10 راه آسان برای عادت کردن به ورزش



راههای آسان برای عادت کردن به ورزش,عادت کردن به ورزش,چگونه به ورزش کردن عادت کنيم

عادت کردن به ورزش

 

راههای آسان برای عادت کردن به ورزش

آغاز یک برنامه ی منظم ورزشی آنقدر هم که فکر میکنید سخت نیست. در ضمن، بسیاری از ما بیشتر از یکبار این برنامه را امتحان کرده ایم. ولی اشکال در دنبال کردن برنامه است. پس از گذشت مدتی، شور و اشتیاق اولیه ما کاهش پیدا میکند و دیگر مسائل و مشکلات زندگی حواس ما را به خود پرت نموده و یا چون زود نتیجه نمی گیریم، دست از ادامه ی کار برمی داریم.

بسیاری از افراد هستند که هیچ زمان شور و انگیزه شان را از دست نمی دهند و به این آسانی ها دست از برنامه ی ورزشیشان نمی کشند. راز موفقیت آنها در چیست؟

 

در بررسی جدیدی که به وسیله دکتر دیان کلاین انجام گرفت، قدری از مسئله آشکار شد. از ورزشکارانی که مدت طولانی است ورزش میکنند (افرادی که حداقل ۱۳ سال ورزش کرده اند) خواسته شد که انگیزه ی خود را برای ادامه تمرینات خود برایمان بگویند.

 

جواب های این اشخاص امکان دارد قدری سبب تعجبتان گردد. بسیاری از این ورزشکاران بیشتر تحت تاثیر فواید سلامتی و حس خوبی که ورزش در آنها به وجود آورده بود هستند تا تمرینات سخت و قدرتی.

 

انگیزه ی شرکت کننده های این تحقیق در ادامه ی تمرینات ورزشی خود این گونه بوده است:

ـ فیتنس و تناسب اندام

ـ انرژی و نیرو

ـ احساس سلامتی

ـ لذت ورزش

ـ اولویت دادن به ورزش

ـ تمدد اعصاب

ـ کنترل وزن

ـ مسائل ظاهری

ـ خواب بهتر

ـ هوشیاری بیشتر

 

راههای آسان برای عادت کردن به ورزش,عادت کردن به ورزش,چگونه به ورزش کردن عادت کنيم

راههای آسان برای عادت کردن به ورزش

 

راههای عادت کردن به ورزش

زمان معلوم کنید!

اول ببینید که صبح ها میل بیشتری به ورزش دارید یا عصرها و به آن زمان بچسبید. به عبارتی ببینید کدام زمان برای ورزش شما مناسب‌تر است. چنانچه زمان را مشخص نکنید، به احتمال زیاد در همه روز ورزش را به عقب می‌اندازید و احتمالا روزتان بدون اینکه ورزشی کرده باشید، به پایان می رسد. در پایان روز نیز ورزش به فردا می افتد ولی بازهم هیچ وقت انجام نمی‌شود. اینکه بگویید “فردا قرار است ورزش کنم” هیچ وقت باعث نمی شود به ورزش عادت کنید.

 

موانع را از سر راه بردارید!

هر چه موانع و مشکلات کمتری در ایجاد عادت جدید شما وجود داشته باشد، احتمال موفقیت شما بیشتر است. ببینید که دقیقا مشکل ورزش نکردن شما چیست و آنگاه برای برطرف کردن آن مشکل سعی کنید. مثلا چنانچه از تنها ورزش کردن تنفر دارید، یک دوست یا همراه پیدا کنید. چنانچه از صبح زود بیدار شدن تنفر دارید، ورزش کردن را برای عصر بگذارید. در صورتی که هنگام تمرین دردی دارید (مانند کمر درد یا پا درد) درد را رفع کنید و آنگاه تمرین خود را ادامه دهید.

 

برنامه‌ریزی برای پاداش

برخی از پاداش‌های ورزش به طور عادی به دست می آید مثل احساسات خوبی که پس از یک تمرین کامل تجربه می‌کنید. به تدریج و چنانچه ثابت‌قدم باشید، اشتیاق شما برای دریافت این پاداش‌های طبیعی بیشتر می‌شود. ولی می‌توانید پاداش‌هایی را نیز برای خودتان به وجود آورید؛ مثل پاداش‌های زیر.

 

- تماشای یک فیلم البته بدون عذاب وجدان

- هدیه‌ی نقدی در ازای انجام کامل برنامه تمرینی به صورت روزانه یا ماهانه

- خرید کتاب یا آلبوم موسیقی دلخواه

چنانچه هر بار که تمرین می‌کنید، پاداشی برای خودتان در نظر بگیرید، زودتر به هدفتان می‌رسید.

