راهنمای خرید توپ فوتسال



توپ فوتسال , خرید توپ فوتسال , قیمت توپ فوتسال

روش تشخیص توپ فوتسال استاندارد

 

نکات مهم خرید توپ فوتسال

توپ فوتسال زیر مجموعه توپ فوتبال بوده که مخصوص فوتبال های داخل سالن طراحی و تولید می شوند. اینگونه از توپها به دلیل این که بروی سطح سخت تری در قیاس با چمن فوتبال مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ميزان جهندگی کمتری نسبت به توپ فوتبال می باشند, از اینرو به این توپها، توپ تنبل هم می گویند.در ادامه شما را با ویژگیهای یک توپ فوتسال استاندارد و خوب اشنا میکنیم.

تاریخچه توپ فوتسال

منشا شکل پذیری فوتسال به شهر مونته ویدئو اروگوئه بازمی گردد. در سال ۱۹۳۰، ژوان کارلوس سریانی، فوتبال ۵ نفره را برای مسابقه های جوانان در YMCA پی ریزی کرد. فوتسال سریع در آمریکای جنوبی به ویژه برزیل محبوبیت پیدا کرد.

 

بسياري از بازیکنان بزرگ و معروف فوتبال برزیل، از طريق کسب مهارت های رشته ورزشی فوتسال، سبک ها و متدهای خود را در رشته فوتبال گسترش دادند و این مسئله زمینه مطرح شدن آنها را بعنوان بازیکن های بزرگ فوتبال فراهم کرد. بازیکنانی مثل پله، زیکو، به به تو و دیگر ستاره های فوتبال برزیل مهارت های خویش را از طريق بازي در زمین های فوتسال و شرکت در این رشته ورزشی ترقی دادند. از آن هنگام ، برزیل راه خود را بسوی مطرح شدن بعنوان قطب اصلی فوتسال جهان در پیش گرفت و اکنون مسابقه های این رشته ورزشی تحت حمایت فیفا در سرتاسر جهان برگزار می شود.

 

نخستین رقابت بین المللی فوتسال در سال ۱۹۶۵ برپا شد، هنگامی که پاراگوئه اولین جام آمریکای جنوبی را به دست آورد. ۶ جام دیگر در آمریکای جنوبی تا سال ۱۹۷۹ برپا شد که برزیل پیروز تمامی این میادین بود. برزیل جایگاه خویش را بعنوان قدرت برتر در نخستین جام آمریکایی تا سال ۱۹۸۰ حفظ کرد و این جام را بار ديگر در سال ۱۹۸۴ به دست آورد.

 

توپ فوتسال , خرید توپ فوتسال , قیمت توپ فوتسال

روش تشخیص توپ فوتسال خوب

 

توپ فوتسال

یک توپ فوتسال علاوه بر نرم بودن، باید از نظر اتصال تیکه های توپ هم استحکام لازم را داشته باشد( چنانچه دوخته شده باشد). بیشتر توپ های فوتسال موجود در بازار سطح پلی اورتانی دارند که باعث بالا رفتن کیفیت بازي با آن می گردد. باید دقت کرد که طراحی زیبای یک توپ سبب منحرف شدن ذهن از خصوصیت های مقاومت و دوام توپ نشود.

 

یک توپ فوتسال از چه اجزایی ساخته شده است؟

توپ های فوتسال دارای 4 جز اصلی هستند:

 

- کاور

- کوک زنی( اتصالات)

- استر

- تیوپ

 

کاور: پوسته خارجی توپ فوتسال دارای تیکه هایی است که از مواد مرکب مصنوعی مثل PVC، پلی اورتان، یا یک ترکیب پیچیده ساخته شده و با استفاده از نخ دوخته یا توسط چسب به هم متصل می گردند. امروزه بر خلاف گذشته پوسته خارجی توپ های فوتسال از جنس چرم ساخته نمی شوند، زیرا چرم با جذب آلودگی های محیط مانند خاک و گل، به مرور زمان موجب سنگین و سنگین تر شدن توپ می شود. باتوجه به نوع طراحی توپ، تعداد تیکه ها یا صفحات موجود در آن دارای مقادیر متفاوتی می باشند.

