آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی (پریودی) درست است؟



ورزش در پریودی,ورزش در دوران پریودی,ورزش در زمان پریودی

ورزش در زمان پریودی

 

بسیارند خانم‌هایی که در دوران پریودی ورزش‌های روزانه خود را متوقف و گمان می‌کنند ورزش در این دوره کار درستی نیست اما در اینجا می‌خواهیم به صحت این موضوع بپردازیم.

ورزش در دوران پریودی
بسیارند خانم‌هایی که در دوران قاعدگی ورزش‌های روزانه خود را متوقف و گمان می‌کنند ورزش در این دوره کار درستی نیست اما در اینجا می‌خواهیم به صحت این موضوع بپردازیم.
انجام هر نوع ورزشی مجاز است!

 

انجام ورزش در دوران پریودی به حالت بدنی هر فرد بستگی دارد.
اگر شما جزو‌ آن دسته از خانم‌هایی هستید که دچار دل‌درد و کمردرد شدید می‌شوند، می‌توانید ورزش‌های سبکی همچون پیاده‌روی یا یوگا را انتخاب کنید.


اما اگر حال مساعدی دارید، انجام  ورزش در زمان پریودی ممنوع نیست. می‌توانید به تمرینات ژیمناستیک، بسکتبال یا والیبال خود ادامه دهید.

 

"ورزش کردن در دوران قاعدگی" باعث خون‌ریزی شدید می‌شود!
حتما شما همه متوجه این موضوع شده‌اید که حرکت بیشتر، خون‌ریزی را هم افزایش می‌دهد. در واقع ورزش هنگام پریود‌ی سبب خون‌ریزی بسیار شدید و بعد از آن خستگی و بی‌هوشی و کم‌خونی نمی‌شود.

 

میزان خونی که شما هر ماه از دست می‌دهید به یک میزان است و تنها وقتی حرکت و جنبش بدنی شما بیشتر می‌شود به دلیل آنکه ضربان قلب و جریان خون تندتر می‌شود، احساس می‌کنید خون‌ریزی شما نیز شدت پیدا کرده است، در حالی که میزان خون از دست رفته یکسان است. پس نگران نباشید و با آسودگی به ورزش خود ادامه دهید.


ورزش شدید سیکل ماهیانه را مختل می‌کند انجام ورز‌ش‌های شدید می‌تواند بر سیکل‌ ماهانه تاثیر بگذارد. در واقع میزان ترشح هورمون استروژن رابطه مستقیمی با میزان بافت چربی در بدن دارد. وقتی ما کالری زیادی می‌سوزانیم، میزان ترشح استروژن کاهش چشمگیری یافته و در نتیجه ترتیب عادات به هم می‌ریزد و حتی گاهی به طور کل قطع می‌شود.

 

ورزش در پریودی,ورزش در دوران پریودی,ورزش در زمان پریودی

ورزش در دوران قاعدگی

 

البته فقط ورزش در زمان پریود مسبب بروز اختلال در قاعدگی نیست.

استرس و رژیم غذایی خیلی سخت هم می‌تواند همین آثار را بر سیکل ماهانه داشته باشد. به همین دلایل است که معمولا ورزش کاران قاعدگی منظمی ندارند. اما این موضوع آن‌قدرها هم مهم نیست و قدرت باروری را کاهش نمی‌دهد اما بی‌نظمی طی ماه‌ها در اثر به هم خوردن تعادل هورمونی است و باید حتما در رابطه با آن با پزشک مشورت کند.


ورزش در دوران قاعدگی درد را کاهش می‌دهد برخلاف آنچه عموم مردم تصور می‌کنند، درد دوران قاعدگی با ورزش افزایش پیدا نمی‌کند. در افرادی که درد شدید دارند حتی با خوابیدن در رخت‌خواب هم این درد ادامه می‌یابد.

 

در دوران قاعدگی به دلیل ترشح ترکیباتی است که سبب انقباض رحم، ماهیچه‌های کمری و شکمی می‌شود. همچنین این ترکیبات حساسیت اعصاب را بالا برده و سبب افزایش جریان خون در زیر شکم می‌شود. با انجام ورزش در دوران قاعدگی چون اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد، میزان انقباض و در نتیجه دردها کاهش می‌یابد.

 

ورزش در پریودی بسیاری از علائم دردناک قاعدگی را تسکین می دهد که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

نفخ

دردهای شکمی

تورم

افسردگی

نوسانات خلقی

تحریک پذیری

ویار

حالت تهوع

 

ورزش در پریودی,ورزش در دوران پریودی,ورزش در زمان پریودی

ورزش در روز اول پریود

 

علاوه بر اینکه ورزش، علائم دوران قاعدگی را تسکین می بخشد، بر سلامت کلی شما نیز تاثیر می گذارد و بسیاری از عوارض پیری را می‌کاهد. در این میان می‌توان به عوارض زیر اشاره کرد:

 

ایست قلبی

سکته مغزی

آرتروز

پوکی استخوان

دیابت

 

همین نکته کافی است که بگوییم اگر ورزش کنید، از بروز 30% از بیماری های لاعلاج و مزمن پیشگیری می کنید.

 

بسیاری از تغییرات فیزیکی و شیمیایی در قاعدگی اتفاق می‌افتد، که با ورزش کردن می توان بسیاری از آن ها را تسکین بخشید. هنگام ورزش، هورمون اندورفین (هورمون رضایت) در بدنتان ترشح می شود و باعث کاهش استرس، افسردگی، درد و درنهایت به تعادل رسیدن خلق و خوی شما می شود.

 

بهترین حرکات ورزشی دوران پریود

پیاده روی ورزش مناسب دوران پریود

دوی آرام بهترین ورزش دوران پریود و قاعدگی

دویدن برای زنان ورزش مناسب دوران پریود

پلانک یک تمرین عالی برای دوران قاعدگی و پریود

تمرینات شکم ورزش بلامانع دوران پریود 

 

ایا طناب زدن در دوران قاعدگی مضر است؟

طناب زدن در دوران قاعدگی به شرطی مضر نیست که تعداد آن آنقدر نباشد که به شما فشار وارد شود و باعث ضعف شود و در ضمن طناب زدن ممکن است خونریزی شما را افزایش دهد و البته به این معنا که حجم خونریزی ای که قرار است تخلیه شود زودتر خارج می شود و شما با طناب زدن خونریزی بیشتری می بینید اما در مجموع باعث از دست دادن خون بیشتری نمی شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------