مشخصات یک راکت بدمینتون خوب و مناسب



راکت بدمینتون،خرید راکت بدمینتون،عکس راکت بدمینتون

راهنمایی خرید راکت بدمینتون

 

راکت از مهمترین تجهیزات بدمینتون محسوب می شود. نوع راکت مورد نظر شما باید با توانایی بازی و نحوه عملکردتان منطبق باشد. راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی (آلومینیوم سبک یا استیل) برای بازیکنان مبتدی و جنس آیرودینامیک یا فیبر کربن مناسب بازیکنان حرفه ای می‌باشد.

اشتباه رایجی که بیشتر مردم مرتکب می شوند این است که راکتی را که بازیکن محبوبشان بازی میکند را انتخاب میکنند و می خرند. در حالی که هرکس سبک بازی متفاوتی با دیگری دارد. برخی راکتها ممکن است برای بعضی از افراد مناسب و برای برخی دیگر نامناسب باشند. از راکتی استفاده کنید که مناسب با نقاط قوتتان باشد. قبل از انتخاب راکت بدمینتون از خودتان سوال کنید که میخواهید قدرتی بازی کنید یا کنترلی .شما نمیتوانید همزمان هم قدرت و هم کنترل را در یک راکت داشته باشید.

 

راکت از مهمترین تجهیزات بدمینتون محسوب می شود. نوع راکت مورد نظر شما باید با توانایی بازی و نحوه عملکردتان منطبق باشد. راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی (آلومینیوم سبک یا استیل) برای بازیکنان مبتدی و جنس آیرودینامیک یا فیبر کربن مناسب بازیکنان حرفه ای می‌باشد. وزن راکت ها معمولا ۸۰ تا ۱۱۵ گرم است و طول آن به ۶۸ سانتی متر می رسد.

 

البته وزن راکت پس از زه کشی به حدود ۱۴۰ گرم هم می رسد. راکت بدمینتون در سه نوع سبک، متوسط و سنگین ساخته شده اند که به وسیله رشته‎های باریک مشبک به قاب کشیده می‎شوند. سطح تماس باید مسطح و عاری از هر گونه شیب اضافی یا برجستگی باشد. راکت از قسمت های: دسته - میله - گلو یا سه راهی - صفحه راکت (کله راکت) تشکیل شده‌است. ضخامت دسته به طور معمول ۵/۷ تا ۵/۱۲ سانتی متر است.

  

از کجا بفهمیم که یک راکت بدمینتون خوب است؟

زمانی که در حال انتخاب یک راکت در فروشگاه هستید از چند مورد ساده زیر برای تست کیفیت راکت استفاده کنید:

 

انعطاف پذیری راکت

دو انتهای راکت را نگه داشته و آن را اندکی خمیده کنید. لطفا زمانی که در مغازه هستید این کار را به آرامی انجام دهید.(: اگر راکت به راحتی خم شد انعطاف پذیر و در غیر اینصورت خشک است.

 

دقت در ضربه

دسته راکت را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر سر راکت را به یک سمت بچرخانید اگر سر راکت نچرخد بدانید که برای ضربه زدن مناسب است. مسیر حرکت توپ، زمانی که سر راکت نچرخد مطمئن تر است و برای قرار دادن محل ضربه عالی است.

 

مرکز تعادل 

محل مرکز تعادل یا همان بالانس راکت می باشد. هرچه مرکز ثقل راکت از دسته راکت دورتر باشد بازیکن هنگام ضربه احساس میکند سر راکت سنگین تر شده است. راکتهای سر سنگین اخیرا بیشتر عمومیت یافته اند زیرا نیروی گشتاور بیشتری به توپ وارد می کنند در حالیکه راکتهایی که مرکز ثقلشان پایین تر است ، مانور پذیرتر هستند. هر بازیکن می بایست بسته به سطح مهارت و روش بازی خود راکت مناسبی را برگزیند. 

 

خشکی شفت (میله دسته)

زمانی که راکت بدمینتون را انتخاب می کنید میتوانید از بین انعطاف و یا خشکی راکت یکی را برگزینید.

 

شفت منعطف می تواند به راحتی خم شود اما شفت خشک به آسانی خم نمی شود.

 

پیش از خرید راکت بدمینتون به خشکی راکتتان توجه کنید. شما می توانید وزن و مرکز تعادل راکت را پس از خرید تنظیم کنید اما خشکی راکت ثابت است.

 

اگرچه شفت راکت همانند دیگر تجهیزات فصلی خواهد شد بدین معنی که در طول زمان خشکی آن تا حد مشخصی کم خواهد شد اما جدول زیر شما را در انتخاب شفت مناسب با سبک بازی تان کمک خواهد کرد.

 

راکت بدمینتون،خرید راکت بدمینتون،عکس راکت بدمینتون

بهترین راکت بدمینتون

 

راکت هاي مبتدي :

راکت هاي بيسيک و پايه معمولا از جنس آلومينيوم  يا آلومينيوم بهبود داده شده مي باشند که به بازيکنان تازه کار و مبتدي بيشتر توصيه مي گردد. علت اين توصيه مقاومت بيشتر اين راکت ها در مقابل ضربات ناشي از اشتباه بازيکنان به زمين يا راکت پارتنر خود در بازي دونفره مي باشد.

