نکاتی درباره ورزش زنان



عکس ورزش زنان ,ورزش زنان ,  ورزش زنان ایران

ورزش زنان

 

ورزش زنان شامل تمامی مسابقه های خاص زنان چه در شکل حرفه ای، اماتور یا ورزش همگاني در تمام رشته های ورزشی ميشود . مشارکت زنان در ورزش درقرن بیستم ميلادي، به خصوص در اواخر آن افزایش چشمگیری یافت. این افزایش تحت تأثیر تغييرات فرهنگی جامعه بود که بر برابری جنسیتی تأکید داشت.

در دنیای امروز شاید هیچ رشته ورزشی که زنان در آن همکاری نورزند یا آن که ورزش ویژه ای براي زنان تلقی شوند یافت نگردد، ولی ميزان این مشارکت در هر رشته ورزشی و هر کشور تفاوت دارد.

 

فرهنگ یا قانون های بعضی از کشورها( بیش تر کشورهای اسلامی) محدودیتهایی را براي حضور زنان در برخی از رشته ها بهمراه دارد و هم ميزان مشارکت و علاقه آنان در بعضی از رشته های ورزشی مثل بوکس، کشتی، وزنه برداری و اقسام فوتبال بسیار کم تر از همبازیان مرد خود است.

 

در مقابل در برخی از ورزش ها مثل تنیس، ژیمناستیک، پاتیناژ نمایشی و بازی والیبال ساحلی ورزشکاران زن اهمیت بیش تر یا دست کم برابری با همتایان مرد خود یافته اند. تعداد دیگری از رشته های ورزشی هم مثل نت بال و سافت بال به ورزش هایی زنانه معروف شده اند.

 

عکس ورزش زنان ,ورزش زنان ,  ورزش زنان ایران

فواید ورزش زنان

 

ورزش همگاني زنان

به طور کلی ورزش در دو بُعد حرفه ای و عمومی بررسی ميشود . ورزش حرفه ای به مسابقات رسمی و شغل ورزشکاری برمیگردد ولی ورزش عمومی مربوط به انجام تمرین های ورزشی به وسیله تمام اشخاص جامعه و سلامتی عمومی اشخاص است و دست کم روزانه ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته توصیه ميشود .

 

از این نظر ورزش و انجام تمرینات ورزشی در بین زنان جایگاه بسیار پایینی دارد. مثلا ، بر اساس تحقيقات« فدراسیون ورزش و امادگی جسمانی زنان»( WSFF)، بریتانیا با بحران امادگی جسمانی و ورزش زنان روبرو است و تنها یک پنجم( ۲۰ درصد) از زنان براي سلامت خود به تمرین های ورزشی کافی می پردازند، در حالی که ۶۰ درصد زنان فکر ميکنند تمرین های ورزشی کافی دارند.

 

عکس ورزش زنان ,ورزش زنان ,  ورزش زنان ایران

نکاتی درباره ورزش زنان

 

ورزش هوازی و ورزش قدرتی هر دو تاثیراتی بر سلامت زنان دارند.

انجام ورزش قدرتی حجم عضلات و تراکم استخوان ها را در بانوان افزایش ميدهد . بررسی های جدید نشان داده است که ورزش های قدرتی در کاهش BMI بدن هم تاثیرگذار است.

 

افزایش عضلات بدن و کاهش چربی ها سبب ميشود که بدن بهتر انسولین مصرف کند و سطح گلوکز خون هم متعادل شود.

 

بررسی ها نشان داده است که انجام ورزش های قدرتی 30 درصد از احتمال دیابت و 17 درصد از احتمال بیماري های قلبی – عروقی کم میکند .

 

با این حال در صورتی که ورزش های هوازی هم به برنامه ورزش بانوان اضافه شوند، یعنی آن ها حداقل 120 دقیقه در هفته ورزش هوازی در کنار ورزش قدرتی انجام دهند، ميزان ابتلا به دیابت 65 درصد کاهش پیدا ميکند .

 

به این ترتیب بهتر است که زنان تنها بر یک نوع ورزش تمرکز نکنند و ورزش هوازی را با ورزش قدرتی تلفیق کنند.

  

تمامی ورزشکاران زن از اهمیت امادگی های ذهني و اعتماد به نفس اگاهی دارند. تحقيقات نشان ميدهد که انجام اقسام گوناگون ورزش علاوه بر فواید جسمی زیاد در مقابله با مشکلات عصبی و روانی هم اثرهای مفیدی دارد.

 

شرکت مداوم و مستمر در فعالیت های جسمانی و ورزشی بر اساس روند یادگیری و تکامل اجتماعي، در صفت های اکتسابی نقش دارد. برای این که سابقه ی فعالیت ورزشی و کسب مهارت های نه صرفا حرکتی، بلکه اساساً روانی و اجتماعي در انبوهی از محرک های مثبت و منفی، اقسام درگیری ها، تعاملات عاطفی و هیجانی، ناشی از رقابت و رقابت میتواند در تعادل و ثبات هیجانی، رشد اعتماد به نفس، تصور بدنی و اجتماعي و ميزان اجتماعي بودن فرد، نقش سازنده و مثبتی داشته باشد.

 

تمرین های منظم ورزشی باعث بهبود کار سیستم عصبی و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد شد. مهم ترين اثرات مثبت بر دستگاه عصبی عبارتند از این که ورزش از فشارهای روانی و ناراحتی های روحی کم میکند و راهی مطلوب براي مبارزه با بیماری افسردگی است، با بهبود کار سیستم عصبی – عضلانی باعث چابکی و افزایش کارایی بدن ميشود ، ورزش موثرترین راه براي درمان کم خوابی است، خوشحالی و طراوت و ارامش روحی، اعتماد به نفس، تقویت روحیه همکاري و دوستی، درک بهتر و سریعتر مطالب درسی، تسهیل در هضم و جذب غذا، تعدیل وزن، جلوگيري از پیشرفت پوکی استخوان به در زنان.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------