شوند.

 

کریپالو :

قطعاً گاهی احساس می کنید دوست دارید در طول زندگیتان فقط بخوابید و همه چیز گرفته به نظر می آید اگر نیاز به یک تلنگر دارید تا به احساس اعجاب انگیز" من زنده هستم و آن را دوست دارم "، بازگردید ، کریپالو می تواند کمک خوبی باشد این کلاسها شامل ژست ها، حرکات تنفسی، مدیتیشن و تکنیک های ریلکسیشن هستند که در تمام آنها چشم شما را به سوی زندگی باز می کنند و می توانند به شما کمک کنند تا در هر مرحله از زندگی پیشرفت و ترقی کنید این کلاسها میتوانند فعالیتهای آرام یا سخت داشته باشند بنابراین بهتر است از خود سالن بپرسید.

 

کوندالینی :

اگر مصرف کننده مواد مخدری هستید که می خواهید خودتان ترک کنید، کوندالینی می تواند پاسخی به ندای قلب شما برای رسیدن به هدفتان باشد کوندالینی در زبان سانسکریت به معنی "جمع شده" است و این تمرین کلاً برای آزاد کردن انرژی به عنوان روشی برای شروع ایجاد تغییر است. در کلاسهای آن سرود خوانی، آواز، مدیتیشن در کنار فعالیت و ژست هایی همراه با حرکت انجام می گیرد.

 

انتخاب استاد یوگا

دقت داشته باشید که همه می توانند ادعا کنند که استاد یوگا هستند زیرا هیچ کنترل منظمی بر آموزش این رشته وجود ندارد. پس یک توصیه داریم: قبل از ثبت نام، دربارۀ مهارت ها و تعلیمات استاد آینده تان کسب اطلاع کنید. حالت ایده آل تر این است که بخواهید قبل از انتخابتان، چند جلسه در کلاس های اساتید مختلف حضور یابید. زیرا دنبال کردن کلاس های یوگا، باعث ایجاد پیوندهای اعتماد و احترام با استاد می شود.

 

یوگا, درباره یوگا

ورزش یوگا

 

توصیه هایی برای کاهش خطر آسیب دیدگی در یوگا

اگر شما باردار و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید: حتما قبل از شروع یوگا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند با توجه به شرایط شما نوع و سطح تمرینات یوگا را به طور مناسب انتخاب نماید.

 

یوگا را به تنهایی و بدون مربی یاد نگیرید: تمرین با یک مربی با تجربه و آموزش دیده موجب به حداقل رسیدن آسیب های جدی برای شما می شود.

 

یوگا جایگزین درمان ها و مراقبت های پزشکی نیست: اگرچه یوگا فواید سلامتی بسیاری دارد و می تواند به عنوان بخشی از برنامه درمانی محسوب شود اما جایگزین مراقبت ها و توصیه های پزشکی نیست.

 

محدودیت های خود را بشناسید: قبل از شروع یوگا درباره شرایط فیزیکی وقدرت آن تحقیق کنید. از مربی خود مشاوره بگیرید تا تمرینات مناسب را به شما معرفی نماید.

 

آرام پیش بروید: یوگا ورزش رقابتی نیست. آموزش را از پایه شروع کنید. ابتدا تکنیک های صحیح تنفس و حفظ تعادل را یاد بگیرید، سپس به حرکات کششی بپردازید.

 

قبل از هر جلسه بدن خود را گرم کنید: عضلات سرد احتمال آسیب را افزایش می دهند.

 

لباس مناسب بپوشید: لباسی بپوشید که به شما امکان حرکات آزادانه را بدهد.

 

سوال بپرسید: اگر تمرینی را متوجه نشدید، قبل از اینکه خودتان تمرین را انجام دهید، درباره آن سوال کنید.

 

به اندازه کافی آب بنوشید: این نکته به ویژه درمورد تمریناتی که در اتاق های گرم ومرطوب انجام می شوند، حائز اهمیت است.

 

به پیام های بدن خود توجه کنید: یوگا نباید موجب آسیب شود. اگر درد حس می کنید تمرین را متوقف کنید. در صورت درد قفسه سینه، از حال رفتن و یا سرگیجه، سریع تمرین را قطع کرده و با پزشک مشورت نمایید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------