چرا مردان هم باید یوگا انجام دهند؟



یوگا, ورزش یوگا,یوگا مردان

یوگا تنفس را بهبود می بخشد

 

فواید یوگا برای مردان

اگر یک مرد هستید، از شرکت در کلاس یوگا نترسید! شاید این بهترین تصمیمی‌ باشد که تا بحال برای رشد عضلات و بهبود عملکرد ورزشی‌تان خواهید گرفت. سالها پیش هنگامی که جی کاتلر به قله دنیای بدنسازی صعود کرد، بتازگی انجام یوگا را در تمرینات خود جای داده بود. پس از انجام یوگا او شاهد بهبود انعطاف پذیری و توانایی‌اش در موثر تمرین کردن و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی بود و آنگاه برنده‌ی عنوان مستر المپیا شد.

 

امروزه، کلاس‌های یوگای بیشتری نسبت به گذشته وجود دارند. اما بسیاری از مردم، بخصوص مردان، دقیقا نمی‌دانند که در داخل آن کلاس‌ها چه اتفاقی می‌افتد و باید چه احساسی در مورد آن داشته باشند.

آیا یوگا، کشش، مدیتیشن، یا ترکیبی از آنهاست؟ یا کاملا چیز دیگری است؟ آیا یوگا می‌تواند راز باز کردن قفل مفصل ران سفت و پتانسیل ورزشی مافوق بشری شما باشد؟ یا فقط باعث خواهد شد که موهایتان را بالای سرتان جمع کنید و به یک آدم معنوی و فلسفی تبدیل شوید؟

خیلی خب، بیشتر از این فکر نکنید! ما به شما می‌گوییم که چرا دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد و در مورد تمام چیزهایی که با اضافه کردن کمی‌ یوگا به زندگیتان بدست می‌آورید، صحبت می‌کنیم.

 

برای شروع ورزش یوگا به چه چیزی نیاز داریم؟
- یک زیر انداز

- یک ذهن آزاد

- پیراهنی که بیش از حد حرکت نکند
- شلوارکی که بیش از اندازه گشاد نباشند
- تمایل به فروتنی و پرسیدن سوال
- یک مربی خوب

 

1. یوگا، سبب افزایش دامنه حرکتی می شود
ممکن است فکر کنید که دامنه‌ی حرکتی، همان انعطاف پذیری است. اما این دو کمی تفاوت دارند. اکثر افراد می‌دانند که یک یا دو گروه عضلانی سفت دارند، که معمولا ماهیچه‌های پشت پا، باسن، سینه و شانه‌ها را تشکیل می‌دهند. اما احتمالا متوجه محدودیت‌هایی که هر یک از آنها در مورد توانایی‌شان برای تمرین کردن در سراسر دامنه‌ی کامل حرکتی ایجاد می‌کنند نیستند. بعنوان یک بدنساز، یا حتی یک انسان معمولی، هر چه این عضلات را تنها در دامنه‌ی حرکتی محدودی تمرین دهید، محدودتر می‌شوید!

 

مثلا، یکی از محدودیتهای جی کاتلر، مفاصل سفت شانه‌هایش بودند، که دریافت به او اجازه نمی‌دهند عضلات سینه‌اش را بطور کامل در طول حرکات پرسی بکشد، که به نوبه خود، توانایی او برای ساخت توده سینه را کاهش می‌داد. افزایش انعطاف پذیری، راه را برای یک حرکت پرسی بهتر هموار کرد. و همین موضوع به او کمک کرد در نهایت برنده ۴ کاپ ساندو شود.

 

یوگا, یوگا و مدیتیشن,یوگا مردان

یوگا باعث افزایش بهبود دامنه حرکتی می شود

 

یک کلاس ورزشی یوگا که به خوبی طراحی شده باشد، بر حرکاتی تمرکز خواهد کرد، که تقریبا تمام این نواحی مشکل دار را اصلاح کند، زیرا هرکس، در هر جایی، می‌تواند از باز شدن شانه‌های قوز کرده و مفاصل ران سفتش سود ببرد. این نوع تمرینات، باید اولین خواسته‌ی شما از یوگا باشند.