 

اتصالات: از سه شیوه برای متصل کردن تکه ها بر روی سطح توپ استفاده می کنند؛ قالب زنی ، کوک زدن، چسباندن با چسب. توپ های دست دوز از دانه ترین نوع توپ های فوتسال هستند که با استفاده از پلی آستر 5 لایه کوک زنی شده اند؛ ولی روش رایج در چسباندن تکه ها، شیوه چسبی و قالب زنی است.

 

استر: در یک استر بیش از چهار لایه پلی استر بکار میرود که لایه میانی توپ را تشکیل می دهد. این لایه ها باعث بهبود دوام، ظاهر و جنبش توپ می شوند.

 

تیوپ: تیوپ لاستیکی، داخلی ترین قسمت توپ میباشد که هوا را در خود نگه می دارد. به احتمال زیاد جنس تیوپ توپ های ارزان از لاستیک مصنوعی است.

 

انواع سایزهای توپ فوتسال

سایز ۱:کودکان زیر ۹ سال قطر ۵۱.۵ – ۴۹.۵ سانتی متر و وزن ۲۹۰ – ۲۷۰ گرم

سایز ۲:کودکان ۹ تا ۱۱ سال قطر ۵۴.۵ – ۵۲.۵ سانتی متر و وزن ۳۳۰ – ۳۱۰ گرم

سایز ۳:نوجوانان ۱۱ نا ۱۳ سال قطر ۵۹ – ۵۷ سانتی متر و وزن ۳۷۰ – ۳۵۰ گرم

سایز ۴:بزرگسالان قطر ۶۴ – ۶۲ سانتی متر و وزن ۴۴۰ – ۴۰۰ گرم

سایز ۴:مسابقه های بین المللی فیفا ۶۳.۵ – ۶۲.۵ سانتی متر و وزن ۴۳۰ – ۴۱۰ گرم

 

توپ فوتسال , خرید توپ فوتسال , قیمت توپ فوتسال

خرید توپ فوتسال

 

ویژگی های توپ فوتسال

توپ های تولید شده و آماده عرضه به بازار، باید دارای خصوصیت های ظاهری ذیل باشند:

 

- قطعات رویه مورد استفاده باید دارای ابعاد یكسان باشند به نحوی كه قابلیت قرار گرفتن به صورت منظم را دارا بوده و در كنار یكدیگر مماس باشند.

- مناسب بودن قطعه عبور هوا از نظر روش اتصال آن

- بیرون زده نبودن چسب مصرفی جهت چسباندن قطعات رویه

- عاری بودن از هرگونه اثرهای سوختگی، لكه، جمع شدگی قطعات رویه و عیب رنگی و چاپی

 

خصوصیت های فیزیكی:

خصوصیت های فیزیكی توپ فوتسال باید با موردهای زیر مطابقت داشته باشد.

- وزن( گرم) 430- 410 440- 400

- محیط( سانتی متر) 63/5- 62/5، 64- 62

- ميزان جهندگی( سانتی متر) 65- 55، 65- 50

- درصد انحراف از کروی بودن(% CV) حداقل 1/5 حداکثر 2

- درصد کاهش فشار حداکثر 20

- درجه انحراف از خط سیر مستقیم( به درجه) حداکثر 5

 

چگونه یک توپ فوتسال استاندارد بخریم؟

- جنس رویه توپ فوتسال معمولاً از چرم طبیعی یا مصنوعی و ديگر مواد مشابه است. رویه باید قطعاتی با ابعاد یکسان داشته باشد طوری که بتوانند به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار گیرند.

 

-  قطعه ی عبور هوا باید از نظر اتصال مناسب باشد.

 

- چسب استفاده شده که قطعات رویه را به هم متصل می کند نباید مشخص و بد نما باشد.

 

- چسباندن تیکه های توپ باید عاری از اثرهای سوختگی، لکه، جمع شدگی قطعات رویه و عیب رنگی و چاپی باشد.

 

- برای افزایش طول عمر توپ آنرا همیشه تمیز نموده و خشک نگه دارید. چنانچه می خواهید برای بچه ها توپ فوتبال انتخاب کنید، دقت کنید که توپ سبک تر را بگیرید. این خصوصیت باعث می شود بچه ها ضربات راحت تری به توپ وارد کنند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------