رسیدن به تناسب اندام با تمرین چمباته نشستن



چمباته نشستن, تمرین چمباتمه نشستن, طرز نشستن چمباته

چمباتمه نشستن نوعی تمرین ورزشی در خصوص تناسب اندام است

 

همه چیز درباره چمباته نشستن 

یکی از ورزش های مؤثر در بدنسازی و تناسب اندام، چمباتمه نشستن است. بخش گسترده ای از عضلات در طول تمرین چمباتمه نشستن درگیر می شوند که در صدر آنها، عضلات بخش تحتانی کمر یا باسن قرار دارد. چمباتمه نشستن برای بدن انسان مزیت های متعددی اعم از کالری سوزی، عضله سازی، بهبود توده های عضلانی و تسکین درد در کمر و مفاصل را به ارمغان می آورد. 

چمباتمه نشستن چیست؟

 

فواید چمباته نشستن, چمباته زدن, حدکت چمباته در بدنسازی

معمولا در حین انجام تمرین چمباتمه نشستن فرد از تعادل بدنی مناسب برخوردار نیست

 

چمباتمه در لغت حاکی از نوعی نشستن دارد که در آن کف پا بر روی زمین قرار می گیرد و زانو های پا در بغل تعبیه می شود.

در دنیای ورزش، چمباتمه نشستن، نوعی تمرین ورزشی در خصوص تناسب اندام است. در واقع، سریع ترین راه برای افزایش تناسب اندام، چمباتمه نشستن می باشد. 

 

در تمرین بدنسازی چمباتمه نشستن بخش های مختلف بدن اعم از عضلات همسترینگ، شکم، باسن، ران، کمر، بالاتنه و پا درگیر می شود. 

بهتر است بدانید چمباتمه نشستن به تمرین ورزشی اسکوات اطلاق می شود. علاوه بر این، چمباتمه زدن به صورت مستقیم عضلات بخش سرینی یا باسن را درگیر می کند.

 

نحوه انجام تمرین چمباتمه نشستن به صورت استاندارد 

استاندارد ترین شیوه ی اجرا چمباتمه نشستن زمانی شکل می گیرد که ورزشکار در حین انجام تمرین در بخش پایینی ستون فقرات، کمر و نواحی لگن احساس کشش داشته باشد. عدم وجود احساس کشش در نواحی مذکور نشان از انجام نامناسب حرکت دارد. 

احتمال می رود در حین انجام تمرین چمباتمه نشستن فرد از تعادل بدنی مناسب برخوردار نباشد. لذا در صورت عدم تعدل، پاشنه های پا را از سطح زمین بلند کنید. 

 

گام اول

برای انجام تمرین چمباتمه نشستن، در حالت ایستاده قرار بگیرید. دست ها را به صورت عمود در بدن و در بخش جلویی سینه نگه دارید. سپس پاها را به اندازه ی عرض شانه باز نمایید. 

 

تمرین چمباتمه نشستن, طرز نشستن چمباته, فواید چمباته نشستن

یکی از مزایای چمباته نشستن کاهش وزن است

 

گام دوم

پس از قرارگیری در موقعیت مناسب، عضلات معده را مسدود کنید و با انجام عمل دم، نفس بگیرید. سپس در ذهن خود تصور کنید که در حال نشستن بر روی یک صندلی هستید. بدین ترتیب اندکی زانو ها را خم کنید و فاصله میان باسن و زمین را کاهش دهید. 

در خم کردن زانو حد اعتدال را رعایت کنید و با تمرکز بر روی آن، به اندازه ای خم شوید که زانو با نوک انگشت های پا در یک راستا قرار بگیرد. 

 

چند ثانیه مکث کنید و موقعیت اولیه باز گردید. شما می توانید به مرور زمان پس از کسب آمادگی، با قرار دادن دست در کنار بدن یا پشت سر خود را به یک چالش دعوت نمایید. 

علاوه بر این، می توانید در راستای انجام تمرین از وزنه بهره بگیرید. 

 

مزایای چمباته نشستن, معایب چمباتمه نشستن, حرکت ورزشی چمباته زدن

برای انجام تمرین چمباتمه نشستن، در حالت ایستاده قرار بگیرید

 

مزیت های چمباتمه نشستن

• تسکین عضلات

• سفت شدن سلولیت بدن از طریق سفت کردن عضلات ران و پشت

• افزایش جریان پذیری خون اکسیده شده

• ارتقای استحمام استخوان ها

• کاهش پوکی استخوان 

• تسکین دهنده درد معده

• بهبود عملکرد دستگاه گوارش

• بهبود درد کمر

• بهبود قدرت مفاصل

• کاهش وزن 

 

اصلی ترین مزیت های چمباتمه نشستن

عضله سازی در بخش های مختلف بدن 

درجه اول چمباتمه به تمرینات پا اختصاص دارد. این تمرین بخش عظیمی از عضلات بدن را نظیر همسترینگ، عضلات پشت و شکم درگیر می کند. 

