آیا موزیک ورزشی تاثیری در ورزش دارد؟



موزیک ورزشی , موزیک ورزشی شاد , موزیک ورزشی بی کلام

موزیک ورزشی

 

برای برخی از ورزشکاران و خيلي از آن هایی که می دوند، پیاده روی تند می کنند، دوچرخه سواری می کنند، وزنه می زنند و به هر شکلی ورزش می کنند، موزیک یک ضرورت است؛ نه یک چیز اضافی و فانتزی!

 این اشخاص برای بالابردن عملکرد ورزشی و داشتن تمرینی خوب و رضایتبخش به موسیقی احتیاج دارند. اگرچه برخی ازافراد ترجیح می‌دهند ، حین ورزش به عنوان مثال کتاب صوتی گوش دهند! یا صدای پیرامون شان را بشنوند ولی برخی ها به ریتم کوبش ها و آهنگ های شورانگیز برای حفظ انگيزه شان موقع ورزش واقعاً وابسته اند.

 

چطور موسیقی به اعمال ورزشی کمک می کند؟

با بررسی این حوزه و طبق پژوهش های تحلیلی ِ انجام گرفته در دانشکده، اشکار می گردد که موسیقی ممکن است به چهار طريق به انجام ورزش و تمرین های ورزشی کمک نماید.

 

نخست، در طول تمرین های منظم مثل دویدن، موسیقی میتواند توجه ورزش‌کار را محدود و سرانجام توجه فرد را نسبت به حس خستگی منحرف کند. این تکنیکی است که بسياري از دوندگان ماراتن و ورزشکاران ورزشهای سه گانه به آن بعنوان مسأله ای مهم و مجزا می نگرند.

 

دوم، موسیقی ميزان برانگیختگی فرد را تغيير می دهد و بدین ترتیب بعنوان شکلی از تحریک که اهمیت زيادي در مسابقات دارد، مورد استفاده قرار می گیرد یا بعنوان مسکنی برای فرو نشاندن استرس ورزشکاران تلقی می گردد. یکی از عوامل مؤثر، تولید کاستهای صوتی است که ترکیبی هستند از موسیقی محرک و آثار کلامی که به مانند راه حلی برای ایجاد اعتماد به نفس تلقی می گردند. همچنين نویسنده از موسیقی ارام بخش همانند پس زمینه ای در تکنیکهای ارامش بخش استفاده می کند، که از طريق آموزشهای کلامی عموماً بکار گرفته شده اند.

 

موزیک ورزشی , موزیک ورزشی شاد , موزیک ورزشی بی کلام

انتخاب موسیقی صحیح

 

سوم، موسیقی میتواند به علت وجود تشابهاتی بین ریتم و حرکات بدن انسان موثر واقع گردد. بنابراین تطابق موسیقی با ورزش، همواره افزایش راندمان شرکت کنندگان در تمرین های ورزشی را نمایان ساخته است.

 

چهارم، در رابطه با نکته گذشته، خصوصیات ریتمی موسیقی از الگوهای مهارتهای فیزیکی تقلید می نماید، بنابراین موسیقی قادر است کسب مهارتهای حرکتی را افزایش داده و محیط اموزشی بهتری را ایجاد نماید. برای اثبات مدعی شواهدی در ورزشهای ژیمناستیک و شنا ارائه شده است.

 

کارشناسان به افرادی که به صورت حرفه ای یا تنها برای حفظ سلامت و تفریح به ورزش می پردازند توصیه می کنند در زمان انجام تمرینات ورزشی لیستی از موسیقی های مورد علاقه خویش را آماده داشته باشند و به آنها گوش دهند.

 

انتخاب موسیقی صحیح:

تحقيقات گذشته نشان می دهد که چهار عامل مهم و تأثیرگذار در خصوصیات برانگیزنده موسیقی وجود دارد. ▪ نخست، به این علت که مردم به عکس عکس العمل نشان دادن نسبت به محرکهای ریتمیک، تمایل نهفته ای دارند. در حقیقت پاسخ ریتمیک به موسیقی، نهفته ترین عامل است.

 

▪ دوم، جنبه های هارمونیک و ملودیک موسیقی، اجرای شنونده را شکل می دهد و بر حالات روحی او تأثیر می گذارد.

 

▪ سوم، مشخصة فرهنگی ِ موسیقی از طريق پرورش فرهنگی ـ اجتماعی و موسیقی ای که فرد قبلاً در معرض آن بوده، بر پاسخ شنونده تأثیرگذار خواهد بود.

 

▪ چهارم، عامل رابطه که مربوط می شود به ارتباطات موسیقایی مفرط که توسط موسیقی برانگیخته شده اند؛ به این معنی که صدا میتواند سبب ایجاد اصوات دیگری شود که فعالیتهای فیزیکی را خلق می کند. جواب ریتمیک و فاکتورهای موسیقایی در درون ِ طبیعت موسیقی وجود دارد ، در حالی که تأثیرات فرهنگی و عوامل ارتباطی نسبت به موسیقی، عوامل خارجی محسوب می گردند.

 

موزیک ورزشی , موزیک ورزشی شاد , موزیک ورزشی بی کلام

موزیک ورزشی شاد

 

کارشناسان همچنين توصیه می کنند اشخاص بعد از مدتی به آهنگ و موسیقی های جدید گوش دهند تا ذهنشان گیرایی بیشتری داشته باشد.

 

اما صدای موسیقی نباید به اندازه ای بلند باشد که به گوش اسیب رساند یا باعث کاهش تمرکز شخص از توجه به محیط اطراف خویش شود.

 

موسیقی اغلب سرچشمه خوبی برای انرژی و انگيزه گرفتن در ورزش به شمار می آید. انتخاب آهنگ در این زمینه کاملاً سلیقه ای است ولی پیشنهادات، موزیک هایی با ریتم تند هستند. بنابراین درصورتی که تصمیم دارید روزانه با انگيزه بیشتری ورزش کنید پلی لیست خویش را با آهنگ های کوبنده پر کنید تا هم از ورزش و هم از موسیقی لذت ببرید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------