فواید یک ورزش مداوم بر سلامت روان



فواید ورزش,فواید ورزش کردن,تحقیق در مورد فواید ورزش

فواید ورزش در ارامش روانی

 

بررسی ها نشان داده اند چنانچه هر روز یک فعالیت ورزشی مداوم مثل پیاده روی، دویدن یا شنا را بطور مرتب انجام دهید کم تر از سایرین دچار مشکلات روانی خواهید شد.

فواید یک ورزش مداوم بر سلامت روان

 

ارامش ذهني بیش تر

پیاده روی به بهبود علامت های بیماری افسردگی در بیماران مبتلا به انواع مهم این بیماري کمک ميکند ، پس واضح و روشن است که این فعالیت بدنی میتواند به سادگی به مبارزه با احساسات ناخوش‌آیند یا خستگی کمک کند. یک پیاده روی لذتبخش به همراه یک دوست یا محبوبتان تأثیری دو برابر در بهبود روحیه شما خواهد داشت.

 

پيش‌گيري از بیماری افسردگی

طبق تازه ترین نتیجه تحقيقات صورت گرفته مشخص شده ورزش دارویی براي رفع بیماری افسردگی به شمار میرود . سطوح هورمون های سروتونین و اندورفین با انجام ورزش در بدن افزایش می یابد. اندورفین در واکنش به درد و استرس ترشح شده و به تسکین استرس و بیماری افسردگی کمک ميکند . سروتونین هم که یک انتقال دهنده شیمیایی دخیل در بهبود اختلال های روانی مثل بیماری افسردگی است، نقش مهمی در بهبود خلق و خو و الگوهای خواب و کنترل اشتها دارد.

 

فواید ورزش,فواید ورزش کردن,تحقیق در مورد فواید ورزش

فواید ورزش پیاده روی

 

بروز تغييرات مثبت در مغز

بر اساس تحقيقات، ورزش های هوازی سبک مانند پیاده روی از زوال عقل زودهنگام جلوگيري ميکنند ، خطر ابتلا به بیماري آلزایمر را کاهش می‌دهند و بطور کلی سلامت ذهني را بهبود می بخشند. علاوه بر اینها، پیاده روی فشار ذهني را کم ميکند و سطح هورمون های اندورفین( مسکن های طبيعي بدن که درد را تسکین می‌دهند ) را در بدن بالا نگه می دارد.

 

جنبش و تکاپو، استرس را از بین می برد

به همان میزان که فکر و خیال ورزش کردن امکان دارد سبب ایجاد استرس در شما شود، هنگامی که تمرین هایتان را شروع کردید، در کلیه جنبه های زندگی با استرس بسیار کمتری روبرو خواهید شد.

 

« سدریک بریانت» روان شناس ورزشی اعتقاد دارد؛« ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ایجاد خواهد کرد و به نوعی اشخاص را از آشفتگی ها و فشارهای روحی- روانی فارغ ميکند . ورزش خلق و خو را بهتر کرده و از بروز بیماری افسردگی جلوگيري ميکند .» شما تنها کسی نیستید که میتواند از خوشبختی و نبود استرس در زندگی لذت ببرد. هرچه استرس تان کم تر باشد، بداخلاقی و زودرنجی تان هم کم تر خواهد شد و این مسئله سبب تقویت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستان تان خواهد شد.

 

افزایش انعطاف پذیری در برابر تنش

30 دقیقه ورزش روزانه میتواند تغيير مثبتی بر وضعیت احساسی در در برابر استرس ایجاد کند . فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین دارد و باعث ارامش بیش تر در اشخاص ميشود .

 

فواید ورزش,فواید ورزش کردن,تحقیق در مورد فواید ورزش

فواید ورزش مداوم بر سلامت روان

 

ورزش به شما انرژی ميدهد 

ممکن است تعجب کنید که چه طور ۳۰ دقیقه در روز ورزش کردن میتواند کل روزتان را تغيير دهد. هنگامی که طی ورزش، اندورفین به جریان خون تان وارد ميشود ، سایر روز احساس انرژی بیش تر خواهید داشت و هنگامی که قدرت و استواری بدنی تان را تقویت کردید، انجام کارهای روزانه مانند حمل خریدهای خانه یا بالا رفتن از پله ها برایتان ساده تر خواهد شد. و این مسئله سبب ميشود درطول روز بسیار پرانرژی تر باشید.

 

یکی از مهمترين بهانه های اشخاص که به مشاوران ورزشی مراجعه ميکنند این است که خسته هستند و نمی توانند ورزش کنند. متخصصان اعتقاد دارند با این که ورزش در آغاز کار ممکن است خستگی شما را بیش تر کند، ولی این وضعیت خيلي دوام نمی آورد. حس خستگی جسمی که پس از ورزش کردن دارید مانند خستگی های معمولی روزانه نیست. بعلاوه هنگامی که بدن تان به ورزش عادت کرد، ميزان انرژی تان روزبه روز بیش تر خواهد شد.

 

افزایش حافظه

داشتن فعالیت ورزشی مداوم سبب افزایش حافظه و قدرت یادگیری ميشود . ورزش کردن تولید سلول های جدید در ناحیه هیپوکامپ مغز را که مسئول حافظه و یادگیری هستند افزایش ميدهد .

 

جلوگيري از تحلیل کارایی شناختی

با افزایش سن، مغز هم تحلیل میرود و احتمال ابتلا به بیماري هایی مثل آلزایمر افزایش می یابد. با وجود این که ورزش نمی تواند آلزایمر را درمان کند ولی انجام آن از تحلیل رفتن مغز جلوگيري ميکند . تحلیل کارایی شناختی معمولاً پس از 45 سالگی اتفاق می افتد. داشتن فعالیت ورزشی به ویژه بین سنین 25 تا 45 سالگی سبب افزایش مواد شیمیایی در مغز ميشود و از تحلیل رفتن هیپوکامپ جلوگيري ميکند .

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------