 

2. یوگا، تنفس را بهبود می‌بخشد
ممکن است فکر کنید که کاملا خوب نفس می‌کشید، اما وقتی متوجه شوید که یوگا چقدر از شما می‌خواهد که بر دم و بازدمتان، مخصوصا هنگامیکه در حال تلاش برای حفظ وضعیت‌های سخت در حرکات ناآشنا هستید تمرکز کنید، نظرتان عوض خواهد شد!


همانطور که در یوگا پیشرفت می‌کنید، تنفس، به جای آنکه تندتر شود، کندتر می‌گردد. این به شما می‌آموزد در مواقعی که به اکسیژن بیشتری نیاز دارید، نفس‌های آرام و طولانی بکشید، و ظرفیت ریه‌های شما را افزایش می‌دهد تا به شما امکان دهد که با استنشاق به تعداد دفعات کمتر، همان مقدار اکسیژن، یا حتی اکسیژن بیشتری فرو ببرید.

 

این، یکی از دلایلی است که ممکن است شما در طول یک کلاس یوگا، نوعی لذت، شبیه حس سرخوشی دوندگان را احساس کنید. مهمتر از آن، شما به بدنتان می‌آموزید که اکسیژن را بطور موثرتری بدست آورد. این امر، برای فعالیت‌های کاردیو، و تمرینات قدرتی بسیار مهم است.

 

3. یوگا، استراحت فعال برایتان ایجاد می‌کند
یکی از چالش‌های یک ورزشکار متعهد بودن، مشخص کردن این است که در یک روز استراحت فعال (active rest) چه می‌کنید. در این روزها، می‌توانید فعالیت‌های مختلفی انجام دهید، اما باید از انجام تمرینات معمولتان خودداری کنید. چرا که قرار است به بدنتان اجازه دهید ریکاوری شود. اما واقعا هم تصمیم ندارید لم دهید و استراحت کنید.

بسیاری از ورزشکاران، احساس می‌کنند اگر نتوانند یک فعالیت درست و حسابی انجام دهند، عصبی می‌شوند. یوگا، یک گزینه‌ی مناسب برای این روزهاست. شما احتمالا آن را به مراتب چالش برانگیزتر از آنچه انتظار داشتید می‌یابید! اما خوبی‌اش اینجاست که یوگا معمولا به زمان ریکاوری نیاز ندارد. هر چند ممکن است در روزهای اول، کمی احساس درد کنید.

 

4. یوگا، عضلات تثبیت کننده‌ی کوچکتر را قوی می کند
هر یوگی، معمولا یک یا چند داستان در مورد زمانی دارد که یک فرد قوی و عضلانی وارد کلاس شده، اما نتوانسته است از عهده‌ی تمریناتی که خانم‌های ریزه میزه آن را انجام می‌دهند بر بیاید، به خاطر دارد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلیلش این است که آن مرد، بدون شک اندامش را با روش کلاسیک دو پا روی زمین و دو دست به میله‌ی هالتر بدست آورده است، که نشان می‌دهد در عضلات تثبیت کننده‌ی خود، همچنان ضعیف است.

 

یوگا، علاوه بر حرکات پایه‌ای که احتمالا همین حالا هم آنها را می‌شناسید یا چندین بار انجام داده‌اید، دارای حرکات منحصر بفرد بسیاری است، و بسته به علایق و تمایل مربی شما، می‌تواند شامل حرکات جانبی، پیچشی و قوس ستون فقرات، و نیز تعداد زیادی تمرینات تعادلی باشد که همه‌ی آنها بطور معمول در تمرینات بدنسازی وجود ندارند.

 

این حرکات یوگا، بدن شما را مجبور می‌کنند که از راه‌های جدید و نا آشنایی فعالیت کند، و در این حین، عضلات تثبیت کننده‌ی کوچکتر را قوی کرده و سلامت مفاصل را افزایش دهد. شما در هر صورت مطمئنا قوی‌تر خواهید شد، اما ممکن است توسط یوگا، یک پیوند ضعیف را نیز قوی کنید که در غیر اینصورت باعث مصدوم شدنتان می‌شد.

 

به عبارت دیگر، یک کلاس یوگای خوب، می‌تواند زیرساخت‌های زیادی را پوشش دهد. زیر ساخت‌هایی که شما فکر می‌کنید برای جلوگیری از آسیب دیدگی، با تمرینات استقامتی طولانی و پیچیده در حال پوشش دادنشان هستید. اما ممکن است نباشید!