 

کالری سوزی

 

فواید چمباته نشستن, چمباته زدن, حدکت چمباته در بدنسازی

چمباته نشستن در ایجاد عضله سازی مؤثر است

 

چمباتمه نشستن کمک شایانی در ساخت عضلات بدن می کند. این تمرین در طول روز حدود 50 الی 70 کالری را به ازای هر کیلو عضله می سوزاند. 

بدین ترتیب با افزایش تنها پنج کیلو عضله، حدود 250 الی 350  کالری را به صورت روزانه از دست داده اید. 

 

بهبود توده عضلانی 

یکی از مزیت های چشمگیر چمباتمه برای بدن، ایجاد فضای مناسب برای عضله سازی است. این تمرین یک محیط آنابولیک به شمار می رود که تحریک کننده ترشح هورمون های رشد و تستوسترون می باشد. 

 

دو عامل تقویت عضلات و ترشح هورمون رشد در بهبود توده عضلانی بدن کمک گسترده ای می کند. با بهبود توده عضلانی، میزان سوخت و ساز افزایش پیدا می کند و میزان حساسیت به انسولین، چربی و گلوکز تنظیم می گردد. 

در طی این روند، جسم ورزشکار برای مقابله با بیماری های مزمن اعم از اضافه وزن، دیابت و اختلال در کارکرد قلب و عروق آمادگی لازم را به دست می آورد. 

 

قرارگیری جنین در موقعیت مناسب برای زایمان طبیعی

ورزش منظم در دوره بارداری در موقعیت بهینه نوزاد برای زایمان مؤثر است. علاوه بر این، رباط های لگنی و ماهیچه های بدن مادر را تقویت می کند. این امر از میزان سختی حمل جنین و فشار وارده به کمر کاهش می دهد. 

 

یکی از تمرین های بی خطر در دوره بارداری، چمباتمه نشستن است. در طول اجرا تمرین، عضلات لگن باز می شوند و عضله های شکم، ران و بخش تحتانی کمر تقویت می گردد. در طی این روند، جنین در موقعیت زایمان طبیعی قرار می گیرد. 

شایان توجه است انجام تمرین چمباتمه نشستن برای بانوانی که در یک حاملگی سالم قرار دارند، مفید است. 

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

زمانی که فرد از توالت سنتی استفاده می کند، بدن در موقعیت چمباتمه نشستن قرار می گیرد. در این حالت، روده در مناسب ترین و ایده آل ترین شرایط برای دفع ادرار یا مدفوع قرار دارد. 

بدین ترتیب، با انجام تمرین چمباتمه نشستن، به موجب قرار گیری روده در ایده آل ترین موقعیت زمینه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسریع عمل مزاج فراهم می گردد. 

 

فواید چمباته نشستن, چمباته زدن, حدکت چمباته در بدنسازی, مزایای چمباته نشستن

مهم ترین مزیت چمباته نشستن بهبود عملکرد گوارش است

 

معایب چمباتمه نشستن

مطالعات پژوهشگران حاکی از آن دارد که انجام نادرست تمرین چمباتمه نشستن در زنان سبب تغییر فرم بدن و افزایش وزن می گردد. تغییر فرم بدن ناشی از تجمع چربی در ناحیه پایین تنه است.

علاوه بر این، چمباتمه زدن روند گردش خون در بدن زنان را با اختلال مواجه می سازد و میزان اکسیژن رسانی به بدن را کاهش می دهد. 

 

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم یکی از تمرین های بدن سازی برای تناسب اندام، چمباتمه نشستن است. تمرین چمباتمه نشستن یا اسکوات به صورت مستقیم عضلات بخش سرینی یا باسن را درگیر می کند.

 

مهم ترین مزیت های انجام تمرین چمباتمه نشستن شامل بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود موقعیت قرارگیری جنین در بانوان باردار، بهبود توده عضلانی، کالری سوزی، تسکین درد معده، پا، کمر، کاهش پوکی استخوان، بهبود قدرت مفاصل و سفت شدن سلولیت بدن از طریق سفت کردن عضلات ران و پشت می شود. 

 

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------