 

بازيکنان مبتدي و پايه بايد اين نکته را بدانند که راکت هاي بيسيک و متوسط جوابگوي تمرينات آنها تا مدت زيادي خواهد بود. علت توصيه راکت هاي پايه و متوسط به بازيکنان تازه کار به دو دليل است:

 

1- مقاومت بيشتر راکت در ضربه اشتباه به زمين و راکت ديگران در اثر ضربه اشتباه مي باشد که امري اجتناب ناپذير در زمان پادگيري مي باشد.

2- مشخص شدن سبک بازيکنان در ابتداي کار است که اين انتخاب احتياج به زمان لازم تا رسيدن به حد متوسط يا حرفه اي دارد. انتخاب اشتباه راکت مي تواند در دراز مدت به اذيت شدن مچ بازيکنان و همچنين پايين اوردن کيفيت ضربات منجر شود.

 

راکت هاي متوسط :

پس از راکت هاي بيسيک که معمولا به طور کامل از آلومينيوم مي باشد، نوبت به راکت هاي متوسط مي باشد که معمولا جنس شفت آن ها از کربن با مدول انعطاف پايين ( به دليل سبک تر شدن راکت ها و دادن انعطاف کافي ) و جنس فريم آن ها از آلومينيوم مي باشد. البته با اضافه کردن تکنولوژي هاي مختلف نظير تغيير شکل فريم و شفت راکت يا مواد تشکيل دهنده راکت ها، مي توان کيفيت راکت ها را بالا برده که طبيعتا به قيمت راکت نيز افزوده مي شود.

 

راکت بدمینتون،خرید راکت بدمینتون،عکس راکت بدمینتون

مشخصات یک راکت بدمینتون

 

راکت هاي حرفه اي :

راکت ها از جنس کربن گرافيت که مورد پسند بازيکنان حرفه اي مي باشند نيز با تغيير کيفيت کربن، راکت بازدهي بالاتري براي بازيکن ايجاد مي کند. اين افزايش کيفيت کربن راکت که منجر به سبکتر شدن راکت و بهتر شدن حرکت راکت در هوا موقع ضربه زدن مي شود. نکته منفي اين راکت ها شکننده تر شدن راکت ها در هنگام برخورد با جسم سخت است. علت اين امر بهبود کيفيت بالاي گرافيت در راکت است که ترد شدن راکت را به دنبال دارد.

 

راکت ها از نظر تعادل و استراتژي بازي به سه دسته تقسيم مي شوند:

1- کنترلي

2- ترکيبي

3- قدرتي يا تهاجمي يا حمله اي

4- سرعتي

 

راکت‎های بازی بدمینتون به دو فرم در بازار موجود می باشند:

در تولید راکت بدمینتون از دو مدل فریم استفاده می شود . فریم ایزومتریک یا مربعی سطح موثر بیشتری دارد و دقت و کنترل ضربات را بالاتر می برد . فریم بیضی سطح موثر کمتری دارد اما اگر توپ به سطح موثرش برخورد کند ضربه با کیفیت تری رها میکند . کاربران معمولا راکت بدمینتون با فریم ایزومتریک رو ترجیح می دهند .

 

الف : راکت های بیضی شکل که نوع سنتی هستند و معمولا مرکز ثقل آنها متمایل به پایین است و نقطه موثر این نوع راکت ها کوچکتر و متمرکزتر میباشد. طرفداران این نوع راکت ها به تمرکز نیرو و دقت آنها علاقه دارند.

 

ب : راکت های ایزومتریک ( سر تخت ) : این راکت ها با صفحه مربع شکل از دهه 90 به بعد عمومیت یافتند. خصوصیت آنها بزرگ تر بودن منطقه موثر راکت است که پاسخگوی بهتری برای ضربات خارج از منطقه موثر می باشد.

 

راکت بدمینتون،خرید راکت بدمینتون،عکس راکت بدمینتون

توپ و راکت بدمینتون

 

راکت بدمینتون مناسب برای کودکان :

اکثر بازیکنانی که خود را به یک هشتم یا یک چهارم نهایی رساندند ، بازی بدمینتون را از سن 5،6 سالگی شروع کرده اند . اکثر راکت های بدمینتون در بازار 64 سانتیمتر الی 68 سانتیمتر می باشند و کسی که بخواهد از همچین راکتی استفاده کند حداقل باید 130 سانتیمتر قد داشته باشد و یعنی اینکه سنش باید حداقل 10 سال باشد مگر اینکه از لحاظ نژادی یا ترشح بیشتر هورمون رشد قدش بیشتر از حالت عادی باشد . مربیان معتقدند که بازیکنان نونهالی که با راکت های کوچک به یادگیری بدمینتون می پردازند خیلی زودتر مهارتهای بدمینتون را یاد می گیرند و برای تطابق با راکت بلند نیاز به زمان زیادی ندارند.

 

راکت بدمینتون کودکان از طول 52 سانتیمتر تا 58 سانتیمتر موجود می باشد (20 اینچ تا 23 اینچ )

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------