 

یوگا و مدیتیشن,یوگا,یوگا مردان

یوگا به کاهش فشار خون کمک کرده و استرس را نیز کاهش می‌دهد

 

5. یوگا، سبب بهبود تعادل می شود
این صحبت، می‌تواند به معنای چیزهای زیادی باشد. من در اینجا در مورد چاکراها صحبت نمی‌کنم. اول اینکه یوگا به معنای واقعی کلمه، شامل وضعیت‌هایی است که به شما کمک می‌کنند تعادل‌تان را بهبود ببخشید.


وضعیتهای یک پا، ایستادن روی سر، ایستادن روی دست، حفظ تعادل با استفاده از بازوها و تعداد زیادی از چالش‌های سخت دیگر، همگی را می‌توان مورد نقد قرار داد و فرقی هم نمی‌کند که شما چه تعداد شنای سوئدی یا اسکات با وزن بدنتان می‌توانید انجام دهید. یک مربی یوگای خوب، می‌تواند راه‌هایی بیابد که این تمرینات، نقاط ضعف شما را آشکار، و سپس اصلاح سازند.

 

دوم اینکه یوگا، بدن شما را تشویق می‌کند که با صرف وقت در وضعیت‌های کاملا آشنا، به روش‌های غیرمعمول حرکت کند. در حالیکه ورزشکاران، همه‌ی تمرینات را مفید در نظر می‌گیرند، و براستی نیز همینطور است، اما اغلب، ما در نهایت یک نوع حرکات مشخص را به دفعات زیاد انجام می‌دهیم.


این خوب است، اما تا زمانیکه روزی فرا می‌رسد که شما ناگهان نمی‌توانید آخرین باری که درد نداشته‌اید را به یاد آورید! من این جمله را بارها و بارها شنیده ام: «پشت / باسن / شانه‌های من، همیشه اذیتم می‌کردند، اما یوگا آن را ۱۰۰ مرتبه بهتر کرد!»
تنها مشکلی که وجود دارد، این است که یوگا آنقدر خوب اثر می‌کند، که اکثر ما بعد از بدست آوردن مزایای آن، دیگر انجامش نمی‌دهیم!

 

6. یوگا، سلامت عمومی بدن را افزایش می دهد
اکثر ورزشکاران باور دارند که فعالیتهای ورزشی‌شان سالم هستند، که البته همینطور هم هست. اما تمرین جدی و حرفه‌ای، در نهایت باعث فرسایش بدن می‌شود، به ویژه بدون در نظر گرفتن فضا برای حرکات متنوع و استراحت با کیفیت.

 

یوگا، نه تنها به شما کمک می‌کند بعد از تمرینی سخت، احساس خوبی داشته باشید، بلکه مزایای سلامتی دیگری نیز به ارمغان می‌آرود. تنفس کارامدتر، به کاهش فشار خون کمک کرده و استرس را کاهش می‌دهد. همچنین ثابت شده که یوگا در کمک به جلوگیری، یا کاهش مشکلات مرتبط با سیاتیک، سندرم تونل کارپ، یا حتی مشکلات عضلات گرداننده‌ی شانه، فوق العاده است. در بسیاری از شهرها، شما حتی می‌توانید کلاس‌هایی را پیدا کنید که بطور خاص، برای افرادی طراحی شده‌اند که پشت درد دارند، یا در حال توانبخشی از آسیب دیدگی هستند.


یوگا مطمئنا می‌تواند معنوی باشد، اما می‌تواند شما را به چالش فیزیکی بکشاند که انتظارش را نداشتید! حتی هنگامی که یک کلاس یوگا، شدید باشد، اگر به خوبی اداره شود، با بدن به نوعی ملایم برخورد می‌کند.


یوگا، یک راه عالی برای شماست تا یک زندگی فعال طولانی‌تر داشته باشید. از آن نترسید. یوگا، عجیب و غریب، مرموز یا شیطانی نیست! آنرا در یک سطح مناسب شروع کرده، حتی اگر پایین ترین سطح باشد، و بطور جدی امتحان کنید.


منبع :

مجله تناسب اندام

fitnessmagazine.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------