معرفی انواع کاپ ها برای ورزش های مختلف



کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, کاپ های معروف جهان

کاپ های معروف جهان

 

همه چیز درباره کاپ های ورزشی 

در مسابقاتی که بین تمام رشته‌های ورزشی برگزار می‌شود، جوایز زیادی اهدا می‌گردد. اما معروف‌ترین این جوایز دربازی‌های تیمی کاپ‌های ورزشی هستند. کاپ‌های ورزشی از نظر قیمت ممکن است بسیار ارزان و یا بسیار گران باشند؛ اما از نظر ارزش همه، مهم و ارزشمند هستند. در این مطلب از بیتوته می‌خواهیم برخی از کاپ‌های ارزشمند را معرفی نماییم.

جام یا کاپ قهرمانی یک وسیله تزئینی است که به‌عنوان جایزه به تیم قهرمان تعلق می‌گیرد این جام از دو قسمت تشکیل شده است یک قسمت بالایی که به آن تروفی می‌گویند و یک قسمت پایینی که به‌عنوان پایه یا نگهدارنده تروفی محسوب می‌شود. یک تروفی یادآور ملموس از یک دستاورد خاص می‌باشد و به‌عنوان مدرک شایستگی به‌حساب می‌آید. کاپ‌ها جوایزی هستند که اغلب برای رویدادهای ورزشی اهدا می‌شود.

 

شکل کاپ‌های قهرمانی اغلب جنبه‌ای از همان رویداد را به تصویر می‌کشد؛ مثلاً کاپ‌های مسابقات فوتبال و یا بسکتبال، تصویری از توپ‌های مربوط به آن رشته‌ها هستند. در برخی از ورزش‌های رزمی مانند کشتی و یا بوکس از کمربند قهرمانی به‌جای کاپ استفاده می‌شود.

 

کاپ‌های ورزشی معمولاً به اشکال مختلف و با استفاده از آلیاژهای متنوعی مانند طلا، نقره، برنز، شیشه، سرامیک، پلاستیک و... ساخته می‌شوند. باتوجه‌به نوع رویدادهای ورزشی، تندیس‌های ورزشی در انواع مختلفی تولید می‌گردد.

 

کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, اهدای کاپ های ورزشی به تیم های قهرمان

کاپ های ورزشی به تیم های قهرمان اهدا می شود

 

انواع کاپ‌های ورزشی 

1. کاپ استنلی

این کاپ در سال 1892، برای تیم قهرمانی هاکی‌روی‌یخ، کانادا طراحی و ساخته شد. اولین برنده کاپ استنلی، تیم مونترال در سال 1893 بود. با تشکیل لیگ NHL در سال 1927 که از ترکیب تیم‌های آمریکایی و کانادایی تشکیل شده بود این کاپ به‌عنوان کاپ قهرمانی هاکی‌روی‌یخ شناخته شد.

 

این مسابقات هر ساله به‌ صورت جام حذفی در آمریکای شمالی برگزار می‌شود. برنده مسابقات حذفی، کاپ استنلی را برای یک سال می‌تواند در شهر خود نگه دارد؛ ولی باید در سال بعد آن را به برنده بعدی مسابقات هاکی روی یخ تحویل دهد. جنس این کاپ از نقره و نیکل است و ارتفاع آن 89.54 سانتی‌متر است و 15.5 کیلوگرم وزن دارد.

 

کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, کاپ های معروف استنلی

کاپ های معروف استنلی

 

2. کاپ آلد ماگ

این کاپ برای اولین‌بار در سال 1851، به برنده مسابقات قایقرانی آمریکا داده شد. این مسابقه توسط باشگاه قایق‌رانی نیویورک برگزار شد. این مسابقه بین باشگاه‌های قایق‌رانی این کشور و برخی کشورهای دیگر برگزار می‌شود. در هر مسابقه دو باشگاه قایقرانی با هم رقابت می‌کنند یکی از آنها قهرمان سابق این رشته ورزشی است و دیگری رقیب او محسوب می‌شود.

 

اغلب یکی از شرکت‌کنندگان از کشورهای انگلستان، استرالیا، سوئیس و ایتالیا است. این کاپ توسط کمپانی جراد و با هزینه 100 یورو ساخته شده است. از این رو، کاپ آلد ماگ از نظر مادی چندان قابل‌بحث نیست بلکه مسابقات آن  بسیار ارزشمند می‌باشد.

 

3. کاپ وینس لمباردی

لیگ ملی فوتبال آمریکا یا NFL ، لیگ فوتبال بزرگسالان و معتبرترین لیگ فوتبال آمریکایی در جهان است  که از نظر تماشاچی رتبه اول جهان را در میان تمام ورزش‌ها دارد. این لیگ در سال 1920 تأسیس شد و در حال حاضر با شرکت 32 تیم برگزار می‌شود. کاپ وینس لمباردی برای اولین‌بار در سال 1967 به تیم گرین بی پاکرز داده شد. 

 

مسابقات NFL هرسال به طور دوره‌ای (رفت و برگشت) در دو همایش و هرکدام در 4 منطقه آمریکای شمالی برگزار می‌گردد. این مسابقات در سپتامبر آغاز می‌شود و در ژانویه با برگزاری مسابقات سوپر بول پایان می‌یابد. ارتفاع کاپ وینس لمباردی 56 که به شکل یک زمین فوتبال است  سانتی‌متر و در حدود 3 کیلوگرم وزن دارد. جنس این کاپ نقره می‌باشد و ارزشی معادل 50 هزار دلار دارد.