 

راههای آسان برای عادت کردن به ورزش,عادت کردن به ورزش,چطور ورزش کردن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم

چگونه به ورزش کردن عادت کنيم

 

تمرکز خود را پیدا کنید

خیلی مهم است از کاری که انجام می دهید لذت ببرید. چنانچه به ورزش کردن به چشم یک وظیفه نگاه کنید، حتما خیلی زود از آن خسته می شوید. به دنبال فعالیت هایی باشید که هیجان شما را برمی انگیزد.

 

به طور مثال اگر عاشق حرکات موزون هستید، به سراغ کلاس های ایروبیک بروید. چنانچه به دنبال حرکت با وزنه هستید، بنابراین بدنسازی را انتخاب کنید. به همین ترتیب به دنبال علاقه خود بروید.

 

یک دوست پیدا کنید

هنگامی که صحبت از فیتنس و تناسب اندام می شود، قدرت در جمع و گروه است. بررسی ها نشان می دهد که ورزش کردن با یک دوست و همراه، حتما سطح عملکرد شما را بالا می برد و سبب می شود که شما بیشتر به برنامه خود پایبند بمانید.

 

اهداف گوناگون مشخص کنید

حتما دلتان می خواهد که با ورزش کردن به تناسب اندام مناسب برسید. به طور مثال چنانچه به دنبال کاهش وزن هستید، یک عدد را به عنوان هدف برای کاهش وزن خود در نظر بگیرید و ببینید که در مدت زمان معینی تا چه اندازه به آن نزدیک شدید. همین سبب می شود که نسبت به هدفی که دارید، پایبندتر باشید.

 

از چیز های کوچک آغاز کنید

شاید این کاربردی ترین توصیه ای باشد که تا به حال شنیده اید. زمانی که آغاز به ورزش می کنید، انرژی زیاد و انگیزه بالایی دارید ولی شاید نتوانید آن را تا آخر دنبال کنید.

 

بهتر است که از همان ابتدا از قدم های کوچک آغاز کنید تا به یکباره انرژی خود را از دست ندهید. به طور مثال می توانید در زمان آغاز حرکت، برای 10 تا 15 دقیقه ورزش کنید و به تدریج آن را افزایش دهید تا ورزش به یک عادت در شما تبدیل شود که نتوانید آن را کنار بگذارید.

 

راههای آسان برای عادت کردن به ورزش,عادت کردن به ورزش,چطور ورزش کردن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم

عادت به ورزش با چند راهکار

 

یک روز را برای استراحت در نظر بگیرید

همان گونه که می دانید ریکاوری بعد از ورزش خیلی اهمیت دارد. باید به بدن خود فرصتی برای استراحت بدهید. بنابراین می توانید یک روز تعطیل را به عنوان روزی برای استراحت در نظر بگیرید تا بتوانید شش روز بعدی را بهتر ورزش کنید. البته در چنین روزهایی نیز می توانید به مدت 20 دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا یا حرکات سبک این گونه داشته باشید.

 

انگیزه‌مان را برای ورزش کردن حفظ کنیم

برای اینکه بتوانید انگیزه‌تان را حفظ کنید و ورزش کردن را به یک عادت تبدیل کنید، باید از ورزش کردن لذت ببرید. می‌توانید به جای اینکه تنها یک تمرین را انجام دهید، تمرینات را با هم ترکیب کنید و از انجام آن‌ها لذت ببرید. همین طور می‌توانید پیشرفت‌هایتان را ثبت کنید. این کار می‌تواند انگیزه‌ی شما را برای افزایش رکورد قبلی افزایش بدهد.

 

ورزش مخصوص خود را پیدا کنید!

ورزش تنها انجام یک حرکت فیزیکی نیست بلکه یک قسمتی از زندگی است. ورزشی که انجام می‌دهید، باید طبق شخصیت و زندگی شما باشد. چنانچه ورزش (یا هرچیزی) را انتخاب کنید که با شخصیت شما سازگار نیست، بعید است که بتوانید آن را به یک عادت تبدیل کنید. ورزش مطابق شخصیت و روحیه خود را پیدا کنید و آن را انجام دهید؛ بجای اینکه روی ورزش خاصی (مثلا ایروبیک) تنها برای کاهش وزن اصرار داشته باشید.

 

چنانچه روحیه رقابتی دارید، ورزش‌های تیمی و مسابقه‌ای برای شما مناسب است. در صورتی که درون‌گرا و منزوی هستید، ورزش انفرادی را انتخاب کنید. به همین ترتیب ورزش مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------