ورزش رزمی شوت بوکسینگ چیست؟



شوت بوکسینگ, ورزش رزمی شوت بوکسینگ,ورزش شوت بوکسینگ

شوت بوکسینگ

 

ورزش رزمی شوت بوکسینگ

شوت بوکسینگ نوعی ورزش رزمی جدید ژاپنی است. شوت بوکسینگ معمولا شبیه کیک بوکسینگ محسوب می شود که مبارزه کننده گان می توانند از از لگد، مشت و تکنیک‌های پرتابی و قفل‌کننده استفاده کنند. این ورزش در دوران اوج محبوبیت ورزش‌های رزمی در ژاپن به سال ۱۹۸۵ به وسیله سزار تاکشی با به وجود آوردن تحول در ورزش شوتو شکل گرفت.

تاریخچه ورزش رزمی شوت بوکسینگ

نخستین مبارزات رسمی این رشته با فاصله کمی از به وجود آمدن آن به وسیله تاکشی و در سپتامبر سال 1985 برپا شد. بعضی از مبارزانی که در MMA فعالیت می کنند نخستین مبارزات خود را در مسابقات شوت بوکسینگ شروع کرده اند از جمله آنها می توان از هایاتو ساکورای و جنز پولور نام برد.

 

حتی از مبارزان معروف K1 هم اشخاص زیادی را می توان پیدا کرد که یا از مسابقات شوت بوکسینگ شروع نموده و به K1 راه پیدا کردند و یا اینکه به صورتی در مسابقات این رشته هم شرکت نموده بودند از جمله آنها می توان به اندی سوور، آلبرت کراوس، پراموک و دیوی عبدالله اشاره کرد. مبارزات این رشته با محدودیت 8 شرکت کننده از سال 1995 هر دو سال یکبار انجام می شود. مبارزات رده زنان هم از سال 2009 هر سال یکبار برپا شده است.

 

شوت بوکسینگ, ورزش رزمی شوت بوکسینگ, ورزش رزمی شوت بوکسینگ چیست

ورزش رزمی شوت بوکسینگ

 

شیوه برگزاری مسابقات شوت بوکسینگ 

مسابقات شوت بوکسینگ حرفه ای در یکی از دو کلاس  تخصصی و تازه کار انجام می شود. مسابقات کلاس تخصصی شامل 5 راند می باشد که هر راند از 3 دقیقه تشکیل شده است که اگر یک و یا دو راند اضافه به آن اضافه می شود. زمان استراحت میان هر دو راند یک دقیقه است. در کلاس تازه کار مسابقه شامل سه راند است که هر راند سه دقیقه طول می کشد و می تواند یک یا دو راند دیگر به آن افزوده شود. زمان میان دو راند هم مثل کلاس قبلی همان یک دقیقه است.

 

اوزان مبارزان در 15 وزن تقسیم بندی می شود که از رده فوق سنگین که نمی تواند از 90 کیلوگرم بیشتر باشد شروع و به رده حداقل وزنی که شامل مبارزان 47 کیلوگرم و کمتر می باشد، تمام می شود. اسامی اوزان خیلی شبیه اسامی اوزان در وزنه برداری بوده و واژه هایی مثل: مگس وزن، پر وزن، خروس وزن و... در این رشته هم بکار برده می شود. از سال 2001 تغییراتی در اسامی بعضی اوزان به وجود آمده است.

 

شوت بوکسینگ, ورزش رزمی شوت بوکسینگ,شیوه برگزاری مسابقات شوت بوکسینگ

شیوه برگزاری مسابقات شوت بوکسینگ

 

شیوه های مبارزاتی شوت بوکسینگ 

از شیوه های پیروز شدن و امتیاز گیری هدایت حریف به بیرون از رینگ (مثل سانشو) و یا بر زمین زدن حریف است. این بیرون نمودن امکان دارد به شکل های مختلفی انجام شود. چنانچه حریف بعد از زمین خوردن تا 10 ثانیه نتواند برخیزد بازنده خواهد شد. همینطور چنانچه حریف از رینگ بیرون افتد و نتواند در مدت 20 ثانیه به رینگ بر گردد بازنده خواهد بود. به جز آن چنانچه حریف در اثر ضربات به اندازه ای گیج شود که عملاً نتواند به مسابقه ادامه دهد و یا اینکه در موقع قفل مفصل اظهار تسلیم کند هم همین مفهوم برداشت می شود.

 

ضربه فنی در وضعیتی اتفاق می افتد که حریف در اثر مبارزه مجروح شود و یا در یک راند دو بار بر زمین بیافتد و یا مربی او حوله را داخل رینگ بیاندازد. توقف مسابقه وقتی رخ می دهد که پزشک ادامه مسابقه را برای یکی از حریفان خطرناک بداند. چنانچه هیچ کدام از حالتهای بالا اتفاق نیفتد فرد پیروز با نظر داوران انتخاب خواهد شد.

 

امتیاز آنها طبق عواملی مانند: موثر بودن ضربات، گرفتار شدن و رهایی از قفل مفصل و میزان سعی آنها برای پیروزی مسابقه مشخص می شود. در هر کدام از این بخشها امتیاز مبارز از عدد یک تا عدد 10 مشخص می شود.

 

شوت بوکسینگ, ورزش رزمی شوت بوکسینگ, تاریخچه ورزش رزمی شوت بوکسینگ

تاریخچه ورزش رزمی شوت بوکسینگ

 

امتیازات اضافه هم امکان دارد در این مسابقات به مبارزان تعلق گیرد در این هنگام داوران واژه های معینی را بکار می برند که علامت تعلق این امتیازات اضافه به مبارزین است مثلا هنگامی که مبارز حریف خود را به جلو یا عقب پرتاب می کند داوران از واژه شوت استفاده می کنند و وقتی که یک قفل مفصلی ایستاده را بر حریف اجرا می کند از واژه کچ استفاده می گردد.

 

موقعی که یک خطا از سوی مبارزین انجام گیرد برای بار اول به او گوشزد می شود اما برای بار دوم یک امتیاز از او کم می شود. چنانچه خطا دوباره تکرار شود یک امتیاز دیگر از او کم می شود و یک اخطار دیگر به او داده می شود. انجام خطا برای بار سوم باعث بازنده اعلام کردن فرد خطاکار می شود.

 

ضربت خطا شامل: ضربه با سر، ضربه به بیضه حریف، ضربه به چشمان حریف، ضربه زدن به حریف هنگامی که او افتاده است، ضربه به حریف زمانی که مسابقه به وسیله داور قطع شده است، ضربه به پشت سر حریف و هر نوع ضربه و حرکت غیر قانونی که سبب پرتاب و یا خارج شدن حریف از رینگ گردد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------