 

کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, کاپ معروف وینس لمباردی

کاپ معروف وینس لمباردی

 

4. کاپ وودلان ویس

این کاپ مخصوص مسابقات اسب‌سواری می‌باشد و برای اولین‌بار در سال 1861 به برنده مسابقات اسب‌سواری اهدا شد. این کاپ را از نقره می‌سازند و وزن آن در حدود 13.6 کیلوگرم است. ارزش مادی آن 2.5 میلیون یورو می‌باشد.

 

5. کاپ لیگ قهرمانی فوتبال اروپا 

لیگ قهرمانان اروپا یا یوفا که معمولاً به آن UCL نیز می‌گویند بالاترین سطح رقابت فوتبال باشگاهی اروپا و جهان و مجموعه‌ای از مسابقات فوتبال فصلی بین باشگاه‌های اروپایی می‌باشد که توسط یوفا و از سال 1955 برگزار می‌شود.

 

در سال 1967 کاپ لیگ قهرمانی اروپا معرفی شد ولی طرح آن متعلق به سال 1956 می‌باشد. وزن این کاپ 7.5 کیلوگرم و از نقره ساخته می‌شود همچنین ارتفاع این کاپ 71 سانتی‌متر است. این کاپ ارزش مادی زیادی ندارد و تیمی می‌تواند آن را نگه دارد که 3 بار به‌صورت پی‌درپی و یا 5 بار غیرمتوالی قهرمان شده باشد.

 

کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, کاپ لیگ قهرمانی فوتبال اروپا

کاپ لیگ قهرمانی فوتبال اروپا

 

6. کاپ لیگ فوتبال انگلیس

یکی از معتبرترین و مطرح‌ترین لیگ‌های فوتبال، لیگ انگلیس می‌باشد که هر ساله با حضور 20 تیم برگزار می‌شود. لیگ برتر در حقیقت یک شرکت سهامی است که تیم‌های حاضر در آن سهام‌دار هستند. هر فصل از مسابقات در ماه اوت آغاز می‌شوند و بعد از 38 بازی به‌صورت رفت و برگشت در ماه مه به پایان می‌رسد.

 

کاپ، لیگ فوتبال انگلیس در سال 1992 معرفی شد.  این کاپ توسط کمپانی جواهری رویال لندن طراحی شده است.  جنس آن از نقره است و در حدود یک متر طول و 10 کیلوگرم وزن دارد. ارزش مادی آن 3.700 پوند است.

 

7. کاپ جام حذفی انگلیس

جام حذفی انگلیس که با نام اختصاری FA Cup شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین تورنمنت‌های قدیمی جهان است و جزو تورنمنت‌های فوتبال تک حذفی در انگلیس می‌باشد که توسط اتحادیه فوتبال برگزار می‌شود. این جام از سال 1871 میلادی به طور منظم هرساله برگزار می‌شود. قهرمان مسابقات FA Cup حق شرکت در مسابقات جام یوفا را که در اروپا برگزار می‌شود پیدا می‌کند.

 

اولین کاپ این مسابقات در سال 1872 اهدا گردید. ولی در سال 1895 این کاپ دزدیده می‌شود  و از یک جام کپی به‌جای آن استفاده می‌شده، کاپ دوم  در سال 2005 در یک حراجی به قیمت 420 هزار پوند فروخته شد.

 

کاپ سوم نیز به دلیل شکننده بودن تا سال 1991 مورداستفاده قرار گرفت. کاپ چهارم که از روی کاپ سال 1911 طراحی شده بود در جام حذفی 2014 معرفی گردید. این کاپ هم سنگین‌تر و هم بلندتر از کاپ‌های قبلی می‌باشد.

 

کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, کاپ جام حذفی انگلیس

کاپ جام حذفی انگلیس

 

8. کاپ بورگ وارنر

این کاپ به قهرمانان مسابقات ماشین‌سواری اهدا می‌شود. این کاپ که در سال 1936 معرفی شد از نقره ساخته شده است و 45 کیلوگرم وزن دارد و ارتفاع آن 1.625 متر است. ارزش مادی آن 10 هزار دلار می‌باشد ولی ارزش معنوی آن در حدود 4.3 میلیون دلار است.

 

9. کاپ جام جهانی فوتبال

کاپ جام جهانی فوتبال که به قهرمانان جام جهانی فوتبال به‌عنوان پاداش اهدا می‌شود در کنفدراسیون کشور قهرمان نگهداری می‌شود. این جام که توسط مجسمه‌ساز فرانسوی به نام آبل لافلئور طراحی شده است از سال 1930 در مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن آن حدود 6.175 کیلوگرم است و از طلای 18 عیار ساخته شده است ارتفاع این جام 37 سانتی‌متر می‌باشد. ارزش مادی آن 50 هزار دلار است ولی ارزش معنوی آن در حدود 20 میلیون دلار است.

کاپ ورزشی,اسم کاپ ورزشی, کاپ معروف جام جهانی فوتبال

کاپ معروف جام جهانی فوتبال

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------